Gå til innhold

Barn som smatter og tygger med åpen munn


C-girl

Anbefalte innlegg

Sambo sine to barn har en uvane når de spiser, de smatter og tygger med åpen munn.

De mangler også generelt manèrer som f.eks ikke rape ved bordet osv.

Er dette normalt? De er 7 og 10 år.

Det spiller ingen rolle hva de spiser, de tygger med åpen munn uansett.

Tør ikke si noe til de da jeg ikke er moren deres, og sambo kommer sikkert til å si at dette bare er en bagatell, ikke noe å henge seg opp i.

Var på kafè med eldste i dag, og var nesten flau over at hun satt og tygget med åpen munn og smattet som bare det.

Mulig det er jeg som irriterer meg unødig, men vil gjerne ha innspill fra andre.

C-girl

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Syns du skal si det til dem. Kjenner noen vooksne folk som er sånn, og det er rett og slett pinlig. De skjønner ikke selv at de rett og slett driter seg ut, og jeg unngår alle sosiale settinger med mat i sammen med de fordi det er så uapetittelig.

Gjør barna en tjeneste og si det til dem neste gang dere spiser sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smatting er en uting. Jeg jobber i åpent landskap, og er nødt til å gå og hente meg kaffe hver gang han på nabopulten skal spise noe, for jeg får helt grøssninger av vemmelse over smattingen hans.

Om du bor sammen med barna er du berettiget (i mine øyne ihvertfall) til å være med å oppdra dem. Jeg ville ikke nølt med å lære dem bordmanerer. Det er ditt hjem også, og da har du rett til å være med å bestemme hvilke bordregler som skal gjelde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smatting er en uting. Jeg jobber i åpent landskap, og er nødt til å gå og hente meg kaffe hver gang han på nabopulten skal spise noe, for jeg får helt grøssninger av vemmelse over smattingen hans.

Om du bor sammen med barna er du berettiget (i mine øyne ihvertfall) til å være med å oppdra dem. Jeg ville ikke nølt med å lære dem bordmanerer. Det er ditt hjem også, og da har du rett til å være med å bestemme hvilke bordregler som skal gjelde.

De er her annenhver helg, så de bor vel strengt tatt ikke her.

Men nå har vi de i fire uker grunnet at de ikke kan være alene hjemme på dagtid når mor er på jobb. (Synes egentlig det er veldig lenge når de har 40-60 deling)

Er redd sambo vil si at jeg henger meg opp i småting, og ikke vil like at jeg snakker til de.

Men er enig i at voksne som smatter/tygger med åpen munn er en uting.

Håper bare at mor/sambo kan ta tak i dette selv.

Men virker ikke som at far bryr seg så mye. Men kanskje menn ikke legger merke til sånt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det er mange mennesker som ikke legger merke til slikt dessverre... Jeg hadde nok sagt det til dem. Når man er sju og ti år er man store nok til å ikke smatte altså!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far er ganske overbeskyttende, og tror kanskje jeg bare prøver å finne noe å klage på.

Holder på å irritere meg grønn på den smattingen altså, men får snakke med han når han kommer hjem i morra..

Så kan han heller ta det med de hvis han mener det er nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes absolutt du kan si noe, du kan si til de "Ved bordet her smatter man ikke med maten og man raper ikke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Er vel ikke bare barn som har den "uvanen". Kjenner mange voksne som tydeligvis ikke ble gjort den tjenesten at noen sa fra til dem at smatting er en uting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du har rett til å si noe selv om du ikke er moren deres.

Du bor jo der du også, ikke bare han og barna på deltid.

Jeg sier ifra når folk oppfører seg slik hjemme hos meg, driter i om de er 5 år eller 50 år. Jeg gidder ikke å sitte å spise med folk som ikke klarer å holde kjeften igjen når de tygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en motbydelig uvane som de bør legge av seg så lenge som mulig. Jeg ville tatt det opp med samboer og sagt at det er fullstendig mangel på manerer... Rett og slett pinlig. Like greit å gi dem klar beskjed mens de enda er unge nok til å endre en sånn ekkel vane

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far er ganske overbeskyttende, og tror kanskje jeg bare prøver å finne noe å klage på.

Holder på å irritere meg grønn på den smattingen altså, men får snakke med han når han kommer hjem i morra..

Så kan han heller ta det med de hvis han mener det er nødvendig..

Det er nok lurt, ja! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

I andre kulturer (som er mer i balanse med naturen) kunne de ikke brydd seg mindre om å smatte...det finnes verre ting i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig oppdragelse. Det er kanskje vanlig i andre land å være grisete med matbordet, men her i Norge skal man ikke rape med matbordet eller tygge med munnen åpen, det er ren bordskikk. Lær barna litt bordskikk du, uavhengig av hva far sier, barna har godt av det ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si i fra! Jeg fikk streng bedskjed om å tygge med munnen igjen når jeg var liten (riktig nok litt yngre enn barna det er snakk om her), og det har aldri vært et problem siden. Det er rett og slett vemmelig med folk som smatter og tygger med åpen munn... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å si det på en pen måte og ikke som kjeft da ;)

"Lise, tror du at du kan du prøve å ha munnen lukket når du spiser? Det blir litt ekkelt å se rett inn på maten du driver å tygger på" og så avslutte setningen med et smil :)

En på 7-10 år forstår nok dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke å si det som kjeft, mer som opplysning.

Men er smattingen som er det verste med dette her..

Men skal ta det med far i morgen, og hvis han ikke sier noe til de, så sier jeg det selv.

Sier takk for alle innspill :)

C-girl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare å si ifra at ved bordet så viser vi ikke fram opptygd mat, og raping kan vi vente med til etter vi har gått fra bordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo

sine to barn har en uvane når de spiser, de smatter og tygger med åpen munn.

De mangler også generelt manèrer som f.eks ikke rape ved bordet osv.

uoppdragne barn bør absolutt snakkes til...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si ifra at ved bordet så viser vi ikke fram opptygd mat, og raping kan vi vente med til etter vi har gått fra bordet.

Raping bør de gjøre privat med lukket badedør!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre kulturer (som er mer i balanse med naturen) kunne de ikke brydd seg mindre om å smatte...det finnes verre ting i verden.

Ja, riktig. Da kan menn voldta, for det finnes verre ting i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...