Gå til innhold

- Jeg blir så lei meg for rottene mine sin skyld


Gjest anygirl

Anbefalte innlegg

Gjest anygirl

For litt over en måned siden fikk jeg og samboern oss to nydelige albino jente rotter, de hadde blitt mishandlet før så det har gjort de redd. Om vi ikke hadde tatt rottene ville de blitt avlivet, og om vi leverer de tilbake blir de avlivet, å det vil jeg ikke. Jeg er blitt sterkt knyttet til de to skjønne små. Men...

Jeg tror rottene vantrives. Av og til, så står de å svaier med hodet side til side, i starten syntes jeg det var søtt, men nå i ettertid har jeg tenkt etter.. Når dyr svaier med hode side til side, betyr det at de kjeder seg og ikke har det så bra :(

De stoler ikke på oss så vil derfor ikke latt de bli holdt eller komme utav buret. Jeg snakker med de hver dag, koser med de og gir de god biter, men det ser ikke ut til å fungere så bra.

Hva gjør jeg? Jeg vil de det beste å vil ihvertfall ikke at de skal mistrives hos meg. Jeg er ikke villig til å gi de bort heller, det er bare å glemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotter liker å klatre i høyden og jentene er mer aktive enn guttene. Sett ett bur oppå det dere har nå og la luka på toppen av det underste være åpent så klatrer de oppover selv. Ha hyller og "hengekøyer" i burene. Hvis de har hverandre og de får beveget seg mye i buret (du bør ha et høyt og stort nok bur for at de skal få utløp for klatring og lek) så tror jeg ikke de har det vondt hos deg. Makulér opp masse aviser og la de leke og lage rede av avisstrimlene, det synes de er gøy.

Husk at rotter skal IKKE ha spon av treverk i buret, det er giftig for rotter!

Lykke til :)

Her kan du lese litt om hva de trenger :)

http://www.julirottene.com/rottehold.html

Og her er prima mat for rottene dine

http://www.tamrotter.com/nettbutikk/index.php

Endret av NovaFlare
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støvet fra gran, furu og andre trær er giftig og de kan få lungesykdommer av støvet fra sponet. Å puste inn altså, ikke å tygge på greiner etc...

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anygirl

Takk for svar :)

Jeg bruker pellets i bure, noe som gjør at når pelletsen blir våt blir det til sagflis. Viste faktisk ikke at det var giftig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg bruker pellets i bure, noe som gjør at når pelletsen blir våt blir det til sagflis. Viste faktisk ikke at det var giftig :/

Er det pellets av tre eller resirkulert avispapir?

Pellets av tre er uansett bedre enn spon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anygirl

Er det pellets av tre eller resirkulert avispapir?

Pellets av tre er uansett bedre enn spon...

Tror det er av tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støvet fra gran, furu og andre trær er giftig og de kan få lungesykdommer av støvet fra sponet. Å puste inn altså, ikke å tygge på greiner etc...

Da har jeg lært noe nytt i dag også. Takk! :)

(nei, jeg har ikke rotte, jeg bare... syntes det hørtes rart ut, for rotter bor jo i skogen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støvet fra gran, furu og andre trær er giftig og de kan få lungesykdommer av støvet fra sponet. Å puste inn altså, ikke å tygge på greiner etc...

Ikke helt riktig - de kan få luftveisplager av et hvilket som helst strø som støver - med andre ord alt fra spon til kattesand.

MEN det som er skummelt med tre er et stoff som finnes i bartrær. De små synderne heter fenoler, og angriper leveren til rottene. Dette har ikke noe med støvet å gjøre, det er et giftstoff.

Man kan bruke støvfritt spon av løvtrær, men det er som regel ikke like lett å få tak i som furuspon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter som ser dårlig kan ofte svaie med hodet fra side til side for å fokusere. Trenger ikke å være et tegn på mistrivsel i det hele tatt, snarere dårlig syn - som ikke er farlig for dem, de fleste rotter ser ganske dårlig uansett :)

Dersom de holder hodet skjevt hele tiden kan det være mellomørebetennelse, noe som bør sjekkes opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albino... Ser dårlig... Har jeg rett i at det er en sammenheng der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anygirl

Albino... Ser dårlig... Har jeg rett i at det er en sammenheng der?

Albino rotter ser dårligere enn vanlige rotter, og rotter har dårlig syn. Håper at det er for at de ser dårlig, jeg blir sønderknust av tanken på at de kanskje mistrives.. Små babyan mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albino rotter ser dårligere enn vanlige rotter, og rotter har dårlig syn. Håper at det er for at de ser dårlig, jeg blir sønderknust av tanken på at de kanskje mistrives.. Små babyan mine :)

Det samme gjelder katter... og hunder. I tillegg er hørselen ofte nedsatt på albinoer. Hvis jeg husker riktig? Er helt sikkert bare derfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme gjelder katter... og hunder. I tillegg er hørselen ofte nedsatt på albinoer. Hvis jeg husker riktig? Er helt sikkert bare derfor. :)

Albino ser ofte dårlig ja. Nå skal det sies at rottene til TS mest trolig ikke er albino, men snarere PEW - pink eyed white :) Men de ser like dårlig uansett ;)

Når det gjelder døvhet tror jeg det i hovedsak gjelder hvite dyr med blå øyne? Er ofte sånn hos katter hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anygirl

Albino ser ofte dårlig ja. Nå skal det sies at rottene til TS mest trolig ikke er albino, men snarere PEW - pink eyed white :) Men de ser like dårlig uansett ;)

Når det gjelder døvhet tror jeg det i hovedsak gjelder hvite dyr med blå øyne? Er ofte sånn hos katter hvertfall.

Vet ikke helt hva du mener med pink eyed white men de er albino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener med pink eyed white men de er albino.

Dette er nerdekunnskap altså, og egentlig totalt unyttig i sammenhengen, men:

Pink eyed white betyr akkurat det navnet tilsier - en helhvit rotte med rosa øyne :) Alle rotter som matcher den beskrivelsen er PEW, men ikke nødvendigvis "helt" albino, som fordrer at dyret har null pigment, og ikke flekker hverken på hale, føtter, ører eller under pelsen, og ikke et eneste hårstrå med farge på - noe som er temmelig sjelden. (Albino regnes også som PEW i rotteland, forsåvidt)

Men uansett - til poenget; har rottene rosa øyne kan man regne med at de ser dårligere enn de med mørke øyne, selv om det naturligvis er individuelle forskjeller.

Ikke at det er så farlig uansett, syn er den sansen rottene har minst behov for, og de klarer seg helt fint selv om de er blinde eller svaksynte :)

Jeg tror nok ikke hodebevegelsene er tegn på mistrivsel, men snarere et forsøk på å fokusere med dårlig syn. Det du derimot kan se etter er apati, selvskading (napper av seg pels, biter seg selv), mistet matlyst, ingen interesse av omgivelsene. Dersom rottene lager gryntelyder (litt som et marsvin) eller væsker fra øyne/nese kan det fort være noe galt, da som regel luftveiene.

NovaFlare hadde bra innspill ang. innredning av buret, klatremuligheter er veldig bra, og de bør ha steder å gjemme seg dersom de blir utrygge. Det er en utfordring med voksne rotter som ikke er håndtamme, men det at de ikke er trygge på deg betyr ikke nødvendigvis at de mistrives.

Jeg anbefaler at du tar en tur på forumet til www.tamrotter.com og hører der, de besitter en enorm kunnskap og kan stort sett svare på alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle Gunnes

Jeg har selv hatt en PEW, som "veivet" med hodet hver gang hun skulle bedømme avstander. Heldigvis hadde hun en burvenninne, som hun kunne bruke som "førehund" når de var ute :fnise:

Hunnrotter, er som sagt over her, veldig aktive og trenger mye stimuli. Og jeg er helt for å bestikke usikre rotter med godbiter. Bare ikke stikk godbiter igjenom gitteret. Putt heller hånden din i buret med godbiter og la de komme til deg. Da har de selv et valg. De blir ikke tvunget til noe men kan komme til deg når de føler seg trygge på dette. Men min erfaring er at ikke-tamme tamrotter, for blir tamme med litt TLC. Rotter trives blant mennesker.

Tamrotter har ikke samme fysikk som ville rotter og har pga avl et veldig skjørt luftveissystem. Dette må taes hensyn til mtp burstrø og luft generelt. Ingen trekk, ikke noe støv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt over en måned siden fikk jeg og samboern oss to nydelige albino jente rotter, de hadde blitt mishandlet før så det har gjort de redd. Om vi ikke hadde tatt rottene ville de blitt avlivet, og om vi leverer de tilbake blir de avlivet, å det vil jeg ikke. Jeg er blitt sterkt knyttet til de to skjønne små. Men...

Jeg tror rottene vantrives. Av og til, så står de å svaier med hodet side til side, i starten syntes jeg det var søtt, men nå i ettertid har jeg tenkt etter.. Når dyr svaier med hode side til side, betyr det at de kjeder seg og ikke har det så bra :(

De stoler ikke på oss så vil derfor ikke latt de bli holdt eller komme utav buret. Jeg snakker med de hver dag, koser med de og gir de god biter, men det ser ikke ut til å fungere så bra.

Hva gjør jeg? Jeg vil de det beste å vil ihvertfall ikke at de skal mistrives hos meg. Jeg er ikke villig til å gi de bort heller, det er bare å glemme...

Dyr som har blitt mishandlet trenger lang til for og kommer over dette. Et lite tips er og ta buret ned på gulvet og åpne det, bare sørg for at de ikke kan stikke av inn i andre rom. La de komme ut når de selv vil. sett deg en god plass på gulvet med litt snack (grønnsaker eller frukt) La de spankulere fritt og snuse litt så vil de nok komme til deg når de kjenner det er snack på gang. Ingen bråe bevegelser bare la de krype opp i fanget og bli kjent med deg. Det kan ta litt tid men du får nok belønning etter hvert. har selv hatt 3 rotter og brukte denne metoden for at de skulle bli kjent med meg. De kravla over alt etter noen dager. Jeg tok mine inn på soverommet, lukker dører og skap, da ble ikke området så stort i starten. De storkosa seg med og snuse rundt. Mine var eksperter i og bryte seg ut av buret om natta og la seg til og sove under sofaen. Du må bare ta tia til hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere har tatt til dere omplasseringsrotter! :)

Jeg ser at du bekymrer deg for hvorvidt rottene trives eller ikke. Jeg aner ikke hva du har lest eller ikke lest, så jeg kommer med litt generell info nå :)

Bur: Pass på å ha stort nok bur (se eksempler på hva som er stort nok her). Og innred buret godt, gjerne med etasjer, rør, hengekøyer osv. Slik ser buret mitt ut, og jeg synes faktisk buret kunne vært enda større, men det har jeg dessverre ikke plass til i denne leiligheten: Bilde 1, bilde 2.

Strø: Som Mermaid Blues har fortalt er strø av bartrær fy-fy pga fenolene de utskiller. Strø som støver er også potensielt skadelig for rottene. Jeg bruker strøet Yesterdays News som er pellets laget av avispapir. Dette strøet støver ikke, det har fin oppsugingsevne og det er tungt og ligger derfor på plass, slik at jeg slipper strø utover hele gulvet. Det negative med dette strøet er at det ikke er særlig mykt å gå på. Men for min del har det lite å si, da jeg kun har to hjørnedoer i buret med strø i.

Fôr: De fleste rotteeiere foretrekker fôr hvor alle bitene inneholder det samme - ellers vil gjerne rottene velge ut favorittbitene sine og nekte å spise det andre, og dermed får de ikke i seg alle næringsstoffene som fôret egentlig inneholder. Det er også viktig å fôre med et fôr spesiallaget for rotter. Gnagerblandinger er tull og tøys ;) Noen rottefôr jeg vet inneholder like biter er: NTF RM1/RM3 (mange rotter liker ikke dette), Oxbow Regal Rat (mange rotter liker ikke dette), Versele-Laga Rat Complete, Supreme Science Selective Rat, Beaphar Care+ Rat (noen rotter tåler ikke dette).

Ellers kan du fôre rottene jevnlig med frukt og grønt, sunne kornprodukter (havregryn og 4-korn er en hit her hos oss), og litt fisk, magert kjøtt og et egg i ny og ne. Se det an litt, da de sistnevnte produktene inneholder mye proteiner som kan få rottene til å bli litt småfeite.

Sånn, det var vel det grunnleggende med tanke på trivsel. Når det gjelder å få dem trygge og tamme så synes jeg det virker som at du gjør det på ganske riktig måte ved og ikke tvinge dem til noe, samtidig som at du bruker tid på dem hver dag og bestikker dem med godbiter. Kanskje du bare må gi dem litt mer tid. Har kan kanskje andre svare bedre enn meg, ettersom jeg ikke har erfaring med utrygge rotter.

Den ene rotta mi driver forresten også og svaier med hodet. Hun har gjort det siden hun var liten, så jeg tviler på at det er noe skummelt. Det er vel heller det at hun ser dårlig, så hun bruker svaiingen for å få bedre oversikt over rommet og eventuelt avstander.

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...