Gå til innhold

Ansvarsløse katteeiere

Anbefalte innlegg

Gjest Carolinka
Skrevet (endret)

Det er sommer og mange forlater dyrene sine ute. Men dette er jo bare det ekstreme ytterpunkt av ansvarsløshet.

Men hva med dem som ikke steriliserer hokatta si, men får kattunger gang på gang på gang, og så blir dem gjerne gitt bort til hvem som helst. Til folk dem ikke aner hvilken kattevett og holdninger de har. HVORFOR GJØR DERE DETTE? Har vi ikke nok katter?!

Hva med dem som ikke kastrerer hannkattene, og dermed bidrar til overbefolkning av løskatter, som er blitt et så stort problem i mange kommuner at de skyter dem. Mange hannkatteiere vet ikke en gang at de plager naboer med kattpisslukt på eiendommen og at de øker kattebestanden som er så mektig ute av kontroll. Mange vet ikke hva fordelene med en kastrert katt er. Hvem vil gi en katt til en sånn person? Og sånn holdes hjulet gående.

Vi skulle hatt en skikkelig opprydding her til lands - spredning av gode holdninger via media. Det er alt for lett for hvem som helst å skaffe seg dyr, og katten er blitt "verste sort", da det er det eneste kjæledyret som er ute å formerer seg. Og blir for mange skadedyr de vil skyte fordi dem pisser på andres eiendommer. Er det rart disse groteske ytterpunktene skjer - som det å forlate kattunger ute i en eske, det som vi alltid leser så mye av om sommeren. Synes ikke det er noe rart jeg, med tanke på hvor uansvarlige mange er.

Det skulle vært påbudt med kastrasjon / sterilisering en stund framover, slik at vi kunne fått litt kontroll på hvem som hadde katter. (Slik det er med hunder.)

....men også hunder kan bli behandlet dårlig. Mange hunder skifter eiere ofte, fordi eiere ikke kan hundeoppdragelse og ikke skjønner at det er som å ha en unge i hus. Blir så provosert av dette.

-Hilsen dyreglad med 3 voksne kastrerte katter.-

Endret av Carolinka
Videoannonse
Annonse
Gjest Carolinka
Skrevet

Alle kommuner skulle hatt et dyrehotell / dyremottak som tok i mot friske dyr som folk må avlive for at di flytter eller ikke vil ha dem mer. Eller for midlertidig pass.

Det er noe staten kunne brukt penger på, istedet for masse annet rart de bruker penger på.

Skammelig at dem som styrer landet ikke kan prioritere viktige ting, tror også det er mangel på fantasi og fremtidstenking.

AnonymBruker
Skrevet

Det burde ha vært en form for lisens man måtte ha for å avle på huskatter og lov om at alle kattunger skal chippes og registreres, slik at alle kattunger dermed ble registrert på den nye eieren. På den måten hadde det vært vanskeligere å bare kvitte seg med katta ved å sette ut i skogen o.l., siden man ved å lese chippen kunne ha funnet ut hvem som ikke har tatt vare på katta si. På lik linje som at rasekattoppdrettere må være godkjente for å få drive katteoppdrett, burde det være et register for oppdrett av huskatter/blandingsraser også. Kanskje måtte oppdrettere av huskatter få regulert hvor mange kull de har lov til å avle frem iløpet av året, siden man ikke bør produsere en haug med kattunger hvis markedet er mettet.

Rasekattoppdrettere pleier å pensjonere avlskattene sine allerede ved 3-års alder, da blir de kastrert og nyter resten av livet som kosekatter. Folk som driver avl på huskatter tar sjeldent sånne hensyn, de avler gjerne på hokattene til de er så gamle at kattungene blir født med defekter...

Det er mange regler som skulle ha vært laget, men det viktigste i første omgang er å få folk til å kastrere og chippe kattene sine.

• Liker 5
Gjest Carolinka
Skrevet

Helt enig.

Lurer på hva en som har fått mange kattunger og ikke steriliserer/kastrerer vil svare på dette?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Åh blir så jævla irritert!

Er ei her jeg bor som ikke "har råd" til å sterilisere katta si så den har kull KONSTANT, og hver gang den får kull så dukker det opp på facebook "trenger ny eier NÅ ellers blir de avlivet i morgen"

så blir de puttet i et hull og skutt.

Helt avsindig.

• Liker 6
Gjest Blubberella
Skrevet

Det verste jeg ser er folk som nekter å kastrere katta, får stadig nye kull og så tar den der "hvis ingen vil ha dem blir de avlivet!" Som om deres dumskap og likegyldighet er andres problem! Er det så himla vanskelig å skjønne at markedet er mettet? Det er flust av kattunger (og voksne katter) som trenger et hjem, så det er helt unødvendig at diverse hobbyoppdrettere skal avle på huskattene sine for moro.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også hørt menn si at de ikke vil kasterere hankatten sin fordi de synes synd på den. Hallo! :kjefte:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ei her jeg bor som ikke "har råd" til å sterilisere katta si så den har kull KONSTANT, og hver gang den får kull så dukker det opp på facebook "trenger ny eier NÅ ellers blir de avlivet i morgen"

Helt avsindig.

Gud, det der er det verste jeg vet. Neste gang jeg ser en slik status skal jeg skrive "Hva med å ta ansvar og kasterere katta di så slipper dere å drepe flere kattunger?" Dessuten er det ikk så himla dyrt å gjøre det, man kan lett spare opp 3.000. Jeg som fattig student klarte å skrape sammen den summen til sterilisering av katten min, what's their excuse?

Dessuten er det ingenting 'synd' i å sterilisere/kastrere katta si. Er mange flere fordeler med å kastrere/sterilisere katten enn å la de formere seg fritt.

• Liker 2
Skrevet

Gud, det der er det verste jeg vet. Neste gang jeg ser en slik status skal jeg skrive "Hva med å ta ansvar og kasterere katta di så slipper dere å drepe flere kattunger?" Dessuten er det ikk så himla dyrt å gjøre det, man kan lett spare opp 3.000. Jeg som fattig student klarte å skrape sammen den summen til sterilisering av katten min, what's their excuse?

Dessuten er det ingenting 'synd' i å sterilisere/kastrere katta si. Er mange flere fordeler med å kastrere/sterilisere katten enn å la de formere seg fritt.

Hver sommer er det faktisk tilbud i tillegg. Nå siste tilbudet jeg så var på 1350kr.

AnonymBruker
Skrevet

Helt avsindig.

Slike mennesker skulle ikke hatt lov å ha dyr. Tror jeg hadde gjort alt i verden for å gjøre livet dems til ett helvette.

Skrevet

Helt enig i at det burde bli satt igang tiltak for å få folk til å kastrere kattene sine. Jeg bor på landsbygda, det er vanskelig å få enkelte til å forstå hvorfor det er en bra ting å gjøre. De kan jo ikke ta den store gleden fra hannkattene, og selvfølgelig må de unne hunnkattene noen kull med søte små kattunger. Det er jo så enkelt å gi de vekk eller bare avlive dem.

Noen har faktisk skjønt poenget med kastrering etter at jeg har forklart grundig til dem fordeler og ulemper ved det. Jeg tror uvitenhet er det største problemet. Så en kastrer katta di-kampanje hadde nok ikke vært dumt. Alt for mange går faktisk rundt og tror at det er bra for pusiene å føde kull på kull, og at hannkattene må få seg noe for å ha det bra.

Så har du dem som ikke gjør det pga. det er for kostbart. De er i min bok de verste, det er gjerne dem som ikke tar katta med til dyrlegen overhodet. Om katta blir syk eller skadet så skal de gjerne se det an, for deretter å gi katta ei kule om problemet ikke løser seg av seg selv.

Staten kunne gitt penger til kastrering slik at det blir billigere å gjøre det. På sikt vil det være penger spart, når de slipper å bruke ressurser på å fange inn og/eller avlive løskatter.

For min del er kastrering medregnet i kattebudsjettet når jeg skaffer meg katt, det er ingen overraskelse at katten blir å koste penger. Har jeg ikke råd til det, så har jeg jo enkelt og greit ikke råd til å ha katt. Det burde alle vite før de anskaffer seg en. Men jeg tror at det må en massiv holdningsendring til før folk tar ansvar for dyret sitt på alle måter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hver sommer er det faktisk tilbud i tillegg. Nå siste tilbudet jeg så var på 1350kr.

Vi betalte 2700 kr for å kastrere begge hankattene våre og sette inn chip, pleier å være både sommertilbud og rabatt for flere. Mine katter er kastrerte, chipet, har halsbånd med navn og nummer og de følges opp med ormekurer og vaksiner. Det er 1 stor engangssum, vaksine 1 gang i året og ormekur 2-4 ganger i året om de går ute. Kan ikke fatte at det er så himla vanskelig!! :kjefte:

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Sier det til henne hver eneste gang det er kull på katta. Har til og med tilbudt meg å låne henne pengene så hun kan få gjort det.

Har hatt minst 5 av kattungene hennes hjemme hos meg for å finne nye hjem til dem, men jeg har ikke råd til å ormekure og vaksinere 30 kattunger i året, og jeg er tross alt ikke noe omplasseringshjen :tristbla:

Skrevet

Sier det til henne hver eneste gang det er kull på katta. Har til og med tilbudt meg å låne henne pengene så hun kan få gjort det.

Har hatt minst 5 av kattungene hennes hjemme hos meg for å finne nye hjem til dem, men jeg har ikke råd til å ormekure og vaksinere 30 kattunger i året, og jeg er tross alt ikke noe omplasseringshjen :tristbla:

Men om du forteller henne hvor mye dette sliter på katta? Sier jo seg selv at kattekroppen blir utslitt av å være gravid og føde hele tida.

Og om hun ikke har råd til sterilisering, har hun nok egentlig ikke råd til å ha dyr.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

For et nepeskrell :snurt: Men noen folk er rett og slett for dumme. Man kommer ikke igjennom. Husker selv en slik person i min krets. Hun ble nok møkkalei av rimelig klare og tydlige beskjeder fra meg på hennes hold av katta. Da er det bedre å late som ingen ting må vite.

Igjen - Folk er rett og slett dumme. Gå inn på finn.no og se alle kattungene som skal gies bort. De finner vel eiere til kun en brøkdel av de kattungene. Hva skjer med resten?? Tror folk virkelig at det er underskudd på katter i dette landet? At det bare er å gi bort?

Kattunger er noe av det skjønneste som finnes. Så vakre, sjarmerende og deilige bløte kosepelser. Men jeg kjenner jeg alltid får en klump i magen hver gang jeg ser en slik skjønn skapning. Fordi jeg bare ser for meg en usikker fremtid for denne eller dens artsfrender.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte fullpris for kastrering av hunnkatt (ca 1400 kr) to ganger mens jeg var fattig student, så at folk i full jobb ikke har råd til å kastrere kattene sine er ren bullshit og ei elendig unnskyldning. Det er snakk om å planlegge når man skaffer seg dyr, og normalt oppegående folk vet at dyr koster penger. Selv en gratis kattunge koster penger i lengden om den skal få et godt liv med god helse.

Naboene har ukastrert hannkatt fordi de synes det er så fælt å ta manndommen fra ham. Så nå går han rundt og pisser og gauler til manges irritasjon (unntatt eierne selvsagt, for han pisser jo aldri rundt der).

Skrevet

Snille dere er alle sammen. (Trådstarter her.) Godt det finnes slike folk.

Jeg tror også uvitenhet er greia. Man skulle jo startet kampanjer. Noe må man jo gjøre for å rekke ut til folk. Men det er så vanskelig å bli hørt når man bare er vanlig "mann i gata".

Ja, jeg tror jeg også skal si det neste gang jeg ser en sånn Facebook-status.... Hvorfor steriliserer du ikke katta, liksom.... :lur:

Skrevet

Vet ikke helt hvorfor folk lar være å kastrere kattene sine..

Enten er det fordi de er fattige og ikke har råd (da burde man ikke ha dyr), at de ikke vil bruke pengene sine på dyr (hvorfor skal de ha dyr da?), at de tror at katter har godt av å ha kull (det stemmer absolutt ikke!), eller at de rett og slett er late og ikke gidder (da burde de heller ikke ha dyr).

Grrr!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

må vel være billigere å sterilisere katten, enn å måtte avlive 27726104 kattunger gang på gang.

Skrevet

må vel være billigere å sterilisere katten, enn å måtte avlive 27726104 kattunger gang på gang.

Nei, disse folkene tar da ikke kattungene med til dyrlegene for å få de avlivet, dessverre. Det er da de blir oppfinnsomme og kommer opp med stadig nye metoder for å få livet av kattungene, jf. hun som kastet kattungene til måkene. Vanlige metoder er gassing med eksos, henging (en jeg vet om har et helt tre til dette formålet, henger de opp etter halsen, så de kveles eller rovfugler hakker de i hjel), drukning og listen går uendelig langt. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...