Gå til innhold

Blinke til venstre før rundkjøring?


karella

Anbefalte innlegg

Jeg driver å tar prøver på nettet for å ta teorien på bil, og der får man feil dersom man sier at man ikke trenger å blinke når man skal til venstre i en rundkjøring. Har tatt en hau med kjøretimer i Bergen, og lærer at det er det man skal gjøre... skjønner ikke hvorfor ikke folk gjør det, da ser man virkelig med en gang hvor folk skal. Blinker de til høgre inn i rundkjøringen - skal de til høgre. Blinker de ikke når de kjører inn i rundkjøringen, skal de rett frem... dette kan man ikke stole på, siden alle ikke blinker til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blinker meg kun ut av rundkjøringen. Det viktigste er at man plasserer seg i riktig ved inngangen til rundkjøringen, slik at man vet hvor bilen har tenkt seg. Det verste jeg vet er dem som blinker til venstre og blinker og blinker, mens bilen kjører i motsatt retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da iallefall ikke stole på å blinke til vestre!! Om man da ikke blinker ut vil jo de som kommer i andre retning måtte stoppe fordi de ikke skjønner at du skal ut av rundkjøringen... Om alle bare blinker seg ut, til og med når de skal "rett frem" så vet alle til enhver til hvor man skal. Det er dette som gjøres i resten av europa og Norge utenom vestlandet så forstår ikke hvorfor folk plent skal prøve å finne opp hjulet på ny..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg blinker meg kun ut av rundkjøringen. Det viktigste er at man plasserer seg i riktig ved inngangen til rundkjøringen, slik at man vet hvor bilen har tenkt seg. Det verste jeg vet er dem som blinker til venstre og blinker og blinker, mens bilen kjører i motsatt retning.

Hvorfor lever folk i den vilfarelsen at de tror at plassering avslører hvor du skal hen i alle rundkjøringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Man kan da iallefall ikke stole på å blinke til vestre!! Om man da ikke blinker ut vil jo de som kommer i andre retning måtte stoppe fordi de ikke skjønner at du skal ut av rundkjøringen... Om alle bare blinker seg ut, til og med når de skal "rett frem" så vet alle til enhver til hvor man skal. Det er dette som gjøres i resten av europa og Norge utenom vestlandet så forstår ikke hvorfor folk plent skal prøve å finne opp hjulet på ny..

Det du skriver her forutsetter at en har digre rundkjøring som resten av Europa... Det erikke snakk om å finne opp hjulet på nytt, men å lage ett mye bedre hjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lever folk i den vilfarelsen at de tror at plassering avslører hvor du skal hen i alle rundkjøringer?

Plasseringen bruker å si ganske mye om hvor sjåføren har tenkt seg. Selv om det er en liten rundkjøring, går det an å plassere seg der også. Men det er klart at det alltids finnes folk som ikke evner å tenke så langt, og som tror at ved å blinke så er det bare å ture frem. Folk (der jeg kjører mest) er veldig flinke til å blinke seg inn, men å blinke seg ut har de glemt. Derfor er plassering viktig før og i rundtkjøringen viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ingen regel ennå og før det blir en regel kommer jeg ikke til å gjøre det. Jeg lærte det aldri og jeg synes det er tåpelig at bilister gjør det. Hold deg i riktig felt så ser andre hvor du skal!

Store trailere og sånt som tar mer enn en fil, der kan det være greit å bruke blinklys så man lettere ser hvor de skal.

Dessuten heter det egentlig ikke at man skal til venstre, fordi alle utkjøringene går jo egentlig mot høyre..

Her i Bergen kommer forøvrig blinklys som ekstrautstyr og ingen husker å fylle blinklysolje.

høhø...

Godt jeg ikke bor i Bergen, da ;-) Er ikke noe som er så irriterende som å måtte stoppe fordi den i rundkjøringen ikke gidder å blinke. Det er ikke påbudt og blinke ut enda, nei, men å blinke inn er faktisk påbudt. Er det kontroll kan man få bot for å ikke blinke.

Det er faktisk ikke alle steder som har så brede veier at man kan plassere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg ikke bor i Bergen, da ;-) Er ikke noe som er så irriterende som å måtte stoppe fordi den i rundkjøringen ikke gidder å blinke. Det er ikke påbudt og blinke ut enda, nei, men å blinke inn er faktisk påbudt. Er det kontroll kan man få bot for å ikke blinke.

Det er faktisk ikke alle steder som har så brede veier at man kan plassere seg.

Motsatt: det er påbudt å blinke seg ut av rundkjøringen, ikke inn.

Jeg lærte å kjøre bil for 9 år siden og da var det aldri snakk om å blinke seg inn. Kjenner at det ikke sitter i fingrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh herre min hatt!

1. Det er påbudt å blinke ut av rundkjøringen!

2. Det er ikke påbudt å blinke inn i rundkjøringen!

3. Man skal ikke kun belage seg på plasseringen til andre biler, da rundkjøringer er svært varierende! Hovedregel: Ligge mot høyre: hvis du skal til høyre eller rett frem. Ligg mot venstre: hvis du skal til venstre eller helt rundt!

4. En som sier det er en kjøreskole i Norge AKA alle lærer det samme! Har du hørt om å studere i utlandet? Mange som gjør nettopp dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...