C-girl Skrevet 10. juli 2011 #61 Skrevet 10. juli 2011 Litt off topic, men såg en anonnse på finn.no der noen adopterer bort kattemor og unge. Grunn: De skal skaffe seg hund. Synes det er helt idiotisk at folk bytter ut kjæledyret sitt pga de har lyst på et annet. Sånt skulle ikke vært lov altså!! Har en først fått seg katt, så må man faktisk ta vare på den så lenge den lever. Ikke bare kjøpe seg bikkje og velge bort katten. Da burde de søren meg klare å ha både katt og bikkje. Nei Fy skamme seg!! 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #62 Skrevet 10. juli 2011 Jeg lurer på om det er fritt frem å skaffe seg og avle frem så mange katter man vil i et boligstrøk? Er det ingen som sier noe på det? Mattilsynet? Naboen har de siste tre årene fått rundt 7 kull kattunger, og trenden fortsetter. To kull leveringsklare unger nå. Problemet er at de som ikke blir gitt bort beholdes, og det er 8 voksne katter der allerede, 4 av dem fertile. De sier at de ikke har råd til å kastrere. Det er nesten så ille at vi må vurdere hvor forsvarlig det er å ha egen katt nå, selv om vi fikk katt først. Nå er det stadige turer til dyrlegen etter bitt, og vår katt holdes borte fra huset vårt fordi de andre kattene forsøker å ta over territoriet. De kommer til og med inn her ved første anledning, for å spise. (særlig de som er drektige er desperate etter mat). Hva kan man gjøre?
CathFoto Skrevet 10. juli 2011 #63 Skrevet 10. juli 2011 Jeg stilte spørsmålet om sterilisering/kastrering etter jeg hadde gjort dette med mine to puser (gutt og jente) Fikk beskjed om at hunpusen også er kastrert fordi de har fjernet eggstokker og livmor. Sterlisering er kun kutting av egglederne forklarte dyrlegen min.
mary-jane Skrevet 10. juli 2011 #64 Skrevet 10. juli 2011 Jeg lurer på om det er fritt frem å skaffe seg og avle frem så mange katter man vil i et boligstrøk? Er det ingen som sier noe på det? Mattilsynet? Naboen har de siste tre årene fått rundt 7 kull kattunger, og trenden fortsetter. To kull leveringsklare unger nå. Problemet er at de som ikke blir gitt bort beholdes, og det er 8 voksne katter der allerede, 4 av dem fertile. De sier at de ikke har råd til å kastrere. Det er nesten så ille at vi må vurdere hvor forsvarlig det er å ha egen katt nå, selv om vi fikk katt først. Nå er det stadige turer til dyrlegen etter bitt, og vår katt holdes borte fra huset vårt fordi de andre kattene forsøker å ta over territoriet. De kommer til og med inn her ved første anledning, for å spise. (særlig de som er drektige er desperate etter mat). Hva kan man gjøre? Holdningsendringer må til. Du kan jo vise dem denne: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1145499759490.2022617.1287403046&saved#!/notes/marianne-reinholdtsen/v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-les-og-del-dette-gjelder-mange/221763154529470 Du må heller ikke være redd for å si i fra til dem. Om dem ikke har råd til kastrasjon så har dem ikke råd til å ha katt. Hva skal dem gjøre om katten blir syk og må ha dyrlege? La den gå syk fordi ikke råd? Det er helt klart kunnskapsløshet ute å går. Blir så provosert. Det virker ikke som de tenker mye på naboene, nei. Tenker ikke med hodene i det hele tatt.
