Gå til innhold

Hva koster det å reparere bakdelen på en bil?


Gjest denten

Anbefalte innlegg

Gjest denten

Var uheldig i dag og klarte å bulke bilen til min far.

Venstre lykt ble knust, bakstellet litt ødelagt og det som er rundt antennen og bagasjerommet ble litt skeivt.

Er det noen her som har vært i samme situasjon/ eller vet hva det koster for å fikse bakdelen?

Er veldig frustrert nå :(

Han sa at bilen sikkert bare var verdt 2000, så tror dere at det koster mer? (hehe, gjør nok det..?)

Endret av denten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du har fortsatt ikke fått til å rygge altså? Hehrm... Sowwy... Var ikke meningen å le av deg, det må være flaut at det skjedde, men når jeg gikk inn på profilen din og så "Jeg får ikke til å rygge" som et eget innlegg klarte jeg ikke la være å småfnise :gjeiper:

Det er dyrt å reparere bil. Ikke fordi deler koster så veldig mye men fordi de som jobber på verksted tar vanvittig mye betalt i timelønn. Så det er et stort pluss hvis du kjenner noen som kan skru litt. Da sparer du deg for mye penger. Deler koster veldig lite på biltema. Det er jobben som koster så fryktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Reperasjoner kan koste mye mer enn bilens verdi. Jeg er ingen oppretter, men bare en ny støtfanger kan koste et par tusen, er du heldig, så kanskje 500-1000 for ny lykt(er), og mulig litt lakkjobb på småskader, fort opp rundt 1500 plusminus det også.

Reperasjoner koster uavhengig av bilens totalverdi. Desverre. Må nesten sjekke med en mekaniker, blir vanskelig for selv fagfolk å estimere uten å se skaden selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest denten

Så du har fortsatt ikke fått til å rygge altså? Hehrm... Sowwy... Var ikke meningen å le av deg, det må være flaut at det skjedde, men når jeg gikk inn på profilen din og så "Jeg får ikke til å rygge" som et eget innlegg klarte jeg ikke la være å småfnise :gjeiper:

Det er dyrt å reparere bil. Ikke fordi deler koster så veldig mye men fordi de som jobber på verksted tar vanvittig mye betalt i timelønn. Så det er et stort pluss hvis du kjenner noen som kan skru litt. Da sparer du deg for mye penger. Deler koster veldig lite på biltema. Det er jobben som koster så fryktelig.

Hahaha, nja.. Har blitt bedre da;) Men dette var en veldig dum feil av meg. Var heldigvis bare i en liten murkant jeg rygget i, ikke en bil. Kunne gått verre! Men er veldig lei meg nå :(:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest denten

Men det jeg ikke skjønner er at det ble så mye ødeleggelse av så "lite".. Jeg kjørte kjempesent, det var såvidt bilen seig avgårde.. kan det ha vært at bilen også var litt slitt og rusten, at den ble såpass ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du skal kjøre overraskende tregt, og likevel skade bilen ganske bra. Det er fordi det er mange hundre kg i press og bevegelse mot noe. Innen du MERKA og reagerte på at du rygga i kanten, hadde du allerede trykka den inn i fast press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om bilen er verd 2000 så skrot den... Ren gjetting vil jeg si at det der er skader for over 10 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest denten

Nei, men du skal kjøre overraskende tregt, og likevel skade bilen ganske bra. Det er fordi det er mange hundre kg i press og bevegelse mot noe. Innen du MERKA og reagerte på at du rygga i kanten, hadde du allerede trykka den inn i fast press.

Det er sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen ikke har noe særlig med verdi, så ville jeg heller ha dratt til et bilhuggeri å kjøpt en brukt baklykt og et brukt bagasjelokk. Så blir det straks mye billigere å reparere skaden i skjermen (skjermen er ikke bare bare å bytte)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er noe veldig spesielt ved den bilen, feks, "den ble broren min født i", eller lignende, så er det bare til å skrote den. Bil koster så lite i dag at det er billigere å kjøpe en ny (brukt) bil enn å rette opp på det der.

I tillegg er det bedre å ha en bil du vet det ikke gjør noe om får noen riper her og der enn å ha en bil til 200-300.000 som du må være såååå påpasselig med hele tiden.

Ikke vær lei deg. Alle har opplevd uhell. Den som aldri har opplevd uhell er enten veldig, veldig heldig eller en løgner :P

Når jeg hadde hatt førerkortet et par måneder kjørte jeg til dama mi en dag etter jobb, da var jeg trett og burde ikke kjørt. Plutselig skvetter jeg til av en lyd, jeg hadde "mikrosovnet", det vil si, duppet av i et sekund eller to, lyden kom av at bilen kom borti autovernet. Og den lyden var fæl. Det var som å høre et forhistorisk monster fra dino-tiden som skrek rett i øret på meg, veldig spesiell lyd. Heldigvis var det ikke verre enn litt lakk og et speil som gikk. Men etter det vet jeg, aldri aldri kjøre når en er trett og sliten. Selv ikke om så til dama... :P

Det blir fælt å fortelle at dette er skjedd. Det kan jeg tenke meg. Men husk på at de er glade i deg da, samme hva. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen ikke har noe særlig med verdi, så ville jeg heller ha dratt til et bilhuggeri å kjøpt en brukt baklykt og et brukt bagasjelokk. Så blir det straks mye billigere å reparere skaden i skjermen (skjermen er ikke bare bare å bytte)

Det har du rett i. Very good! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest denten

Med mindre det er noe veldig spesielt ved den bilen, feks, "den ble broren min født i", eller lignende, så er det bare til å skrote den. Bil koster så lite i dag at det er billigere å kjøpe en ny (brukt) bil enn å rette opp på det der.

I tillegg er det bedre å ha en bil du vet det ikke gjør noe om får noen riper her og der enn å ha en bil til 200-300.000 som du må være såååå påpasselig med hele tiden.

Ikke vær lei deg. Alle har opplevd uhell. Den som aldri har opplevd uhell er enten veldig, veldig heldig eller en løgner :P

Når jeg hadde hatt førerkortet et par måneder kjørte jeg til dama mi en dag etter jobb, da var jeg trett og burde ikke kjørt. Plutselig skvetter jeg til av en lyd, jeg hadde "mikrosovnet", det vil si, duppet av i et sekund eller to, lyden kom av at bilen kom borti autovernet. Og den lyden var fæl. Det var som å høre et forhistorisk monster fra dino-tiden som skrek rett i øret på meg, veldig spesiell lyd. Heldigvis var det ikke verre enn litt lakk og et speil som gikk. Men etter det vet jeg, aldri aldri kjøre når en er trett og sliten. Selv ikke om så til dama... :P

Det blir fælt å fortelle at dette er skjedd. Det kan jeg tenke meg. Men husk på at de er glade i deg da, samme hva. :)

Takk for fin og støttende melding, haha:)

Har en vennine som har en far som er veldig glad i å fikse på biler osv. Har sendt han bilder og han skulle se på det i morgen. Hvis det koster 10.000-20.000 kroner å reparere det så er det nok best å bare kjøpe en ny en. Bilen var ganske ødelagt og gammel fra før, så det skader ikke med en liten "oppgradering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin og støttende melding, haha:)

Har en vennine som har en far som er veldig glad i å fikse på biler osv. Har sendt han bilder og han skulle se på det i morgen. Hvis det koster 10.000-20.000 kroner å reparere det så er det nok best å bare kjøpe en ny en. Bilen var ganske ødelagt og gammel fra før, så det skader ikke med en liten "oppgradering".

Flott! Så bra! Sånne er reddende engler i nøden. :)

Det er så mye lettere å høre med han enn med folk på et forum. Ikke for at det var dumt på noen måte, men han kan se skaden direkte og kan fortelle deg mer direkte hva som kan gjøre og ikke gjøres. Og han har fysisk kontakt med deg så det er lettere for deg å fortelle om bilen er viktig, hvor mye det er mulig å legge ut i å reparere, osv.

Men som Næjøss skrev her, det er lurt å sjekke med bilopphoggere, der finnes det massevis av deler å få billig. Bagasjelokk er enklere å kjøpe og sette på enn å fikse på det som er der. Bulken i skjermen vil nok alltid være der, uten at det gjør så mye.

Her finner du bildeler hos bilopphuggere over hele landet (de kan sende med post eller på andre måter, men best er det om det er i nærheten så dere kan hente selv, dog, billykt er lett gjort å få sendt med posten)

http://www.finndel.no/del/deler.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere ikke forsikring som dekker det da?

Egenandel og bonustap vil være mer enn hva bilen er verdt, så vil ikke anbefale å bruke forsikring hvis den er forsikret med full kasko.

Hadde nettopp min egen bil inne for å fikse litt småplukk, dette var hos en kompis, men det kom på 15000 (lakkeringa var dyrest). Så hvis bilen er verdt 2-3000 kr ville jeg heller ha vraka den og kjøpt en bedre bil for de pengene du slipper å bruke på reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest denten

Egenandel og bonustap vil være mer enn hva bilen er verdt, så vil ikke anbefale å bruke forsikring hvis den er forsikret med full kasko.

Hadde nettopp min egen bil inne for å fikse litt småplukk, dette var hos en kompis, men det kom på 15000 (lakkeringa var dyrest). Så hvis bilen er verdt 2-3000 kr ville jeg heller ha vraka den og kjøpt en bedre bil for de pengene du slipper å bruke på reparasjon.

Vi har bare ansvarsforsikring, og ikke kasko.

Det blir til at vi dumper den ja, og kjøper en ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel ikke kasko på så gammel bil?

Enten kjører man videre med skade, eller så bytter man bil. OM man ikke kan mekke selv da.

Jeg hadde en liten lakkskade på bilen min i fjor høst - på venstre bakskjerm. Det kostet 15000 å rette opp på merkeverksted (forsikringen dekket det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest denten

Man har vel ikke kasko på så gammel bil?

Enten kjører man videre med skade, eller så bytter man bil. OM man ikke kan mekke selv da.

Jeg hadde en liten lakkskade på bilen min i fjor høst - på venstre bakskjerm. Det kostet 15000 å rette opp på merkeverksted (forsikringen dekket det)

Nei, var jo det jeg skrev. Har ikke kasko, bare ansvarsforsikring.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...