Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Men her har far mer samvær enn hva din x har. Så han skal jo i så tilfelle betale under 5400 som din x gjør når han har samvær en helg i mnd.

Og dessuten har han barna hver gang hun finner på å gå på byen el konserter.

Hun klarer aldri å legge sånt til helgene når han har de, så blir mange ekstra helger.

Ang det med bokostnader så tviler jeg på at mor har så veldig mye gjeld.

Hun mottok godt over millionen i arv rett før det ble slutt med far, og hun fikk i tillegg

huset til langt under takst for at ungene skulle bo der de bor.

Men har forstått at jeg som "stemor" ikke skal bry meg. Så da skal jeg ikke gjøre det.

Men takker for alle innspill fra dere alle

Ha en super duper dag og en strålende sommer :)

Tror din manns har mottar mer enn nok, han virker lit "dumsnill". Håper ha ser ahn blir utnyttet. Ser at han vil barna skal ha det greit men dette er neppe måten eå gjøre det på, fore Bm med penger. Ønseker han de skal ha det godt økonomsisk kunne han heller investere direkte til barna og via Bm.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tror din manns har mottar mer enn nok, han virker lit "dumsnill". Håper ha ser ahn blir utnyttet. Ser at han vil barna skal ha det greit men dette er neppe måten eå gjøre det på, fore Bm med penger. Ønseker han de skal ha det godt økonomsisk kunne han heller investere direkte til barna og via Bm.

Mener ikke via BM

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er vel ikke meningen at far skal dekke ALT barna trenger av husrom, klær, mat, fritidsaktiviteter osv. Mor har også forsørgerplikt overfor sine barn.

Jeg fikk 6000,- i bidrag pr mnd for to barn da mine var yngre, men da tjente far betraktelig mer enn faren i denne saken gjør. Min eks hadde mindre samvære også da. Annen hver helg og en dag i uka. Vi hadde dessuten en privat ordning, slik at pengene gikk rett fra hans konto til min. Jeg mistet retten til overgangsstønad på den måten, men han slapp å betale så mye som han egentlig skulle, og kunne derfor bruke mer penger på ungene når de var hos han. Vi delte også alle de store tingene, som tannregulering, konfirmasjon, ny sykkel osv.

Merkelig at Nav og du kommer fram til ulik sum, TS.

• Liker 1
Skrevet

Du må forstå at bidraget skal ikke bare holde til mat, leker, gjenstander og annet av konkrete utgifter. Det koster mer å ha barn også fordi man må ha en bolig hvor man faktisk kan bo med to barn. Dersom jeg hadde bodd alene, hadde jeg hatt langt lavere boutgifter.

Hva med far da? Han skal jo også ha en bolig med plass til barna. Blir så lei av det argumentet der.

• Liker 2
Gjest Purple Haze
Skrevet

Hva med far da? Han skal jo også ha en bolig med plass til barna. Blir så lei av det argumentet der.

Enig. Far skal ha en allright plass å bo, slik at barna kan ha det allright når de er hos han også. Han skal også ha mulighet til å kunne kjøpe inn skikkelig mat, ta med barna på aktiviteter, kjøpe klær, leker og utstyr til dem. Det er ikke bare hos mor de skal ha en grei hverdag.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Min eks har altså fire uker ferie med barna nå i sommer, hele jul/hele påske annenhvert år og hele vinterferie/høstferie annenhvert år. Samværshelgene er langhelger, torsdag - søndag. Kanskje dette til sammen utligner ift. samvær. Dessuten tjener din samboer mer enn min eks gjør.

Det at han har barna når hun skal på byen, er jo en frivillig sak, så lenge dette samværet ikke er regulert inn i en samværsplan, skal man ikke ta hensyn til det under utregningen.

Hun gir ham ikke akkurat noe valg de gangene hun skal på byen, for hun gidder søren meg ikke å skaffe noen annen til å ha ungene. (De har bare en besteforeldre, og det er farmor)

Det er selvsagt kjekt å ha de her, men synes likevel det er urettferdig at han betaler såpass for mye i barnebidrag.

Barna går ikke på sfo, så mor har ikke utgifter til dette.

