Gå til innhold

Ansvarsløse katteeiere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mattilsynet skal liksom ta seg av dyrevern, men gang på gang har folk som har ringt dem blitt avvist, og bedt om heller å kontakte Dyrebeskyttelsen, Kattensvern ol. Dette selv om Mattilsynet vet at de er helt full og også drevet på frivillig basis noe som vil si at de har begrenset med midler. Mange ganger tar også Mat...tilsynet å avliver dyrene, selv om det er snakk om friske dyr. Dette er ikke akseptabelt!

Når skal staten bry seg om dyrene?

Vi trenger dyrepoliti i Norge NÅ! Vi trenger statlig støtte til dyrevern, vi trenger at staten skal ta ansvar og ikke legge all ansvaret over på alle andre.

Mattilsynet er ikke godt nok i det hele tatt, og om regjeringen følger litt med så er de også fult klar over dette. Norge er på nivå med Øst-Europa når det gjelder dyrevern, dette er en skam i rike Norge!

Vi er over 42000 mennesker som er for dyrepoliti i Norge og det bare på Facebook, når skal politikerne høre på velgerne?!

Jeg har selv nylig vært med på få avlivet 6 friske fine katter. Dette var hjemløse katter med noen mindre unger som ikke var folkekjære nok til at det var håp for de. De voksne har jo hatt et hjem en gang, men har levd så lenge uten trygghet fra mennesker (snarere tvert om) at de har blitt sky.

Et hjem på en bondegård, med riktig stell og mating kunne sikkert vært et flott liv for dem. Eller noen som virkelig tok seg tid til å sosialisere dem.

Det harde fakta er imidlertid at det står "tusenvis" av folkekjære, kosete katter i køen foran dem for å få et hjem! Det er et grusomt valg å måtte ta. I prosessen med å få fanget de (lære å kjenne deres rutiner og se an persoligheten), rekker man å få et forhold til dem. Man ser i tillegg at de på en måte vil nærme seg mennesker, men at frykten (som kommer av lang tids trakassering og jaging fra plass til plass) kommer i veien.

Jeg vet at med de riktige ressursene (fler hender som hjelper), ville disse kattene (og mange andre i samme situasjon) kunne ha fått et godt og langt liv.

Plusser man på at de i årevis har levd med gnagende sult i magen, på en så desperat jakt etter mat at de spiser hva som helst, har frosset og lidd ekstreme smerter, ja, så føles det helt forferdelig at den eneste måten en kan "hjelpe" dem på, er å drepe dem!

Det siste de får oppleve i det vonde livet sitt, er å endelig få øye på et stort, velduftende måltid mat. Men før de rekker å begynne og spise, høres et skarpt smell, og de er innestengt i et trangt bur. De prøver desperat å komme seg ut, og når de merker at det ikke går, tar panikken fullstendig overhånd.

Så blir de kjørt avgårde til dyrlegen, og stiv av angst og med hamrende hjerte kjenner de bestemte hender holde dem hardt fast og sette en vond nål i nakken deres. Så blir de kvalme og svimle, før livet til slutt ebber ut, og menneskene er blitt kvitt enda et problem.

7 måneder var den minste. En nydelig gråstripete, langhåret jente. Hun satt på avstand og så meg inn i øynene med verdens snilleste blikk, som ba om så lite.. Bare bittelitt mat, og kanskje et sted hvor jeg kan varme meg litt. Og ganske sikkert når det har gått en tid, vil jeg få lyst til å bli kjent med deg...

Det er ikke nok fosterhjem, og de som finnes er smekk fulle! Fulle av søte, tillitsfulle puser som står i kø, og noen har stått der i årevis.. Denne skjønne jentepusen og tusenvis som henne, forlater livet på denne måten fordi det ikke er mennesker nok til alle kattene. Og jo fler katter som blir født, jo fler blir det av sånne som henne, og jo lengre blir køen for de "heldige".

Har du katt, så kastrer den. Har du lyst på katt, så ta en som står i kø og tålmodig venter på et hjem. Liker du katter, men ikke har mulighet til å ha en permanent (eller har imidlertidig plass til fler), så meld deg som fosterhjem!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlige metoder er gassing med eksos, henging (en jeg vet om har et helt tre til dette formålet, henger de opp etter halsen, så de kveles eller rovfugler hakker de i hjel), drukning og listen går uendelig langt. :(

En du vet om?! Han ville jeg hengt ut med navn! På FB om du har... Og anmeldt han.

Skrevet

Vet om noen som bor på landet. De er i litt fjern familie med meg, og to av dem har katter som ikke er kastrerte. Det gikk bra med kull nummer en og nummer to, men siden det er en liten bygd var markedet mettet for flere kattunger. Likevel ble det flere kull og ungene blir avlivet hvis de ikke finner hjem til dem.

Hva tenker de med?

SPØR DEM! Det ville jeg gjort. (Hva dem tenker med, altså.)

Det er godt å se at det finnes folk som dere som har svart her i denne tråden. :) Vi skulle jo samlet oss og fått til noe sammen! Kampanjer for holdningsendringer etc.

