Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på at det som skjedde den gangen han fikk beregna bidrag hos NAV, at det ble glemt å trekke fra samvær.

For med det du skriver om inntekt ol, så høres 6000 helt rett ut, men så skal BY ha fradrag for de dagene han har barna, det bør bli en "liten" tusenlapp pr stk, å da er vi plutselig ned i det beløpet du får til.

Så du kan jo spørre han om dette ble gjort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjæresten min har to barn 7 og 10 år, han har disse annenhver helg samt en dag i uken hos mor grunnet at hun jobber til sene kvelden denne dagen.

Da de regnet ut bidrag kom de fram til 6000,- pr mnd for disse to barna.

Men når jeg bruker bidragsveilederen på Nav.no så kommer jeg ikke til mer enn litt ca 4500,-for begge barna til sammen.

Når jeg tar dette opp med far, så sier han at 6000,- er inkl alt utenom det vanlige.

Men hva er utenom det vanlige da? ferie? Klær? Han har ikke råd til å dra på noe ordentlig ferie med barna, mens mor var to uker i syden med de.

Men skal ikke bidraget dekke alt det barna trenger?

Jeg kan ikke helt se for meg at de to barna "koster" mor 9000,- i mnd.

(bidrag inkl ekstra barnetrygd)

Da de bodde sammen brukte de jo ikke halvparten så mye på barna.

Så er det noen som har noe innspill om hva som er riktig i denne saken?

Hovedgrunnen til at jeg spør er fordi kjøresten min knapt har noe igjen når han har betalt sine faste utgifter til husleie osv. Kommer det noe uventede utgifter så har han ikke noe særlig å gå på, og da må ofte jeg trå til og betale det for ham .

Selvsagt hjelper jeg til, men da vi ikke er samboere så synes jeg det er litt dumt å skulle betale tusenvis som jeg ikke får tilbake dersom det skulle bli slutt.

Jeg har ikke lest tråden, bare hovedinnlegget. Men kjenner jeg blir irritert over at nye kjæresten legger seg borti dette. Det er 3000 kr pr barn, hvis ikke jeg har misforstått? Jeg får 3000 kr i mnd i fars bidrag. Jeg betaler 2700 bare i bh. Barnet trenger frukt hver dag, grønnsaker. Årstidene skifter så sykt fort. Synes jeg må kjøpe nye klær hele tiden, sko, regntøy, utedresser, vårdresser, ulltøy, sokker (slites fort) etc. Jeg handler mat flere ganger i uken, det kommer sjelden under 500 kr. Viktig å ha melk hver dag. Utgiftene er uendelige. Og mor har barna på fulltid??? Da foreslår jeg at far flytter nærmere, så han kan ha barna 50% og hjelpe moren, og barna får se faren sin!!!! I stedet for å klage over at moren har fått syden tur, tenk at barna har vært og kost seg i sommerferien!!! Jeg har ikke mye penger til meg selv, alt går til datteren min. Jeg går utifra at dette gjelder de fleste andre alenemødre! Mener ikke å klage over det, for datteren min er alt for meg<3

Gjest Gjest
Skrevet

Hei TS. Kan vi få høre hvordan det gikk når du tok set opp med han?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kuttet betalingsstrømmen til ham. Ta dette med bidraget opp med ham. Hvis han blir irritert så nevner du alt du betaler og sier at du ikke har råd til å forsørge ham (og barna hans) mer. Si at DU ønsker å spare til sommerferier, reiser, uforutsatte regninger og andre ting som kan dukke opp. Fra nå av vil du sette pengene på konto, og at han får selv sørge for å betale regninger og mat til seg og barna. Den eneste som taper i denne situasjonen er DU, TS!

Det er ikke gitt at dere kommer til å være sammen til dere er 100 år gamle. Den dagen det evt. tar slutt vil du sitte med 1000 postkasser i skjegget og mange 1000 kr. tapt. Da vil du mest sannsynlig være ganske bitter på det.

Jeg er i en lignende situasjon som deg, TS, og har derfor ingen problemer med å forstå ditt dilemma. Klart du får dårlig samvittighet når han ikke engang har råd til mat når han skal ha barna hos seg, men det er ikke ditt ansvar! Dere bor ikke sammen, og da har du ingen forsørgerplikt overfor hverken barna eller ham. Forsøk så godt du kan å la ham selv ta ansvar for de store utgiftene. Hvordan skal han ellers forstå at han har dårlig råd og må gjøre noe med det? Hvor lenge har du tenkt å bruke 1000-vis av kroner for å hjelpe ham? Hjelp ham å hjelpe seg selv i stedet, og ikke betal mat og regninger!

Ønsker deg lykke til TS, og la oss vite hvordan det går. :)

Gjest annemor30
Skrevet

Bidragsveilederen tilsier at han skal betale 2200.- pr barn, men dette er for to barn og veilederen tar kun hensyn til et barn, men det gir ihvertfall en liten pekepinn hva han skal betale i bidrag:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, bare hovedinnlegget. Men kjenner jeg blir irritert over at nye kjæresten legger seg borti dette. Det er 3000 kr pr barn, hvis ikke jeg har misforstått? Jeg får 3000 kr i mnd i fars bidrag. Jeg betaler 2700 bare i bh. Barnet trenger frukt hver dag, grønnsaker. Årstidene skifter så sykt fort. Synes jeg må kjøpe nye klær hele tiden, sko, regntøy, utedresser, vårdresser, ulltøy, sokker (slites fort) etc. Jeg handler mat flere ganger i uken, det kommer sjelden under 500 kr. Viktig å ha melk hver dag. Utgiftene er uendelige. Og mor har barna på fulltid??? Da foreslår jeg at far flytter nærmere, så han kan ha barna 50% og hjelpe moren, og barna får se faren sin!!!! I stedet for å klage over at moren har fått syden tur, tenk at barna har vært og kost seg i sommerferien!!! Jeg har ikke mye penger til meg selv, alt går til datteren min. Jeg går utifra at dette gjelder de fleste andre alenemødre! Mener ikke å klage over det, for datteren min er alt for meg<3

Om du hadde gadda å lese litt meir så hadde du sett at faren betaler 6000,- + han har barna nærmare 50% enn dei % som han betaler bidrag ut i fra.Og barna er ikkje i barnehage eller sfo.

Gjest Gjest
Skrevet

Bidragsveilederen tilsier at han skal betale 2200.- pr barn, men dette er for to barn og veilederen tar kun hensyn til et barn, men det gir ihvertfall en liten pekepinn hva han skal betale i bidrag:)

Får det også til å bli i underkant av 2200 pr barn (2116 pr barn).

Unansett betaler han altfor mye. Når barna blir ungdommer øker bidrag. Prøv selv på navs bidragskalkulator.

Skrevet

Hei TS. Kan vi få høre hvordan det gikk når du tok set opp med han?

Har ikke tatt det opp med han enda, men skal seff poste når jeg har gjort det.

Skrevet (endret)

Far bor nærmt, 5 min med bil, og far bor nærmere skolen enn hva mor gjør. Det er mor som har bestemt at de ikke skal ha 50/50 deling grunnet at det blir så oppdelt hverdag for barna, men likevel skal hun ha 6000,- hver mnd i bidrag.

Og jeg tviler på at hun bruker så mye av sine penger på de.

Mor har ingen utgifter til barnepass da inggen av de går på sfo lenger. Du kan dessuten søke om å få dekket utgiftene til barnepass med mindre du har samboer. Da mister du retten til dette.

Jeg klager ikke på at barna har vært i syden med mor, men synes det er rart at far ikke klarer det med sin økonomi, men han har heller ikke noe mulighet til å legge opp noe penger i løpet av året grunnet at han betaler såpass mye i bidrag.

Mor er ikke alenemor, så du er i en annen situasjon enn hva hun er i.

Ang det du nevner om mat, når barna er hos far spiser de som om de aldri har sett mat. Mor lever på en lavkarbo/treningsdiett som hun påtvinger barna. De liker selvsagt ikke alt som kommer på bordet til middag, og da spiser de ikke.

Hvor mange barn er det som spiser pasta med bare pesto på?

Eller nudler med tofu?

Endret av C-girl
  • 1 måned senere...
Skrevet

Etter eksempel her klarer ikke far en 4 roms med soverom til hvert av barn om han var singel. Dette ikke uten han er nesten gjeldfri og eller bor på landet med billige boforhold.

Er nettopp et av problemer med ordningen i dag. Visst far i tillegge ikke kan jobbe er det en liten hybel i byer som er alternativet. Hva er det å vise barna?

Er maks 25 prosent av brutto om skal gå til bidrag, det kan være vanskelig med stor boligjeld. Tjener du 30 000 i mnd.5 000 i bidrag, 10 000 i lån og husleie. Skatt 8 000- Dette er 23 000. i tillegg strøm fyring, kommunale utgifter og mat. Det går ikke rett og slett. det en kan endre er boliggjeld. EKS en hybel., men hav er det til barna, en skjemmes. Det fører til at en kanskje dropper samvær.

En vond sirkel, derfor er det noe som må endres

Skrevet

Hei

Først vil jeg si at jeg mener alle skal bidra i å forsørge barna sine. Men siden både kvinnen og mannen bidro med 50% i å lage dem, så skulle de forsørge dem 50-50 også. Og ikke med hensyn til hvem tjener mest.

Heller kan ingen overbevise meg om at en tenårings unge skal koste over 8000 kr i mnd. Det er satsen etter far (nesten i alle tilfeller) betaler bidrag, men har tvil på at mor bruker så mye på barnet. Resultatet blir jo overskudd til mor.

Også kommer de med at de (inkl.mor) må ha et greit bosted og alt annet, ikke bare mat og klær, + ferie osv.

Skal ikke da far ha et greit sted å bo, hvor han kan ha samvær? Skal han aldir ha råd til å finne på noe, eventulelt på en ferie, slik at barna får oppleve noe med han og?

Nei, etter dagens ordning skal far fortsatt være skaffedyr til både eksen og barna, selv om de kanskje ikke har nok til å leve av etter skatt og bidrag.

De skal ikke betale mer enn 25% av brutto lønn!! Ja så fint. Men det er ikke brutto lønn de får for å leve av, det heller ikke den lønnen de skulle ha til å bruke til barna hvis de bor sammen. De også tar i beregning fri jobbtelefon, eventuelt ekstra forsikring som jobben betaler. Min mann har netto inntekt på 24000. betalte bidrag på 7500 for 2 barn etter samværsfradrag. Dvs over 30% av den faktiske inntekten hans gikk til bidrag. hadde det vært 25% netto lønn, så skulle det være max 6500 før fradrag. Ganske stor forskjell.

Mange fedre endrer opp i minus pga høyt bidrag, og mange stemødre endrer oppi at de må ta på seg mer av felles økonomi. Derved bidrar de i å forsørge deres barn. Men eksen har jo det like bra som før samlivsbrudd på eksmannens bekostning, uten at hun må gjøre større innstats i økonomi i det hele tatt.

Jeg ser ikke rettferdighet her.

• Liker 2
  • 6 måneder senere...
Gjest Bella
Skrevet

Hvis kjæresten din skal bruke 6000 kr pr mnd på barna (pluss det han bruker på dem når de er hos han) så burde jo mor også bruke 6000 av egen lomme. Da er vi oppe i 12.000 kr pr mnd pluss barnetrygd på nærmere 3000 pr mnd. Så mye koster det ikke å ha to barn.

Men kjæresten din er jo en voksen mann som gjør dette frivillig, så da får det bare være. Du må heller vurdere om du noen gang vil synes at det er verdt å bo sammen med han når han har så lite til eget forbruk.

Bidraget skal dekke det meste, unntatt enkelte ting som briller, konfirmasjon, tannregulering etc. Og det er også vanlig at man spleiser på ski/sykkel og annet dyrt utstyr. Men husk også at det finnes regler for hvor lite bidragsyter skal ha igjen å leve for etter bidrag, altså at han ikke skal sitte blakk igjen selv.

Gjest "gjest"
Skrevet

Fyren har nærmere en halv million i året og skal ikke klare 6000kr i barnebidrag i mnd?

Mannen er nok rett og slett bare elendig med penger generelt sett og bidraget har nok intet med den dårlige økonomien å gjøre i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...