Belvera Skrevet 12. juli 2011 #65 Skrevet 12. juli 2011 Litt off topic, men såg en anonnse på finn.no der noen adopterer bort kattemor og unge. Grunn: De skal skaffe seg hund. Synes det er helt idiotisk at folk bytter ut kjæledyret sitt pga de har lyst på et annet. Sånt skulle ikke vært lov altså!! Har en først fått seg katt, så må man faktisk ta vare på den så lenge den lever. Ikke bare kjøpe seg bikkje og velge bort katten. Da burde de søren meg klare å ha både katt og bikkje. Nei Fy skamme seg!! Er selvfølgelig helt enig med deg! Men jeg vet at det ikke er uvanlig...jeg har jobbet i litt forskjellige zoobutikker rundt,og har opplevd det meste av hva folk kan finne på...en gang kom en mamma og ei lita jente inn i butikken der jeg jobbet, og spurte om å få bytte kaninen de hadde kjøpt noen måneder tidligere..den var blitt stor og var ikke så søt lenger,så mammaen spurte,i fullt allvor om å få bytte kaninen mot en liten kaninunge!! Blir man målløs av sånt eller???
MissMas Skrevet 12. juli 2011 #66 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Er selvfølgelig helt enig med deg! Men jeg vet at det ikke er uvanlig...jeg har jobbet i litt forskjellige zoobutikker rundt,og har opplevd det meste av hva folk kan finne på...en gang kom en mamma og ei lita jente inn i butikken der jeg jobbet, og spurte om å få bytte kaninen de hadde kjøpt noen måneder tidligere..den var blitt stor og var ikke så søt lenger,så mammaen spurte,i fullt allvor om å få bytte kaninen mot en liten kaninunge!! Blir man målløs av sånt eller??? Er det mulig? Grrr. Tenk om morens syn på dyr overføres til datteren? Ikke sunt. Slike folk bidrar jo til at dyrebutikker ofte har ALT for unge kaninunger til salgs. Fordi de vil ha bittesmå kaniner. Endret 12. juli 2011 av MissMas
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #67 Skrevet 12. juli 2011 Er selvfølgelig helt enig med deg! Men jeg vet at det ikke er uvanlig...jeg har jobbet i litt forskjellige zoobutikker rundt,og har opplevd det meste av hva folk kan finne på...en gang kom en mamma og ei lita jente inn i butikken der jeg jobbet, og spurte om å få bytte kaninen de hadde kjøpt noen måneder tidligere..den var blitt stor og var ikke så søt lenger,så mammaen spurte,i fullt allvor om å få bytte kaninen mot en liten kaninunge!! Blir man målløs av sånt eller??? Du kunne svart at hun kunne bytte inn dattera mot en ny kaninunge... Utrolig hvor idiotiske folk kan være. Vi har selv en bekjent som har lat katten sin få kattunger selv om den er ung og han ikke har peiling på hvem som skal få kattungene. Han bor i en kaotisk liten leilighet, og har heller ikke orden nok på seg til å få sterilisert katten nå etter at den fikk ungene (mens hankatten som antagelig er far til kullet stadig er innom...). Vi har sagt klart fra hva vi mener om saken, men det går dessverre ikke inn.
CaspertheGh0st Skrevet 12. juli 2011 #68 Skrevet 12. juli 2011 (endret) På 12.7.2011 den 15.07, Belvera skrev: slettet Endret 3. oktober 2016 av soffapute
otilie Skrevet 14. juli 2011 #69 Skrevet 14. juli 2011 Alle kommuner skulle hatt et dyrehotell / dyremottak som tok i mot friske dyr som folk må avlive for at di flytter eller ikke vil ha dem mer. Eller for midlertidig pass. Det er noe staten kunne brukt penger på, istedet for masse annet rart de bruker penger på. Skammelig at dem som styrer landet ikke kan prioritere viktige ting, tror også det er mangel på fantasi og fremtidstenking. Enig. Kattehuset i byen min måtte bli stengt, for de hadde ikke råd. Kattehus blir jo drevet frivillig, og er man i en liten by så får man ikke drøssevis med penger :/
mary-jane Skrevet 14. juli 2011 #70 Skrevet 14. juli 2011 Hun ønsket å bytte sin voksende kanin med en liten igjen? Hallo? Det sier litt hvor liten verdi dyr har. Det er horribelt at dyr skal kunne selges eller gis bort av butikker og privatfolk - til hvem som helst. Stakkars de dyrene som blir født. Det er få som tar ansvar for om det dyret får et godt hjem. Bare det blir solgt/gitt bort, så...
sebastianen Skrevet 20. juli 2011 #71 Skrevet 20. juli 2011 Det er sommer og mange forlater dyrene sine ute. Men dette er jo bare det ekstreme ytterpunkt av ansvarsløshet. Men hva med dem som ikke steriliserer hokatta si, men får kattunger gang på gang på gang, og så blir dem gjerne gitt bort til hvem som helst. Til folk dem ikke aner hvilken kattevett og holdninger de har. HVORFOR GJØR DERE DETTE? Har vi ikke nok katter?! Hva med dem som ikke kastrerer hannkattene, og dermed bidrar til overbefolkning av løskatter, som er blitt et så stort problem i mange kommuner at de skyter dem. Mange hannkatteiere vet ikke en gang at de plager naboer med kattpisslukt på eiendommen og at de øker kattebestanden som er så mektig ute av kontroll. Mange vet ikke hva fordelene med en kastrert katt er. Hvem vil gi en katt til en sånn person? Og sånn holdes hjulet gående. Vi skulle hatt en skikkelig opprydding her til lands - spredning av gode holdninger via media. Det er alt for lett for hvem som helst å skaffe seg dyr, og katten er blitt "verste sort", da det er det eneste kjæledyret som er ute å formerer seg. Og blir for mange skadedyr de vil skyte fordi dem pisser på andres eiendommer. Er det rart disse groteske ytterpunktene skjer - som det å forlate kattunger ute i en eske, det som vi alltid leser så mye av om sommeren. Synes ikke det er noe rart jeg, med tanke på hvor uansvarlige mange er. Det skulle vært påbudt med kastrasjon / sterilisering en stund framover, slik at vi kunne fått litt kontroll på hvem som hadde katter. (Slik det er med hunder.) ....men også hunder kan bli behandlet dårlig. Mange hunder skifter eiere ofte, fordi eiere ikke kan hundeoppdragelse og ikke skjønner at det er som å ha en unge i hus. Blir så provosert av dette. -Hilsen dyreglad med 3 voksne kastrerte katter.- Ser poenget ditt , selv har jeg en kastrert hankatt. MEN jeg tror ikke det er noen god ide å la kattene gjennomgå det samme som hundene . Som du sier kastrere hele hurven noen år for å få kontroll. Vil det da bli bare "rasekatter" igjen ? Vil det avles og avles på visse egenskaper til hele dyret er ødelagt ? Slik det er gjort med flere hunderaser . Jeg synes man burde ta betaling for kattunger ev. betaling så de kan bli øremerket . Det ville lette arbeidet med bortkomne katter betraktlig . Man ville også kunne se hvem som har reist fra katten sin ,en person som ikke behandler dyr bra kan bli fradømt retten til å ha dyr .
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. juli 2011 #72 Skrevet 20. juli 2011 Det er sommer og mange forlater dyrene sine ute. Men dette er jo bare det ekstreme ytterpunkt av ansvarsløshet. Men hva med dem som ikke steriliserer hokatta si, men får kattunger gang på gang på gang, og så blir dem gjerne gitt bort til hvem som helst. Til folk dem ikke aner hvilken kattevett og holdninger de har. HVORFOR GJØR DERE DETTE? Har vi ikke nok katter?! Hva med dem som ikke kastrerer hannkattene, og dermed bidrar til overbefolkning av løskatter, som er blitt et så stort problem i mange kommuner at de skyter dem. Mange hannkatteiere vet ikke en gang at de plager naboer med kattpisslukt på eiendommen og at de øker kattebestanden som er så mektig ute av kontroll. Mange vet ikke hva fordelene med en kastrert katt er. Hvem vil gi en katt til en sånn person? Og sånn holdes hjulet gående. Vi skulle hatt en skikkelig opprydding her til lands - spredning av gode holdninger via media. Det er alt for lett for hvem som helst å skaffe seg dyr, og katten er blitt "verste sort", da det er det eneste kjæledyret som er ute å formerer seg. Og blir for mange skadedyr de vil skyte fordi dem pisser på andres eiendommer. Er det rart disse groteske ytterpunktene skjer - som det å forlate kattunger ute i en eske, det som vi alltid leser så mye av om sommeren. Synes ikke det er noe rart jeg, med tanke på hvor uansvarlige mange er. Det skulle vært påbudt med kastrasjon / sterilisering en stund framover, slik at vi kunne fått litt kontroll på hvem som hadde katter. (Slik det er med hunder.) ....men også hunder kan bli behandlet dårlig. Mange hunder skifter eiere ofte, fordi eiere ikke kan hundeoppdragelse og ikke skjønner at det er som å ha en unge i hus. Blir så provosert av dette. -Hilsen dyreglad med 3 voksne kastrerte katter.- Kunne ikke vært mer enig. Blir også kjempeprovosert av dårlig dyrehold. Det skulle vært regler for hvem som fikk eie dyr eller ikke.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. juli 2011 #73 Skrevet 20. juli 2011 Åh blir så jævla irritert! Er ei her jeg bor som ikke "har råd" til å sterilisere katta si så den har kull KONSTANT, og hver gang den får kull så dukker det opp på facebook "trenger ny eier NÅ ellers blir de avlivet i morgen" så blir de puttet i et hull og skutt. Helt avsindig. Det høres ut for at det er hu sjøl som skulle vært putta i et hull og skutt. Hvorfor skaffe seg katt når man ikke har råd til å sørge for katten sin. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. juli 2011 #74 Skrevet 20. juli 2011 Nei, disse folkene tar da ikke kattungene med til dyrlegene for å få de avlivet, dessverre. Det er da de blir oppfinnsomme og kommer opp med stadig nye metoder for å få livet av kattungene, jf. hun som kastet kattungene til måkene. Vanlige metoder er gassing med eksos, henging (en jeg vet om har et helt tre til dette formålet, henger de opp etter halsen, så de kveles eller rovfugler hakker de i hjel), drukning og listen går uendelig langt. Jeg får så lyst å grine når jeg leser sånt. Hva er det med noen folk liksom? Hva foregår i huet på slike onde jævler lurer jeg på.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #75 Skrevet 20. juli 2011 Søstra til en jeg kjenner vil ikke sterilisere katten sin fordi hun mener den ikke blir en ordentlig katt da.. Ja, den hadde nylig kull.
Gjest Blubberella Skrevet 20. juli 2011 #76 Skrevet 20. juli 2011 Søstra til en jeg kjenner vil ikke sterilisere katten sin fordi hun mener den ikke blir en ordentlig katt da.. Ja, den hadde nylig kull. Tror hun at katter muterer etter sterilisering/kastrering og blir til et annet dyr eller vesen? Noen folk burde ha vært fradømt muligheten til å eie dyr. Det er nesten så det skulle ha vært obligatorisk teoriprøve etterfulgt av prøveperiode når man ønsket å skaffe seg dyr.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #77 Skrevet 21. juli 2011 Søstra til en jeg kjenner vil ikke sterilisere katten sin fordi hun mener den ikke blir en ordentlig katt da.. Ja, den hadde nylig kull. Hahaha er det mulig? Nei katten transformerer seg til å bli en kanin om den blir kastrert liksom
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #78 Skrevet 21. juli 2011 Katta vår skal ha små igjen Hu blir større og større for hver dag nå. De er jo så skjønne de små kattungene. Hvem kan vel motså de
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #79 Skrevet 21. juli 2011 Hahaha er det mulig? Nei katten transformerer seg til å bli en kanin om den blir kastrert liksom Haha ja såklart. En kastrert/sterilisert katt er heeelt klart en uekte katt. Alle skjønner jo det!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #80 Skrevet 21. juli 2011 Haha ja såklart. En kastrert/sterilisert katt er heeelt klart en uekte katt. Alle skjønner jo det! Ja og så vil den føle seg utenfor å bli ertet av de andre "ordentlige" kattene :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå