Haley Skrevet 25. februar 2012 Forfatter #521 Del Skrevet 25. februar 2012 Ferie!! Hørtes veldig fristende ut! Vi rekker ingen større ferie før det er "for sent" vi- men ser at meterologene lover fin og varm sommer! Satser på at det slår til! Håper spådommene slår til! Jeg tror nok at det helst er seriøse og omtenksomme folk, jeg også. Det er jo egentlig ikke noe forskjell på jordmor/jordmorstudent f.eks, begge personer har faglig belegg for å delta på fødselen. Er det sykepleiere med på fødselen, eller bare jordmødre forresten? (Uff, nå fikk jeg en hel haug av mellom beina fødselsbilder i hodet mitt... ) Det er bare jordmødre hovedsakelig (men hvis det er studenter med, så er det sykepleierstudenter og jordmorstudenter). Går nok helt fint, og ønskene dine skal de lytte til. Du bestemmer :-) Jeg har ikke noe problemer med å være fysisk avkledd, men vet jeg kommer til å føle meg psykisk avkledd og sårbar i situasjonen og da vil jeg helst ha færrest mulig rundt meg og bare folk jeg er trygg på. Noen sykepleierstudenter er heldige og får praksis på fødeavdelinger, men ser ikke helt poenget med at de skal være med. Det er helt klart spennende for studenten å se en fødsel, men det er ikke det største læringsutbyttet og da ser jeg heller ikke poenget. Jeg hadde forresten en legestudent med på innvendig UL da jeg hadde MAen. Har var omtrent på samme alder som meg og samboer og det var litt småkleint fordi han virket så ubekvem... I tillegg pekte og forklarte gynekologen veldig detaljert for han.. Som sykepleierstudent skal man jo innom flest mulig sider av faget, og det er noe helt annet å oppleve en fødsel live enn på film, eller å bare lese om det. Og per i dag må man jo gå sykepleien for å bli jordmor, så hvis man har et ønske om å bli det er det kjekt å se litt hva man går til. Men jeg synes på mange måter at det var vel så lærerikt å være på barsel. --- Det er såpass rolig på jobb i kveld at jeg har tid til å strikke litt. Går tregt med teppet til venninna mi, og hun har termin om 3 uker, så gutten hennes kan jo i teorien komme når som helst. Best å sette inn et ekstra gir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 25. februar 2012 #522 Del Skrevet 25. februar 2012 Håper kvelden har fortsatt å være rolig, så du får strikket litt! Jeg synes også tanken på studenter inne ifbm fødsel er helt greit, men ikke mer enn én, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 26. februar 2012 #523 Del Skrevet 26. februar 2012 Ha en fin søndag - og for 24 uker!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #524 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Har fått strikket en del i helgen, og nå har jeg "ånden" over meg, så da går det unna. Blir nok sittende i sofaen og strikke resten av kvelden Litt artig når jeg fikk skryt av flere på jobb i går også. Hjelper godt på motivasjonen Og så må jeg skryte litt av Mannen som er flink og hjelper til med å nøste sammen garnet Jeg var nemlig litt lat/ivrig (alt ettersom hvordan man ser det) når jeg begynte på teppet og nøstet ikke sammen garnbuntene, så det har vært litt flokete til tider. Men nå blir det riktig så bra Ellers er planen å lage en karamellkakefør jeg fortsetter med strikkingen Søndagskos! 24 uker og linea nigra er på plass. Ikke sånn kjempetydelig, men både jeg og Mannen ser den Endret 26. februar 2012 av Haley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2012 #525 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg tror det var omtrent 5% av sykepleierstudentene på mitt kull som var innom fødeavdelinga, så 95% som ikke fikk med seg den erfaringa. Jeg tror man kan ha mye mer utbytte av andre praksisplasser enn akkurat på en fødeavdeling. En sykepleier er vel ikke så selvstendig på en fødeavdeling, men underlagt jordmor. Av mine studievenner som ønsket/ønsker å bli jordmor, var det faktisk ingen som var innom fødeavdeling i løpet av studiet. Ofte er dette noe man ønsker før man begynner å studere eller får interesse for etterhvert når man kanskje selv får barn. Det er ihvertfall det jeg har inntrykk av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #526 Del Skrevet 26. februar 2012 Alle på mitt kull var innom både føde og barsel, så det varierer sikkert litt fra skole til skole. Og det er ingen (ihvhertfall svært få) sykepleiere med kun grunnutdanning som jobber på slike avdelinger. De arbeidsplassene er vel hovedsakelig forbeholdt jordmødre, barnepleiere o.l. Hvilket utbytte man får som student kommer også litt an på interesse, og selv om det ikke er de typiske prosedyrene som på kir. og med. avdelinger, så er det jo mye man kan hente på føde/barsel som man ikke får (så mye av) på andre praksisplasser. Men ja, det er nok litt smak og behag og mange har sikkert gjort seg opp en mening om ønsker for videre utdanning før de begynner på grunnutdanningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2012 #527 Del Skrevet 26. februar 2012 De er heldige de som får vært på føden! Har vurdert jordmor selv, men hater egentlig blod (så lenge det ikke holder seg på plass..), så vet ikke helt om det er det beste utgangspunktet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #528 Del Skrevet 26. februar 2012 Kanskje ikke det helt ideelle yrket for de som ikke liker blod, nei --- Karamellkaken var nyyydelig, om jeg får si det selv. Kaffe + karamell = Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2012 #529 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Og så lukter blod så ekkelt. Tenk deg med gravid-luktesans! Og blodet blir så seigt og mørkt, særlig når man får det på hansker.. Blodprøver og sår og sånn går helt fint, men så fort det blir skikkelig blodsøl så blir jeg uvel. Edit: Nå fikk jeg lyst på kake.. Eller is.. Endret 26. februar 2012 av Alabama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 26. februar 2012 #530 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) ... mens jeg nå fikk et merkverdig bilde i hode der blod og karamellkake ble blandet. Linea nigra er pent plassert her også. Helt fra under puppene og ned til symfysen. Men den er lysere/mindre synlig enn jeg husker den fra forrige graviditet. Den ble kanskje mørkere etterhvert? "Hespetre"/garnvinde og nøstemaskin anbefales hvis du tenker å kjøpe mye garn på hesper... Ikke så dyrt på eBay! Endret 26. februar 2012 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2012 #531 Del Skrevet 26. februar 2012 Kake- og blodsølprat.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #532 Del Skrevet 26. februar 2012 Tror vi setter punktum her Joyce: Her går den fra symfysen til 4-5cm over navlen. Regner med at den blir mørkere etterhvert? Hespetre Har ingen planer om å kjøpe garn i hesper, men hvis jeg kjøper garn hos Pickles som må nøstes så får jeg heller bruke Mannen som hespetre :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 27. februar 2012 #533 Del Skrevet 27. februar 2012 skyter bare inn med at jeg ser ingen tegn til Linea nigra.. Kanskje fordi jeg er så lys? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #534 Del Skrevet 28. februar 2012 Kan nok hende at det har noe med hudfargen å gjøre, ja --- Jeg har så travle drømmer for tiden. Jeg rydder (etter andre og meg selv), jeg går og går og går, jeg leter etter ting og så våkner jeg alltid så brått etter sånne drømmer. Tydeligvis mye som skjer oppi hodet for tiden. Og i natt drømte jeg også om kokosboller, appelsindrops og cheeze doodles Ellers kretser tankene mine mye rundt babyalbum for tiden. Jeg skulle ønske jeg var flink til å scrappe, men jeg føler meg litt for amatørmessig til å få til det helt store på den fronten. I tillegg er det en dyr hobby, og selv om jeg har en del utstyr så er det meste tilpasset kortlaging, og jeg har jo ikke noe babyrelatert. Et annet alternativ er å lage et enkelt scrappealbum à la album med hvit/svart kartong hvor man rett og slett klipper og limer inn bilder og skriver litt, og pynter bittelitt, men ikke så mye som med skikkelig scrapping. F.eks. sånn eller slik (men med litt mer pynt og "schwung" på sistnevnte). Et sånt alternativ vil også kreve litt penger og tid, men ikke fullt så mye som førstnevnte, og det føles litt mer overkommelig. Et tredje alternativ er å bruke Blurb.com som vi har brukt til å lage feriealbum, og er veldig fornøyd med. Men da blir boken mer en work-in-progress som vi ikke kan se på annet enn på PC'en, for det er jo ikke noe vits å bestille den før den er helt ferdig (når frøkna er et år eller to?) I tillegg blir det vanskeligere å lime inn ting og tang, og jeg har ikke sett på hvilke alternativer som finnes i forold til å få laget album i det programmet. Skal sjekke det, men har i grunn mest lyst til å lage noe for hånd. Det er ikke noe alternativ å kjøpe en ferdig bok. Jeg vil ha litt mer personlig preg på det, og muligheten til å tilpasse det slik jeg vil. Tenker selvfølgelig på å ta med sånne ting som