AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #21 Skrevet 9. juli 2011 må vel være billigere å sterilisere katten, enn å måtte avlive 27726104 kattunger gang på gang. Noen skyter kattungene med gevær, også.
Gjest Blubberella Skrevet 9. juli 2011 #22 Skrevet 9. juli 2011 Vi har nå hatt ei søt lita hokatte som har tuslet rundt dørene her og mjauet i sommer, ei utrolig kosen og selskapssyk katt. Det viste seg etterhvert at hun var drektig og ventet små iløpet av kort tid, noe som jeg synes er trist både fordi katta ikke er fullvoksen (gjetter at hun ble drektig når hun hadde sin første løpetid) og fordi det ikke mangler på kattunger rundt i området som skal gis bort. Eierne gir tydeligvis litt blaffen i å passe på den drektige katta si, for her om dagen fødte hun kattungene under trappa til naboen her. Når naboen ringte for å si ifra at katta hadde født, fikk hun til svar at de hadde reist bort og at de dermed ikke hadde mulighet til å hente kattemor med unger før over helga... Jeg tviler ikke på at både kattemor og ungene klarer seg i noen dager, men hvor er ansvarsfølelsen til eierne? Jeg hadde overhodet ikke reist bort om jeg visste at katta mi straks skulle føde. Jeg hadde holdt meg hjemme, holdt katta inne og virkelig lagt til rette for at det skulle bli en grei opplevelse for både kattemor og de små. Men nå hadde jeg uansett ikke sluppet ut ei ukastrert katt i kjønnsmoden alder. Når naboen drar på tur idag blir jeg nok å sette ut mat og vann til kattemor så hun slipper å løpe så langt avgårde for å finne noe å spise. Jeg fristes veldig til å ta inn kattemor og unger og ta vare på dem til eierne kommer hjem, men er redd det vil stresse kattemor. Folk burde lære seg at hunnkatter faktisk kan bli kjønnsmodne så tidlig som i 5 mnd alder, og spesielt om de når 5 mnd alder på vårparten/sommeren. Jeg har pleid å holde katta inne til hun var kastrert, og begge gangene har jeg kastrert før første løpetid. Det er snakk om å gidde å ta litt ansvar. En del av dette ansvaret er å lære seg grunnleggende kunnskap om det dyret man skal ta til seg og sørge for at man har penger til alle utgifter som kastrering, ormekur, vaksiner, chipping og hjelp hos vetrinær hvis dyret blir sykt eller skadet. Jeg synes også det er greit å ha veterinærforsikring så man slipper å måtte avlive et dyr bare av økonomiske årsaker. Hvis katten min kan bli helt frisk av en operasjon eller annen behandling og leve et langt liv etterpå, vil jeg ikke komme i den situasjonen at jeg må takke nei til behandling bare fordi jeg ikke har penger nok.
Belvera Skrevet 9. juli 2011 #23 Skrevet 9. juli 2011 Ja det finnes altfor mange uannsvarlige katte OG hundeiere desverre:/ Og ikke tror jeg det skyldes uvitenhet heller...men mer LATSKAP OG UINTERESSE. Man har ikke stor nok interesse og ork til å sette seg inn i hva det vil si og skaffe seg hund el katt. At man kastrerer hannkattene og sterilliserer hunnkattene er en selvfølgelighet for oss som tenker litt lenger enn at det er `bare en katt`...og da er det ikke så nøye. Vi som er glad i katter,og gjerne vil gi dem et best mulig liv,gjør hva vi kan for at det ikke skal bli flere som går en usikker framtid i møte...desverre er katter regnet til `bruk og kast`kategorien av enkelte. Når ungen begynner å bli stor,og kanskje ikke er så søt lenger,så er det bare å få seg en ny...og gamlepus blir overlatt mer el mindre til seg selv...Dette er kanskje litt ekstreme tilfeller..men at mange katter går for lut og kaldt vann,er hevet over enhver tvil... Jeg har selv mottat kattunger som er overgitt...som har blitt puttet i en pappeske og lagt ut i skogen. Overlatt til seg selv og den sikre død. Jeg forstår ikke at noen har samvittighet til å gjøre noe sånt...og i slike tilfeller skammer jeg meg over å være menneske:(
Gjest Blubberella Skrevet 9. juli 2011 #24 Skrevet 9. juli 2011 Nei, disse folkene tar da ikke kattungene med til dyrlegene for å få de avlivet, dessverre. Det er da de blir oppfinnsomme og kommer opp med stadig nye metoder for å få livet av kattungene, jf. hun som kastet kattungene til måkene. Vanlige metoder er gassing med eksos, henging (en jeg vet om har et helt tre til dette formålet, henger de opp etter halsen, så de kveles eller rovfugler hakker de i hjel), drukning og listen går uendelig langt. Og dette synes de faktisk er bedre eller enklere enn å kastrere katta? Jeg blir helt rystet av sånne folk... Finner ikke ord for hvor lavmåls det er!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #25 Skrevet 9. juli 2011 Nei, disse folkene tar da ikke kattungene med til dyrlegene for å få de avlivet, dessverre. Det er da de blir oppfinnsomme og kommer opp med stadig nye metoder for å få livet av kattungene, jf. hun som kastet kattungene til måkene. Vanlige metoder er gassing med eksos, henging (en jeg vet om har et helt tre til dette formålet, henger de opp etter halsen, så de kveles eller rovfugler hakker de i hjel), drukning og listen går uendelig langt. jeg får så vondt inni meg når jeg leser at folk gjør sånne ting, at det går ann sier jeg bare ): blir seriøst lei meg.
Gjest CrazyCatlady Skrevet 9. juli 2011 #26 Skrevet 9. juli 2011 Nei, disse folkene tar da ikke kattungene med til dyrlegene for å få de avlivet, dessverre. Det er da de blir oppfinnsomme og kommer opp med stadig nye metoder for å få livet av kattungene, jf. hun som kastet kattungene til måkene. Vanlige metoder er gassing med eksos, henging (en jeg vet om har et helt tre til dette formålet, henger de opp etter halsen, så de kveles eller rovfugler hakker de i hjel), drukning og listen går uendelig langt. Blir så forbanna på sånne folk som ikke eier ansvar,men alikevel skal de ha dyr.Blir trist av å lese ting som dette At det er så mange hjemløse katter er jo et menneskeskapt problem,men alikevel så klager folk som om det skulle være kattens feil at den er hjemløs og dermed prøver å overleve. Har til og med hørt om folk som tror at katter greier seg helt fint alene uten mennesker og at det dermed er greit at de blir kastet ut.Man ser jo helt klart at de ikke greier seg selv,men det er mange merkelige holdninger og uvitenhet ute og går. Noen mener jo også at hunkatter bør få lov til å få ett kull før man steriliserer dem,men det er jo også bare tull.Har hørt folk som sier at hvis katten ikke får det så kommer de til å savne det og syns synd i katten siden den aldri har opplevd å bli mor. Når man får et dyr så har man et ansvar å ta vare på dem,gi dem mat og ta dem med til dyrlegen når de blir syke.Folk som ikke engang kan bruke 1000 kroner på å sterilisere katten sin burde ikke fått lov til å ha dyr,men jeg er realistisk og tror at hvis en lov kom så ville nok ikke store ressursene blitt tatt i bruk for å ta dem som ikke følger loven.Holdningsendring og informasjon om dyrehold er jo noe som kanskje kunne endret noe,men folk ønsker jo ofte enkle løsninger..
Gjest BabyBlue Skrevet 9. juli 2011 #27 Skrevet 9. juli 2011 Jeg har også hørt menn si at de ikke vil kasterere hankatten sin fordi de synes synd på den. Hallo! En kompis av meg sa noe av det samme da jeg fikk min katt tidligkastrert. "Stakkars pusen! Hva med ballene hans?" Katten hans er også kastrert (heldigvis), men jeg gir han allikevel et strengt blikk og minner han på hvorfor det er så viktig å kastrere kattene. Ballene deres driter jeg en lang i: Det er da helt klart at pusen får bedre livskvalitet som kastrert, uansett hvor personlig mange mannfolk tar det. Dyr er dyr, mennesker er mennesker. Det er da en stor forskjell på oss og kattene, noe folk må forstå til tross for deres nære forhold til mons eller pusi.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #28 Skrevet 9. juli 2011 Vet om noen som bor på landet. De er i litt fjern familie med meg, og to av dem har katter som ikke er kastrerte. Det gikk bra med kull nummer en og nummer to, men siden det er en liten bygd var markedet mettet for flere kattunger. Likevel ble det flere kull og ungene blir avlivet hvis de ikke finner hjem til dem. Hva tenker de med?
Gjest snoopy_93 Skrevet 9. juli 2011 #29 Skrevet 9. juli 2011 Det første vi gjorde når vi fikk hankatten vår var å holde han inne til han var rundt den alderen for første vaksinasjon og alder for å bli kastrert. Mamma og pappa nektet å slippe ut katten før han var kastrert fordi de hadde problemer med "løskatter" på gården her før.. Skjønner ikke hvorfor folk som ikke har råd til å kastrere eller sterilisere katten sin skaffer seg dyr i det hele tatt. Med et dyr må man også regne med en del utgifter ved eks dyrlegebesøk osv.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #30 Skrevet 9. juli 2011 Om de blir gravide hele tiden, steriliser katta herregud Man sparer jo uansett penger i lengden, på mat osv. Hadde en katt selv, som fikk noen kull, men hun fikk alltid de nydligste kattungene, ble så forelsket i dem at man ville nesten ikke gi dem bort, hehe. Vi fikk alltid gitt dem bort, bortsett fra det siste kullet, hadde to nydlige langhårede kattunger igjen (sverger det er de fineste kattene jeg har sett), men vi kunne desverre ikke beholde dem, eller katten vår da vi flyttet nedover, måtte avlive alle 3, utrolig trist og å måtte avlive dem var utrolig hardt for meg, grein og grein, måtte få min daværende kjæreste til å gå inn med katteburet til vet. jeg tok det så tungt, skjønner ikke at noen klarer å sette dem i en eske på motorveien. at de har samvittighet til det, syke mennesker.
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 9. juli 2011 #31 Skrevet 9. juli 2011 Nei, disse folkene tar da ikke kattungene med til dyrlegene for å få de avlivet, dessverre. Det er da de blir oppfinnsomme og kommer opp med stadig nye metoder for å få livet av kattungene, jf. hun som kastet kattungene til måkene. Vanlige metoder er gassing med eksos, henging (en jeg vet om har et helt tre til dette formålet, henger de opp etter halsen, så de kveles eller rovfugler hakker de i hjel), drukning og listen går uendelig langt. Uff, det er jo helt forferdelig! Skulle vært straffbart å gjøre sånt. Alfor mange som ikke har respekt for katter og dyr generelt.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #32 Skrevet 9. juli 2011 Om de blir gravide hele tiden, steriliser katta herregud Man sparer jo uansett penger i lengden, på mat osv. Hadde en katt selv, som fikk noen kull, men hun fikk alltid de nydligste kattungene, ble så forelsket i dem at man ville nesten ikke gi dem bort, hehe. Vi fikk alltid gitt dem bort, bortsett fra det siste kullet, hadde to nydlige langhårede kattunger igjen (sverger det er de fineste kattene jeg har sett), men vi kunne desverre ikke beholde dem, eller katten vår da vi flyttet nedover, måtte avlive alle 3, utrolig trist og å måtte avlive dem var utrolig hardt for meg, grein og grein, måtte få min daværende kjæreste til å gå inn med katteburet til vet. jeg tok det så tungt, skjønner ikke at noen klarer å sette dem i en eske på motorveien. at de har samvittighet til det, syke mennesker. Dere ville kanskje fått gitt bort hokatta hvis dere ikke hadde fått noen kull på henne. Markedet blir mettet for katter pga at man setter flere kull på dem. Men det er bedre at dere avlivet dem enn å sette de i en pappeske, likvel burde dere ikke satt kattunger på henne og flere ganger. Kjenner en som ikke får gitt bort de to siste kattungene, men hun beholder dem selv om hun har fire katter i heimen. Lurer på hvorfor dere satte kull på katten når dere skulle flytte? Ærlig talt synes jeg det var umodent og lite gjennomtenkt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #33 Skrevet 9. juli 2011 Dere ville kanskje fått gitt bort hokatta hvis dere ikke hadde fått noen kull på henne. Markedet blir mettet for katter pga at man setter flere kull på dem. Men det er bedre at dere avlivet dem enn å sette de i en pappeske, likvel burde dere ikke satt kattunger på henne og flere ganger. Kjenner en som ikke får gitt bort de to siste kattungene, men hun beholder dem selv om hun har fire katter i heimen. Lurer på hvorfor dere satte kull på katten når dere skulle flytte? Ærlig talt synes jeg det var umodent og lite gjennomtenkt. Vi satte ikke kull på henne (?) hun var ikke sterilisert, og hun var ikke gravid *så* mange ganger, 3 ganger totalt på 2-3 år (er ikke så mye det vel ?) men ja, er fult klar over at vi skulle ha sterilisert henne, vi prøvde å gi henne bort men er desverre ikke så mange som vil ha voksne katter. Og det var ikke planlagt at vi skulle flytte, jeg fikk en jobb som var 3 ganger bedre betalt enn jobben jeg allerede hadde, og skulle bo hjemme hos en venn av meg til jeg fant min egen leilighet, men hun var sterkt allergisk mot katter, hadde desverre ingen annen mulighet enn å avlive de. Hele flyttinga var veldig spontan og ikke-planlagt.
forum88 Skrevet 9. juli 2011 #34 Skrevet 9. juli 2011 Jeg orker ikke lese gjennom alle innleggene, da det sikkert står ting også som forsvarer disse forferdelige handlingene mot katter og andre dyr! Steriliser/kastrer katten din! Det blir avlivet ca 50 000 katter i Norge HVERT år!!!! Selv om din katt sine kattunger får hjem, så er det maaaange andre som ikke får det.. P-piller på katter fører til kreft og er ikke et langvarig alternativ. Har du ikke råd til kastering/sterilisering bør du heller ikke skaffe deg katt, eller isåfall bare la den være inne til du har råd... Skriv gjerne under på linken under, underskriftskampansje for statlig støtte til dyrevern i Norge, slik at de frivillige org. kan hjelpe fler dyr enn de klarer nå uten økonomisk støtte fra staten.. http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3324
forum88 Skrevet 9. juli 2011 #35 Skrevet 9. juli 2011 Mattilsynet skal liksom ta seg av dyrevern, men gang på gang har folk som har ringt dem blitt avvist, og bedt om heller å kontakte Dyrebeskyttelsen, Kattensvern ol. Dette selv om Mattilsynet vet at de er helt full og også drevet på frivillig basis noe som vil si at de har begrenset med midler. Mange ganger tar også Mat...tilsynet å avliver dyrene, selv om det er snakk om friske dyr. Dette er ikke akseptabelt! Når skal staten bry seg om dyrene? Vi trenger dyrepoliti i Norge NÅ! Vi trenger statlig støtte til dyrevern, vi trenger at staten skal ta ansvar og ikke legge all ansvaret over på alle andre. Mattilsynet er ikke godt nok i det hele tatt, og om regjeringen følger litt med så er de også fult klar over dette. Norge er på nivå med Øst-Europa når det gjelder dyrevern, dette er en skam i rike Norge! Vi er over 42000 mennesker som er for dyrepoliti i Norge og det bare på Facebook, når skal politikerne høre på velgerne?!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2011 #36 Skrevet 9. juli 2011 Jeg orker ikke lese gjennom alle innleggene, da det sikkert står ting også som forsvarer disse forferdelige handlingene mot katter og andre dyr! Steriliser/kastrer katten din! Det blir avlivet ca 50 000 katter i Norge HVERT år!!!! Selv om din katt sine kattunger får hjem, så er det maaaange andre som ikke får det.. P-piller på katter fører til kreft og er ikke et langvarig alternativ. Har du ikke råd til kastering/sterilisering bør du heller ikke skaffe deg katt, eller isåfall bare la den være inne til du har råd... Skriv gjerne under på linken under, underskriftskampansje for statlig støtte til dyrevern i Norge, slik at de frivillige org. kan hjelpe fler dyr enn de klarer nå uten økonomisk støtte fra staten.. http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3324 WTF?? Det betyr titalls tusen forbanna idioter det
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #37 Skrevet 9. juli 2011 Vi satte ikke kull på henne (?) hun var ikke sterilisert, og hun var ikke gravid *så* mange ganger, 3 ganger totalt på 2-3 år (er ikke så mye det vel ?) men ja, er fult klar over at vi skulle ha sterilisert henne, vi prøvde å gi henne bort men er desverre ikke så mange som vil ha voksne katter. Og det var ikke planlagt at vi skulle flytte, jeg fikk en jobb som var 3 ganger bedre betalt enn jobben jeg allerede hadde, og skulle bo hjemme hos en venn av meg til jeg fant min egen leilighet, men hun var sterkt allergisk mot katter, hadde desverre ingen annen mulighet enn å avlive de. Hele flyttinga var veldig spontan og ikke-planlagt. Mener ikke å angripe deg som person, men din historie er den samme som alle bruker når de får kattunger på pus. Mange vil ha voksne katter hvis de ikke har overtatt par kattunger fra før pga uvettig avl. Jeg synes man skal kunne sette kull på huskatter, men da må man vite at man får gitt de bort først. Hvis du fikk bedre betalt og flyttet pga. det kunne du ordnet med en avtale med en kennel og fått rabatt til du fikk ordnet en bolig der du kunne hatt kattene. Det at flyttingen var spontan og ikke planlagt er visst også gjeldende for både katten og alle kattungene hun fikk? Skjerp deg og tenk litt før du drar dyr i hus igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #38 Skrevet 9. juli 2011 Mener ikke å angripe deg som person, men din historie er den samme som alle bruker når de får kattunger på pus. Mange vil ha voksne katter hvis de ikke har overtatt par kattunger fra før pga uvettig avl. Jeg synes man skal kunne sette kull på huskatter, men da må man vite at man får gitt de bort først. Hvis du fikk bedre betalt og flyttet pga. det kunne du ordnet med en avtale med en kennel og fått rabatt til du fikk ordnet en bolig der du kunne hatt kattene. Det at flyttingen var spontan og ikke planlagt er visst også gjeldende for både katten og alle kattungene hun fikk? Skjerp deg og tenk litt før du drar dyr i hus igjen. Jeg ser hvor du kommer ifra, og jeg skjønner deg godt. Men jeg trodde jo jeg kom til å være boende der jeg bodde, hadde ingen planer om å flytte, og regnet med at jeg hadde mer tid til å gi bort kattungene. Om jeg hadde hatt råd til å sette de på kennel så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Jeg prøvde som en gal å finne noen som kunne passe på kattene / gi bort kattungene før jeg skulle flytte (fra Trondheim til Oslo), men det var ikke lett, iom at dette var på sommeren var det ekstra vanskelig, siden alle skulle på ferie osv. Virker sikkert som jeg prøver å komme opp med unnskyldninger, men det er bare fakta. Jeg var utrolig glad i kattene mine, men jeg klarte rett og slett ikke gi de bort, få noen til å passe på de til jeg kom i orden. Omplasseringen var full, og helt ærlig så ville jeg heller avlive de enn å vite at en helt fremmed person kunne få dem, finnes mange syke mennesker der ute. Dette er da 5 år siden, fått bedre økonomi siden da, egen leilighet og en ny pus i hus
MissMas Skrevet 9. juli 2011 #39 Skrevet 9. juli 2011 PS: Husk at ikke alt er godt selvom man får gitt bort kattungene katten har fått! Det er mange triste skjebner der ute, og kanskje en av kattungene katten "din" har fått ender opp som kasteball eller lider en smertefull død? Når man får kastet kattunger etter seg, sier det seg selv at det er alt for lett å få tak i katter. Og da vil jeg tro at det er flere idioter som skaffer seg katter enn hvis de hadde kostet masse og det ikke var så mange av dem? :\ 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #40 Skrevet 9. juli 2011 PS: Husk at ikke alt er godt selvom man får gitt bort kattungene katten har fått! Det er mange triste skjebner der ute, og kanskje en av kattungene katten "din" har fått ender opp som kasteball eller lider en smertefull død? Når man får kastet kattunger etter seg, sier det seg selv at det er alt for lett å få tak i katter. Og da vil jeg tro at det er flere idioter som skaffer seg katter enn hvis de hadde kostet masse og det ikke var så mange av dem? :\ Ikke sant da jeg ga bort kattungene mine ville jeg gjerne snakke litt med de på tlf, høre hva de jobber med osvosv, sant nok så skulle jeg gi dem bort (så noen synes kanskje det er teit å "intervjue dem"), men jeg ville være sikker på at det var ordentlige mennesker. Var ofte familier som ønsket en liten kattepus, og da kom hele familien på besøk, kjempe hyggelige mennesker alstå :D eneste mannen som var enslig ville bare ha en katt som skulle bli innekatt da han bodde i blokk, så han hadde selskap, kjempe ivrig var han og hadde kjøpt masse leker og gjort alt klart til lillepus skulle komme hjem til han
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå