Gå til innhold

Jobber mot å få flat mage - er dette grei mat å spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest *Maja*

Vi kan IKKe punktforbrenne fett. Kroppen velger selv hvor den tar fettet ifra.

Skal du ha flat mage må du trene styrke. Da strammer man opp kroppen. Glem løping og sykling.

Jeg løp bort magen...trener verken styrke eller mageøvelser...kun jogging. Klart en ikke kan punkforbrenne, men jogging er det beste for effektiv og rask fettforbrenning. Sammen med riktig kosthold vil hele kroppen bli slankere, strammere og mer definert.

Ikke alle har anlegg for få en definert mage, men de fleste kan f en flat en med rett kost og trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan IKKe punktforbrenne fett. Kroppen velger selv hvor den tar fettet ifra.

Skal du ha flat mage må du trene styrke. Da strammer man opp kroppen. Glem løping og sykling.

Det var jo litt.. Spesielt utsagn. Du mener altså at der du trener muskler forsvinner fettcellene på et magisk vis? Flat mage handler lite om å stramme opp, men å fjerne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt.. Spesielt utsagn. Du mener altså at der du trener muskler forsvinner fettcellene på et magisk vis? Flat mage handler lite om å stramme opp, men å fjerne fett.

Kan godt hende jeg ordla meg litt feil. Ja kroppen velger selv hvor den først tar fett ifra (samme sted der man først legger på seg). Hos menn er det ofte mage, men hos kvinner er det lår.

Stramme opp er bare ett utrykk. Det handler om å fjerne fett det har du helt rett i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener og er så aktiv som i hennes tilfelle, er det INGEN grunn for ikke å spise brød. Man trenger karbohydrater da, like mye som fett og protein.

Ro ned med dette lavkarbohysteriet - det er rettet mot overvektige og stillesittende personer.

Kommer ikke bort fra det faktum at brød gjør veldig mange oppblåst, sunt eller ei. Om man ønsker flat mage er det jo naturlig å fjerne elementer som fører til dette. Hvis TS kan spise så store mengder brød uten å bli oppblåst så værsågod, men kan være lurt å prøve å kutte ned på brødet for å se om det utgjør noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt.. Spesielt utsagn. Du mener altså at der du trener muskler forsvinner fettcellene på et magisk vis? Flat mage handler lite om å stramme opp, men å fjerne fett.

Man kan ikke ha (ultimat) flat mage uten trente bukmuskler. Om disse er slappe, klarer de ikke holde innvollene på plass, dermed buler magen litt. Så jo, man bør trene styrke for å få sterke bukmuskler, som holder seg stramme og holder innvollene inne. Dette gjelder sikkert ikke alle - men de som må jobbe for å få magen under kontroll, har stor nytte av styrketrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rot, misforståelse og diffuse svar.

Hvis man skal sammenligne styrketrening og kondisjonstrening opp mot hverandre - så vil styrketrening ha best effekt på fettprosenten (kroppskomposisjonen). Dvs forholdet mellom muskler og fett - som er så viktig om man ønsker å stramme opp og se mer definert ut.

Det vi likevel VET, er at treningsformenene har en SYNERGISK effekt på fettprosenten. Dvs 1+1 = 3. Og nettopp derfor bør alle sammen trene både styrke og kondisjon - om overnevnte er mål.

Det er riktig som flere sier - man kan ikke punktforbrenne fett, men fettfordelingen er et resultat av blant annet hormoner. Hormonene kan vi påvirke - så selv om vi ikke kan bestemme hvor fettet skal forsvinne ut fra hvilke muskelgrupper vi trener, kan vi påvirke resultatet veldig mye.

Ønsker du smal midje? Da kan det være en fordel med godt utviklede skuldre, litt v-rygg og godt utviklet utside av lårene (dette får man ved å trene bein med smal fotstilling). Visuellt vil midjen nå se smalere ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, i starten var det ganske hardt siden psyken er vant med disse tingene, men å slutte med raske karbs og sukker er som å slutte å røyke...de første ukene er tøffe, men etterhvert så minsker suget og til slutt blir det borte....(jupp; jeg har også sluttet å røyke; vært røykfri 1 år)

Jeg har en spisedag i uka der jeg unner meg det jeg vil ha...starter gjerne dagen med hjemmelaget rundstykke, spiser som ellers til lunsj/mellom og lager gjerne både pasta, pizza, lasagna, hamburger som middag på kveldene. Som godis spiser jeg gjerne kokosboller, hjemmelagde cookies, tofu/sorbeis...

I starten levde jeg for spisedagene, men etterhvert så ble cravingsene bare mindre og mindre, og i dag tenker jeg ikke særlig over det...

Spiser som sagt hovedsaklig masse proteiner og grove kornprodukter sammen med en del frukt(ananas er favoritt) Unner meg dessert hver dag(Alpro soyasjokoladepudding mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm), gjerne med et dryss revet kokos over. Spiser også nøtter som mellom.

Greien med å endre livsstil er at når kroppen venner seg til det så er det ikke så ille som en forestiller seg når en femdeles trykker ned masse unødvendigheter i trynet...

Jeg har spist slikt i over 1 år nå, og kommer til å fortsette med det nettopp fordi jeg aldri har svingende blodsukker lenger, har masse energi og trener bra på dette kostholdet...

Jeg lever ikke på lavkarbo(spiser som sagt både frukt, knekkebrød, mel av hvete og rug); Spiser bare ikke raske karbs til hverdags. Både kokosboller, cookies, tofuis/sorbeis er sukker, men det er til helgen og spisedagen.

Edit: Glemte å skrive at det gikk 2 mnd med dette, så var magen flat...ingen mageøvelser. Kun riktig mat og jogging...

Syntes faktisk ikke to måneder er så ille, jeg er normalvektig nå men har en ORDENTLIG bollemage som er både slapp og stor, men jeg ser svært slank ut med klær... derimot i undertøyet er det verre :fnise:

Planen nå er at jeg skal forsøke å få flat mage og lav fettprosent både med tanke på magen men også generelt: antar at når jeg holder meg unna hvitt mel og sukker i hverdagen, samt løper og forbrenner så vil jeg etter en stund se strammer ut over ryggen også?

Jeg holder meg som sagt til kjøtt, fisk, mandler og grovt brød. Etter å ha lest denne tråden forstår jeg at jeg muligens burde kutte ned på brødet og kanskje erstatte med avocado istedet...

Uansett kommer du med veldig mange gode tips, men jeg lurer på et par ting:

- Tenker å gjøre som deg og spise sunn dessert hver dag, er smoothie med jordbær, skogsbær, halv banan, juice og soyamelk ok?

- Er Cola Light/Pepsi Max noe man burde kutte ut for å få flat mage? Har hørt at sukkersmaken lurer kroppen slik at den produserer insulin etc. og man lagrer fett?

- Du snakker om spisedag, jeg har hørt at det er bedre å samle utskeielsene med raske karbohydrater til en dag istedet for dele det opp mht flat mage, stemmer det? Grunnene jeg har blitt fortalt er at kroppen for det første da tar opp mindre av stoffene og for det andre at blodsukkeret da bare stiger en gang i uken, istedet for flere ganger, og dermed mindre insulinproduksjon.

Jeg tenkte i utgangspunktet å ha tre dager i uken hvor jeg spiste ordentlig dessert (men naturligvis sunn mat ellers) og at det til sammen vil gi en 2000 kalorier med dessert i uken, ca 6-700 kalorier til dessert hver av de dagene... kanskje jeg burde samle denne mengden med sukker på en dag og det ville være gunstigere for blodsukkerfall, insulinproduksjon og magefett? Altså samme mengde, men at det kommer på en dag istedet for over tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drukket Pepsi Max så og si hver dag i nesten to år. Magen har verken blitt større eller mindre av dette. Men som med all kullsyreholdig drikke, kan man få mye luft i magen og bli oppblåst. Ellers er det enkelte som mener at man får sulthetsfølelse av å drikke Pepsi Max, stemmer enkelte dager for min del. Men dersom man ikke spiser masse pga dette, ser jeg ikke noe problem i lightbrus. Men jeg er ingen ekspert, dette er bare mine egne erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

- Er Cola Light/Pepsi Max noe man burde kutte ut for å få flat mage? Har hørt at sukkersmaken lurer kroppen slik at den produserer insulin etc. og man lagrer fett?

Dette stemmer ikke. Kroppen er smartere enn tunga di. kjenner med en gang et det ikke er sukker.

Hadde dette rykte vært tilfelle ville folk som drakk mye cola light eller fun saft besvimt overalt pga lavt blodsukker :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Syntes faktisk ikke to måneder er så ille, jeg er normalvektig nå men har en ORDENTLIG bollemage som er både slapp og stor, men jeg ser svært slank ut med klær... derimot i undertøyet er det verre :fnise:

Planen nå er at jeg skal forsøke å få flat mage og lav fettprosent både med tanke på magen men også generelt: antar at når jeg holder meg unna hvitt mel og sukker i hverdagen, samt løper og forbrenner så vil jeg etter en stund se strammer ut over ryggen også?

Ja, ryggfettet vil også bli redusert :)

Jeg holder meg som sagt til kjøtt, fisk, mandler og grovt brød. Etter å ha lest denne tråden forstår jeg at jeg muligens burde kutte ned på brødet og kanskje erstatte med avocado istedet...

Jeg spiser sjeldent brød, i såfall baker jeg selv med mel av rug og hvete...ellers spiser jeg Ryvita knekkebrød. Er ikke noe gjær i det, greit med fiber og er trege karbs som holder meg mett og god lenge.Uansett kommer du med veldig mange gode tips, men jeg lurer på et par ting:

- Tenker å gjøre som deg og spise sunn dessert hver dag, er smoothie med jordbær, skogsbær, halv banan, juice og soyamelk ok?

Jupp; det er bare å kose seg med slike ting :jepp:

- Er Cola Light/Pepsi Max noe man burde kutte ut for å få flat mage? Har hørt at sukkersmaken lurer kroppen slik at den produserer insulin etc. og man lagrer fett?

Jeg drikker pepsi max, har ikke merket noe forskjell på formen...eneste er at jeg drikker det sjeldent nå da jeg følte at kullsyren gjorde meg litt oppblåst og gikk ut over fordøyelsen. Dette gjelder også Farris med kullsyre for den saks skyld.

- Du snakker om spisedag, jeg har hørt at det er bedre å samle utskeielsene med raske karbohydrater til en dag istedet for dele det opp mht flat mage, stemmer det? Grunnene jeg har blitt fortalt er at kroppen for det første da tar opp mindre av stoffene og for det andre at blodsukkeret da bare stiger en gang i uken, istedet for flere ganger, og dermed mindre insulinproduksjon.

Riktig :)

Jeg tenkte i utgangspunktet å ha tre dager i uken hvor jeg spiste ordentlig dessert (men naturligvis sunn mat ellers) og at det til sammen vil gi en 2000 kalorier med dessert i uken, ca 6-700 kalorier til dessert hver av de dagene... kanskje jeg burde samle denne mengden med sukker på en dag og det ville være gunstigere for blodsukkerfall, insulinproduksjon og magefett? Altså samme mengde, men at det kommer på en dag istedet for over tre.

Ja, det er bedre å ha kun en dag. Jeg merker at jeg er mer sulten på raske karbs dagen etter en spisedag da kroppen plutselig har fått overskudd og gjerne vil ha mer av dette. Spiser du raske karbs ofte, så vil kroppen kreve det oftere. En gjør det vanskeligere for seg selv en det trengs føler jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bedre å ha kun en dag. Jeg merker at jeg er mer sulten på raske karbs dagen etter en spisedag da kroppen plutselig har fått overskudd og gjerne vil ha mer av dette. Spiser du raske karbs ofte, så vil kroppen kreve det oftere. En gjør det vanskeligere for seg selv en det trengs føler jeg da...

Takk igjen for svar, du er min guru!

1. Er spisedag bedre kun fordi man antageligvis spiser mindre, eller fordi det rent kjemisk mtp insulinproduksjon og blodsukkerstigning gjør at samme kalorimengde lager mindre magefett?

2. Hvor mye smoothie er ok på en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk igjen for svar, du er min guru!

1. Er spisedag bedre kun fordi man antageligvis spiser mindre, eller fordi det rent kjemisk mtp insulinproduksjon og blodsukkerstigning gjør at samme kalorimengde lager mindre magefett?

2. Hvor mye smoothie er ok på en dag?

Greien med spisedag er at kroppen trenger en dag der den får ekstra kalorioverskudd fordi om kroppen går i kaloriunderskudd over lengre tid vil kroppen slå over til sultmodus og den vil lettere spare på fett. Dessuten så skal en leve litt også, så det å unne seg noe ekstra er ikke noe en skal frykte...

Kroppen må ikke ha en spisedag, men jeg føler at jeg presterer dårligere og lettere blir overtrent om jeg ikke unner meg kalorioverskudd....

Det er ca.70 kalorier per dl soyamelk om du har det i smoothien...tar du en dl soyamelk og resten frukt/bær, så kan du fint unne deg 2 om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jogging er det beste for effektiv og rask fettforbrenning

Vel, nei, det er nok styrketrening tror jeg. Men det beste er en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...