Gå til innhold

Blinke til venstre før rundkjøring?

karella

Anbefalte innlegg

Hei,

Ja har begynt på en ny kjøreskole og hadde min første kjøretime i går. Da vi skulle kjøre til venstre i en rundkjøring så la jeg meg i venstre fil, og blinket meg ut. Så så læreren.."husk å blinke til venstre før du kjører inn!"

Dette var den første gangen jeg har hørt dette. Er dette noe nytt? Den forrige læreren min sa aldri at jeg måtte gjøre det, men det var over et halvt år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, du kal gi teikn på kor du skal før du kjører inn i rundkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man skal det, skal man til høyre i rundkjøringen blinker man selfølgelig dit, skal man rett frem blinker man kun ut av rundkjøringen og når du skal til venstre i rundkjøringen skal du blinke til venstre hele veien før du blinker ut igjen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Sukk... Dette er noe av det mest frustrerende som finnes. I >Trøndelag vil kjørelæreren kjefte deg huden full om du blinker til venstre, i resten av landet oppfordres det å blinke til venstre også. I min tid i arbeidslivt ble dette kraftig diskutert. Så kraftig at jeg endte opp med å ringe de rett myndigheter for å få svar. Der var svaret noe i duren av at i rundkjøringer med en diameter på under 4m skal en blinke til venstre i større rundkjøringer anbefales det å blinke til venstre. Uansett så er det ALDRI feil å blinke til venstre om en skal til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i Trøndelag lærer i hvertfall IKKE trafikklærere bort å blinke seg inn i en rundkjøring, eller blinke til venstre om man skal hele veien rundt. Det er veldig sjelden å se noen som gjør dette, og ser man det, er bilen som oftest vestlandsregistrert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I trønderlag har de nåkk også begynt med det. jeg fikk beskjed om det når jeg hadde kjøretimer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja man skal det, skal man til høyre i rundkjøringen blinker man selfølgelig dit, skal man rett frem blinker man kun ut av rundkjøringen og når du skal til venstre i rundkjøringen skal du blinke til venstre hele veien før du blinker ut igjen :)

Dette er ingen regel ennå og før det blir en regel kommer jeg ikke til å gjøre det. Jeg lærte det aldri og jeg synes det er tåpelig at bilister gjør det. Hold deg i riktig felt så ser andre hvor du skal!

Store trailere og sånt som tar mer enn en fil, der kan det være greit å bruke blinklys så man lettere ser hvor de skal.

Dessuten heter det egentlig ikke at man skal til venstre, fordi alle utkjøringene går jo egentlig mot høyre..

Her i Bergen kommer forøvrig blinklys som ekstrautstyr og ingen husker å fylle blinklysolje.

høhø...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Dette er ingen regel ennå og før det blir en regel kommer jeg ikke til å gjøre det. Jeg lærte det aldri og jeg synes det er tåpelig at bilister gjør det. Hold deg i riktig felt så ser andre hvor du skal!

Store trailere og sånt som tar mer enn en fil, der kan det være greit å bruke blinklys så man lettere ser hvor de skal.

Dessuten heter det egentlig ikke at man skal til venstre, fordi alle utkjøringene går jo egentlig mot høyre..

Her i Bergen kommer forøvrig blinklys som ekstrautstyr og ingen husker å fylle blinklysolje.

høhø...

Dette er IKKE riktig. Til det er variantene av rundkjøringer, rettnigsgivende maling i veibanen og annet for varierende til at dette kan brukes til noe som helst fornuftig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

I trønderlag har de nåkk også begynt med det. jeg fikk beskjed om det når jeg hadde kjøretimer..

La oss håpe at dette gjelder alle kjøreskolene i Trøndelag slik at vi kan få en enhetlig kjøreopplæring her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren min sa til meg at hvis det gjorde det lettere for meg, så kunne jeg blinke til venstre. Altså, du KAN, men du MÅ IKKE.

Trailere og store kjøretøy som blir å bruke begge feltene i rundkjøringa skal blinke dit dem skal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dette, og det er definitivt en ny greie. Har ikke tatt stilling til det enda, men kan da kanskje ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått hvorfor noen mener man ikke skal blinke til venstre i rundkjøringen. Blinklysene er der for at man skal kunne gi tegn til hvor man skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke påbudt å blinke inn, men ut og ved filbytte hvis man la seg feil inn i rundkjøringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

høhø...

Dette tror jeg er et utbredt fenomen. Mange biler som tydeligvis mangler blinklys her jeg bor, også. eller kanskje det er mangel på olje :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har aldri forstått hvorfor noen mener man ikke skal blinke til venstre i rundkjøringen. Blinklysene er der for at man skal kunne gi tegn til hvor man skal.

Har du noen andre valg når du kommer til en rundkjøring enn å kjøre inn i den? Hva er da poenget med å blinke til venstre? Man skal legge seg i den filen som er mest hensiktsmessig for den videre kjøringen og blinke til høyre når man nærmer seg avkjøringen og skal ut av rundkjøringen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Har du noen andre valg når du kommer til en rundkjøring enn å kjøre inn i den? Hva er da poenget med å blinke til venstre? Man skal legge seg i den filen som er mest hensiktsmessig for den videre kjøringen og blinke til høyre når man nærmer seg avkjøringen og skal ut av rundkjøringen.

Fordi det er mange rundkjøringer der plasseringen sier INGENTING om hvor du skal hen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke påbudt å blinke på vei inn i rundkjøringen, men det er veldig lurt å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par rundkjøringer her hvor "øyet" ikke engang er en skikkelig oppbygd sak, men bare en flat sirkel av brostein som sitter i høyde med asfalten, eller enda verre, en hvit malingflekk. Gjør det mulig å lage rundkjøringer hvor det egentlig ikke er plass til mer enn et lite kryss, samt at spesialtransport (som det er svært mange av her) kan kjøre rett over "øyet" uten skade på hverken henger eller veibane.

Når rundkjøringene er så små som dette er det ingen feltdeling på vei inn, så da kan man ikke lese av motpartens plassering i veibanen hvor denne har tenkt å svinge. I tillegg har vi noen litt mer ordentlige rundkjøringer hvor venstre felt inn er ment for både venstresving og rett frem, så også her er det umulig å være trygg kun basert på motpartens feltvalg.

Hver morgen svinger jeg til venstre i en slik mikrorundkjøring, jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at 49 av 50 biler skal rett frem i denne. Andre bilister forventer at vi som skal til venstre her også blinker til venstre på vei inn mot rundkjøringen. For trafikkflyten som helhet er det bedre om alle holder 60 rett frem gjennom rundkjøringen og heller bremser dersom motparten faktisk venstreblinker enn om alle skulle bremse opp for enhver møtende bil som i bare 2 % av tilfellene faktisk skal svinge inn foran dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har et par rundkjøringer her hvor "øyet" ikke engang er en skikkelig oppbygd sak, men bare en flat sirkel av brostein som sitter i høyde med asfalten, eller enda verre, en hvit malingflekk. Gjør det mulig å lage rundkjøringer hvor det egentlig ikke er plass til mer enn et lite kryss, samt at spesialtransport (som det er svært mange av her) kan kjøre rett over "øyet" uten skade på hverken henger eller veibane.

Når rundkjøringene er så små som dette er det ingen feltdeling på vei inn, så da kan man ikke lese av motpartens plassering i veibanen hvor denne har tenkt å svinge. I tillegg har vi noen litt mer ordentlige rundkjøringer hvor venstre felt inn er ment for både venstresving og rett frem, så også her er det umulig å være trygg kun basert på motpartens feltvalg.

Hver morgen svinger jeg til venstre i en slik mikrorundkjøring, jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at 49 av 50 biler skal rett frem i denne. Andre bilister forventer at vi som skal til venstre her også blinker til venstre på vei inn mot rundkjøringen. For trafikkflyten som helhet er det bedre om alle holder 60 rett frem gjennom rundkjøringen og heller bremser dersom motparten faktisk venstreblinker enn om alle skulle bremse opp for enhver møtende bil som i bare 2 % av tilfellene faktisk skal svinge inn foran dem.

Slike knøtterundkjøringer er det mange av i min by også. Her blinker jeg alltid når jeg skal svinge til venstre, tar ikke for gitt at møtende bilister forstår at de har vikeplikt, selvom det er skiltet. Jeg blinker meg også ut til høyre som i større rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Tromsø og har kjørt mye bil rundt om i nordnorske byer. Kan ikke huske å ha sett noe utbredt bruk av venstre blinkelys i rundkjøringer her. Men har hørt dette bli diskutert i hvertfall siden jeg selv tok lappen for ca 15 år siden. Så noe nytt er det definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...