Gå til innhold

rett etter fødsel


^me^

Anbefalte innlegg

hvis du ser på fødeprogrammer og leser fødselshistorier får du bare med deg selve fødselen, men ikke hva som skjer etter fødselen med rier for å få morkaken ut, evt sying og slikt.

hva skjer egentlig?hva er normalt at skjer etterpå?

så da lurte jeg på om dere kunne fortelle om deres opplevelse etter babyen er komt ut og de neste 2 timene etterpå :sjenert:

hilsen nyskjerrig førstegangsfødende som ikke helt vet hva hun kan vente seg.. JA jeg er litt kontrollfrik og skal vite alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som skjedde med meg var at jeg trykka ut morkaken, det tok bare et minutt eller noe. Så måtte jeg vente 5 min på en lege som skulle sy meg. Sydde i ca. 10 minutt mens baby lå oppå meg. Men er jo ikke alle som trenges sy da :-) Så lå vi på føderommet en liten time mens vi ble litt kjent med baby, og den fikk suge litt på puppen for første gang.

Ungen ble så veid og målt, og vi ble flytta til eget rom. Jeg fikk sterke etterrier mens jeg prøvde å amme, så hadde litt folk rundt meg da også. Kom med smertestillende og varmeflasker. Så er det jo å studere den lille da, og prøve å slappe av (noe som ikke er særlig enkelt :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Skal vi se om vi husker dette da ;)

Rett etter at han var kommet ut så fikk jeg en sprøyte i låret og lillegutt fikk også en sprøyte (dakar liten :sjenert: ) Eller kanskje mannen klippet av navlestrengen først? :klo: Uansett, begge delene skjer jo ;) Lurer på om ikke morkaken kom ut av seg selv? Husker ihvertfall ikke å ha presset den ut, men det kan jeg jo ha gjort! Deretter sydde jordmoren de stingene hun kunne sy (ventet litt for jeg ville ha så mye bedøvelse som mulig, var livredd for syingen) også måtte jeg vente på legen som skulle sy resten. Legen brukte litt tid for det var en annen fødsel han måtte innom så lillegutt fikk seg litt pupp mens vi lå der. Da han var ferdig fikk jeg legge meg ned i senga og amme liggende. I tillegg fikk vi litt mat og drikke :)

Jeg måtte også prøve å tisse. Fikk ikke forlate fødestuen etter å ha fått det til. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg stod opp, men tror det var to timer. Da var det godt å gå litt rundt. Så lå vi og kosa litt mer i senga før vi ble tatt til hotellet. Tror det var fire timer etterpå eller noe sånn :)

Åååå, du har så mye å glede deg til :rodmer:

Ja, selvfølgelig; etter noen timer så ble han målt og veid ;)

Endret av pysepusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg hadde en temmelig normal (og vond, men på ingen måter avskrekkende), vaginal fødsel. Da barnet omsider var ute ble han lagt på brystet mitt. Morkaka kom kanskje da? Det kan jeg ikke huske at skjedde, så det var tydeligvis ikke spesielt opprivende for meg ;) Har ingen begreper om hvor lenge han lå der, kanskje en halvtime? Et kvarter? Deretter gikk han og faren ut med en barnepleier for måling og veiing. Jeg fikk en liten rift og et skrubbsår, og trengte 2-3 sting. Det ble gjort da far og barn var gått for å veie. Tror også jeg fikk ei sprøyte i skinka (?) ganske kort etter fødsel når jeg tenker meg om. De kom tilbake, da lå barnet i en sånn gjennomsiktig sykehusbabyseng og hadde fått på noe klær. Ikke så lenge etter kom jordmor med et fat med flagg og mat til meg. Da maten var spist og nærmeste familie og venner ringt var det så smått på tide å overlate rommet til nestekvinne. For å få flytte inn på pasienthotellet måtte jeg først klare å tisse, og jeg fikk samtidig dusja av meg det værste. Det var bad i tilknytning til fødestua. Deretter var det på med litt låneklær og så måtte jeg til min overraskelse over til pasienthotellet (også et krav for å få bo der, men det var lov med pauser underveis, altså :fnise: Hadde sett for meg rullestoltransport, jeg da).

