Gå til innhold

Registerreim på avensis, skifte og pris ?


minienthe

Anbefalte innlegg

litt dumt spørsmål men jeg er avgårde på besøk og kom til å tenke på dette med registerreim og bytte av denne på bilen min. siden bilen står hjemme så har jeg ikke tilgang på instruksjonsboka/serviceheftet og jeg finner ingen på nett ?

bilen = 2001 toyota avensis automat stasjonsvogn, mener å huske det er en 1,8 liter (?). km-stand ca 125000. noen her påstår jeg har kjede som ikke skal byttes men etter hva jeg søker opp så bør jeg ha reim ?

noen som vet når denne bør byttes og hva sånt pleier å koste ? jeg kjøpte bilen med en km-stand på 100000 med full naftest uten anmerkninger osv for 2,5 år siden og har ikke opplevd noe muffens under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toyota har laget motorer med både kjede og reim. Ring forhandleren og spør, eller søk etter den eksakte modelltypen ("Toyota Avensis" er ikke spesifikt nok).

At du ikke har merket noe under kjøring, er normalt. Registerreimen skal skiftes regelmessig fordi man ikke skal risikere at den ryker. Gjør den det, stopper motoren umiddelbart hvis du er heldig, eller du får fullt motorhavari hvis du er mindre heldig.

(Registerreim/-kjede heter forresten "timing belt" og "timing chain" hvis du søker på engelske sider.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen på bytte av registerreim er ca hver 100000km eller hvert 5 år. :) Om du finner servicehefte står det sikkert der når den ble byttet sist, eller om den i det heletatt er byttet. Ellers bør du bytte ganske så snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom reimen er byttet så er det som oftest et klistremerke i nærheten av registerreimdekselet der det står dato og kmstand da den ble byttet.

Men hvis den bare er gått 125' så tviler jeg på at den er byttet hvis du i det hele tatt har reim.

Men ta og ring forhandler/verksted på mandag, så får du nok svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har laget motorer med både kjede og reim. Ring forhandleren og spør, eller søk etter den eksakte modelltypen ("Toyota Avensis" er ikke spesifikt nok).

i følge statens veivesen så har jeg "avensis 1,8 (I) 2002 modell (faktisk) som er registrert i 2001.

Merke: TOYOTA

Modell: AVENSIS (I)

Typ: 1.8

Registreringsår: 2000-2003

TYPEINFO

Karosserikode: T22

Motorkode: 1ZZ-FE

Motoreffekt: 93, 95

hjelper dette ? kan alltids vente til jeg kommer hjem men nå begynner både selskapet og jeg å bli nysgjerrige :fnise:

og noen som har inspill på hva bytter av sånt pleier å koste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søkte for moro skyld på regnummeret hos mekonomen og der finnes ikke registerreim som reservedel i det hele tatt... nå føler jeg meg blond :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i følge statens veivesen så har jeg "avensis 1,8 (I) 2002 modell (faktisk) som er registrert i 2001.

Merke: TOYOTA

Modell: AVENSIS (I)

Typ: 1.8

Registreringsår: 2000-2003

TYPEINFO

Karosserikode: T22

Motorkode: 1ZZ-FE

Motoreffekt: 93, 95

hjelper dette ? kan alltids vente til jeg kommer hjem men nå begynner både selskapet og jeg å bli nysgjerrige :fnise:

og noen som har inspill på hva bytter av sånt pleier å koste ?

Pris på å bytte reg.reim varierer fra bil til bil.

Det har mye med hvor mye jobb det er å montere/demontere, og om du skal bytte strammehjul og vannpumpe samtidig.

På min '00 Crv kostet det ca 5500,- men på xen sin

Volvo V70 kostet det 18000,-.

Så det varierer som sagt veldig mye.

Det kan også være lurt å sjekke priser hos flere verksteder enn bare merkeverkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1ZZ-FE har registerkjede.

som ikke trenger å byttes ? høres logisk ut når jeg ikke finner registerreim som reservedel egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Er ikkeno skifteintervall nei, men hører du det begynner å rakle av motoren må du bytte kjede og glidere.

Er ikke helt ukjent på de motorene at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, får ha ørene åpne etter "rakling". er dette noe som kan merkes på service før raklingen begynner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...