man typisk finnr i slike album, som familietre, litt om svangerskapet, om fødselen, diverse målinger ved fødsel og utover, første ord, første smil, første tenner, første bad osv. Og lime inn litt småting som navnebånd fra sykehus, kanskje en hårlokk, dåpsinvitasjon, kort som hun får ved fødsel + +. Og det er ikke bare bare å finne et passende album, for det må også ha mange sider eller i det minste muligheter for å sette inn flere sider etterhvert som tiden går (hvis noen har gode tips, så kom med dem!). Og et annet viktig poeng er at jeg må kunne lage et relativt likt album til søsken som kommer til etterhvert, og jeg kan jo tenke meg at det blir travlere jo flere barn man har Blir ihvertfall veldig inspirert av å google babyalbum, scrapping og sånt. Og så må jeg skaffe meg en dagbok/notatbok hvor jeg noterer små og store milepæler Skal ikke stå på ambisjonene ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 28. februar 2012 #535 Del Skrevet 28. februar 2012 skyter bare inn med at jeg ser ingen tegn til Linea nigra.. Kanskje fordi jeg er så lys? Merkelig, har hele tiden forestilt meg deg som mørk eller, i allefall mørkt hår (litt sånn liv tyler ) Her er det ingen tegn til linea negra. Og jeg er ganske mørk (men helnorsk). Men så er dere litt lenger på vei enn meg, så kanskje den kommer etter hvert..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 28. februar 2012 #536 Del Skrevet 28. februar 2012 Ellers kretser tankene mine mye rundt babyalbum for tiden. ...Og det er ikke bare bare å finne et passende album, for det må også ha mange sider eller i det minste muligheter for å sette inn flere sider etterhvert som tiden går (hvis noen har gode tips, så kom med dem!). Og et annet viktig poeng er at jeg må kunne lage et relativt likt album til søsken som kommer til etterhvert, og jeg kan jo tenke meg at det blir travlere jo flere barn man har Blir ihvertfall veldig inspirert av å google babyalbum, scrapping og sånt. Og så må jeg skaffe meg en dagbok/notatbok hvor jeg noterer små og store milepæler Skal ikke stå på ambisjonene ihvertfall Kjenner meg igjen i albumtankene dine! Er ute etter noe sånn jeg også. Litt blanding av scrap, album og utklippsbok.. vi får tipse om vi kommer på noe lurt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #537 Del Skrevet 28. februar 2012 Her er det ingen tegn til linea negra. Og jeg er ganske mørk (men helnorsk). Men så er dere litt lenger på vei enn meg, så kanskje den kommer etter hvert..? Jeg er også nokså mørk, og blir veldig lett brun når sola titter fram. Her har linea nigra vært synlig de siste to ukene cirka, men ikke noe mer enn dette egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 28. februar 2012 #538 Del Skrevet 28. februar 2012 T er et år og jeg har den stripa enda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 28. februar 2012 #539 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg er veldig lys og har ikke noen antydning til stripe av noe slag! Men antydning til strekt hud har jeg... Jeg har laget litt album til tassene (for hånd) og min beste anbefaling er ringperm med kartongark i plastlomme. Tassene elsker å bla i albumet sitt, og jeg synes det er noe som bør brukes og ikke støve ned i en hylle. Derfor må det tåle en del! Kanskje laminere, hvis du har muligheten til det! De var forøvring med og limte på klistremerker, og vi hadde noen koselige kvelder med gode minner når dette ble startet opp! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 28. februar 2012 #540 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg er egentlig ikke voldsomt mørk, men familien min har sterke sydlandske aner (ingen skjønner hvor broren min og jeg kommer fra, fargemessig), så jeg regner med at jeg genetisk sett likevel har en del "mørke trekk". Det stemmer jo også med at jeg aldri blir solbrent og sånt - jeg har på sett og vis lys hud med mørke egenskaper, om det høres fornuftig ut. Det er jo uansett ikke alle som får den streken, men det kan godt hende det er sånn at det er større andel av de som har mørkere hud som får den. Stripa jeg fikk med Turnerose satt leeenge, jeg har vel egentlig bare vært uten i et snaut år. Rare greier! Spent på om den blir mørkere etterhvert denne gangen også, og om den sitter like lenge... Koselig med planer om babyalbum! Jeg har begynt på Turnerose sitt, men har vel ikke kommet lenger enn til ca 6 mnd... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå