Gå til innhold

Barn som smatter og tygger med åpen munn


C-girl

Anbefalte innlegg

Når jeg får mine egne unger, så kommer jeg til å lære dem tidlig at man verken smatter eller raper med matbordet :nei: Synes det er helt utrolig at noen virkelig ikke bryr seg om at ungene oppfører seg slik. Jeg hadde blitt kjempe flau om min sønn eller datter holdt på sånn på cafe, restaurant osv. Eller verre holdt på sånn hos andre folk.

Jeg kommer i hvert fall til å lære mine barn litt bordmanerer og lære dem til å oppføre seg ordentlig med matbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært på min familiehytte med barna i omtrent en uke, og ved hvert måltid har jeg påpekt at vi skal ha gode vaner.

Dvs ikke gå fra bordet uten å spørre om lov, og å spise med munnen igjen.

Gutten på 7 år klarer ikke å tygge med lukket munn uansett hvor mye han prøver. Han tar altfor mye mat i munnen på en gang.

Han har også tendenser til å vandre bort fra bordet for å leke osv.

Jenta klarer å oppføre seg ved bordet når hun virkelig konsentrerer seg.

Far kom så fint med følgende kommentar til meg:

"Grunnen til at de fleste barn smatter og spiser med åpen munn er pga når de spiser, så tar de 'voksne' biter av maten, og dermed er det for stort volum i munnen deres til at de klarer å holde munnen igjen når de tygger."

Men jeg mener da at dette generelt gjelder småbarn, altså de under 4 år. Barna smatter og tygger tilogmed iskrem/yougurt,

så jeg har konkludert at dette må være mangel på oppdragelse fra mor og far. (Til vanlig får de en brødskive på fat, uten at mor/far sitter og spiser med de. Men denne uka på hytta har vi spist alle måltider sammen)

Har også lært jenta å bruke kniv og gaffel til middag.

Tidligere har vi måttet skjære opp maten til henne, dette gjelder også f.eks kjøttkaker/myke ting som godt går an å mose med gaffel.

Hun har klart å mestre det noenlunde, og var tydelig stolt av seg selv da hun klarte å skjære opp grillpølsen sin selv.

Er det egentlig vanlig at barn som er 7 og 10 år ikke kan bruke kniv og gaffel?

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Jeg vil tro at dette er helt normalt frem til de blir gjort oppmerksomme på og lærer at det ikke er "pent"/høflig. Jeg gjorde det da jeg var liten også, frem til jeg lærte å lukke munnen fordi det var det man skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at det ikke fungerer å si til de at det ikke er høflig å tygge med åpen munn, for de bryr seg ikke.

De prater også med mat i munnen, og det er i hvertfall ekkelt.

Jentungen sa at hun hadde hatt besøk av en venninne som var så "ordentlig", og venninnen hadde sagt til henne at hun smattet så mye når hun spiste. Så det er jo tydelig at andre barn klarer å spise uten å smatte.

Men er litt rart at hun ikke tenker mer på det selv når venner sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte lære typen min at det var en uting da vi ble sammen, og han var 19 år da. :klaske: Lær ungene det først som sist, de er store nok til å oppføre seg ordentlig nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 9 kan ha problemer med å skjære opp biff men vi har løst det ved å kjøpe skikkelig biffkniver. Hun vil gjerne ha maten delt opp men jeg har konsekvent fra hun var 8 bedt henne om å skjære opp selv. Tror far skjærer alt for henne, det er jo utvilsomt det enkleste i en travel hverdag, men det er noe som må læres og det er bare å komme i gang!!

Og nei, mine barn tar også ofte for mye i munnen, det er sånt som må terpes og terpes i laaaang tid, men tilslutt sitter det!! (Prøver å si at de må ta små biter for de skal ha plass til potet, kjøttkake og blomkål på samme gaffel og da må hver bit være av de små slagene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi på 9 kan ha problemer med å skjære opp biff men vi har løst det ved å kjøpe skikkelig biffkniver. Hun vil gjerne ha maten delt opp men jeg har konsekvent fra hun var 8 bedt henne om å skjære opp selv. Tror far skjærer alt for henne, det er jo utvilsomt det enkleste i en travel hverdag, men det er noe som må læres og det er bare å komme i gang!!

