Gå til innhold

Den utdøende rasen gentlemen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kommer mot bussholdeplassen, sitter to voksne menn og breier seg på en benk med plass til tre.

De ser at jeg halter (overtråkk og ankelstøtte for å komme meg på jobb), og ikke SNEV av tegn til å gjøre plass eller reise seg.

Kjenner at jeg faktisk er så gammeldags at jeg synes det hadde på sin plass uansett, men hvertfall når de er menn i 30-40 åra, og jeg er kvinne i tyveårene som attpåtil halter...

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer mot bussholdeplassen, sitter to voksne menn og breier seg på en benk med plass til tre.

De ser at jeg halter (overtråkk og ankelstøtte for å komme meg på jobb), og ikke SNEV av tegn til å gjøre plass eller reise seg.

Kjenner at jeg faktisk er så gammeldags at jeg synes det hadde på sin plass uansett, men hvertfall når de er menn i 30-40 åra, og jeg er kvinne i tyveårene som attpåtil halter...

Har oppplved det samme over og over igjen.......men jeg kan ikke akkuratt si at rasen gentlemen er utdøende :P

Skrevet

Bare gå mot benken og sett deg ned så flytter de på seg. Eller si det til dem. Kommunikasjon er bedre en antagelser. kansje de ikke flyttet deg fordi det ikke var grunnlag for å anta at du ville sitte.

Gjest Fable
Skrevet

Spør om du kan sitte, problem løst =)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle friske og oppegående burde flyttet seg i en sånn situasjon, enten de er gentlemen, andre slags menn, barn eller kvinner. Man ser det samme på buss og trikk, folk breier seg over både to og fire seter. Som regel flytter de seg kjapt når man bare begynner å sette seg. Men jeg så faktisk en som satte seg på fanget til en som ikke flyttet seg en gang. :takke:

• Liker 3
Skrevet

Alle friske og oppegående burde flyttet seg i en sånn situasjon, enten de er gentlemen, andre slags menn, barn eller kvinner. Man ser det samme på buss og trikk, folk breier seg over både to og fire seter. Som regel flytter de seg kjapt når man bare begynner å sette seg. Men jeg så faktisk en som satte seg på fanget til en som ikke flyttet seg en gang. :takke:

Du mangler et argument. Folk som ikke flytter seg når de tar unødvendigplass og det er helt klart at noen andre ønsker å sitte har dårlig moral, men du har ikke grunnlag for å dra samme konklusjon når dette ikke er tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet

Du mangler et argument. Folk som ikke flytter seg når de tar unødvendigplass og det er helt klart at noen andre ønsker å sitte har dårlig moral, men du har ikke grunnlag for å dra samme konklusjon når dette ikke er tilfellet.

Her var det snakk om en person som kommer haltende, da flytter man seg selvsagt med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Greit nok, at de sikkert gadde flyttet seg om jeg hadde spurt, det er da et minim av høflighet.

Men en GENTLEMAN eller rett og slett høflig person, ville reist seg uavhengig av kjønn...

Gjest Bjørn82
Skrevet

Gentlemen er noe som hører fortiden til. Det er ikke rom for slike holdninger i et likestilt samfunn. Derfor tror nå jeg at det i fremtiden vil bli enda mindre høflighet og særbehandling av kvinner i forskjellige situasjoner som den du nevner. I tillegg så er samfunnet vårt blitt sånn at man skal fokusere på seg selv og sitt. Andre vil man ikke ha noe med å gjøre dersom det ikke er høyst nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Hva er problemet? Du kunne jo bare spurt om du det var ledig plass på benken.

Hadde syntes det var værre om de hadde tatt de to siste plassene på bussen og du hadde måttet stå hele veien til jobben. Da hadde jeg skjønt problemet.

Skrevet

Så FREKT!!! Hvis man ser at noen halter og har ankelstøtte, så reiser en seg eller gir plass. Det er bare normal oppførsel for både mann og kvinne, ung og gammel. :kjefte:

Hade jeg vært der og vært vitne hadde jeg banket dem for deg.

• Liker 1
Skrevet

Her var det snakk om en person som kommer haltende, da flytter man seg selvsagt med en gang.

Det er ikke et argument å kalle noe selvsagt. Hva om jeg kaller det selvsagt at man ikke flytter seg. Har jeg rett da?

Greit nok, at de sikkert gadde flyttet seg om jeg hadde spurt, det er da et minim av høflighet.

Men en GENTLEMAN eller rett og slett høflig person, ville reist seg uavhengig av kjønn...

Jeg synes det er høfflig å bli sittende. Hva med et argument før du antar at å putte et merke på handlingen forandrer den moralske verdien.

Så FREKT!!! Hvis man ser at noen halter og har ankelstøtte, så reiser en seg eller gir plass. Det er bare normal oppførsel for både mann og kvinne, ung og gammel. :kjefte:

Hade jeg vært der og vært vitne hadde jeg banket dem for deg.

Normal oppførsel? Hvis det var normalt å drepe folk (som det til en viss grad er avhengig av miljøer) blir det da riktig?

Hadde du vært der hadde du ikke banket noen som helst så ondskapsfull tviler jeg på at du er. Men tankegangen din bør du fortsatt endre for den er ganske syk.

• Liker 1
Skrevet

Føler du deg truffet, HiCog?

Om man sitter 2 på en benk for 3 så setter man seg sammen om det kommer en til - skjønner ikke at dette skal være noe å krangle på! Hvorfor skal vi drepe høfligheten?

Skrevet

Føler du deg truffet, HiCog?

Om man sitter 2 på en benk for 3 så setter man seg sammen om det kommer en til - skjønner ikke at dette skal være noe å krangle på! Hvorfor skal vi drepe høfligheten?

Les noen av de andre innleggene mine her inne så innser du nok hvor uniformert den antagelsen er. Jeg prøver nesten alltid å stå opp mot irrasjonelle tendenser i diskusjonen. Jeg bryr meg også en masse om selvforbedring så hvis du kan argumentere godt for en sak så retter jeg meg etter konklusjonen.

Om høfligheten ikke egentlig er høflig eller funksjonell så er den ubrukelig dum og noen ganger uhøflig. Det er mye atferd som går under tittelen høflig som ikke egentlig er noe bra.

Når jeg ser en benk med to folk sittende som tar hele plassen går jeg bort og setter meg. Da flytter folk seg. Ellers gir jeg et lite verbalt hint. Hvis jeg sitter over to plasser lager jeg enten plass eller jeg venter på at de skal sette seg ned eller spørre, det varierer gjerne med situasjonen.

Det viktige momentet er argumentet. Jeg spurte meg selv hva som var riktig avgjørelse en gang på bussen og kunne ikke se at det var noe naturlig riktig ved å flytte seg for folk uten en form for oppfordring.

Skrevet

Gentlemen er noe som hører fortiden til. Det er ikke rom for slike holdninger i et likestilt samfunn. Derfor tror nå jeg at det i fremtiden vil bli enda mindre høflighet og særbehandling av kvinner i forskjellige situasjoner som den du nevner. I tillegg så er samfunnet vårt blitt sånn at man skal fokusere på seg selv og sitt. Andre vil man ikke ha noe med å gjøre dersom det ikke er høyst nødvendig.

Gentlemannen er ikke død - bare ikke verdsatt som norm lenger, dessverre.

Og det handler ikke om særbehandling av kvinner, det handler om særbehandling av alle mennesker.

Jeg ser med en gang om en gentlemannsholdning er påtatt eller ikke. Å være en gentleman handler ikke om at man har pugget et sett med sosiale regler og efterfølger dem til punkt og prikke. Å være en gentleman er et tankesett og en levemåde. Det krever mye av den som lever slik, men det er verdt det.

Jeg skulle ønske kvinner generelt hadde ønsket seg gentlemannen tilbake. - Og at almindelig høflighet igjen blev sett på som en selvfølge.

• Liker 5
Skrevet

Hadde du vært der hadde du ikke banket noen som helst så ondskapsfull tviler jeg på at du er. Men tankegangen din bør du fortsatt endre for den er ganske syk.

Er min tankegang syk? Jeg skal fortelle deg hva som er sykt... å ikke reise seg for krøplinger.

Saken er jo at disse mennene så at TS haltet og var skadet, og de tilbød ikke å reise seg. Hadde jeg banket dem? Nei, selvfølgelig ikke, men poenget er at den slags oppførsel er helt ubegripelig.

Man skal være snill og grei mot sine medmennesker. Det skal være helt unødvendig for en person som er tydelig skadet å spørre noen om å reise seg. Er det ingen som kan noe om god oppførsel lenger?

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns at folk generelt har blitt frekkere i det siste. Både når det gjelder å hjelpe gamle mennesker over gaten, sniking i køer, styggere i språket, og å vise respekt til mennesker som trenger en plass på en benk eller bussen. Og jeg er ung og mener dette, tenk hvordan det skal bli når jeg er blitt "voksen"...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er redd det nesten ikke er noen som kan noe om god oppførsel lenger.

Efter at 68'erne rev ned alle normer, og ikke hadde noe alternativ å presentere, er alt blitt det rene kaos. Vi har intet rammeverk for sosial omgang, folk blir usikre, og det ender med aggresjon og uvennlighet. Folk er rett og slett blitt egoistiske.

Jeg forsøker å gjøre gode miner til slett spill.

Skrevet

Jeg syns at folk generelt har blitt frekkere i det siste. Både når det gjelder å hjelpe gamle mennesker over gaten, sniking i køer, styggere i språket, og å vise respekt til mennesker som trenger en plass på en benk eller bussen. Og jeg er ung og mener dette, tenk hvordan det skal bli når jeg er blitt "voksen"...

Velsigne Dem, mademoiselle!

Det er godt at unge mennesker reagerer. Jeg har følt meg som en prematur dinosaur.

• Liker 3
Gjest hogwash
Skrevet

The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.

Sokrates i følge Platon.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...