AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #41 Skrevet 7. juli 2011 Jeg har hatt en senslutter og en tidligslutter. Eldstemann sluttet med bleie først da han var 4,5 år. Da hadde vi lokket, lurt og krevd i 1,5 år at han skulle slutte. Tisse gikk bra allerede fra han var 3, men det var bæsjinga han nektet plent å gjøre på do. Nå er han 11 og vi sliter fortsatt med bæsjinga. Stadige "kurer" med flytende fiber for å få i gang magen. Gutten har AS og synes at å bruke tid på do er unødvendig og derfor holder han seg til det nesten kommer av seg selv. På grunn av dette er han stadig stappet i magen og vi sliter også med undervekt. Hadde jeg slappet mer av og latt ham bestemme tempoet selv er jeg sikker på at mange av disse problemene ville vært borte eller mindre. Mitt stress og frustrasjon for bleiene skapte en værre situasjon enn nødvendig. 11-åringen har også hatt enkelte uhell, men bare om natta og bare tissing. Minstemann nektet plent å ha på bleie etter fylte 3 år. Han har heller aldri hatt uhell etter bleieslutt. Å øve barn på å gå på do er ikke noe problem. Hvis man øver lenge nok med faste rutiner kommer bleieslutt av seg selv uten at vi foreldre "presser" barna til det. Du vet at om man endrer kostholdet til barn som har autisme, AS, adhd/add .. osv ... så blir de bedre? Melk og melkeprodukt, sukker, syntetiske stoff og hvetemel og noen ganger gluten, ødelegger så mye, og bør kuttes ut. Heller satse på en fettrik og proteinrik kost med grønt og vann. Leste om det på nettsiden til autisme og AS og adhd ... Fungerte på meg og min søster
liv Skrevet 7. juli 2011 #42 Skrevet 7. juli 2011 Du vet at om man endrer kostholdet til barn som har autisme, AS, adhd/add .. osv ... så blir de bedre? Dette er ikke bevist og forskning spriker i begge retninger, for noen ser det ut til å ha noe å si men for de fleste har det lite å si så lenge de har et variert og godt kosthold. 2
Gjest mamma Skrevet 8. juli 2011 #44 Skrevet 8. juli 2011 Fortell hvordan det gikk, da! Begynner barna å spørre om å få gå på do? Eller hvordan merket du at de var klare? Eldstemann var 3 1/2, og han bare erklærte at han ville ha på truse en dag, og det var det. Trusene hadde ligget i skapet leeenge, da vi tenkte at han skulle slutte tidligere:-). Men når bleiene var av var det samtidig slutt på både smokk og kosebamse, for da var han blitt "stor". Og veldig stolt av det:-). Kan ikke huske at han hadde noen uhell i det hele tatt. Han i midten var rundt 3, og det kom også på eget initiativ, han synes det var ekkelt med bleie. Men han hadde litt uhell en god stund. Sliter litt med magen, og hadde stunder innimellom hvor han ville ha på bleie når han måtte bæsje. Det var greit. Høres litt ekkelt ut, men det gjorde at han slappet av og ikke var redd for å bæsje på seg (som han gjorde innimellom), og det førte også til mindre forstoppelse (noe som jo er fryktelig vondt). Den yngste sluttet rett før hun var tre, og også der var det minimalt med uhell. Hun styra litt mer frem og tilbake, men når hun først bestemte seg så gikk det veldig fint. De har aldri måttet sitte på do, eller potte, men har fått lov når de har spurt. Og de har aldri fått skryt når de har tissa på do, men vi har fokusert på opplevelsen istedet; hvordan føles det, er det gøy å tisse på do?, er det ikke deilig å gå i truse, sånne ting. For å unngå angst for å prestere. Vi er så flinke til å skryte av prestasjoner istedenfor å få ungene til å sette pris på en opplevelse (mener jeg), så det var vi veldig opptatt av...
Sophie-Ann Skrevet 8. juli 2011 #45 Skrevet 8. juli 2011 Koster virkelig avvenningstrusene over 100 kr stk???? Det er i såfall helt vanvittig, syns jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #46 Skrevet 8. juli 2011 Du vet at om man endrer kostholdet til barn som har autisme, AS, adhd/add .. osv ... så blir de bedre? Melk og melkeprodukt, sukker, syntetiske stoff og hvetemel og noen ganger gluten, ødelegger så mye, og bør kuttes ut. Heller satse på en fettrik og proteinrik kost med grønt og vann. Leste om det på nettsiden til autisme og AS og adhd ... Fungerte på meg og min søster Det du sier her finnes det overhode ingen beviselig forskning på. Dette er bare en slik motediett som fungerer på samme måte som placebo. Så lenge troen er stor fungerer alt. Men at de kan reagere på enkelte tilsetningsstoffer er riktig, men disse må elimineres 1 etter 1. Det kan også være direkte farlig å fjerne masse fra barns diett uten samråd med lege eller ernæringsfysiolog. Men det var ikke det denne tråden handlet om. 3
helenaa Skrevet 8. juli 2011 #47 Skrevet 8. juli 2011 Jeg vil legge til litt mer her ang. skriking og protester. Klarer du å roe barnet ned raskt hvis dette oppstår? Klarer du da å få til en rolig komunikasjon? Hvis du klarer det, og snakker "voksent" til barnet, føler ofte barn seg "store" og lar være å hyle. Prøv å spørre direkte hvorfor barnet hyler, og prøv da og forklare at det ikke trenger å hyle - men bruke stemmen sin til å fortelle deg hva som ikke er ok.... Jeg tenker problemet er omvendt, altså at det starter med en rolig og bestemt avvisning fra hennes side: "Jeg vil ikke sitte på do". Hvis jeg sier "jo, nå går vi på do", og tar henne i hånda blir hun sintere. Hvis jeg da står på mitt og tar henne inn på badet blir det hyling. (har ikke gjort dette siste i forbindelse med doen ennå, men dette har skjedd i dårlige tannpusse-perioder. Men takk for godt svar. Jeg tror egentlig ikke hun er så sart, og hun respekterer ofte det jeg sier når jeg har bestemt meg for hvordan vi skal ha det. Jeg vil starte neste uke. Da har vi to uker ferie uten store planer, og kan takle en del kamper og kles-skift. Tenker at vi "advarer" på forhånd om at "i morgen skal du slutte med bleie og begynne med truse", og la henne velge truse (har allerede kjøpt mange). Så er vel det lureste å sette henne på do hver time, om hun vil eller ikke? Hm, kjenner at jeg er litt usikker på om det vil fungere. Jeg vet ikke om hun kjenner at hun må tisse, så jeg regner ikke med at hun kan si fra om det.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2011 #48 Skrevet 8. juli 2011 Hjå oss fungerar det best at ungen får gå på do når han må sjølv. Blir litt fleir uhell sånn, men viss eg seier "no skal du på do" blir det berre trass og skrik. Minner han på at han må gå på do innimellom då, men masar minst mogleg. Trur ungane fort kjenner når dei må på do. 1
Myrthel Skrevet 8. juli 2011 #49 Skrevet 8. juli 2011 Jeg tenker problemet er omvendt, altså at det starter med en rolig og bestemt avvisning fra hennes side: "Jeg vil ikke sitte på do". Hvis jeg sier "jo, nå går vi på do", og tar henne i hånda blir hun sintere. Hvis jeg da står på mitt og tar henne inn på badet blir det hyling. (har ikke gjort dette siste i forbindelse med doen ennå, men dette har skjedd i dårlige tannpusse-perioder. Men takk for godt svar. Jeg tror egentlig ikke hun er så sart, og hun respekterer ofte det jeg sier når jeg har bestemt meg for hvordan vi skal ha det. Jeg vil starte neste uke. Da har vi to uker ferie uten store planer, og kan takle en del kamper og kles-skift. Tenker at vi "advarer" på forhånd om at "i morgen skal du slutte med bleie og begynne med truse", og la henne velge truse (har allerede kjøpt mange). Så er vel det lureste å sette henne på do hver time, om hun vil eller ikke? Hm, kjenner at jeg er litt usikker på om det vil fungere. Jeg vet ikke om hun kjenner at hun må tisse, så jeg regner ikke med at hun kan si fra om det. Jeg ville ikke presset særlig på ang. toalettbesøk - bare spurt innimellom. Mulig jeg uttrykte meg litt feil lengre oppe, slik at det virket som jeg ville presse barna til å sitte ofte på toalettet. Det var ikke meningen. Jeg ville vært streng ang. bleieslutt, og det at barnet nektet å sitte på toalettet når det MÅTTE på do... (altså når du merket at det virkelig trang det). Jeg tror ikke det har så mye hensikt å sette barnet på toalettet hver eneste time. Da tror jeg barnet bare blir skikkelig lei. Men det er greit å lære barna å gå på do, før vi går ut, før vi legger oss osv... Sett potta lett tilgjengelig den første tiden, minn barnet på den, eller doen innimellom - og være avslappet til det hele. Går det galt, og barnet tisser seg ut - så kan du rolig forklare at nå rakk du vist ikke doen, men neste gang klarer du det helt sikkert. 2
Myrthel Skrevet 8. juli 2011 #50 Skrevet 8. juli 2011 Hjå oss fungerar det best at ungen får gå på do når han må sjølv. Blir litt fleir uhell sånn, men viss eg seier "no skal du på do" blir det berre trass og skrik. Minner han på at han må gå på do innimellom då, men masar minst mogleg. Trur ungane fort kjenner når dei må på do. Helt enig med deg her. Tror bare jeg forklarte meg litt galt lengre oppe i tråden. Jeg mente mer at jeg ble streng hvis jeg så at barnet merket at det måtte på do, og da trasset slik at det gikk galt mange ganger.
Gjest Jannike Skrevet 9. juli 2011 #52 Skrevet 9. juli 2011 Jeg ville bare si Lykke til!! Min snuppe sluttet når hun var 2,5 år fordi hun selv ville, hadde bleie på natten en stund etter fordi hun selv var utrygg på å gå ned i 1.etasje for å gå på do om natten. Men, det kom det også etterhvert. Jeg har ingen gode tips, men er sikker på at dette fikser dere for du er virkelig innstilt og åpen for forslag.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #53 Skrevet 10. juli 2011 Går dessverre ikke så bra dette. Etter en uke med prøving, har hun gått frivillig på do 4-5 ganger. 2 av gangene tissa hun. Alt annet gikk i buksa. Jeg føler at det ikke er noe vits i å holde på mer. Hun sier fra med en gang hun har hatt uhell, men sier ikke fra før hun må på do. Har prøvd det meste, alt fra belønninger, til snakking om hvor fint det er å ha på seg truse, deilig å gå på do fremfor å bli våt/skitten i rumpa med bleie, snakka om alle vennene hennes som har slutta med bleie osv, men det virker rett og slett ikke som hun bryr seg. Spurte om hun ville ha på bleie igjen, og det ville hun Har rett og slett bare tatt på bleia døgnet rundt igjen. Er kjempeskuffa og oppgittt nå, men vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Har lagt vekk både doring og potte nå, og planlegger null do/potte/bleie-snakk en mnd eller to, og så prøve igjen.
tingeling Skrevet 11. juli 2011 #54 Skrevet 11. juli 2011 Vi har også en tidlig og en litt senere: gutt som sluttet når han var 3,5 år og jente som sluttet når hun såvidt hadde rundet 2 år. Begge to gjorde dette helt frivillig, men med snuppa har vi sittet og sunget på do, mest fordi vi ikke har orket å måtte gå tilbake dit etter 3 minutter når hun kommer på at hun må likevel. Men: ikke press barna til å gå på do. Man risikerer doskrekk og forstoppelse, noe som kan henge ved i åresvis. Kroppen må jo slappe av for å "prestere" på do, og hvis barnet forbinder dobesøk med tvang/ nederlag/ press så vil ikke dette fungere. Jeg ville først og fremst slappet helt av. På samme måte som noen barn lærer å gå når de er 10 mnd, og andre når de er 18 så varierer dette fra barn til barn.
