Gå til innhold

~ En bussjåfør, en bussjåfør... ~


Livets datter

Anbefalte innlegg

...det er som regel IKKE en mann med godt humør! :x

Er det en spesiell folketype som blir bussjåfører, eller er det rett og slett et yrke det ikke er mulig å være fornøyd i? Uansett når og hvor jeg går på en buss, er det en surpomp av en bussjåfør som sitter bak rattet, klar til verbalt angrep på en av de intetanende passasjerene! Noen som har samme erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

det har vel likemye med yrket bussjåfør som med typen mennesker.. kanskje?

kjenner forresten en bussjåfør.. og han er en alle tiders fyr.. også når jeg møter han og han er på jobb.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også bare en bussjåfør...

Han har desverre flyttet hjem til Gud nå, men han var en alle tiders kar, blid og hyggelig bestandig :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ja, det er jeg helt enig med deg, LD!

På 37-bussen i Oslo, vet jeg bare om EN hyggelig bussjåfør. Jeg er alltid hyggelig og sier "Hei" når jeg går på bussen. I 99% av tilfellene får jeg ikke svar. Når jeg så sier "En billett, takk", klasker som regel sjåføren billetten i bordet uten å si noe. Joda, skjønner det hadde det vært kø, f.eks. at sjåføren ikke har tid til å svare. Men jeg tar bussen tidlig om morgenen, da er det som regel bare meg som går på.

Jeg jobber i et sørvis-yrke selv, vet det kan være slitsomt med folk hele tiden. Men det må da vel gå ann å komme med et enkelt "Hei" når folk hilser på en?

Sikkert teit å irritere seg over sånne småtterier, men jeg irriterer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen trykket jeg desverre feil fordi sporveien hadde flyttet holdeplassen ganske langt frem pga veiarbeid. Når jeg så at bussen bremset ned, ristet jeg på hodet fordi jeg så at sjåføren så meg i speilet, så han kjørte videre uten å måtte stoppe helt. Også sier han surt over høytaleranlegget "Du må ikke trykke hvis du ikke skal av!" :o

Jeg ble så paff, men tenkte at det gidder jeg ikke finne meg i, og gikk frem og sa at det hadde jeg heller ikke gjort hvis ikke sporveiene hadde flyttet holdeplassen. Men han mente at jeg måtte vente til han hadde lest opp neste holdeplass med å trykke. Det blir lett, når 99% av sjåførene ikke gidder å lese opp holdeplassene!

Nei, er sikker på at sporveien har kostet meg mange dager av mitt liv, og er ikke gøy tidlig om morgenen, fulle av trøtte folk, sure bussjåfører og ingen sitteplasser. Og hvorfor må det være så varmt alltid!!

Puh, dagens lille utblåsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor må det være så varmt alltid!!

JA!!! Dette diskuterte vi på jobben igår. En av mine kolleger hadde spurt en bussjåfør om dette, og fått som svar at det er fordi bussjåførene sitter i bare skjorta og døren går opp og igjen hele tiden (hva med å ta på seg litt mer?).

Men hva med oss 40 passasjerer som sitter med boblejakke, skjerf, vanter, lue, strøpebukse osv? Noen ganger har jeg vært engstelig for at skoene mine skal smelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...det er som regel IKKE en mann med godt humør! :x

Er det en spesiell folketype som blir bussjåfører, eller er det rett og slett et yrke det ikke er mulig å være fornøyd i? Uansett når og hvor jeg går på en buss, er det en surpomp av en bussjåfør som sitter bak rattet, klar til verbalt angrep på en av de intetanende passasjerene! Noen som har samme erfaringer?

Jaja, sånn er i alle fall ikke JEG :ler:

Jeg er bussjåfør i Bergen og har nå kjørt i 5 år, og jeg kjenner ikke meg selv igjen i den beskrivelsen av en bussjåfør.

