Gå til innhold

Bleieslutt, snart 4 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Har lest noen av svarene og syns noen er bra, mens noen e helt på jordet. Barn er forskjellige! Det kan være ulike grunner til at barn ikke klarer å kjenne at de må på do. Da hjelper ikke tvang eller belønning eller å bare la dem gå uten bleie og la den kjenne hvor ekkelt det er!! Kjenner jeg blir sint og provosert av dette. Selvfølgelig er de aller fleste barn uten bleie når de er 3/3.5 år. Men barn er forskjellige! Min sønn er snart 5 og til min store fortvilelse har ikke han klart å slutte med bleie, og tro meg-vi har prøvd alt! I vinter fikk han (etter at jeg hadde presset legen til å gå videre med undersøkelser) påvist diverse matallergier, han har problemer med tarmen slik at han ikke kjenner at han må og han sliter med forstoppelse pga alt dette. Han har med andre ord ikke hatt mulighet til å lykkes med bleieslutt! Så selv om søsteren hans sluttet før hun var 3, og selvom han har ønsket å sluttet har det ikke vært fysisk mulig for han. Nå håper jeg han får det hjelpen han trenger slik at det blir lettere for han. Så til dere som kommer med enkle løsninger: barn er forskjellige! Noen ganger kan manfaktisk ikke tvinge/lokke/bestikke/eller snakke et barn til å gjøre fra seg på do når det må!! Jeg tror svært få barn og foreldre ønsker at barnet skal bruke bleie når det er 4-5 år, men noen ganger har de faktisk ikke noe valg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fr21_5ffdsa

Sjekk ut boken gojentas pottebok i bokhandelen. Min gutt liker veldig godt gutteversjonen av den boka. Vi koser oss med den når han sitter på potte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønne med godteri?? Fy faen, dere er syke!

Er det godteri som er "top notch", liksom?

Anonym poster: 0578486250a2945e27893eb309825ea2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun vil ikke når jeg sier at hun må sitte på do...

Skal jeg bare gi opp å ta på henne bleie (for n'te gang) eller skal jeg bare la henne tisse på seg og håpe hun snart blir lei og selv ønsker å gå på do?

Sett henne regelmessig på do eller potte. . Si at når man ikke har på bleie må man på do. Gi henne noen valg, men hun kan ikke bestemme å ikke gå på do/potte. Valgalternativene skal f.eks være:. VIl du sitte på do eller potte? Hun må velge enten eller. Hun kan velge doring eller ikke. Har dere flere do kan hun velge mellom de. Kanskje du kan si f.eks. Nå skal du på do(eller potte), hvilken bok/ leke vil du ha med deg? Om jenta di ikke er vant til å gå på do/potte, så må hun tilvennes det. La henne sitte kun et øyeblikk(fra ett minutt til noen få minutter) Å gå regelmessig på do/potte er en viktig rutine som ikke kan velges bort. Ikke forvent at hun tisser til å begynne med/hver gang. Mange uhell er vanlig. Hun trenger mange truser. Når dere har prøvd en stund (eks en ukes tid) uten å lykkes (alt for mange uhell osv), ta på bleien igjen, vent noen uker og prøv igjen.

Hun kan jo gå uten bleie litt hjemme, men når hun er ute skal hun ha på. De fleste barn slutter med bleie, og sitter på do først hjemme, og etter uker/maneder så slutter de gjerne i bhg. Anbefaler deg å be bhg personalet om at du vil de skal trene henne på do eller potte daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når ungen nekter er det jo ikke så lett? Skal jeg tvangssette henne på do da? Rådene spriker litt her. Noen sier at ungene må være "klare" for bleieavvenning, andre sier at det er foreldrene som bestemmer. Vil tvang gjøre vondt verre eller vil det få henne til å skjønne at det er vi som bestemmer? Og hvor lenge skal det gå med do-nekt? Skal jeg gi opp og ta på henne bleie igjen, eller la henne gå uten og tisse i buksa fordi hun ikke vil sitte på do?

TS

Lokk og lur. Bruk dine aller beste overtalelses kunster. Men få fram at alle må på do/potte regelmessig. Vær superentusiastisk, innbill henne at potte er gøy. Til å begynne med så sitter hun der kun et øyeblikk, så utvider dere do/pottetiden litt etter hvert. Men på do/potte må alle regelmessig når de går uten bleie.

Men om du prøver en stund uten at det lykkes, ta på bleiene igjen og prøv igjen om noen uker. men fortsett med do/pottetreningen selv om hun har på bleie. Den skal være obligatorisk i allefall et par ganger pr dag uansett.

Endret av Xanadus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lokk og lur. Bruk dine aller beste overtalelses kunster. Men få fram at alle må på do/potte regelmessig. Vær superentusiastisk, innbill henne at potte er gøy. Til å begynne med så sitter hun der kun et øyeblikk, så utvider dere do/pottetiden litt etter hvert. Men på do/potte må alle regelmessig når de går uten bleie.

Men om du prøver en stund uten at det lykkes, ta på bleiene igjen og prøv igjen om noen uker. men fortsett med do/pottetreningen selv om hun har på bleie. Den skal være obligatorisk i allefall et par ganger pr dag uansett.

:jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår gutt er straks 4 år og sluttet med bleier nå i den siste mnd.

Det har gått veldig bra.

Han hadde mange uhell den første uka. Brukte nermest trusa som bleie.

Men så begynte jeg å si at vi ikke hadde flere rene truser og hvis han tisset i den måtte vi inn og vaske klær :fnise:

Det ble fryktelig kjedelig å måtte gå ra de andre barna midt i leken og være inne mens trusa blei vaska og tørket :fnise:

Så nå tar han initiativ til å gå på do og har ikke uhell :rodmer:

Flinke gutten vår.

Han har hatt et ark på dodøra der han får sette på klistremerker inni et rutenett jeg har tegnet.

Når han slutter å tisse seg ut om natta skal han få et skateboard han har ønsket seg :jepp: Han er flink til å gå på do om kvelden, men enda har han ikke helt kontroll om natta.

Vi har IKKE brukt tvang, bare vært litt lure med å si at vi ikke har flere rene truser og at han må inn om han tisser seg ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent for deg, men jeg har alltid hørt at man må venne barnet til potta lenge før h*n er så stor at det er tid for å slutte med bleie. Sett barnet på potte når man skifter bleie fra de er veldig små, slik at de venner seg til det!

Det er jo for sent for TS.

Man får sånne små toalettseter, som kan monteres over voksensete. De er i blå og/eller rosa og kanskje de er mer spennende enn potte eller "voksendo"?

Går hun i barnehagen? Hva sier de? De fleste vil jo at foreldrene tar seg av pottetreningen slik at barna enten har bleier eller er renslige i barnehagen. Så sånn sett bør dere få det til i sommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent for deg, men jeg har alltid hørt at man må venne barnet til potta lenge før h*n er så stor at det er tid for å slutte med bleie. Sett barnet på potte når man skifter bleie fra de er veldig små, slik at de venner seg til det!

Det er jo for sent for TS.

Man får sånne små toalettseter, som kan monteres over voksensete. De er i blå og/eller rosa og kanskje de er mer spennende enn potte eller "voksendo"?

Går hun i barnehagen? Hva sier de? De fleste vil jo at foreldrene tar seg av pottetreningen slik at barna enten har bleier eller er renslige i barnehagen. Så sånn sett bør dere få det til i sommer

Man har nok glemt hvor viktig og naturlig det er å tilvennes potte/do fra man kan sitte. Før i tiden( veldig lenge siden) ble spebarna holdt fram regelmessig for å tisse/bæsje. Det var lurt for å trene opp de rette reflexene i kroppen for å kunne bli tørr og ren.Da ble barna tidligere tørr og ren. Når barna ikke vennes til potta når de er små, så går kroppen deres glipp av å trene opp de nødvendige reflexene, og det å tisse bæsje regelmessig. Mange barn er redd potta/doet når det er på tide med bleieavvenning, noe som mange desverre begynner med alt for sent nå for tiden.

Greit nok av foreldrene tar hovedarbeidet med potte trening og bleieavvenning. Men barnehagene må hjelpe til. barna er jo i barnehagen mesteparten av sin våkne tid.

Anonym poster: f07415fc9ee2e4487f7b1b1daa1a8331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...