Fikk lyst å lage flyveblader og avisnotiser... Det er vel lov det. Mange vil vel drite i det. Men ikke alle! Man må jo begynne et sted for at ting skal ha effekt.

Skrevet

Da har jeg begynt på min holdningskampanje som jeg vil spre så godt jeg kan via medier. (Facebook, aviser etc.) Fint om dere kunne gjort det i deres nærmiljø. Et lite skritt kan bidra til å gjøre en stor forskjell. :))

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg lagt ut på Facebook. :) Om noen er interessert i å lese / dele den med sine venner, så ta kontakt på brev. :o) Hadde vært så bra å nådd ut til flest mulig. Tenk at et lite skritt kan gjøre en stor forskjell.

Skrevet

En du vet om?! Han ville jeg hengt ut med navn! På FB om du har... Og anmeldt han.

Idioten skrev det selv på FB, for å få folk til å overta kattungene. Han fikk så hatten passet fra flere hold, for å si det sånn. Etterhvert prøvde han seg med at han hadde sagt det bare for å få folk til å synes så synd i dem at de ville ta kattungene bare derfor. Da fikk han jo også en lekse om at han måtte ta ansvar for hvem som tok imot kattungene, og ikke bare gi de vekk til hvemsomhelst, som ville være en like uansvarlig katteeier som han selv. Han har ikke annonsert flere kattunger på FB etter det, for det har ikke kommet flere kull etter den kommentarstormen på statusen hans. :lur: Han ordnet med P-piller, som ikke er optimalt, men bedre enn kull på kull med kattunger. Og folk følger med om han skulle bli slapp med pillene. Så det nytter å si ifra. :jepp: Ettersom jeg har hørt så henger det mange hampetrådløkker i den bjørka, men det har ikke kommet noen nye etter den statusen i fjor vår.

Det har vært en hel del diskusjoner rundt kastrering på den lokale i-avisa vår (har selvfølgelig vært aktiv der selv også), så det er tydelig at flere og flere brenner for å få alle til å forstå nødvendigheten av kastrering.

Og faktisk, når vi alt snakker om saken, så skal jeg i morgen bestille time for kastrering til vår jente og gutt, som er på nippet til å bli kjønnsmodne. Etter råd fra oppdretter om å vente til ca 10-månedersalder, fordi snutepartiet kan bli underutviklet dersom katten blir tidligkastrert. Men det er det ingen forskning på, og er ikke sikker på om det er noe i det i det hele tatt. Men huskatta vår er tidligkastrert, og han er en stor katt, men ansiktet er veldig lite og spisst i forhold til resten av kroppen. Så da tenkte vi at det ikke skader å vente til de er litt større, så lenge det blir gjort. Monsen har nå begynt å snuse interessert i bakenden på pusia, hun trekker seg unna. Så da er det på tide å bestille den timen, ja, selv om de ikke er riktig 10 måneder ennå. Gruer meg litt, spesielt til kastreringen av pusia, har aldri hatt pusi før, men vet jo at inngrepet er større.

Men det var jo utenfor tema, følte bare for å si at selv om det er det riktige å gjøre, så har man jo noen bekymringer rundt det.

Skrevet (endret)

Forresten vil jeg anbefale kastrering, og ikke sterilisering.

Ved kastrering fjernes kjertlene som produserer kjønnshormoner, så katten ikke bare blir steril, men også uinteressert i parring.

Ved sterilisering kuttes bare eggleder eller sædleder, og katten beholder kjønnsdriften. Hunnkatter vil derfor fortsatt få løpetid, og hannkatter vil fortsette å laupe rundt for å finne jenter, og markere overalt.

Selv om kastrering er et mye større inngrep enn sterilisering så vil det forhindre seksuelt overførbare sykdommer, skader under parring, og de vil heller ikke slåss så mye. Kort sagt vil atferden endre seg til det bedre ved kastrering, når ikke kjønnshormonene er der og gjør katten tullerusk. :)

(Endret tastefeil)

Endret av Spoven
Skrevet

Katta mi fikk et kull på 4 veldi tidlig, før hu var ferdig utvokst. Etter at kattungene var solgt steriliserte vi henne med en gang. Noe annet hadde vært utenkelig. Hun har ikke endret adferd og er den samme jenta som før...

Skrevet (endret)

.....

For et utrolig bra innlegg, Aurora M. Sitter med tårer i øynene! Jeg må bare ta av meg hatten for det arbeidet du gjør, og den klokskapen du ønsker å dele med oss! Takk! :takke:

Endret av Green Lady
Skrevet

De som er int. i dyrepoliti kan jo kikke innom denne linken; http://www.spca.no/

Min 6 år gamle Bombay og min 1 år gamle Hellig Birma er begge steriliserte og viser ingen tegn til problemer ved det ^^,

Skrevet

For et utrolig bra innlegg, Aurora M. Sitter med tårer i øynene! Jeg må bare ta av meg hatten for det arbeidet du gjør, og den klokskapen du ønsker å dele med oss! Takk! :takke:

Tusen takk Green Lady. Du skal vite at det varmer med støtte! :jepp: Det er travle dager og mange tårer.. Ille å vite at det også er høysesong for dumping rundt om, og mange som vil gå en vond og hard høst i møte. Det er egentlig en jobb for de mindre bløthjertede, men det ligger vel i sakens natur at det ikke er de som gjør den.. Jeg føler meg mest elendig de gangene jeg rett og slett må lukke øynene (bokstavelig talt), og hjertet for å få jobben gjort..

Skrevet

Masse bra innlegg her. :)

Spoven: Men er ikke kastrering det det heter når det blir gjort på en hann, og sterilisering når det blir gjort på en hunn?

AnonymBruker
Skrevet

Masse bra innlegg her. :)

Spoven: Men er ikke kastrering det det heter når det blir gjort på en hann, og sterilisering når det blir gjort på en hunn?

Heter kastrering på begge. sterilisering er sjeldent.

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Nei, sterilisering er ikke sjeldent. Det er det uttrykket fagfolk (og mange katteeiere) bruker da en hunnkatt skal til inngrep.

Det stod på alle dyreklinikk-sidene jeg var innom nå. Bl.a. denne:

http://www.oslodyreklinikk.no/sterilisering-og-kastrering-av-hundkatt.aspx

Jeg har forstått det sånn at veterinærer kaller det sterilisering for å skille mellom hunn- og hannkatter. Det er bare i helt spesielle tilfeller at katter blir sterilisert (dvs. bare får kuttet eggledere/sædledere), da det innebærer at parringsinstinktene deres er intakt og de fortsetter å oppføre seg som fruktbare puser selv om de er sterile. Det er jo samme inngrep som på mennesker, man fjerner fruktbarheten men ikke lysten. Både hann- og hunnkatter blir kastrerte pr definisjon, dvs at kjønnskjertlene (testikler og eggstokker + livmor) blir fjernet. Da kommer ikke damepusene i løpetid og hannene mister trangen til å oppsøke damer :) I tillegg unngår man livmorbetennelse/kreft hos hunnkatter og risikoen for jurkreft blir sterkt redusert (ved kastrering før første løpetid sies det at sjansen for jurkreft er eliminert bort).

Aurora M: utrolig bra innlegg! Jeg ble helt rørt! En stor takk til sånne som deg som gjør en innsats for de små pelskledde uten stemme. Neste kattepus her i gården skal definitivt adopteres fra dyrebeskyttelsen e.l. organisasjon.

• Liker 1
Skrevet

Ylvina: Ja, det er begrepene som blir brukt slik for å skille på dem. Egentlig er sterilisering mest vanlig hos mennesker. :)

Skrevet

Ylvina: Ja, det er begrepene som blir brukt slik for å skille på dem. Egentlig er sterilisering mest vanlig hos mennesker. :)

Jeg var faktisk ikke klar over at (noen) veterinærer bruker begrepene slik, "våre" har alltid vært klare på hva forskjellen mellom kastrering og sterilisering er. Da er det ikke rart jeg har diskutert med ei venninne som påsto at pusia hennes var sterilisert, men at livmor og eggledere var fjernet. Hun ble nesten sur på meg da jeg sa at da var hun (katta altså) pr. definisjon kastrert, for det var ifølge henne kun hanndyr som kunne bli kastrert. :) Men da er det jo ikke noe rart. Greit å vite. :)

Skrevet

Det er litt merkelig at dyrlegene bruker begrepene feil da, det kan jo forvirre folk?

F.eks hvis noen bestiller sterilisering av katten, og dyrlegen kastrerer katten, så har jo ikke dyrlegen gjort det eieren av katten ba om? :o

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg vil spørre dyrelegen om dette, om det er dem som har skapt begrepsforvirringen. :=)

Kan jo også hende at hunnkatter mange tilfeller bare blír sterilisert? At dem ikke fjerner livmora og sånn? Må sjekke dette ut.

Gjest Blubberella
Skrevet

Tror jeg vil spørre dyrelegen om dette, om det er dem som har skapt begrepsforvirringen. :=)

Kan jo også hende at hunnkatter mange tilfeller bare blír sterilisert? At dem ikke fjerner livmora og sånn? Må sjekke dette ut.

Jeg tror muligens de ikke fjernet livmora før, men pga at mange hunnkatter utvikler livmorbetennelse har det blitt mer og mer vanlig å fjerne den også når de kastrerer.

Jeg synes det er litt merkelig å skille mellom hanner og hunner ved å kalle inngrepet forskjellige navn, når det likevel er fjerning av kjønnskjertler på begge kjønn. Det blir jo mye misforståelser ut av det. Jeg har vært i kontakt med tre veterinærsentre iløpet av årene med katt, og alle har "kastrering av hannkatt" og "sterilisering av hunnkatt" på prislista. Jeg har "sterilisert" mine hunnkatter, men jeg kan garantere at de er kastrert :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...