Vi sjekka inn på hotellet omtrent to timer etter fødsel. Fikk instrukser om hvordan tilkalle jordmorvakta på pasienthotellet. Pappaen dro hjem en tur for å hente fødebaggen :rodme:

Så da lå jeg der, da, med et lite barn sovende ved siden av meg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter barnet ble født kom morkaken. Det merket jeg ingenting til, men den ble veid og undersøkt av jordmor. Så ble jeg sydd fordi jeg fikk rift under fødselen. I mens dette skjedde hadde jeg barnet på brystkassen, og mannen og jeg hadde selvsagt det meste av oppmerksomheten på ungen. Jeg var litt frustrert nesten fordi han lå så høyt på brystkassen at jeg ikke fikk tatt en god titt på ham, var så spent på hvordan han så ut :) Så fikk jeg mat inn på rommet, og helsepersonellet forsvant slik at vi fikk litt alenetid. Etter at vi hadde slappet av litt kom en pleier inn og satte kateter på meg for å tømme blæren (det kan skje at man ikke klarer å tisse selv, spesielt hvis barnet blir tatt med vakum som hos meg). Så hjalp pleieren meg inn i dusjen. Etterpå rasket mannen sammen sakene våre, og vi ble fulgt til barselavdelingen og forklart litt hvordan det fungerte. Så måtte mannen dra hjem (det var midt på natten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som de andre har skrevet: Jeg skalv veldig mye etter fødselen (altså rett etterpå, og den nærmeste timen).

Og babyen bæsjet på meg. Masse. Men det er nok ikke standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var så sulten at jeg begynte å tigge etter mat. Spiste opp både min og mannen sin mat. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som de andre har skrevet: Jeg skalv veldig mye etter fødselen (altså rett etterpå, og den nærmeste timen).

Og babyen bæsjet på meg. Masse. Men det er nok ikke standard.

Skjedde her også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som de andre har skrevet: Jeg skalv veldig mye etter fødselen (altså rett etterpå, og den nærmeste timen).

Åja, stemmer, det gjorde jeg også! Skalv noe helt ekstremt.

Og babyen bæsjet på meg. Masse. Men det er nok ikke standard.

:fnise: Min bæsjet ikke på meg.

(men jeg gjorde det selv, littigrann, under fødsel. Eller.. jeg tror jeg gjorde. Merka ikke noe til det sjøl (jeg presset jo som gal), men merket at jordmor diskret tørket litt. Har ikke turt å spørre mannen, for jeg tror ikke han merket det. Der og da brydde jeg meg virkelig ikke, men sånn i ettertid er det ikke noe jeg har lyst til å innrømme, nei)

Hilsen anonym #3 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det rett på operasjonsbordet for å sy i to timer, så var det overvåkning i fem timer etterpåfør jeg fikk hilse på baby... Sier det ikke for å skremme, det skjer ytterst sjelden, men det var det som skjedde i tiden etter fødsel hos meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er fordi jeg virkelig har innsett at jeg skal bli mamma de siste par dagene, men blir helt gjennomsyret lykkelig av å lese denne tråden! :rodmer: Noe som i og for seg er litt rart, i og med at den stort sett handler om utstøting av morkaken osv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(men jeg gjorde det selv, littigrann, under fødsel. Eller.. jeg tror jeg gjorde. Merka ikke noe til det sjøl (jeg presset jo som gal), men merket at jordmor diskret tørket litt. Har ikke turt å spørre mannen, for jeg tror ikke han merket det. Der og da brydde jeg meg virkelig ikke, men sånn i ettertid er det ikke noe jeg har lyst til å innrømme, nei)

Det er jo helt normalt da. Er det noe i tarmene, så vil det jo komme ut. Du kan jo prøve å trykke en bowlingkule over en tube med smøreost uten at noe kommer ut ;)

Jeg vet jeg og gjorde det nå denne gang. Men er ikke noe de gjør noe stort poeng av.

Med en gang babyen kom ut, fikk jeg henne opp på magen (verdens beste følelse når den varme lille babyen ligger der og ser på deg).

Så blir navlestrengen klippet. Og så skal morkaken ut. Da må man presse litt, men så lenge den løsner fint selv, kommer den ut ganske lett da.

Så blir man sjekket for rifter. Ikke bli overrasket om de stikker en finger oppi rumpa di. Her har jeg fått det hver gang. De to første gangene for å knipe, så de ser at musklene ikke er skadet. Denne gang for å sjekke at det ikke var rift helt igjennom.

Så blir man sydd. Det er ikke vondt, men litt ekkelt. For man kjenner tråden når de drar den gjennom. Men man kjenner ikke at de stikker da.

Så får man på en sånn gigableie, og får legge seg litt bedre i sengen. Så skal babyen få suge på puppen så lenge den vil. Og når man er ferdig med en side, er det over på neste side.

Så får man gjerne noe mat selv. Og er man riktig heldig får man lov å gå i dusjen (det har jeg fått lov til de to siste gangene).

Og så MÅ man tisse. Er veldig viktig å tisse etterpå, så får man ikke ut noe, er det bare til helle nedpå med vann og juice.

Dette er vel det som skjedde nå etter siste fødsel, sånn før vi gikk til rommet. Husker det ganske godt da det bare er et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skalv også noe helt vanvittig, trodde jeg skulle fryse ijel. Fikk babyen opp til meg, men så ble hun tatt med for å veies og måles mens jeg måtte presse ut morkaka. Vat overhodet ikke interessert i det, da jeg syns jeg hadde gått igjennom nok med fødsel :fnise: Men fikk lov å ta lystgass-maska igjen, så da var det greit. Da jeg skulle bli sydd ville jeg ikke det heller, sa "bare la det være du, det gror sikkert". Er jaggu glad hun ikke hørte på meg! Etterpå fikk vi mat. Aldri før har 2 brødskiver med ost og paprika og et glass saft smakt så godt! Så måtte jeg dusje og tisse før jeg fikk forlate fødeavdeling og bli flyttet til hotellet. Det hele var en kjempefin opplevelse, og jeg gleder meg faktisk til neste fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ashley_Johanna

De første timene etter fødsel er ganske tåkete,men slik er det jeg husker det:

-hører mannen min si "oi shit.." og så ungeskrik.. er litt i min egen verden men hører det snakkes om klipping av navlestreng o.l. Så ble babyen lagt på brystet..tenker at det var da ikke sånn hun skulle se ut:) (så for meg en mørk jente med langt hår,fikk en lys ei med lyse øyne og nesten ikke hår) Morkaken kommer ut, kjente det nesten ikke. Så syr legen, stikker fingeren i rompa mi og ber meg om å knipe. Syr en god stund, men det merker jeg ikke bortsett fra et område som ikke var bedøvet. Jeg var opptatt med å se på ungen som nå lå i en varmeseng der hun ble veid og målt. Så fikk jeg henne tilbake på brystet en stund, og jeg fikk en "bleie" på. Så ble babyen lagt i en trilleseng i klær mens jeg ble støttet over til naborommet og en ny seng med rene sengeklær. Der fikk vi slappe av et par timer og fikk mat. Gubben lå og sov i en stol, babyen sov i sengen sin, men jeg fikk ikke sove for jeg var så gira..enda fødselen hadde vart i over et døgn. Så måtte jeg dusje og gå på do, og babyen skiftet til våre babyklær. Så ble vi kjørt i golfbil til sykehushotellet der vi var i to døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, merker at jeg ikke husker spesielt mye detaljer ;)

Fikk jenta opp på brystet og far klippet navlestrengen. Regner med vi begge fikk sprøyte, uten at jeg husker det. Og så må jo nesten morkaka ha kommet, det husker jeg heller ikke.

Hun ble tatt med tang, og jeg revnet i livmorhalsen og ble klippet i mellomkjøttet. Legen som var der for tangforløsningen sydde. Tror han brukte minst en halv time på det. Syinga av livmorhalsen var grusom, for han hadde begge hendene inni skjeden... Var omtrent like vondt som de vondeste pressriene, bare uten noe mellomrom mellom. Jeg hylte sånn at jeg var redd vesla som lå på brystet mitt skulle få hørselsskader... :sjenert: Syinga av mellomkjøttet var barnemat i forhold, og det er jo det de fleste nøyer seg med. Uansett ingen finger i rompa som jeg kan huske ;)

Etter syinga var ferdig ble ungen veid og målt og jordmora vasket av det værste av blodet i håret i vasken. Jeg flyttet over i ei seng og barnet fikk pupp for første gang.

Etterpå kom jordmorstudenten som var med på fødselen med pannekaker og saft med norsk flagg på brettet. Etter vi hadde spist og hvilt bittelitt flyttet vi over på barsel. Har ingen anelse om jeg gikk selv eller ble kjørt i rullestol :fnise:

Så sovna vi alle tre i en dobbeltseng. Ingen tissing før etter flere timer (hadde kateter under fødselen) og ingen dusjing før dagen etter.

Når vi våknet igjen hjalp mannen meg på do. Han skifta også på babyen et par ganger og fant litt mat til oss begge. Så kom kvelden og han måtte reise hjem :tristbla:

Jeg hadde forresten også ganske kraftige etterrier når jeg ammet, og fikk smertestillende for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble babyen lagt på brystet..tenker at det var da ikke sånn hun skulle se ut:) (så for meg en mørk jente med langt hår,fikk en lys ei med lyse øyne og nesten ikke hår)

Haha, sånn hadde jeg det også. Var bombesikker på at hun kom til å ha masse svart hår slik jeg hadde da jeg ble født. Hun hadde mye hår, men det var helt lyst. Jeg synes dette var rart og uvant i flere uker etter fødselen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk hilse litt på babyen, så ble jeg sydd og trillet på oppvåkninga. Lå der i tre timer, babyen og pappan og jordmor kom en liten tur ned for å hilse på. Etter det var det å bli trillet opp på barsel, og få besøk fra familien.