Myrthel Skrevet 11. juli 2011 #55 Skrevet 11. juli 2011 Går dessverre ikke så bra dette. Etter en uke med prøving, har hun gått frivillig på do 4-5 ganger. 2 av gangene tissa hun. Alt annet gikk i buksa. Jeg føler at det ikke er noe vits i å holde på mer. Hun sier fra med en gang hun har hatt uhell, men sier ikke fra før hun må på do. Har prøvd det meste, alt fra belønninger, til snakking om hvor fint det er å ha på seg truse, deilig å gå på do fremfor å bli våt/skitten i rumpa med bleie, snakka om alle vennene hennes som har slutta med bleie osv, men det virker rett og slett ikke som hun bryr seg. Spurte om hun ville ha på bleie igjen, og det ville hun Har rett og slett bare tatt på bleia døgnet rundt igjen. Er kjempeskuffa og oppgittt nå, men vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Har lagt vekk både doring og potte nå, og planlegger null do/potte/bleie-snakk en mnd eller to, og så prøve igjen. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg ikke gitt opp doring og potte nå. Hun har tross alt klart å tisse to ganger på do, og godtatt å prøve noen ganger. Men jeg ville fortsatt med bleier en stund til - samtidig som jeg foreslo å prøve doene noen ganger gjennom dagen. Kanskje hun vil sitte på potta når du er på toalettet, eller når hun ser litt på tv? Ikke stress med dette, men ta det helt rolig og naturlig - så skal du se at plutselig en dag er hun tørr....
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #56 Skrevet 17. september 2011 Kom på denne tråden igjen. Fortsatt ikke noe fremgang. Har hatt pause fra alt bleiesnakk/mas en lang periode, så prøvd igjen flere ganger. Hun har gått på do i barnehagen en del ganger, men ikke ofte det har kommet noe. Hjemme sier hun at hun bare vil på do i barnehagen. Hun har vær på do noen ganger hjemme også, alle gangene har hun gått naken på underkroppen så det har ikke vært noe bleie og gjøre fra seg i. Har derfor tenkt at det er best å bare ta av bleia og si at hun må gå på do. Men hun nekter, hyler og skriker, og i barnehagen må hun jo ha på bleier og dermed er det tilbake til start føler jeg. Skal vi ut av huset må hun jo også ha på bleie. Feks i dag. Tok av bleia på morgenen, men hun hadde rukket å tisse ut morgentisset før jeg tok av bleia. Så gikk hun uten bleie noen timer på morgenen. Så måtte vi på butikken og jeg prøvde å få henne til å tisse før vi gikk, men hun nekta. Så måtte jeg ta på en bleie for ikke å risikere at hun tissa på seg på butikken. Da vi kom hjem var bleia til å vri opp... Hun kan holde seg i timesvis, har gått opptil 6 timer uten å tisse på dagtid! Så det er ikke det det står på. Virker som om hun har gått helt i vranglås. Vi er utrolig fortvilte her. Hjelp!
MellonCollie Skrevet 17. september 2011 #57 Skrevet 17. september 2011 Vil både ha denne på mine innlegg, og gi deg en . Vet hvor slitsomt det er! Gutten vår er 3 år og 1 mnd. Han har tisset på do hver morgen og kveld i omtrent ett år, men bleieslutt virker langt unna Har forsøkt å øve flere ganger med å gå med truser på dagen, og minner ham da på å gå på do. Har forsøkt å si i fra en gang i timen. Han blir da med på do, noen ganger kommer det noe - mens andre ganger kommer det ikke noe og han sier han ikke må tisse. Men han er flink og prøver. Så kan det gå et kvarter, og han tisser på seg. Samme har skjedd i bhg når han har forsøkt litt med truser der. Sjelden / aldri sier han faktisk i fra selv at han må tisse, men han sier i fra med en gang han HAR tisset.... Så nå er jeg litt redd for å pushe for hardt på det, for jeg tenker at jo flere uhell han har - jo dårligere forhold får han til å gå med truse, og bleia føles trygg. Da tror jeg at det blir enda vanskeligere for ham å slutte. Når man har mange uhell og ikke mestrer noe er man ikke akkurat motivert for å kaste seg uti det. Noe som nok også kompliserer for oss er at bestevennen i barnehagen (som er litt eldre enn ham) også bruker bleie, så når vi snakker om de store, flinke barna som bruker truse sier han ofte at "NN bruker også bleie". Siste vi avtalte før han la seg i dag var at i morgen tar vi på truse i stedet for bleie, og så skal vi huske på å skynde oss på do når vi må tisse / bæsje. Så vi prøver igjen og håper det går bedre denne gang. Men følger med i denne tråden for mer tips og råd.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #58 Skrevet 17. september 2011 Godt å høre det er flere som sliter... Synes bare jeg hører om babyer som driter i vasken og er tørre før de er to nå for tida. Jeg føler vi har prøvd alt. Prøvd å oppmuntre, mase, ta henne med på do regelmessig (bare ført til nekting riktignok), la henne styre selv (stort sett bare blitt uhell), ha perioder uten snakk om bleieslutt i det hele tatt for å se om det kan få bukt med nektiga men ingenting virker! Har prøvd å si at hun skal få klistremerker hvis hun går på do, men det bryr hun seg ikke om. Heller ikke annen type belønning. Når jeg snakker om alle vennene som har slutta med bleie (føler hun er den eneste i verden som bruker bleie ) bare snakker hun om noe annet, virker ikke som om hun bryr seg. Hun er generelt ikke sånn "dilte etter"-unge. Er jo mye positivt med det da, at hun er selvstendig, men i dette tilfellet skulle jeg ønske hun var litt mere opptatt av hva alle andre gjør! Føler vi har prøvd alt fra å la henne bestemme alt selv til direkte tvang... Ingenting fungerer. Bleieslutt føles lengre fremme enn noensinne og fireårsdagen nærmer seg Snakker med barnehagen, men de er ikke så veldig opptatt av dette og mener vi bare må ta det som det kommer. Er jo lett for dem og si...
Gjest white tiger Skrevet 17. september 2011 #59 Skrevet 17. september 2011 Det vi gjorde med vår eldste var å la henne gå uten bleie når hun var hjemme fra hun var 2,5 år. Da hadde vi lagt merke til at hun hadde lengre perioder med tørr bleie. I starten ble det en del uhell, men vi tok aldri på bleie igjen hjemme. Hun hadde det på natta da, og i barnehagen, ute osv. Etter noen måneder så var hun helt tørr hjemme på dagtid. Barnehagen var da lite samarbeidsvillige med dotrening da jeg opplyste om at hun faktisk var tørr hjemme så vi lot henne ha bleie der. Noen måneder før hun ble 3 så slutta hun med bleie om natta. Det ble noen uhell i starten, men det var mest pga at hun glemte at hun ikke hadde bleie på seg. Rett før 3-årsdagen begynte hun på ny avdeling i barnehagen, og da leverte jeg henne uten bleie. Det hender fortsatt at hun har noen uhell (er 4), men det er alltid i barnehagen og kommer av at hun ikke alltid tør å si ifra hvis det f eks er voksne hun ikke kjenner så godt der.
Gjest halebein Skrevet 17. september 2011 #60 Skrevet 17. september 2011 HUff da, TS, ikke noe særlig situasjon å være oppe i... jeg vet alt om problemet. Men du virker som ei mor som virkelig står på! Eldstegutten vår var veldig enkel, og sluttet så og si på dagen, så jeg tenkte at med gutt nr 2 skulle det gå like lett...men nei... Han er 4 1/2 år og er nettopp sluttet med bleier på dagtid. (Natten var han faktisk tørr da han var 2 år) Det vi gjorde for å få han til å slutte, var å kjøpe en pottedo fra fisher price (tror jeg det var) Han fikk sitte på fanget mitt, og velge farge på den på internett, og vi bestillte den sammen. Vi snakket da masse om hvor heldig han var som skulle få sin egen pottedo (dostol med uttagbar pottedel som spiller musikk når tisset treffer bunnen av den). Da pakken kom, lekte vi at det var STOR stas! Vi hadde den i stua første dagen, og han fikk sitte på den når han så på tv. Og vi lot han gå uten bleie hele dagen. Han satt på den med jevne mellomrom, og plutselig kom tisset! Han fikk potta til å begynne å spille, og da skulle han på den flere ganger. Om kvelden satte vi potta på rommet hans, og neste morgen tisset han også i den. Vi måtte drasse den fram og tilbake mellom barnehagen og hjemmet noen uker, men det gikk veldig fint! Så var vi på skirenn og glemte å ta med potta/bleie, og han ble nødt til å tisse på do i en idrettshall. Jeg sto utfor døren og passet på, og da tisset han. Etter det ble ikke doen så skummel. Han har doring og en liten krakk her hjemme nå, og søsteren på 2 er begynt å bruke pottedoen. Barnehagen var veldig hjelpsomme og støttende, og roste han også masse når han klarte å gå på do. Han ble ertet av de andre 4-5 åringen i barnehagen, da han var den eneste som brukte bleie enda - så jeg tror det var godt for han selv også når han endelig fikk det til. Stå på TS, det kommer til å ordne seg, noen barn er bare litt seinere enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå