Gå til innhold

Noen som vet hva gustebast er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg dra på hytta til oldemor og oldefar. Jeg var hos dem i går og oldemor lurte på om jeg kunne kjøpe med en del ting for dem, for de er litt skrøpelige og de sa jeg jo ja til. De dro på hytta i går. Jeg fikk en handleliste og jeg tok den fram nå for å se hvilke butikker jeg må i før jeg drar, men jeg skjønner jo ikke halvparten av det som står det! Oldemor skriver jo som ei gammel kråke. Sånn ser lista ut for meg:

Gusteblast?

Lim

Vekeri?

Apelsiner

Talg?

Såpe

Fløte

Kramer?

Lugar?

Dørmatte

Ørme?

Snup (tror det kanskje kan stå snor)?

Iskop?

Herre gud, jeg vet jo ikke om det er mavarer eller andre ting hun mener. Kan ikke ringe heller. Mamma kan kanskje tyde det for hun har handlet for dem før, men hun kommer ikke hjem før i morgen. Jeg ender kanskje bare opp med å kjøpe det jeg forstår, men da blir det en lang tur i butikken igjen for å kjøpe resten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å ta bilde eller scanne inn listen, så er det kanskje flere som kan tyde? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gusteblast?

Vekeri?

Talg?

Kramer?

Lugar?

Ørme?

Snup (tror det kanskje kan stå snor)?

Iskop?

Herre gud, jeg vet jo ikke om det er mavarer eller andre ting hun mener. Kan ikke ringe heller. Mamma kan kanskje tyde det for hun har handlet for dem før, men hun kommer ikke hjem før i morgen. Jeg ender kanskje bare opp med å kjøpe det jeg forstår, men da blir det en lang tur i butikken igjen for å kjøpe resten.

:skratte: Unnskyld, men jeg skjønner problemet. Når jeg nå er ferdig med å le, så kan jeg kanskje foreslå en dobbeltsjekk. Med mitt kjennskap til eldre menneskers handleliste så er det ikke umulig at Kramer kan være kaffe, og lugar kan være sukker. Er det noen mulighet for å tolke ordene slik, tror du?

Vekeri og talg? Skal hun støpe lys så hun trenger talg (stearin) og veker? Evt. kan det tenkes hun har bruk for stearinlys og har prøvd seg med å skrive talglys av gammel vane? Er det strøm på hytta, eller kan ørme være lampeolje?

Men må innrømme jeg sliter med å gjette meg fram til gusteblast'en. :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fintenkt litt så lurer jeg på om ikke den berømmelige gusteblast'en muligens kan være geitost?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Unnskyld, men jeg skjønner problemet. Når jeg nå er ferdig med å le, så kan jeg kanskje foreslå en dobbeltsjekk. Med mitt kjennskap til eldre menneskers handleliste så er det ikke umulig at Kramer kan være kaffe, og lugar kan være sukker. Er det noen mulighet for å tolke ordene slik, tror du?

Vekeri og talg? Skal hun støpe lys så hun trenger talg (stearin) og veker? Evt. kan det tenkes hun har bruk for stearinlys og har prøvd seg med å skrive talglys av gammel vane? Er det strøm på hytta, eller kan ørme være lampeolje?

Men må innrømme jeg sliter med å gjette meg fram til gusteblast'en. :fnise:

Tror kanskje du har rett med vekeri og talg. Hvor får jeg tak i dette? Vet at oldefar har lagd egne lys før. Gusteblast kan kanskje være hostesaft? Eller musegift. Det er ikke enkelt, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snup kan være snop, altså godteri.

Jeg har aldri hørt at hun har brukt det ordet. Hun sier nam. Men jeg lurer på om det er snor (klessnor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fintenkt litt så lurer jeg på om ikke den berømmelige gusteblast'en muligens kan være geitost?

Hostesaft, musegift eller geitost. Det koster jo uasnett ikke så mye, så jeg kan jo kjøpe alt, det kan jo brukes. Kommer til å fylle opp bilen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirup? Hvis i-en og r-en henger sammen på en måte?

Ja, det tror jeg faktisk du har rett i!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg faktisk du har rett i!

:hoppe:

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kramer?

Lugar?

Ørme?

Iskop?

Ja, du er er knupp! Da står jeg igjen med disse. Kramer og lugar kan være kaffe og sukker, men jeg tror egentlig ikke det. L-en i lugar er ihvertfall en l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslaget lenger opp om å ta bilde av handlelisten - da blir det mye lettere for oss å tyde!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er er knupp! Da står jeg igjen med disse. Kramer og lugar kan være kaffe og sukker, men jeg tror egentlig ikke det. L-en i lugar er ihvertfall en l.

*funderer videre*

Kan Krameren være noe så enkelt som kaviar (på tube)?

Støtter også forslaget om scanning av liste så vi kan se det. Er mye lettere da.

Endret av Cata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oldemor vil selvsagt ha en ghettoblaster så hun lytte til Kramer mens hun tar et ørmebad på den lugaren som den vekeri, for å myke opp talgposene sine. :opplyser:

Endret av Kamikatze
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

:rulle: Morsom handleliste! Jeg må skrive selv når jeg skal handle for pappa. Han har uforståelig håndskrift, og skal ha de merkeligste ting. Må lete gjennom hele butikken for å finne de.

Gusteblas....kan være gulost? :vetikke:

Ørme er kanskje rømme?

Snup er sikkert sirup!

Resten aner jeg ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, som jeg ler av ordet gusteblast! :skratte: Har ikke så mye erfaring med handlelister med uforståelig håndskrift, men som kommende sykepleier har jeg flere ganger stått på medisinrom og prøvd å tyde hva i huleste det er legen har skrevet. :fnise: Legehåndskrift er noe for seg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...