Man kan ikke planlegge fødselen sin, plutselig blir det hastekeisersnitt og ingenting blir som man håpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først fikk jeg lillegutt opp på brystet! Så var det ut med morkaken.

Husker jeg syns det var veldig godt når den kom ut for da viste jeg liksom at det var over.

Fikk litt bedøvelse og sydde to sting! Var kjempe redd for at jeg skulle mose gutten min mens de sydde, så jeg prøvde hele vegen å få dem til å gi ham over til mannen, men det ville de ikke da. Heldigvis var ikke syingen så vond eller tok lang tid, så gutten hadde det helt fint!

Så var det litt pupp for gutten før han ble tørket litt, veid og målt!

Mannen og jeg fikk mat, og mannen en seng siden vi hadde vært oppe hele natten!

Jeg fikk beskjed om å ligge å slappe av i 2 timer før det var dusjing, lå bare å kikkte på vakre gutten min mens mannen sov som en stein.

Etter dusjen så husker jeg at jeg ble så ekstremt sulten, hadde kjempe lyst å vekke mannen for å få ham til å hente mer mat til meg, men han tåler veldig dårlig lite søvn så jeg turde ikke... Heldigvis kom det inn en jordmor for å se til oss å da fikk jeg en runde til med mat!

Var litt fullt på hotellet, så vi måtte ligge noen timer på føderommet før det ble ledig til oss. Da ruslet vi over! Jeg måtte også gå selv, men fikk ikke under noen omstendigheter hverken bære noe eller trille babyen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forskjellig hva som skjer, kommer ann på fødselen, formen og sykehuset.

Her fikk jeg den lille opp på brystet og far klippet navlestrengen. (Mulig det også var noen sprøyter inne i bildet, men det husker jeg ikke). Morkaken var overraskende lett å få ut, sklei ut på et press. Ba om en liten titt på den og det var en fasinerende sak.

Mens den lille lå på brystet så var det tid for å syes, fikk bedøvelse, men ikke nok. Nektet mer smerte så måtte få mer bedøvelse slik at jeg ikke kjente noe til syinga. Mens jeg ble sydd så sto sambo og matet meg med sjokolade og diverse annet spiselig som vi hadde tilgjengelig. Var utsultet... Så ble det tid til litt kos og forsøk på amming. Deretter ble vesla tørka litt og målt, fikk på seg litt klær og ble pakket ned i isboksen (dvs de blanke sykehussengene). Jeg skulle få gå på do og dusje... Kom meg på do og der renner det blod, ergo tilbake i fødesenga uten dusj, ny veneflod med noen blanke saker intravenøst. Sambo og den lille ble sendt på familierom og jeg fikk mat med flagg på fødestua (litt ensomt da mine to kjære ikke var der). Så fikk jeg sove litt. Våknet etter to-tre timer og sambo kommer trillende med isboks og knøttet og lurer på hvor jeg er og hva som skjedde (de hadde tatt seg en dupp sammen på familierommet). Får beskjed om at jeg ikke kan på familierom hvor det er normale senger, flyttes over i standard sykehusseng og får beskjed om at det blir dobbeltrom på oss (heldigvis med sambo i nabosenge). Så får jeg heftig frostanfall og det måles høy feber. Dermed inn på nytt rom, masse blodprøver og antibiotika intravenøst. Slapp heldigvis blodoverføring og innvendig sying. Men tiden etter fødsel var mildt sagt kaotisk for oss, føler jeg gikk glipp av de første timene med knøttet. Det er litt rart, men på sykehuset var det h*n og pappaen som fant hverandre, jeg hadde nok med å komme meg igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da babyen var ute, så var det bare å kjenne roen og gleden over å ha gjennomført en fødsel sige over seg. Det er en lettelse så stor at jeg har aldri følt det med noe annet. Så er det jo også det med å se barnet og alle de tingene der.

Så, det praktiske, ved første fødsel kom ikke morkaka ut av seg selv, desverre... Dermed måtte de sende meg til utskrapning etter en times tid med babyen. Da ble jeg lagt i narkose og morkaken ble tatt ut, den hadde grodd fast. Jeg fikk vist et par pyntesting også.

Så var det å ligge med babyen på rommet og kjenne på den rare følelsen av å ha blitt mor. Jeg var rimelig oppesen på endorfiner, eller hva det er som suser rundt i kroppen etter fødsel, så å sove var helt umulig, selv om barnet sov. Sånn hadde jeg det etter begge mine fødlser, det tok flere dager før jeg klarte å roe meg nok til å sove... Jeg var veldig høyt oppe på hormonrush og skikkelig stolt over meg selv.

Ellers har jeg vært litt sår der nede de første 2 dagene, men det var ikke så ille og gikk greit over av seg selv. Etter andre fødsel hadde jeg mye og vonde etterier, kan ikke huske det etter første fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...