Gå til innhold

Bleieslutt, snart 4 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn blir det når man ikke gidder å venne de til potte eller do fra de er små. Da blir doen skummel og noe unaturlig, og bæsj i bleia mye bedre. Et tips er å la henne ta av seg bleie selv. Hun vil nok raskt synes det er ekkelt, og skjønne at for å slippe dette må hun på doen.

Sjokkert jeg som hører at dagens barn kan gå med bleier til de er opptil 5 år!! Er det for at bleiene er mye rimeligere nå og mere lettvindt å ha på? Eller er det for mye arbied for dere? Da jeg hadde små barn brukte vi tøybleier og det var mye arbeid å vaske dem. De solgte noen ferdige papirbleier men dem var rådyr, så ikke mange som hadde økonomi til å kjøpe de. Så det var vamlig å begynne med pottetrening veldig tidlig. Mine barn bæsjet på potte da de var ca 1 år, og ikke lenge etterpå så tisset de på potte. Og vi hadde liten ring på doen i tilegg. Husker mine var tidlig, men det var vel vanlig at alle barn var tørre til de fylte 2 år. Ingen av barna fikk belønning i form av godteri og sang osv. De fikk belønning med at vi fotalte dem hvor flink og store de var blitt. Ikke rart dagens barn har vektproblemer når de blir belønnet is og godteri da de sitter på potta!!

Jeg er veldig enig i disse innleggene her. Det å vente så lenge med å avvenne barn fra bleiebruk, kan føre til problemer slik TS beskriver.

Men når situasjonen er som den er, og barnet ennå ikke er avvent - tror jeg absolutt du må være litt streng mot barnet. Ikke la det selv få lov å bestemme dette. Forklar tydelig at nå er barnet altfor gammelt til å bruke bleie, og at store barn og voksne bruker toalettet. Ta med barnet ut og la det velge fine truser, og ta de på barnet.

Bruk dagene du er hjemme med barnet i sommer til å la det gå med de nye trusene. "Krev" bestemt at det går på do til faste tider, og forklar at slik må alle barn og voksne gjøre.

Personlig syntes jeg det blir feil å belønne tissing i do med gotteri for så store barn, siden jeg forventer at de bør forstå dette. Jeg mener barn ikke skal belønnes for å gjøre helt naturlige ting, som å gå på do, spise maten sin, legge seg osv.. (men det er min mening)

Isåfall ville jeg heller belønnet med en gave etter f.eks 1 uke med tørre truser.

(Sett opp et skjema, forklar barnet hvor mange x som må til før det får en liten gave - der kan jo barnet være med å velge gave utifra rimelighetes grenser).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Som sagt har jeg satt barnet på potte/do fra 1,5 år, så jeg har faktisk begynt ganske tidlig. Hadde som mål å få henne tørr i fjor sommer men det gikk ikke! Ikke fordi jeg ikke ville eller ikke gadd! Har skjelden villet noe så mye! Skal jeg kreve at hun går på do da, også når hun nekter? Er faktisk ikke så lett å tvinge en sprellende og hylende unge til å sitte på do, og som bare hopper ned igjen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Som sagt har jeg satt barnet på potte/do fra 1,5 år, så jeg har faktisk begynt ganske tidlig. Hadde som mål å få henne tørr i fjor sommer men det gikk ikke! Ikke fordi jeg ikke ville eller ikke gadd! Har skjelden villet noe så mye! Skal jeg kreve at hun går på do da, også når hun nekter? Er faktisk ikke så lett å tvinge en sprellende og hylende unge til å sitte på do, og som bare hopper ned igjen med en gang.

Jeg ville nok vært meget streng på dette området ja. Jeg ville forklart at det lukter vondt av barn med bleie, og at andre merker dette (få det frem slik at barnet forstår at det ikke er ok med bleie). Forklart at til høsten når du begynner i barnehagen igjen, er det ingen andre av de store som fortsatt har bleie (og da tror de andre barna at du er liten fortsatt, og det er jo dumt...) Vært veldig bestemt på at "dette skal jeg hjelpe deg med" og at dette kommer du raskt til å klare...."du som er så stor".

Et uhell i ny og ne, skal man ikke lage noe oppstyr om - men hvis barnet alltid tisser i buksene, kan man prøve å frata goder.

(Det siste må man være litt forsiktig med, og se ann situasjonen - for hvis det skulle være noe "galt" slik at barnet ikke selv merker tissetrang - blir dette bare forferdelig galt...)

Siden du gjentatte ganger har "gitt deg" og latt barnet få viljen sin med å ikke slutte med bleier, eller sitte på potte/do - vet barnet at det har all makt over deg. Jeg vil tro at det er derfor du opplever denne voldsomme trassen nå. Barnet vet at du vil gi deg etterhvert, og blir bare striere og striere ettersom tiden går. Derfor tror jeg det eneste som hjelper er at du denne gangen viser at du IKKE gir deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma

Jeg er mamma til tre, og har nok kanskje ett mer avslappet forhold til det med bleier enn mange her? Mine to eldste er gutter, og siden gutter ofte slutter senere med bleier, og har lettere for å få problemer med sengeveting senere, bestemte vi oss for aldri å presse dem eller mase mht potte/do. Eldstemann var nærmere 4 når han sluttet på eget initiativ, og har aldri hatt uhell. Han var skikkelig klar, og alt gikk kjempefint. Nestemann var tre når han sluttet, men han slet litt i perioder, og hadde mange uhell. Vi ble aldri sinte eller oppgitte, sørget bare for å ha endel truser i barnehagen, samt. at vi hadde store bleier i tilfelle han ville ha det (han ble stresset av uhellene). Nå er han stor gutt, og alt er greit. Yngstemann (jente) var også nærmere tre. Hun sluttet fordi hun ville ha truser istedet, og tullet litt med å ikke ville på do. Da fikk hun klar beskjed om at om hun nektet å tisse på do ble det bleier igjen. Det er lov å ha uhell, men ikke å tisse i trusa når man kjenner at man nå på do. Vi kjøpte superfine truser til henne, og tullet var over på no-time:-)

Unger må slutte med bleier når de er klare for det, ikke fordi sommeren er en praktisk tid å slutte på eller fordi alle andre har sluttet. Om du klarer å drøye til de er klare, går som regel avvenningsperioden rimelig raskt og smertefritt.

Ta den tiden hun/han trenger og la det gå sin naturlige gang. Å ha masse fokus på det her, belønne "god" oppførsel osv synes jeg virker som mye press på en liten kropp? Det her er en naturlig prosess, hvor mange kjenner du som bruker bleier når de begynner på skolen? La barnet få styre det her selv:-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere mener med at barnet er "klart for det"? Jenta vår sier at hun skal slutte med bleie, og noen ganger sitter hun på do. Men stort sett vil hun ikke sitte der, og det er dessuten lenge siden det kom noe i do. Hun ønsker heller ikke å gå med truse når jeg spør om hun vil ha truse eller bleie. (selv om hun altså gjerne kan fortelle oss med stort engasjement at hun skal begynne med truse)

Er det feil av meg å spørre? Skal jeg ta av bleia selv om hun vil ha den på? Skal jeg bære henne inn på doen når hun ikke vil? Eller er det "ikke klare" hvis de ikke vil gå på do, takker nei til truse osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere mener med at barnet er "klart for det"? Jenta vår sier at hun skal slutte med bleie, og noen ganger sitter hun på do. Men stort sett vil hun ikke sitte der, og det er dessuten lenge siden det kom noe i do. Hun ønsker heller ikke å gå med truse når jeg spør om hun vil ha truse eller bleie. (selv om hun altså gjerne kan fortelle oss med stort engasjement at hun skal begynne med truse)

Er det feil av meg å spørre? Skal jeg ta av bleia selv om hun vil ha den på? Skal jeg bære henne inn på doen når hun ikke vil? Eller er det "ikke klare" hvis de ikke vil gå på do, takker nei til truse osv.?

Det er vel mange meninger ang. dette med "klar for det". Jeg mener det betyr når kroppsfunksjonene er koordinert slik at barnet føler at det må på do, og klarer å formidle det - slik at det blir hjulpet på do.

Jeg syntes ikke det har noe med barnets vilje å gjøre, om det er klart eller ikke.

Det blir på samme måte som å spise og drikke. Hvis barnet nekter hver gang, kan vi ikke gi de noe valg - de må ha mat og drikke.

Jeg ville ikke spurt barnet om det VIL slutte med bleie, nei. Det skal ikke være et valg et lite barn skal ta. Den avgjørelsen ville jeg tatt. Jeg ville sagt at fra i morgen tidlig så skal du få øve deg på å være stor og gå uten bleie.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som også ofte funker er å reise bort, f.eks på hytta og fortelle barnet at oooops! Mamma har visst glemt å ta med bleier..

gjort det med begge mine.. eldste jenta svarte "ja,ja da må jeg vel slutte da..." og det gjorde hun ;)

(hadde forøvrig med meg bleier, sånn i tilfelle det skulle bli helt krise og bare uhell på uhell.. men hadde på følelsen at de var klare for bleieslutt)

Eldste min sluttet i påsken, altså i mars et år, minste sluttet i vinterferien... Har ikke helt skjønt dette med å vente til sommeren, man starter jo med å gå med truse inne uansett årstid.. Tror det er viktig å følge med når barnet er klar, for utsetter man det til sommeren kan det hende barnet har vent seg for godt til bleiene og ikke har noen motivasjon for å slutte lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som venter til barna er klare, setter det på barnet på do/potte regelmessig fra de er små, eller lar dere alt slikt vente til den dagen dere tar vekk bleiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke spurt barnet om det VIL slutte med bleie, nei. Det skal ikke være et valg et lite barn skal ta. Den avgjørelsen ville jeg tatt. Jeg ville sagt at fra i morgen tidlig så skal du få øve deg på å være stor og gå uten bleie.

Jeg liker denne. Snakket litt med henne i dag om at hun skal slutte med bleie sånn som de store barna i barnehagen. Hun var enig, men mente det skulle skje "ikke nå, men snart".

Så nå ser jeg for meg at vi kan bestemme dagen, og gjøre slik du foreslår. (Vet ikke om hun kjenner at hun tisser, men det finner vi vel ut snart). Men jeg lurer på: Ville du stå på ditt selv om barnet ikke vil? Protester, grining etc. - hva gjør man? Jeg er liksom litt reddere for å påtvinge do-sittingen enn tannpussen, for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma

Dere som venter til barna er klare, setter det på barnet på do/potte regelmessig fra de er små, eller lar dere alt slikt vente til den dagen dere tar vekk bleiene?

Jeg har ikke satt mine på potte, men de ser jo at andre er på do, og har fått lov å styre det selv. Og det har faktisk ikke vært ett problem, men gått kjempefint allikevel. Det er jo mange meninger om dette, men jeg personlig forstår ikke at det med pottetrening skal bli ett maktspill hvor foreldre skal markere seg som de som bestemmer. Min mening er at dette er noe barna må være klar for! Det er så mange forventninger til at unger skal gjøre ditt og datt til en bestemt alder, og det legger uforholdsmessig mye press på både store og små! Vi er forskjellige, og selv om du mener hun er klar trenger ikke det å bety at hun er det selv (enten det sitter i hodet eller kroppen).

Personlig synes jeg potter er skikkelig ekkelt, og har styrt unna det med alle tre. Har heller ikke hatt sånne ekstra do-seter for små barn. Og det har også gått kjempefint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt mine på potte, men de ser jo at andre er på do, og har fått lov å styre det selv. Og det har faktisk ikke vært ett problem, men gått kjempefint allikevel. Det er jo mange meninger om dette, men jeg personlig forstår ikke at det med pottetrening skal bli ett maktspill hvor foreldre skal markere seg som de som bestemmer. Min mening er at dette er noe barna må være klar for! Det er så mange forventninger til at unger skal gjøre ditt og datt til en bestemt alder, og det legger uforholdsmessig mye press på både store og små! Vi er forskjellige, og selv om du mener hun er klar trenger ikke det å bety at hun er det selv (enten det sitter i hodet eller kroppen).

Personlig synes jeg potter er skikkelig ekkelt, og har styrt unna det med alle tre. Har heller ikke hatt sånne ekstra do-seter for små barn. Og det har også gått kjempefint:-)

Fortell hvordan det gikk, da! Begynner barna å spørre om å få gå på do? Eller hvordan merket du at de var klare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Fortell hvordan det gikk, da! Begynner barna å spørre om å få gå på do? Eller hvordan merket du at de var klare?

Og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en datter som "falt nedi" do i barnehagen når hun var 2 år. Det gjorde at hun fikk do-skrekk. Vi kjøpte da en høy pottestol med uttagbar potte som hun satt på. Dostolen kalte vi det. I starten valgte hun selv å sette seg der innimellom uten at noe skjedde. Hver morgen var vi enige om at hun SKULLE sette seg der litt. Fra hun var 3 år var hun tørr om natta. Plutselig bestemte hun seg for at hun ikke var liten jente lenger og ikke skulle bruke bleie. (var da såvidt over 3 år). Vi kuttet da ut bleiene og begynte med truser. Selvsagt hadde hun uhell, men vi laget ikke noe oppstyr rundt det. Fikk bare skiftet raskt og greit. Dagene uten uhell fikk hun klistremerker som endte opp i en gave. Tok ikke veldig lang tid før hun var tørr.

Ellers så fikk vi henne på to med jevne mellomrom. Hun fikk f eks ikke gå ut og leke før hun hadde vært på do. Ganske snart styrte hun dette selv men vi minnet henne vel på det med do ganske lenge etterpå.

Du som mor må være bestemt når det gjelder at hun skal på do. F eks ikke leke ute før du har vært på do, ingen TV før du har vært på do, vi drar ingen steder før du har vært på do osv....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får bytte ut dei behagelige papirbleiene som gjer at ungane ikkje kjenner seg blaute med tøybleier. Då vil ungane kjapt kjenne at det her er EKKELT! og alternativet, som er do eller potte, blir raskt veldig forlokkande.

Ellers har ein jo "The no-cry potty training solution" om ein skal gjere det meir vitenskapeleg. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1948527&rom=MP

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3-åring har slutta med bleie no. Eg har prøvd å setje han på do (med ring) eller potte frå han var ca 2 år. I starten satt han på do morgon og kveld utan problemer, sjølv om det skjeldan kom noko. Då han blei litt eldre, byrja han å nekte å sitje på både do og potte, og berre hylskreik kvar gong eg prøvde å setje han der. Eg hadde difor fleire runder med pauser frå all dogåing og prating om do, før eg byrja på'n igjen etter ein mnd eller to. Han byrja ha tørre bleier om morgonen frå 2,5 år, og kunne ofte gå 2-4 timar tørr når me var heime, så det var tydelegvis ingenting i vegen med kroppsfunksjonane hans, men han ville rett og slett ikkje sitje på do eller potte.

No i sumar hadde eg rett og slett bestemt meg for at han skulle slutte, det var uaktuelt å la ein unge på over 3 år gå haust og vinter i møte med bleier. Så ein morgon spurte eg om han ville ha på seg truse, og ja, det ville han. Då sa eg at no var han stor gut og kunne slutte med bleie på dagen. Han var einig og sa at han skulle gå med truser og tisse på do, akkurat som xxx (bestevenen som har slutta med bleie). Det blei ein god del uhell i starten og han var ikkje alltid like glad når eg sa han måtte på do. Ofte nekta han, og tissa ut 3-4 skift kvar dag. Men etterkvart blei han "greiare", og plutseleg, 4 dagar etter at eg tok av bleia, sprang han frivilleg på do og tissa.

Eg trur på ein måte at ungane skal vera "klare" og at det ikkje er lurt å mase på dei. Samtidig kan ein ikkje vente evig heller. No var eg i alle fall klar på at "no er du stor gut, no er det slutt på bleiene" (han har bleier om natta enno då). Me har kjøpt fine truser med "Spidermann" og "Barbapappa", og etter at han byrja gå på do frivilleg fekk han velgje seg ei leike i butikken.

Med neste unge trur eg rett og slett eg ikkje skal mase noko om do/potte før han faktisk skal slutte med bleie, slik at han skjønner at eg meiner alvor når eg seier at han skal slutte, og ikkje kjem til å gje opp, slik eg har gjort ørten gonger med storebror. Eg trur i alle fall på ei blanding mellom "klar" unge og foreldre som gjer det klart at dei bestemmer. :jepp:

Når det gjeld do vs. potte, seier eg "ja takk, begge deler" - do er mest praktisk mtp at alt forsvinn kjapt ;) Men potte er veldig kjekt i starten, sida den kan flyttas rundt om i heile huset i tilfelle det hastar med å få ungen på do (me har do i 2. etg og då er det kjekt å ha potte nede i tilfelle), og ungen kan t.d sitje foran TV'n på potta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne. Snakket litt med henne i dag om at hun skal slutte med bleie sånn som de store barna i barnehagen. Hun var enig, men mente det skulle skje "ikke nå, men snart".

Så nå ser jeg for meg at vi kan bestemme dagen, og gjøre slik du foreslår. (Vet ikke om hun kjenner at hun tisser, men det finner vi vel ut snart). Men jeg lurer på: Ville du stå på ditt selv om barnet ikke vil? Protester, grining etc. - hva gjør man? Jeg er liksom litt reddere for å påtvinge do-sittingen enn tannpussen, for å si det sånn.

Det er ikke så lett for meg å svare på spørsmålet ditt, siden jeg ikke kjenner jenta di.

Det er jo en ting som kommer ann på hvordan temperamentet til frøkna di er også.

Noen barn "bare må" trasse litt på alt, og da mener jeg at man som voksen bør være tydelig å kreve en del. Men er barnet "litt sart og usikkert" må man ikke skremme og presse det.

Så svaret blir vel at jeg ville presset på med mine barn, for de hadde vist at jeg mente det jeg sa, og at det ikke var mulighet for forhandlinger. Men jeg ville ikke gjort det med barn som kunne blitt usikre på meg.

Jeg er nok en litt streng mor, men jeg har fått greie barn - og ingen av de sier (nå som de er store og jeg spør) at jeg har vært veldig streng.

Det er ikke mange ganger du skal vise at det blir konsekvenser ut av dårlig oppførsel, til at de gir seg. Og det er ikke bare fordi "jeg skal få viljen min", men også for å gi ungene trygghet på at de vet hvor grensene går. De vet at jeg virkelig mener det når jeg sier nei, eller nok....og da velger de selv å gi seg - eller så ender det med en konsekvens.

(men bare for å skrive det under her.... jeg er ingen perfekt fasit - jeg gjør selvsagt mange feil - og enkelte ganger føler vel alle seg litt oppgitte.)

Lykketil;-)

Jeg vil legge til litt mer her ang. skriking og protester.

Klarer du å roe barnet ned raskt hvis dette oppstår? Klarer du da å få til en rolig komunikasjon? Hvis du klarer det, og snakker "voksent" til barnet, føler ofte barn seg "store" og lar være å hyle.

Prøv å spørre direkte hvorfor barnet hyler, og prøv da og forklare at det ikke trenger å hyle - men bruke stemmen sin til å fortelle deg hva som ikke er ok....

Endret av Myrthel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt en senslutter og en tidligslutter. Eldstemann sluttet med bleie først da han var 4,5 år. Da hadde vi lokket, lurt og krevd i 1,5 år at han skulle slutte. Tisse gikk bra allerede fra han var 3, men det var bæsjinga han nektet plent å gjøre på do. Nå er han 11 og vi sliter fortsatt med bæsjinga. Stadige "kurer" med flytende fiber for å få i gang magen. Gutten har AS og synes at å bruke tid på do er unødvendig og derfor holder han seg til det nesten kommer av seg selv. På grunn av dette er han stadig stappet i magen og vi sliter også med undervekt.

Hadde jeg slappet mer av og latt ham bestemme tempoet selv er jeg sikker på at mange av disse problemene ville vært borte eller mindre. Mitt stress og frustrasjon for bleiene skapte en værre situasjon enn nødvendig.

11-åringen har også hatt enkelte uhell, men bare om natta og bare tissing.

Minstemann nektet plent å ha på bleie etter fylte 3 år. Han har heller aldri hatt uhell etter bleieslutt.

Å øve barn på å gå på do er ikke noe problem. Hvis man øver lenge nok med faste rutiner kommer bleieslutt av seg selv uten at vi foreldre "presser" barna til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det helt vanlig at de med AS (Asperger syndrome, en underkategori av autisme) har problemer med excutive(usikker på skrivemåten) vansker (dvs vansker for å gå fra en aktivitet til en annen, overgangsituasjonene blir utsatt til det lengste.) Så at et barn med AS sliter med dositasjon er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det helt vanlig at de med AS (Asperger syndrome, en underkategori av autisme) har problemer med excutive(usikker på skrivemåten) vansker (dvs vansker for å gå fra en aktivitet til en annen, overgangsituasjonene blir utsatt til det lengste.) Så at et barn med AS sliter med dositasjon er ikke noe nytt.

Nei, det er sant. Men han har flere diagnoser som gjør at det du beskriver her IKKE er en av hans vansker.

Historien er allerede gjenkjennelig nok, derfor velger jeg å ikke gå inn på flere detaljer rundt av hensyn til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha faste dorutiner, for det blir en dårlig uvane å få godt for å være flink ...

Gå på do med en gang hun våkner om morgenen, da må alle på do.

En stund etter frokost kan dere gå på do igjen.

Etter lunsj kan dere gå på do.

Her hjemme får ingen gå ut av huset før de har vært på do, for man skal garantert på do etter at man har forlatt huset. Det er slitsomt å finne do når man er på tur et sted.

Du kan jo la henne se at dere i familine går på do om morgenenen, så hun også ser at dere gjør det og vil være like flink :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...