Og nei, mine barn tar også ofte for mye i munnen, det er sånt som må terpes og terpes i laaaang tid, men tilslutt sitter det!! (Prøver å si at de må ta små biter for de skal ha plass til potet, kjøttkake og blomkål på samme gaffel og da må hver bit være av de små slagene...)

Biff kan jo være vrient å skjære opp med dårlige kniver, men at en på 10 år ikke klarer å skjære opp en grillpølse er litt sjokkerende. Men har nok noe med at de har fått alt skjært opp for å gjøre det enklest mulig for mor og far.

Men nå er hun kjempestolt over at hun stort sett klarer å skjære opp middagsmaten sin selv.

Gutten på syv hører rett og slett ikke etter når jeg sier at vi spiser med munnen igjen. Tror ikke han klarer å konsentrere seg om annet enn å spise. Men det blir vel forhåpentligvis bedre.

Men når det ikke blir mast på om dette hjemme hos mor, så blir det vel å terpe på det når de er hos far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 9 år smatter....og jeg prøver og prøver å gi beskjed. Er veldig oppmerksom på dette, og ber henne ta mindre biter osv. Er ganske oppgitt. Faren hennes er ikke så nøye på dette, så dette faller på meg. Hvis noen har noen gode råd, så tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ene barnet til min partner smatter voldsomt.

Han er ti år gammel og smatter så voldsomt at det høres

ut som at han gjør det med vilje da han til tider åpner

munnen på vidt gap for å smatte så høyt som mulig.

Dette er noe jeg finner vanvittig irriterende men moren

mener at det er slemt av meg å påpeke det hele tiden fordi

at hun mener barnet oppfatter det som å "bli hakket på" og

dermed har jeg blitt bedt om å slutte å kommentere det.

Dette gjør at jeg går ut av rommet hver gang barnet skal

spise så jeg slipper å høre på det og irritere meg.

Barnet har en tendens til å sette seg nær meg når han kommer

inn i stuen for å finne seg en skive eller to og da mener jeg

det er helt feil at jeg skal måtte reise meg å gå ut fordi

han ikke klarer å lære seg manerer. Det er seriøst uholdbart å

høre på.

Hun prøver å bestikke ungen med en premie dersom han klarer

å gå en uke uten smatting men dette har null effekt. Jeg kan

ikke se hvordan en unge skal kunne lære manerer uten at man må

gi klar beskjed og fortsette å gi beskjed inntill det slutter.

Tidligere i denne tråden nevnte en person at de måtte "terpe" over

lang tid for å få ungen til å slutte. Hva menes med å terpe?

Jeg mener ungen nå er gammel nok til å ta til seg beskjeder som blir

gitt og dersom han hele tiden "glemmer" seg ut (noe som dette barnet

gjør i de fleste situasjoner da han nok sliter med konsentrasjon) så

må han ganske enkelt få beskjed igjen og igjen og igjen.

hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg mener at 10 år gammel er man mer enn i stand til å ta imot en enkel beskjed, som for eksempel om å spise skikkelig.

Forklar henne at folk syns det er ekkelt (generelt, ikke bare du) og at hun er for stor til å holde på sånn nå. Det er fort at man glemmer seg når man skal endre en oppførsel man har hatt lenge, så det er bare å minne henne på det hver gang hun glemmer seg så blir det sikkert orden på det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anti-smatteren

Jeg har øvd med samboeren min i fire år nå, minner han på nesten hvert eneste måltid å ikke smatte. Han begynner å lære seg det nå, bortsett fra spaghetti, så det orker jeg bare ikke å ha til middag. Jeg mister helt matlysten når noen smatter og spiser med åpen munn, så det er ikke aktuelt i mitt hus.Så seriøst, dette er viktig å lære når man er barn!

Samboerens sønn som er seks år, smatter også veldig. Jeg driver nå og har opplæring med stesønnen. ikke noe hakking, men sier 'og så må vi huske å lukke munnen når man tygger, så ingenting faller ut'. Trenger ikke si det til alle måltider lenger, så tror han kan unngå å bli en voksen-smatter. Lykke til med anti-smatte-prosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten smattet min far - jeg lærte meg tidlig å la være fordi jeg syntes det var så ekkelt.

For å si det sånn, så vil smatte-ungene finne ut av det på skolen i lunchen og kansje bli hakket på der om de ikke spiser med manerer. Desverre.

Husker ennå at nabogutten smattet, og jeg forsto ikke hvorfor ingen sa noe eller hvorfor han gjort det - maten smaker jo ikke bedre. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...