Jeg smiler og er blid og jeg yter service, og jeg stortrives i jobben :wink:

Og jeg er ingen surpomp som sitter klar for å glefse til passasjerene mine :o Det er jo ikke slik man får fornøyde kunder :o

Jeg er ansatt som sjåfør for å gjøre en god jobb, og man kommer så mye lenger med et smil og en god kommentar, enn å bare sitte der i sin egen lille sky av misfornøydhet og aggresjon :wink:

Og jeg tenker på at folk er godt påkledd når jeg stiller inn varmen i bussen. Har jeg en nyere buss stiller jeg inn varmen på maks 18 grader, det er MER enn nok :o Men på enkelte av de eldste bussene er det veldig vanskelig å justere varmen, da er det ganske enkelt enten varmt eller kaldt :roll: og det er selvfølgelig veldig kjedelig både for passasjerer og meg selv som sjåfør.

Jeg sitter jo tross alt nærmest oppå varmeapparatet foran i " bingen " og det kan bli rimelig hett der også :roll:

Men; jeg går ikke inn for å få passasjerene til å " renne vekk " av varme med viten og vilje altså :o

Jeg gjør i alle fall mitt for at folk skal ha en trivelig busstur, og jeg har lagt meg til en kjørestil som folk liker. Man skal ikke kjenne når bussen stopper f.eks :wink: Det går faktisk an :wink:

Alt kommer an på sjåførens behandling av bremsepedalen :wink:

Jeg har fått kommentarer av passasjerer som er veldig fornøyd, og som sier det til meg. Og jeg har opplevd at de kommer med gaver til meg ved jul og slikt.

Da jeg gikk ut i fødselspermisjon kom en av mine faste passasjerer med et par nydelige, hjemmestrikka sokker til babyen :D Og sånt varmer :D

Jeg sier god morgen til folk, og jeg sier god helg :wink: og smiler man så får man som regel et smil tilbake.

At jeg er av en spesiell folketype, det tror jeg neppe, men enkelte egner seg bare ikke i jobben som bussjåfør, men det ser man jo i alle yrkesgrupper, ikke bare i bussjåføryrket :wink:

Stoor klem fra Pludre som ER en bussjåfør MED godt humør :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Pludre, du er en bussjåfør etter mitt hjerte! Hva med å flytte til Oslo og kjøre buss her i stedet? :)

Har ett par hyggelige sjåfører på mine faste bussruter også, som ønsker folk en god dag over høytaleranlegget og slikt, men så har man disse surpompene som forlanger å kunne sitte i bare skjorta å kjøre buss slik at alle andre på bussen som kommer rett ut i fra kulda blir bilsyke som bare det.

Og hva skjedde med det at de SKAL opplyse om neste holdeplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle her at jeg så en busssjåførdame med nissedrakt her om dagen! :o litt tidlig, men hadde vært veldig koselig nærmere jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet om kun en surpomp av en bussjåfør her hvor jeg bor, resten er blide og trivelige.

Derimot sure kassadamer på Rimi...... :evil: Ikke for å skifte samtalemne, men for å vise at det kanskje ikke har noe med yrket å gjøre men personen! Det er mange som sitter med en jobb de egentlig ikke vil ha - enten det skyldes høy arbeidsledighet så man må bare ta det man kan få, eller fordi man ikke vet hva man vil så da bare tar man noe. Dumt men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ikke alltid lett med mange sure folk som kommer inn på bussen heller, som syter og klager over kjøringa til bussjåføren. ;)

Satt på bussen 7 om morgenen en dag, bussjåføren var blid og hyggelig da han stoppet på stasjonen der jeg skulle på. Og da han kom på neste stasjon var det en kjerring som satte seg på, og var så sur som om hun skulle hatt betalt for det. Hun klaget KONSTANT på bussjåføren, hele veien til endestasjonen. Han gadd ikke mer dritt fra den dama. Og jaggu var han sur hele veien tilbake igjen (hadde han på vei hjem igjen også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tja, det er ikke alltid lett med mange sure folk som kommer inn på bussen heller, som syter og klager over kjøringa til bussjåføren. ;)

Satt på bussen 7 om morgenen en dag, bussjåføren var blid og hyggelig da han stoppet på stasjonen der jeg skulle på. Og da han kom på neste stasjon var det en kjerring som satte seg på, og var så sur som om hun skulle hatt betalt for det. Hun klaget KONSTANT på bussjåføren, hele veien til endestasjonen. Han gadd ikke mer dritt fra den dama. Og jaggu var han sur hele veien tilbake igjen (hadde han på vei hjem igjen også).

Enig! Etter min erfaring er det flere sure kunder enn sure serviceytere! Selv jobber jeg i glassbutikk og senest i går fikk jeg grisekjeft av en kunde fordi jeg ikke hadde mer enn rester av et servise hun skulle ha. Ikke fikk jeg bestilt mer av det heller. Folk må innse at serviceytere ikke kan utrette mirakler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Indianlady

Vi som jobber i et serviece yrke må yte det beste vi kan fordi vi repsenterer en bedrift.Jeg selv jobber i kollektivtrafikken og prøver å gjøre det beste for kunden det er dem vi lever av.

Når jeg har sittet i et bilettsalg i Oslo har jeg fått mye pepper av kunder som er misfornøyd med serviecen.De går jo ikke på meg som person men på serviecen generelt.Vi er jo de første de sar av unifomert personel og da har de lov å få ut litt damp.

Jeg råder dem så godt jeg kan og sender de vidre til kundesenteret og små ting ordner jeg der og da.

Da går de i blide i fra meg og jeg har gjort det litt lett for dem enn å kjefte tilbake og være sur.

Jeg trives ute blandt folk og liker å prate med dem,mange sier at jeg gir for mye erviece men det blåser jeg og for meg en en kunde noe viktig.De betaler forserviecen vi yter og de har krav på en god vare.

Jeg vil gjøre mitt beste for kundene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å få en bussjåførs synspunkter på dette! :wink:

Skulle ønske det var flere sjåfører som deg, Pludre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, sånn er i alle fall ikke JEG :ler:

Sat her og hadde tenkt å skrive eit innlegg om trivelege buss-sjåførar på morgonkvisten - var kanskje deg det!? :wink:

Det har i alle fall mykje å seie for humøret kav slags sjåfør ein møter klokka 08:00. Er han/ho grinete og nektar å stoppe fordi du plinga for tidleg, er resten av dagen øydelagd (kanskje litt overdrive, men dog). Er han hyggeleg og smilande, har dagen fått ein svært god start!

Kan jo vere noko å ta med seg for oss alle det - vår innstilling og vårt humør har faktisk betydning for dei me møter, sjølv om me ikkje anar kven dei er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lekebøll

Jeg tar buss hver dag, og alle sjåførene i det selskapet er blide og hyggelige, samt er helt inneforstått med hva service er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det ER mange koselige busssjåfører i Bergen, som sier "god morgen" med et smil, når jeg kommer løpende og akkurat rekker bussen. Også finnes det noen som SER meg komme løpende, men som bare kjører likevel (jada, jeg vet at det kommer en ny om ikke så lenge som jeg kan ta, men det er like kjedelig i regnværet hver gang likevel)

Forøvrig plages jeg bare av varmen på bussen om SOMMEREN (og da står alle vinduer og luker oppe, det er ikke sjåførens feil at det er varmt) men nå som det er kaldt hender det ar jeg kommer inn i en deilig varm buss og tenker "åååhh, så godt", men de aller fleste dagene sitter jeg der, med min tykke jakke, mine vintersko, og føler at jeg TRENGER hansker og skjerf. Jeg teller holdeplasser og gleder meg til jeg kan gå av, for det er så iskaldt på bussen at jeg føler jeg kommer til å bli forkjøla av å sitte der.

Vær så snill, når det er vinter, ikke la bussene være kalde. Vi skal sitte der ganske lenge, det er egentlig godt å kunne ta av lue og skjerf, så vi kan ta det på når vi går ut, så vi har noe å gå på. Det er ikke NOe festlig å sitte på bussen og hakke tenner og "fryse på seg lungebetennelse" nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...