Far har barna 4-8,99 døgn i mnd, Ferier er da ikke regnet inn i dette

Endret av C-girl
Skrevet

Er veldig enig med deg. Virker som at nav kun tenker på Bm når det gjelder

utgifter. Far må jo ha et egnet sted å bo, og må på lik linje som mor kunne forsørge de når han har de.

Og jeg føler vi bruker utrolig mye mer penger på mat når de er her, for det er mye de vil ha på butikken som ikke blir spist hos oss til vanlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Etter eksempel her klarer ikke far en 4 roms med soverom til hvert av barn om han var singel. Dette ikke uten han er nesten gjeldfri og eller bor på landet med billige boforhold.

Er nettopp et av problemer med ordningen i dag. Visst far i tillegge ikke kan jobbe er det en liten hybel i byer som er alternativet. Hva er det å vise barna?

Er maks 25 prosent av brutto om skal gå til bidrag, det kan være vanskelig med stor boligjeld. Tjener du 30 000 i mnd.5 000 i bidrag, 10 000 i lån og husleie. Skatt 8 000- Dette er 23 000. i tillegg strøm fyring, kommunale utgifter og mat. Det går ikke rett og slett. det en kan endre er boliggjeld. EKS en hybel., men hav er det til barna, en skjemmes. Det fører til at en kanskje dropper samvær.

En vond sirkel, derfor er det noe som må endres

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hun gir ham ikke akkurat noe valg de gangene hun skal på byen, for hun gidder søren meg ikke å skaffe noen annen til å ha ungene. (De har bare en besteforeldre, og det er farmor)

Det er selvsagt kjekt å ha de her, men synes likevel det er urettferdig at han betaler såpass for mye i barnebidrag.

Barna går ikke på sfo, så mor har ikke utgifter til dette.

Far har barna 4-8,99 døgn i mnd, Ferier er da ikke regnet inn i dette

Grunnalg BM 380 000 kr. BY 460 000 kr. samvær 4-8,99 overnattinger. BY har bosted med annen voksen, dette forhøyer bidrag noe. (Det som er så rart er at om BM bor med annen voksen med inntekt enders ikke bidrag)

Ferier regnes inn i totalen over året. ikke sfo da blir det etter nav kalkulator for 10 åringen kr 1731- og 7 åringen kr 1731-. dvs 3462 kr. hvorfor betaler han ikke 3462 i stedet for 6000kr. Dette er ca 2500 for mye slik det er i dag. Du får vise han denne diskusjonen.

Lurer litt på hva BY tenker på her når han lar dette skje.

Skrevet

Grunnalg BM 380 000 kr. BY 460 000 kr. samvær 4-8,99 overnattinger. BY har bosted med annen voksen, dette forhøyer bidrag noe. (Det som er så rart er at om BM bor med annen voksen med inntekt enders ikke bidrag)

Ferier regnes inn i totalen over året. ikke sfo da blir det etter nav kalkulator for 10 åringen kr 1731- og 7 åringen kr 1731-. dvs 3462 kr. hvorfor betaler han ikke 3462 i stedet for 6000kr. Dette er ca 2500 for mye slik det er i dag. Du får vise han denne diskusjonen.

Lurer litt på hva BY tenker på her når han lar dette skje.

Jeg bor ikke sammen med BY, så det skal ikke regnes med i kalkulatoren.

Aner ærlig talt ikke hvorfor han betaler så mye, men etter tips fra andre så skal jeg tydeligvis ikke blande meg. Men jeg kan jo bare tenke mitt.. :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Aner ærlig talt ikke hvorfor han betaler så mye, men etter tips fra andre så skal jeg tydeligvis ikke blande meg. Men jeg kan jo bare tenke mitt.. :sukk:

Tror det er mye vanligere enn man tror med fedre som betaler seg vekk fra dårlig samvittighet (begrunnet eller ei)- like vanlig som de som betaler for lite, i hvert fall.

En ting er hva reglene sier man skal betale, noe helt annet er hva som føles rett. Ut fra det TS skriver er det det siste som egentlig er temaet her. Og da nikker jeg bifallende til konklusjonen om at vi som er stemødre på et eller annet vis ikke skal bry oss med mindre det blir helt hårreisende galt.

Jeg er selv gift med (og har barn med, og huslån med) en mann som betaler helt hårreisende mye i bidrag gjennom en privat avtale han selv gikk med på. Først skjevdelte han huset de eide slik at hun fikk halvannen million mer enn ham, og deretter fikk hun 9000 i måneden for to barn fram til eldste blir 23... I dag er han mindre fornøyd med den avtalen kan du si, og det er ikke til å komme fra at vi hadde hatt langt bedre råd hvis han hadde fulgt reglene i steden for å skulle være "grei". Men det vet han utmerket godt selv, så jeg sier ingenting og venter med glede på at vi en dag om ikke så altfor lenge har mye bedre råd.

Surt, ja. Men så lenge vi ikke går konk tror jeg det er dumt av meg å blande meg. Som stemor får du jo alltid mye pepper også når det kommer til slike diskusjoner. SÅ med mindre det går helt over styr- prøv å bite deg i tunga. På den annen side er det ikke din jobb å sponse ham, i hvert fall når dere ikke bor sammen...

Gir deg en klem og ønsker deg lykke til!

Skrevet

Høres ut som du har en mann som har det enda litt verre enn hva min kjæreste.

Men det er utrolig hvor mye noen menn er villig til å betale i barnebidrag.

Stor klem tilbake :)

Nei, det er ikke min jobb å sponse han, men han må jo ha mat og samvittigheten min lar ham ikke sitte alene med store strømregninger.

Gjest Gjest
Skrevet

Får det til å bli 4232 i mnd for de 2 barnene. Den mannen bør gå i seg selv. Er savært få på denne tråden da den ikke er til fordel for BM. Vet ikke helt om de fleste kvinner er opptatt av at det skal være riktig og kun vil ha mest til seg selv. Set finnes slvfølgelig noen unntak.s

Skrevet

Legg fra deg samvittigheten. La han få vite hvor trangt det er økonomisk uten at du hjelper til. I tillegg kunne du satt de pengene du sponser han med inn på høyrentekonto så du hadde sittet igjen med litt når året var slutt. Du har ingen garanti for at forholdet vil vare og det er absolutt ikke din jobb og sponse han. Hva sitter du igjen med dersom det blir slutt?

Det er ikke meningen å ta sorgene på forskudd, men tenk litt realistisk. Dersom han vet at han får litt penger av deg hver måned slik at økonomien hans går rundt så kommer han aldri til å forandre bidraget. La han bli sur nårdu nevner det og når han sitter i minus neste måned forstår nok han hvorfor du har kommet opp med temaet.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjæresten min har to barn 7 og 10 år, han har disse annenhver helg samt en dag i uken hos mor grunnet at hun jobber til sene kvelden denne dagen.

Da de regnet ut bidrag kom de fram til 6000,- pr mnd for disse to barna.

Men når jeg bruker bidragsveilederen på Nav.no så kommer jeg ikke til mer enn litt ca 4500,-for begge barna til sammen.

Når jeg tar dette opp med far, så sier han at 6000,- er inkl alt utenom det vanlige.

Men hva er utenom det vanlige da? ferie? Klær? Han har ikke råd til å dra på noe ordentlig ferie med barna, mens mor var to uker i syden med de.

velkommen i klubben.betalte bidrag for hans barn i flere år eg.

-bidrag skal dekke halvparten av utgifter til hus,mat og klær for barnet.men dette reknes ut av deres felles inntekt.la han ta seg av bidragsaken sin sjølv og har han ikke bein i nesen til d er han definitift ingen ting å samle på.snakker av bitter erfaring

Jeg kan ikke helt se for meg at de to barna "koster" mor 9000,- i mnd.

(bidrag inkl ekstra barnetrygd)

Da de bodde sammen brukte de jo ikke halvparten så mye på barna.

Så er det noen som har noe innspill om hva som er riktig i denne saken?

Hovedgrunnen til at jeg spør er fordi kjøresten min knapt har noe igjen når han har betalt sine faste utgifter til husleie osv. Kommer det noe uventede utgifter så har han ikke noe særlig å gå på, og da må ofte jeg trå til og betale det for ham .

Selvsagt hjelper jeg til, men da vi ikke er samboere så synes jeg det er litt dumt å skulle betale tusenvis som jeg ikke får tilbake dersom det skulle bli slutt.

Skrevet (endret)

Legg fra deg samvittigheten. La han få vite hvor trangt det er økonomisk uten at du hjelper til. I tillegg kunne du satt de pengene du sponser han med inn på høyrentekonto så du hadde sittet igjen med litt når året var slutt. Du har ingen garanti for at forholdet vil vare og det er absolutt ikke din jobb og sponse han. Hva sitter du igjen med dersom det blir slutt?

Det er ikke meningen å ta sorgene på forskudd, men tenk litt realistisk. Dersom han vet at han får litt penger av deg hver måned slik at økonomien hans går rundt så kommer han aldri til å forandre bidraget. La han bli sur nårdu nevner det og når han sitter i minus neste måned forstår nok han hvorfor du har kommet opp med temaet.

Jeg betaler ikke så fryktelig mye hver mnd, men det er stort sett jeg som handler mat, og det blir en del i løpet av en mnd. Spesielt når barna hans er hos ham, for de vil jo ha alt mulig.

Mat må vi jo ha, og jeg vil jo ikke sulte heller.

Så hva skal jeg da gjøre liksom?

Men han hadde nok hatt det veldig trangt økonomisk hvis jeg ikke hadde hjulpet til..

Men får se hva som skjer. Tenker å ta det opp med ham selv om han blir sur.

Endret av C-girl
Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok han btaler for mye som mange fedre gjør. En hører bare om de som ikke stiller opp,men aldri eom flertallet som tar ansvar. Skulle bidrag bli så mye som 6000 for begge må han tjene vedlig godt, og hun veldig lite. Kostnader totalt på et barn er bergnet til ca 8620 kr regnet inn sfo betaling 3500 i mnd.og 5703kr uten sfo, dette på en tiåring og dette skal fordeles mellom foreldre.Inkl. sfo var uten støtte. Det kan tenkes mor hadde mindre inntekt den gang de regnet ut 6000. Kan være på tide med en justering her virker det som, er mange som sitter og passer på skatteoppgjør til bidragsyter, hvorfor ikke motsatt?

Er kostnadene beregnet til 5703/8620 pr barn, blir det 11403/17240 totalt pr mnd for to barn.

I første tilfelle (uten SFO) betaler jo far halvparten av de beregnede kostnadene, mens i andre tilfelle (med SFO) betaler han mindre enn de beregnede kostnadene.

Hvordan kan han da betale for mye?

Skrevet (endret)

Er kostnadene beregnet til 5703/8620 pr barn, blir det 11403/17240 totalt pr mnd for to barn.

I første tilfelle (uten SFO) betaler jo far halvparten av de beregnede kostnadene, mens i andre tilfelle (med SFO) betaler han mindre enn de beregnede kostnadene.

Hvordan kan han da betale for mye?

Dette er kostnadene delt på BEGGE foreldrene, ikke bare BY.

Dessuten får mor ekstra barnetrygd, og iflg nav sine sider skal han da betale ca 4300,- for begge to, men han betaler 6000,-

Men hvor mange bruker 5700 kr pr barn pr mnd??

Da er det få som hadde hatt råd til å ha unger.

Endret av C-girl
AnonymBruker
Skrevet

Hei C-girl (ts).

Jeg har lest hele tråden, men gir svar utfra min erfaring i livet som mor, stemor og mor til barn med stefar :)

1. Ikke betal hans "underskudd" når dere kun er sammen og ikke bor sammen. Det straffer seg. La ham klare seg selv.

2. Ikke bry deg om bidrag. Det er opp til ham hva han synes er greit i en privat avtale, og om han vil be om avtale gjennom nav.

Sånn generelt sett kan jeg si at å bry seg om for høyt bidrag når du er stemor er idiotisk om ikke mannen er enig, og bor dere ikke sammen er det helt bak mål.

3. Bor dere sammen og har felles økonomi kan du si i fra!

(Og jada jeg få ingen bidrag fra mine barns far, min eks bidro til hans barn - og min nåværende mann stepper inn som den som forsørger mine barn siden deres far ikke gidder) Jeg har vært på alle sider av en bidragssak og kjenner alle smutthull.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...