Gå til innhold

Når man ikke har mulighet til å få tak i "ordentlig" kattemat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to katter og bor på et ganske lite sted. Vi har ikke dyrebutikk her, og det er maaange timer å reise til nærmeste by som har.

Det virker som det er en selvfølge for dere katteelskere her inne at katten kun skal ha mat fra dyrebutikk, men når man ikke har tilgang til det, så har man jo ikke annet valg enn å gi katten Smart, whiskas og lignende.

Får jo nesten dårlig samvittighet for mange mener at dette nærmest er dyremishandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det ingen dyrlege der du bor?

Mange dyrleger selger fôr til hund og katt. Jeg har tidligere bodd i ei lita bygd med ca. 15 mil til nærmeste by. Da fikk jeg kjøpt kattemat hos dyrlegen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den mening at katter også veldig godt kan spise den menneskematen som de vil ha (innen rimelighetens grenser).

"Før i tiden" fantes det ikke spesialmat for katter, men de levde greit og hadde et sunt og godt liv da også. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe en ti kilos sekk med tørfor neste gang du er innom en dyrebutikk, den varer jo ganske lenge, og kanskje til neste gang du skal "inn til byen" ?

Om de får wiskas og slikt innimellom går det nok greit, men ville prøvd å gi de minst mulig av det og mer av kvalitetstørfor (Eukanuba, Royal canin, Hills osv) så vidt du kan det.

Regner med du drar inn til steder med dyrebutikk av og til iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettbutikk?

Så henter du på posten, eller dhl leverer på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke verre enn å kjøpe inn store sekker de gangene du er i byen. Tørrfor holder seg jo leenge. Det forekommer vel at du en gang i halvåret har mulighet for en bytur??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den mening at katter også veldig godt kan spise den menneskematen som de vil ha (innen rimelighetens grenser).

"Før i tiden" fantes det ikke spesialmat for katter, men de levde greit og hadde et sunt og godt liv da også. ;)

Katter bør få tørrfor bla. pga tennene, for å unngå tannkjøttbetennelse ol. Menneskemat er ofte fult av salter og mineraler som katter helst ikke skal ha..

De vil nok overleve selvfølgelig, men tror ikke det er det beste for de..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg ikke si at kattematen fra fk er spesielt bra men det er det eneste foret kattene mine godtar utenom hills, rc osv. derfor tror jeg det er betydelig bedre enn butikkfor i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg ikke si at kattematen fra fk er spesielt bra men det er det eneste foret kattene mine godtar utenom hills, rc osv. derfor tror jeg det er betydelig bedre enn butikkfor i hvert fall.

At innholdet er bedre? Der jeg bodde før var det en katt som elsket landlord-fóret, men det er jo bare søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg hadde en katt som hadde sensitiv mage, og hun ble direkte dårlig (fikk diare) hvis hun fikk Whiskas, Friskies e.l. "billigfór". Hvis jeg gikk tom for dyrebutikkfór, pleide jeg å kjøpe Perfect Fit som nødmat til pusen. Den kunne hun spise uten å bli dårlig. Det er jo ikke alle butikkene som har den typen, men de fleste store kjedene har den. Jeg anser den også som et fór i mellomskiktet når det gjelder kvalitet, da jeg oppfatter Perfect Fit som sunnere og bedre enn andre billigere merker. Bl.a. er det mer animalsk protein, mindre salt og mer tilsatt taurin i PF enn i de billigste merker. Jeg merket jo på katta at hun fikk mer illeluktende bæsj og litt mindre blank pels når jeg ga henne PF, men det var et bra midlertidig alternativ når jeg ikke kom meg på dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orijen tørrför til kattene mine og det bestiller jeg slik det er beskrevet under "Bestilling" til venstre på forsiden. Når jeg bestiller 2 x 7 kg. sender de fraktfritt og jeg kan hente kattematen på posten etter et par dager.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nei, jeg kan ikke kjøpe med meg neste gang jeg er i byen, av forskjellige grunner. Hovedsaklig at jeg aldri er i byen - og har ingen planer om å ta buss i seks timer ens ærend for kattematen, og gå rundt i byen og dra på tikilos-sekker.

Så mitt eneste alternativ har vært butikk-mat.

Men takk for svar, kan jo sjekke dyrlege eller nettbutikker.

Men nå er jeg forøvrig av den oppfatning at whiskas og lignende er helt grei mat.

Vi har hatt en katt helt siden jeg var liten, den er oppfostret på "farlig" mat (type enda billigere enn first price) - og den fyller snart 18 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanette

Jeg er av den mening at katter også veldig godt kan spise den menneskematen som de vil ha (innen rimelighetens grenser).

"Før i tiden" fantes det ikke spesialmat for katter, men de levde greit og hadde et sunt og godt liv da også. ;)

Vel, katter får lett skadet nyrene sine av mat med salt i. Det er visse ting katter faktisk ikke skal ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nei, jeg kan ikke kjøpe med meg neste gang jeg er i byen, av forskjellige grunner. Hovedsaklig at jeg aldri er i byen - og har ingen planer om å ta buss i seks timer ens ærend for kattematen, og gå rundt i byen og dra på tikilos-sekker.

Så mitt eneste alternativ har vært butikk-mat.

Men takk for svar, kan jo sjekke dyrlege eller nettbutikker.

Men nå er jeg forøvrig av den oppfatning at whiskas og lignende er helt grei mat.

Vi har hatt en katt helt siden jeg var liten, den er oppfostret på "farlig" mat (type enda billigere enn first price) - og den fyller snart 18 år.

Så hvorfor skriver du et innlegg og sier hvor dårlig samvittighet du har når du da tydligvis ikke har noe planer om å skifte fòr?

Katter er mer mottakelig for sykdommer og slikt når de kun spiser butikk fòr, selv om dere har vært heldige med katten du har vokst opp med, betyr det ikke at det vil gå like bra med denne katten du har nå..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill fraktfritt fra nettdyret.no :) Det er Josera. Et kvalitetsfor, men et tysk merke. Veldig bra, jeg bruker det til kattene og til hunden. Billig og :) 398 for 10 kg om du bestiller "Classic" :)

Har du ikke mat så gir du den av det du har om det så er fra butikk. Poenget er jo at katten ikke skal LEVE på det, men ved krisetilfelle er ikke problem. :) Men regn med diare, bare.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen av kattene mine har noen gang hatt diare.

Det er ikke maten du gir jeg mente ga diare, men å skifte fór så brått. Noen katter er litt følsomme på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...