AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #1 Del Skrevet 2. juli 2011 Hvilken stat i USA er aksenten mest lik britisk engelsk? Og hvor er den mest ulik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 2. juli 2011 #2 Del Skrevet 2. juli 2011 Min mening er at dialekten i Boston kan minne litt om britisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 2. juli 2011 #3 Del Skrevet 2. juli 2011 Ja, jeg vil også si i Boston (og områdene rundt). Der er det f.eks. slik det er i britisk engelsk, at /r/ bare forekommer før vokal, noe som betyr at ord som 'park' og 'door' ikke har /r/. Dessuten er det slik at man i likhet med britisk engelsk har å-lyd der hvor de fleste andre amerikanske dialekter har /a/. For mens de fleste amerikanere har /a/ i ord som 'bother' (dette ordet rimer altså dermed med 'father'), 'hot' og 'rock', har folk i Boston-området, i likhet med briter, en litt åpen å-lyd i disse ordene. Jeg tror for øvrig at disse to fenomenene må være relatert, ettersom det i "vanlig" amerikansk engelsk utelukkende er fravær/tilstedeværelse av /r/ som skiller ordpar som 'hot'/'heart' og 'cod'/'card', mens det i Boston-dialekt og i britisk engelsk (hvor ingen av disse ordene altså har /r/), er vokalkvaliteten som skiller. De aksentene som har minst likhet med britisk engelsk, tror jeg man finner i Texas og i Midtvesten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #4 Del Skrevet 2. juli 2011 De aksentene som har minst likhet med britisk engelsk, tror jeg man finner i Texas og i Midtvesten. Det rare med Texas er at de faktisk ikke har særlig "sørlig" aksent der. Den skikkelig tjukke sørlige aksenten finner man i Florida, Georgia, og traktene rundt der. Men Texas har mer flat aksent, merkelig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå