Gå til innhold

Blomster til hjemmet eller båren/begravelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Far til en av mine gode venninner har gått bort. Jeg bor i en annen del av landet og lav bemanning i ferietiden gjør at jeg ikke har anledning til å dra i begravelsen uansett hvor mye jeg måtte ønske å være til stede for støtte for venninnen min og for å ta farvel.

Det jeg er usikker på er hva som er "vanlig", sender jeg blomsterhilsen til venninnen min og evt hennes mor som jeg også kjenner godt, eller sender jeg blomster til begravelsen/båren?

Jeg er takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva ønsker du at blomsten skal være?

Skal den være en hilsen til familien, sender du den hjem til dem.

Skal den være en siste hilsen til avdøde, sender du til begravelsen/båren.

Det finnes ingen fasitsvar, du må bare tenke på hva som er meningen med blomsten.

Jeg fikk flere blomster hjem til meg, noe som varmet veldig!

Spesielt satte jeg pris på potteplantene jeg fikk.

De flerårige har jeg plantet ut, og hvert år når de springer ut vil de minne meg på den omtanken de jeg fikk dem fra viste meg i en tøff tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan man man lese att blomster ikke er ønsket,så vent med og lese annongsen i avisen før du sender noe som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de spesifikt ber om "ingen oppmerksomhet" i dødsannonsen vil jeg anbefale blomsterkort (gavekort på blomster) fremfor blomsterbukett. De aller fleste får "uansett" blomster, og å se hjemmet bli forandret til noe som kunne vært et utstillingsvindu i en blomsterbutikk har faktisk en litt ekkel bismak. Noen buketter er fint, men når det står buketter OVERALT blir det form mye. Mye hyggeligere å ha mulghet til å hente seg ut en fin bukett når ting har "roet seg"¨.

Min mening, i allefall..! =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter sistnevnte. Da min far døde fikk vi en god del "blomsterkort". Jeg visste aldri at noe slikt fantes en gang, men det var genialt. Da vi skjønte konseptet så satte vi stor pris på det.

På begravelsesdagen blir det alltid nok blomster uansett, med kranser og hilsener fra de nærmeste og gode venner. Det er heller ikke så greit med ørtifjørti buketter til hjemmet - man skal jo ha vaser til alt dette her.

Vet min mor brukte en del av gavekortene for å pynte graven nå i vår og har vel enda noen i beredskap for oppfriskning av blomsterpynten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

TS her. Takk for inspill :)

Det endte opp med at jeg sendte blomster til venninnen min, noe hun satte stor pris på. Jeg fikk telefon fra henne rett etter de var levert på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg satte aldri noe særlig pris på blomstene, selv om jeg visste veldig godt at tanken bak var god. Jeg satte større pris på potteplantene, Fredsliljene jeg fikk var fine...Og jeg ble veldig glad for den gode rødvinen jeg fikk :-) Og alle de fine kortene med dikt eller gode ord også- de står fortsatt framme og varmer hjertet mitt.

Blomstene visner jo bare...og de hadde helt klart denne ekle bismaken...Faktisk var det ganske fælt å gå ned når det ringte på og var blomster "igjen", jeg måtte mobilisere for å ikke begynne å gråte der og da. Men jeg vet at tanken var god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...