Gå til innhold

Noen der ute som har heklet dette teppet, eller som kan hjelpe meg med oppskriften?


benni

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Garnstudio har lagt ut masse fine forklaringer på hva de forskjellige "delene" av oppskriften står for.

http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php

Les nøye gjennom og ta ett steg av gangen. Det er ikke så lett å forklare med tekst når man ikke vet hvor mye du vet. Men i linken over får du forklaring på hva som er en stav, dobbeltstav osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er at du først leser hele oppskriften og gjør deg kjent med forklaringene som det er linket til i innlegg to, og så leser du hele oppskriften igjen. Der etter tar du det omgang for omgang..

Hilsen en annen selvlært hekler som har hatt mye hjelp i hekleskolen til drops :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=21

Noen som har heklet dette?

Tenkte å hekle det, men jeg er selvlært hekler, og har ikke kommet så langt at jeg forstår meg på oppskrifter enda. Noen som kan forklare det lett?

Hva synes du er vanskelig å forstå? Forkortelsene? Eller er det selve gangen i det?

Jeg gjør et forsøk (går ut fra at du kan lage luftmasker og staver):

Du starter rett og slett med å lage 60 luftmasker.

Så snur du arbeidet.

Rad 1: Deretter teller du 6 luftmasker fra nåla og hekler to staver i den 6. luftmaska. Du hopper over to luftmasker og hekler to nye staver i neste luftmaske. Da har du et slags "hull". Så hopper du over to luftmasker til og hekler to staver i neste luftmaske igjen. Sånn fortsetter du ut raden, og snur hele greia.

Rad 2: Så lager du 3 luftmasker (dette tilsvarer en stav). Så hekler du to staver mellom de to stavene fra forrige rad, om du skjønner. Du fortsetter å hekle staver som dette ut raden. Til sist hekler du to staver i den 3. luftmaska du lagde i starten på forrige rad (den som tilsvarer en stav)

Nå er det bare å fortsette med rad 2 til arbeidet er ferdig.

Helt til sist lager du sånne stavgrupper rundt hele teppet.

Var dette greit, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er at du først leser hele oppskriften og gjør deg kjent med forklaringene som det er linket til i innlegg to, og så leser du hele oppskriften igjen. Der etter tar du det omgang for omgang..

Hilsen en annen selvlært hekler som har hatt mye hjelp i hekleskolen til drops :)

Hekleskolen til drops er helt fantastisk :D Der jeg og har lært meg det. Bare ikke heeelt inni det og lese oppskrifter enda, men det kommer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du er vanskelig å forstå? Forkortelsene? Eller er det selve gangen i det?

Jeg gjør et forsøk (går ut fra at du kan lage luftmasker og staver):

Du starter rett og slett med å lage 60 luftmasker.

Så snur du arbeidet.

Rad 1: Deretter teller du 6 luftmasker fra nåla og hekler to staver i den 6. luftmaska. Du hopper over to luftmasker og hekler to nye staver i neste luftmaske. Da har du et slags "hull". Så hopper du over to luftmasker til og hekler to staver i neste luftmaske igjen. Sånn fortsetter du ut raden, og snur hele greia.

Rad 2: Så lager du 3 luftmasker (dette tilsvarer en stav). Så hekler du to staver mellom de to stavene fra forrige rad, om du skjønner. Du fortsetter å hekle staver som dette ut raden. Til sist hekler du to staver i den 3. luftmaska du lagde i starten på forrige rad (den som tilsvarer en stav)

Nå er det bare å fortsette med rad 2 til arbeidet er ferdig.

Helt til sist lager du sånne stavgrupper rundt hele teppet.

Var dette greit, eller? :)

Forstår forkortelsene, er bare ikke helt inni det og lese oppskrifter enda :)

Men forsøket ditt hjalp, troor jeg forstår det nå :D Så nå skal jeg bare vente til onsdag for å se om det blir blått eller rosa, da er det nemmelig ul :D Så skal jeg handle trå og prøve meg på dette flotte teppet :D

Men en ting, er det alltid 3 luftmasker i en stav? :)

Takk for god veiledning :D Skal bli spennende å se hva resultatet blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår forkortelsene, er bare ikke helt inni det og lese oppskrifter enda :)

Men forsøket ditt hjalp, troor jeg forstår det nå :D Så nå skal jeg bare vente til onsdag for å se om det blir blått eller rosa, da er det nemmelig ul :D Så skal jeg handle trå og prøve meg på dette flotte teppet :D

Men en ting, er det alltid 3 luftmasker i en stav? :)

Takk for god veiledning :D Skal bli spennende å se hva resultatet blir :)

Ja, 3 luftmasker og en stav er like lange. Bare spør om det er noe!

Gratulerer, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 3 luftmasker og en stav er like lange. Bare spør om det er noe!

Gratulerer, forresten! :)

Aah, oki :) Var det jeg trodde! Skal brøle ut når jeg kommer i gang jeg ;)

Tusen takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...