Gå til innhold

Bleieslutt, snart 4 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Godt å høre det er flere som sliter... Synes bare jeg hører om babyer som driter i vasken og er tørre før de er to nå for tida. :(

Jeg føler vi har prøvd alt. Prøvd å oppmuntre, mase, ta henne med på do regelmessig (bare ført til nekting riktignok), la henne styre selv (stort sett bare blitt uhell), ha perioder uten snakk om bleieslutt i det hele tatt for å se om det kan få bukt med nektiga men ingenting virker! Har prøvd å si at hun skal få klistremerker hvis hun går på do, men det bryr hun seg ikke om. Heller ikke annen type belønning. Når jeg snakker om alle vennene som har slutta med bleie (føler hun er den eneste i verden som bruker bleie :( ) bare snakker hun om noe annet, virker ikke som om hun bryr seg. Hun er generelt ikke sånn "dilte etter"-unge. Er jo mye positivt med det da, at hun er selvstendig, men i dette tilfellet skulle jeg ønske hun var litt mere opptatt av hva alle andre gjør!

Føler vi har prøvd alt fra å la henne bestemme alt selv til direkte tvang... Ingenting fungerer. Bleieslutt føles lengre fremme enn noensinne og fireårsdagen nærmer seg :grine:

Snakker med barnehagen, men de er ikke så veldig opptatt av dette og mener vi bare må ta det som det kommer. Er jo lett for dem og si...

Hva? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vasken??? Det hørtes uhygienisk ut, men hver sin smak? :fnise:

Vi har faktisk måttet latt gutten tisse over badekarkanten (med intens spyling etterpå) noen ganger, når de ikke har klart å holde seg, og doen var opptatt, men det er også så langt vi strekker oss:)

Endret av halebein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkert jeg som hører at dagens barn kan gå med bleier til de er opptil 5 år!! Er det for at bleiene er mye rimeligere nå og mere lettvindt å ha på? Eller er det for mye arbied for dere? Da jeg hadde små barn brukte vi tøybleier og det var mye arbeid å vaske dem. De solgte noen ferdige papirbleier men dem var rådyr, så ikke mange som hadde økonomi til å kjøpe de. Så det var vamlig å begynne med pottetrening veldig tidlig. Mine barn bæsjet på potte da de var ca 1 år, og ikke lenge etterpå så tisset de på potte. Og vi hadde liten ring på doen i tilegg. Husker mine var tidlig, men det var vel vanlig at alle barn var tørre til de fylte 2 år. Ingen av barna fikk belønning i form av godteri og sang osv. De fikk belønning med at vi fotalte dem hvor flink og store de var blitt. Ikke rart dagens barn har vektproblemer når de blir belønnet is og godteri da de sitter på potta!!

Ja, det er rart hvor mye flinkere man var før i tiden gitt ;)

Det at noen barn bruker bleie lengre enn 1-2 år spiller da vel ingen rolle? Det er vel først og fremst kjedelig for foreldrene som må kjøpe bleier hele tiden. Ellers vil da barna lære dette til slutt uansett, og når de først har gjort det så spiller det da vel ikke noen rolle om de var 3 eller 4 år? Det kommer det, akkurat som alt annet.

Her begynte vi å prøve med potte og doring noen mnd før han var 2 år, men han begynner å grine med en gang. jeg har forsøkt med synging og å få han til å tenke på noe annet, men han nekter rett og slett. Så da tenker jeg bare at han ikke er klar, så får vi heller prøve igjen senere. Jeg har i allefall ikke tenkt å presse når han griner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke at barn skal trenge belønning for å gjøre noe så selvfølgelig som å gå på do, men når du prøver alt og ingenting funker, tipper jeg de fleste hadde prøvd å friste med belønning! Jeg er livredd for at jenta mi skal bli mobbeoffer i barnehagen hvis hun blir den siste som slutter med bleie :(

Er som sagt full låsning her. Hun sier nei og hyler og skriker og slår hvis jeg prøver å sette henne på do eller potte. Hva f*** skal man gjøre da da? Det hjelper i alle fall ikke med folk som prater om hvor flinke unger var før i tida! Og ærlig talt - de var faktisk ikke så mye flinkere, men foreldrene satt dem på potta nesten helt fra de kunne sitte. Mange ungen ble bundet fast i potta og måtte sitte der lenge. Ikke alt var så mye bedre før. Dessuten er jeg helt sikker på at ikke alle unger ble tørre når de var 1-2 år før i tida heller. Og jeg er som sagt ikke lat, har prøvd å sette henne på potte/do siden før hun var 2 år i håp om tidlig bleieslutt. Sikkert feil det og :(

Hun er forresten nesten alltid tørr om natta, og kan som sagt fint holde seg tørr i 5-6 timer på dagtid, så det er ikke noe fysisk galt. Hun har dessuten gått på potte og do flere ganger, og sagt fra at hun må osv, men det er bare en gang eller to, jeg får håp (endelig! nå kommer hun til å slutte!) men neida, det er bare engangstilfeller alt sammen. Går flere uker mellom hver gang. Har mistanke om at hun bare er "vrang" rett og slett... Uansett hva jeg frister med nekter hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokkert jeg som hører at dagens barn kan gå med bleier til de er opptil 5 år!! Er det for at bleiene er mye rimeligere nå og mere lettvindt å ha på? Eller er det for mye arbied for dere? Da jeg hadde små barn brukte vi tøybleier og det var mye arbeid å vaske dem. De solgte noen ferdige papirbleier men dem var rådyr, så ikke mange som hadde økonomi til å kjøpe de. Så det var vamlig å begynne med pottetrening veldig tidlig. Mine barn bæsjet på potte da de var ca 1 år, og ikke lenge etterpå så tisset de på potte. Og vi hadde liten ring på doen i tilegg. Husker mine var tidlig, men det var vel vanlig at alle barn var tørre til de fylte 2 år. Ingen av barna fikk belønning i form av godteri og sang osv. De fikk belønning med at vi fotalte dem hvor flink og store de var blitt. Ikke rart dagens barn har vektproblemer når de blir belønnet is og godteri da de sitter på potta!!

Helt enig, blir vilt og belønne ungen for å gjøre noe så nødveldig som å lære seg å gå på do!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, blir vilt og belønne ungen for å gjøre noe så nødveldig som å lære seg å gå på do!

Som jeg skrev over - de som sier sånt har neppe unger som har vært vanskelige å avvenne! Jeg synes heller ikke de skal ha belønning, men når du har prøvd alt annet og ungen begynner å bli mer enn gammel nok for bleieslutt skal jeg love deg at du sikkert hadde blitt ganske desperat du også!

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noe om dette før (det var Jesper Juul som svarte på smp et eller annet sted) og har hørt om andre som har slitt med pottetrening.

Det jeg har hørt, er at det for de små handler om kontroll. De føler seg trygge når de gjør fra seg i bleia- å gå på do/potte er ukjent terreng. Jesper Juul sa noe om at de også kan få et dårlig forhold til det dersom de blir presset og ikke får det til. Da går de i vranglås. Han oppfordret foreldrene til å sette seg ned med barnet og forklare (men er selsvagt ikke helt sikker på HVA de faktisk skulle forklare.. :sjenert: ). Tror han oppfordret de foreldrene til å si unnskyld for at de hadde presset ungen, og si at det var helt greit om hun/han ikke fikk det til. Men at de håpte hun ville prøve igjen? Bet meg merke i dette, for jeg tenkte litt på i hvilken grad en unge på 3-4 år skjønner dette. Men kan godt hende det fungerer å ta en sånn prat..

Det andre eksempelet jeg har, er noen i familien. Lillebrorer på 2,5 år sluttet med bleie, mens storesøster på 4 fortsatt nektet. For henne handlet det om kontroll, og hun ga seg ikke. (Dette viser også at det er forskjell på barn, og det ER ikke like lett for alle, all den tid det gikk så greit med lillebroren) Uansett, etter han hadde sluttet, tok det noen mnd- så sluttet hun også, bare av seg selv. Men da var hun nesten 4,5 år...

Endret av _Malene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Har en på snart 2 år også, har vurdert å bare begynne bleieslutt på ham i stedet... Og håpe storesøster kommer etter. Men det er kanskje litt vel tidlig...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjer virkelig 3-4 åringer i bleia?

Nattbleie virker fornuftig, men hva med å la ungen gå med truse og ikke skifte klær med en gang det blir vått eller lukt? Da lærer de av livets skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjer virkelig 3-4 åringer i bleia?

Nattbleie virker fornuftig, men hva med å la ungen gå med truse og ikke skifte klær med en gang det blir vått eller lukt? Da lærer de av livets skole.

Er du 80 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjer virkelig 3-4 åringer i bleia?

Nattbleie virker fornuftig, men hva med å la ungen gå med truse og ikke skifte klær med en gang det blir vått eller lukt? Da lærer de av livets skole.

Jeg har prøvd å la henne gå uten bleie jeg, for at hun skal kjenne at det ikke er behagelig å tisse/bæsje på seg. Hun har som sagt gått på do noen ganger, men som regel kommer alt i buksa. Skal jeg bare la henne gå rundt i sitt eget tiss og avføring da mener du? Og la henne gni det inn i sofaen osv? Høres ut som en kjempeide! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ei kollega av meg hadde samme problemet med gutten sin på 2 som heller ikke ville sitte på do.

de lot han velge seg ut en leke i leketøysbutikken (som ble lynet macqueen lekebil), den satt de på en hylle rett foran toalettet og hadde den som premie. hvis han gjorde nr 1 eller 2 på potta skulle han få den bilen.

om det funket vet jeg ikke, men jeg synes det var en god ide iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har mulighet til å reise bort en helg, kanskje du kan "glemme" bleiene.. Eller i hvert fall si til barnet ditt at ooops, de har vi visst glemt..

Hvis barnet reagerer veldig negativt, får du heller plutselig finne ut av at de ligger inne i en bag eller noe..

Men når barnet er så stort, så kanskje det får snudd om litt og tenker at da må jeg vel bare da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan faktisk ikke få velge om det skal på do eller ikke. Alternativet er i så fall å tisse i buksa.Og det er et dårlig alternativ. Vi må alle gå på do enten vi vil eller ikke. Også små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her.

Som sagt har jeg satt barnet på potte/do fra 1,5 år, så jeg har faktisk begynt ganske tidlig. Hadde som mål å få henne tørr i fjor sommer men det gikk ikke! Ikke fordi jeg ikke ville eller ikke gadd! Har skjelden villet noe så mye! Skal jeg kreve at hun går på do da, også når hun nekter? Er faktisk ikke så lett å tvinge en sprellende og hylende unge til å sitte på do, og som bare hopper ned igjen med en gang.

Jeg tror at tvang må til her. Tvang blandet med en smule overtalelse.Forklar henne hvorfor og at du bestemmer. Ikke tenk på at hun skal gjøre noe i do foreløping, for det kan du uansett ikke styre. Sett henne (om nødvendig hylende) på do , la henne sitte kun et øyeblikk om gangen om hun er helt uvillig. Gjenta regelmessig, før og/eller etter måltid, ved leggetid, osv. La det bli en rutine, som hun ikke kan komme unna. Når hun så villig setter seg på do, så bli glad og ros henne. Etter hvert skal hun sitte lenger på do.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Har en på snart 2 år også, har vurdert å bare begynne bleieslutt på ham i stedet... Og håpe storesøster kommer etter. Men det er kanskje litt vel tidlig...

TS

Det er absolutt ikke for tidlig når man er to år. Sett i gang. Kanskje begge slutter samtidig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke for tidlig når man er to år. Sett i gang. Kanskje begge slutter samtidig?

Kan ikke si jeg ser for meg at jeg skal klare å få en 2-åring til å slutte når jeg ikke engng klarer å få en snart 4 åring til å slutte :(

Og ang tvang - lett for andre å si. Jeg har prøvd, for så vidt. Men det kommer ingenting godt ut av (verken på ene eller andre måten ;) ) å holde en hylende, sprellende unge fast med makt over doen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...