AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Jeg håper å få barnet mitt til å slutte med bleier nå i sommer. Har prøvd flere ganger, men hun har ikke villet ha på truse, bare gråter "jeg vil ha på bleie!". Nå sier hun endelig at hun er stor jente og vil ha på truse, og slutte med bleie. Men hun vil ikke sitte på do eller potte! Hun gikk uten bleie i dag, siden hun sa selv at hun ville gå med truse (noe som aldri har skjedd før). Men hun tisset på seg tre ganger... Hva skal jeg gjøre? Hun blir fire år til høsten, så å utsette dette lenger er ikke aktuelt...
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #2 Skrevet 3. juli 2011 Hva med belønning når hun bruker potta/doen? Mange bruker nonstop
Gjest Annaires Skrevet 3. juli 2011 #3 Skrevet 3. juli 2011 Du må ikke vente til hun sier hun må på do, men sette henne på do f.eks en gang i timen. Det gjør vi med frøkna på to. Noen ganger vil hun ikke, og da sier vi bare at da får hun ikke ha på truse, så da vil hun alikevel. Hva med å lese litt i en bok mens hun sitter på do? La hun få velge en sang dere skal synge, mens hun sitter der? Frøkna her elsker at jeg f.eks tullesynger om ... Som er så flink til å gå på do. Klistremerker? 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #4 Skrevet 3. juli 2011 Men hun vil ikke når jeg sier at hun må sitte på do... Skal jeg bare gi opp å ta på henne bleie (for n'te gang) eller skal jeg bare la henne tisse på seg og håpe hun snart blir lei og selv ønsker å gå på do?
liv Skrevet 3. juli 2011 #5 Skrevet 3. juli 2011 Belønning? F.eks en smartispakke på do, en for tissing, og to for nr to? (altså en smartis, eller noe annet lignende) Det var det som virket her.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #6 Skrevet 3. juli 2011 Kanskje det hadde vært noe ja. Klistremerker er nemlig ikke interesant.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #7 Skrevet 3. juli 2011 Jeg ville hatt med meg noen ekstra skift til henne overalt hvor dere går. Så lar du henne tisse seg ut, og kjenne konsekvensene av at hun bare lar det gå. Hun blir våt og flau og syns det er ubehagelig. Dette er noe alle er nødt til å lære. Etter hvert vil hun derfor gå på do når hun får tilbudet. Husk å be henne si i fra når hun må tisse også, så får hun tilbudet om doen i tillegg! 4
MrsC Skrevet 3. juli 2011 #8 Skrevet 3. juli 2011 Jenta vår var nesten 3 og et halvt før hun slutta med bleier. Hadde et tilbakefall med lillesøster som kom og nullstilte pottetreninga . Vi satt henne ned på potta i ett sett med bok til å lese i, eller hun ble lest for. Vi har lokket med pottekjeks (kjeks når hun satt på potta) og større ting som is når hun hadde gjort noe. Vi prøvde med klistremerker først, men det var ikke noe syntes hun. Vet at dette er absolutt ikke slik man skal gjøre, men det funket for oss. Nå kan hun gå på do hvor som helst. Er tørr både dag og natt. Når jeg forstod at hun var i stand til å kjenne når hun måtte tisse, tok vi rett og slett av henne bleia og kjøpte truser som hun likte. Hadde mange uhell over en periode på noen måneder, men så var det helt slutt.
Gjest Pia Skrevet 3. juli 2011 #9 Skrevet 3. juli 2011 Vi tullesynger en del, da syns hun det er greit å sitte der.. Kan gi deg en sang vi synger en del, som kanskje er litt teit, men jenta her flirer godt hver gang. (Melodi Skal vi synge en sang der dei beinlause sprang..) Skal vi synge ein sang der han pappa sprang oig ho mamma spelte på gitar. Der han bror sprang på do, ho (sett inn navnet på jenta) satt på do (sett inn navn) og ho tante sto og bæsja seg ut.. Bytt ut navnene hver gang, slik at forskjellige personer hun kjenner gjør forskjellige ting.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #10 Skrevet 3. juli 2011 Takk for flere synspunkter. Jeg syns det er på tide at hun slutter med bleie nå, blir 4 i oktober, så det er ganske sent. Jeg har også tenkt litt som anonym bruker skrev, at hun bare må tisse seg ut og kjenne at det er ubehagelig og til slutt skjønne at hun må gå på do. Jeg spør ofte (en gang i timen eller noe) om hun må på do, og hun sier bare "nei". Sier jeg "nå går vi og sitter litt på do" så er det bare hyl og skrik. Men hun går 3-4 timer uten å gjøre noe, så hun klarer jo å holde seg lenge. Kanskje jeg må friste med en liten godteri/kjeks hvis hun går på do.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2011 #11 Skrevet 3. juli 2011 Hos oss har det funket med faste tider hvor vi går på do. Da blir ikke leken avbrutt, og det er lettere å få henne med. Reglene her er at vi går på do når vi står opp, vi går på do før vi går ut, og vi går på do etter hvert måltid. Da funker det stort sett greit - reglene er klare så det er mindre protester, og det blir også mindre klesvask og frustrerte foreldre... 1
rrakel Skrevet 3. juli 2011 #12 Skrevet 3. juli 2011 Men hun vil ikke når jeg sier at hun må sitte på do... Grunnen til at vi oppdrar barna er jo fordi de gjerne ikke vil gjøre de riktige eller rasjonelle tingene. Av og til må de dyttes i gang. Tenk om alle mødre hadde gitt opp bare fordi ungene ikke vil når de skal lære grenser, gå på skolen ect. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #13 Skrevet 4. juli 2011 Men når ungen nekter er det jo ikke så lett? Skal jeg tvangssette henne på do da? Rådene spriker litt her. Noen sier at ungene må være "klare" for bleieavvenning, andre sier at det er foreldrene som bestemmer. Vil tvang gjøre vondt verre eller vil det få henne til å skjønne at det er vi som bestemmer? Og hvor lenge skal det gå med do-nekt? Skal jeg gi opp og ta på henne bleie igjen, eller la henne gå uten og tisse i buksa fordi hun ikke vil sitte på do? TS
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #14 Skrevet 4. juli 2011 Tvang er ikke bra, det kan gjøre ting verre er min erfaring. Ikke alle barn bryr seg om å tisse eller bæsje på seg heller, snakker av erfaring der også dessverre. Oppmuntre henne, fortell henne hvor flink hun er når hun bruker truse og er på do. Si aldri noe negativt om at hun tisser på seg. Noen barn bruker lang tid på å bli renslige uten at det er noe galt. De må ville selv ellers så går det ikke. Gi henne belønning hver gang hun er på do i starten, selv om det ikke kommer noe. Etterhvert går du over til belønning bare når det kommer noe. Ros, ros og ros. Det kan ta tid, vi brukte et halvt år på førstemann. Han gadd rett og slett ikke å gå på do, og tisset på seg ofte. Men jeg nektet å ta på han bleie igjen for da var jeg redd for å dette tilbake. Men det gikk tilslutt. Det krevde faste dotider i starten. Nestemann klarte det på noen dager. Så det er forskjell.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #15 Skrevet 4. juli 2011 Sånn blir det når man ikke gidder å venne de til potte eller do fra de er små. Da blir doen skummel og noe unaturlig, og bæsj i bleia mye bedre. Et tips er å la henne ta av seg bleie selv. Hun vil nok raskt synes det er ekkelt, og skjønne at for å slippe dette må hun på doen. 3
Gjest Annaires Skrevet 4. juli 2011 #16 Skrevet 4. juli 2011 Sånn blir det når man ikke gidder å venne de til potte eller do fra de er små. Da blir doen skummel og noe unaturlig, og bæsj i bleia mye bedre. Et tips er å la henne ta av seg bleie selv. Hun vil nok raskt synes det er ekkelt, og skjønne at for å slippe dette må hun på doen. Her har frøkna fått gå på do siden hun var veldig liten. Hun har alikevel hatt noen perioder hvor hun har nektetbå gå på do.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #17 Skrevet 4. juli 2011 Jeg har satt henne på potte/do fra hun var 1,5 år, bare så det er sagt. Men det har aldri vært noe videre suksess, skjelden kommet noe, og vært lange perioder med nektning. TS
makkapakka Skrevet 4. juli 2011 #18 Skrevet 4. juli 2011 Min sluttet med bleie på dagen da han var 3 år og det var ikke noe problem å tisse på do. MEN så kom det til den andre delen. Han skulle ikke sitte på doen. Så hans rutine var at når han var i barnehagen så holdt han seg til han fikk inn i rutinen selv at når han skulle bæsje så skjedde det om kvelden når han hadde byttet på seg bleie og pysj. Tror jeg lokket med det meste for å få han til å sitte på do ingenting hjalp. Til slutt i en alder av 5 år så sa jeg bare. Når har du egentlig tenkt å slutte med bleie om natten? og fikk til svar; om 4 dager. Da 4. dagen kom så var det banna bein på med truse og pysj. Deretter kunne han ikke spørre om bleie når han skulle bæsje heller, og da han hadde "holdt" seg i 2 dager så måtte han bare trå til på doen. Har ikke hatt noen som helst uhell hverken på dag eller natt, men han var nå stor nok til å klare det da.. Så her var det virkelig sent før bleia var borte..
Gjest Sjokka Skrevet 4. juli 2011 #19 Skrevet 4. juli 2011 Sjokkert jeg som hører at dagens barn kan gå med bleier til de er opptil 5 år!! Er det for at bleiene er mye rimeligere nå og mere lettvindt å ha på? Eller er det for mye arbied for dere? Da jeg hadde små barn brukte vi tøybleier og det var mye arbeid å vaske dem. De solgte noen ferdige papirbleier men dem var rådyr, så ikke mange som hadde økonomi til å kjøpe de. Så det var vamlig å begynne med pottetrening veldig tidlig. Mine barn bæsjet på potte da de var ca 1 år, og ikke lenge etterpå så tisset de på potte. Og vi hadde liten ring på doen i tilegg. Husker mine var tidlig, men det var vel vanlig at alle barn var tørre til de fylte 2 år. Ingen av barna fikk belønning i form av godteri og sang osv. De fikk belønning med at vi fotalte dem hvor flink og store de var blitt. Ikke rart dagens barn har vektproblemer når de blir belønnet is og godteri da de sitter på potta!! 18
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #20 Skrevet 5. juli 2011 Sjokkert jeg som hører at dagens barn kan gå med bleier til de er opptil 5 år!! Er det for at bleiene er mye rimeligere nå og mere lettvindt å ha på? Eller er det for mye arbied for dere? Da jeg hadde små barn brukte vi tøybleier og det var mye arbeid å vaske dem. De solgte noen ferdige papirbleier men dem var rådyr, så ikke mange som hadde økonomi til å kjøpe de. Så det var vamlig å begynne med pottetrening veldig tidlig. Mine barn bæsjet på potte da de var ca 1 år, og ikke lenge etterpå så tisset de på potte. Og vi hadde liten ring på doen i tilegg. Husker mine var tidlig, men det var vel vanlig at alle barn var tørre til de fylte 2 år. Ingen av barna fikk belønning i form av godteri og sang osv. De fikk belønning med at vi fotalte dem hvor flink og store de var blitt. Ikke rart dagens barn har vektproblemer når de blir belønnet is og godteri da de sitter på potta!! Så flott for deg da, din arrogante idiot. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå