Gå til innhold

Mars/april 2012


Klematis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer så mye Lucky :strix: Håper dere koser dere masse fremover!

Så deilig med rent hus, alh. Heldige du som er i form til det :Nikke: Selv har jeg tenkt til å bruke noen av dagene hjemme til å lage store middagsretter som jeg kan fryse ned. Er ikke akkurat hver dag man orker å lage middag etter at barnet blir født. Vet om mange som baker masse også, så de har noe til barselbesøkene etterhvert. Men de dagene jeg har vært hjemme så langt har stort sett godt med til :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på poliklinikken for kontroll i dag, og lillebror har det helt fint. Han ble estimert til å være 2330 gram nå, og legen regnet med at han ble rundt G's størrelse, kanskje litt tyngre. Så da forventer vi altså en gutt på 3,1-3,5 kilo hvis født på termin.

Morkaken mente legen måtte fungere utmerket, for ungen fikk all næring den trengte, selv om jeg ikke har lagt på meg mer enn 5 kilo. Godt med fostervann var det og, noe som forklarer litt hvorfor jeg har mage som nesten er utenfor det grønne feltet.

Det beste var jo at alt ligger til rette for en Storkenfødsel. Det er der jeg vil være, når jeg ikke får født hjemme. Likte meg godt der sist, for det er en veldig fin myk-enhet for fødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutten Lucky? :danser:

Nå som vi driver å føder osv... Vi skal ikke få opprettet en barselgruppe eller noe her på KG? Eller er jeg blind, og det eksisterer allerede? Kunne vært kjekt å hatt noen å "snakke med" som er i samme situasjon om div problemer som helt sikkert kommer til å dukke opp.. :gjeiper:

Jeg er overlykkelig for tiden. ENDELIG ferdig med forkjølelsen, og føler meg så full av energi (som en kan ha som høygravid?!)og har vært så effektiv i det siste. Gått laaaange turer med hunden, gjort mye skolearbeid (i dag har jeg jobbet hele 5 timer! *stolt*) og vasket på klær osv... Merker at det gjør meg ingenting å få frem til termin nå.. Egentlig bare koselig å gå å glede seg. Sambo er også helt fantastisk, og vi NYTER tiden :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige runde hadde vi også barselgruppe sammen i terminklubbtråden. Vår lever enda i beste velgående, så vi har hatt kontakt i over 2 år via nett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig at man fortsetter å skravle, enten i samme tråd eller oppretter en ny en inne på termiklubben. Den ene jeg var med på varte i ca et år, den andre døde ganske raskt etter at alle fødsler var overstått. Så koselig at dere har fortsatt å skravle, Saeria.

Høres ut som om du virkelig nyter tiden frem til fødsel, Charlie28! Håper det fortsetter slik. Selv har jeg syntes at den siste tiden er ganske fin, og aldri helt skjønt meg på de som har veldig hastverk med å få ut babyen.

Møtte på leieboeren vår idag, og hun minnet meg på at hun tross alt er lege og at det bare er å si ifra dersom det skulle være noe. Hadde jo helt glemt bort det :ler: Godt å vite at vi har en lege i huset, selv om jeg jo håper vi ikke trenger det. Så får jeg håpe mannen også ble litt beroliget, i tilfelle vi får en styrtfødsel midt på natten vi også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så greit med lege i hus, sånn i tilfelle da. :)

Og det er koselig at den gamle terminklubben er i drift enda. Både jeg og Honesty var der, og flere har enten fått en til alt, eller er gravid med termin senere i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi beskjed om at vi er i live, altså! ;) Litt slitsomme dager med en Mini som vil ha pupp nesten hver time og som nesten utelukkende sover oppå noen. Og noen blir som regel meg siden eg allerede har gitt pupp...

Tror hun hadde mye vondt i magen i starten. Etter noen dager løsnet plutselig proppen og hun bæsjet sikkert en halv liter i løpet av en halvtime, og hun ser ut til å ha roet seg noe etter det. Så nå går det 2-3 timer mellom hver mating. Og det hender at hun sover i sin egen seng eller i vugga i stua.

I natt var jeg også på legevakten med Vesla. Plutselig 40 i feber igjen, og den gikk ikke ned når hun fikk Paracet. Hoster litt, og klager litt på vondt i hodet og rundt omkring (sikkert pga feberen), men er ellers i fin form. Fikk tips om å heller bruke Ibux mikstur enn paracetamol stikkpiller, var visst mye mer effektivt. Synes det er rart at jeg aldri har hørt det tipset før? Virker hvertfall som det hjalp :)

Mini var ikke SÅ fornøyd med at jeg ble sittende 2 timer i kø på legevakten... Siden jeg hadde fått time når jeg ringte inn, regnet jeg med at det skulle gå ganske fort, maks en time venting. Men så var det jo lørdagskveld og både politi og ambulanse var innom med folk som gikk foran køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, tror jeg har klart å pådra meg en bihulebetennelse. Ikke noe deilig på toppen av graviditeten, føler meg så ufresh som det er mulig å bli. Har time hos legen på onsdag, så får høre litt da hvis det ikke har gitt seg innen den tid.

Imorgen har iallefall samboer tilbudt seg å hjelpe meg med å barbere leggene, så satser på at det hjelper litt på selvfølelsen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille sambo! :)

Dere kan tro jeg var litt av et syn der jeg stod på en stol på badet for å kunne stappe ett og ett bein i vasken, OG se det i speilet mens jeg barnerte...

For ikke å snakke om de andre nedre regioner. :sjenert: Da kunne jeg i det minste løfte litt på magen og ha kontroll over hva jeg gjorde når jeg så i speilet. :gjeiper:

I dag var jeg og G på badeland. Til trossfor at jeg straks runder 35 uker (dog Haukeland mener jeg rundet det i går :klø: ), så klarte jeg å true på meg bikinitoppen. :ler: Det gikk overraskende greit. Til og med regnkåpen fra Bergans klarer jeg akkurat å få glidelåsen igjen på. Har modell Oslo, og den er jo veldig figursydd, så det sier sitt om hvor elastisk den faktisk er, og hvor lite jeg har lagt på meg andre steder enn magen.

etter å ha vært alene med gutten siden fredag, og hvor han tidvis har vært veldig kosete (ulikt han) og har villet blitt båret en del, så kjenner jeg det i hele bekkenregionen. Godt jeg skal til manuellterapeuten i neste uke. Han har i tillegg valgt å knø seg heeelt inntil meg om nettene (vi har sovet i en seng som er 1.60 bred), så det har jo ikke gjort belastningen på den knakende skrotten mindre.

Men det er jo unektelig koselig å bli vekket av en liten gutt som gir mammaen sin en stor kos da. :rodmer:

Og lillebror i magen turner og hikker opptil flere ganger for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke noe godt ut, Andrea. Håper du blir raskt frisk igjen!

Jeg har hatt en helt super helg, med mye tid og energi til barna. Jeg har til og med orket å rydde og vaske litt, så huset ser ganske fint ut igjen. Det er ellers mye aktivitet i magen om dagen, og hver gang blir jeg liggende og kjenne etter om kanskje den holder på å snu seg, men enn så lenge tror jeg det er seteleie. Har jo 7 uker igjen, men klarer ikke helt å la være å bekymre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen etter en uke i urbane strøk hos familien. Kos.

Har shoppa møbler til barnerommet og div stash på IKEA, foto/videokamera så vi kan ta bilder og film av lillegull, og masse annet. Fikk også med masse greier jeg hadde bestilt på Amazon og fått sendt til mors bed and breakfast-adresse i England, så slapp jeg toll og moms og faenskap. Myyyyye penger å spare. F.eks. sånne myke gode hjørnebeskyttere til glass salongbordet vårt, koster 1/4 av prisen der. En stund til jeg trenger akkurat de da, men bare et eksempel. Hehe.

Har nok blitt litt mye tråkking i butikk, er kjei i hele kroppen kjenner jeg, og innimellom skyter det såvidt til i bekkenlåsning-smerter lik de jeg hadde før. Skal slappe godt av nå, har jeg lovet meg selv. Bare at alt det morsomme står i gangen og venter på å bli rigga og rydda og ordna med... Hmmm. Litt av gangen, så går det vel bra.

I morgen skal vi ha treff med kommende mammaer i området her, halve gruppa på 12 ser ut til å komme. Det blir nok stas.

Ønsker alle en super uke med minst mulig plager og mest mulig kos! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fullt opp med å ordne huset fram mot fødsel, det ser ut som en svinesti over alt! Men vi tar litt etter litt så satser vi på å bli ferdige. Godt å ha noe å stusle med også..

Ellers så snakket jeg med nav i dag siden permisjonen min akkurat har startet og jeg ikke har hørt noe. Hun jeg snakket med sa at søknaden ikke var ferdigbehandlet og virket ikke som at hun hadde så mye peiling. Hun trodde jeg gikk ut i permisjon først når jeg har termin :S så hun sa først at jeg skulle få første utbetaling i slutten av april! Håper de kan skynde på litt, for jeg fikk bare halv lønn fra jobb denne mnd pga permisjonen. (Jeg skal få alt fra nav gjennom hele permisjonstiden). Synes det er utrolig dårlig når man søker om foreldrepenger at man ikke får svar med litt informasjon osv. Det går jo ut folk i permisjon hver dag i dette landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er noen trøst, søkte jeg i januar, og da jeg purret for et par uker siden, fikk jeg beskjed om at søknaden lå til behandling. Jeg har vært ute i permisjon i tre uker snart, og skal også få penger direkte fra NAV. :forvirret:

Forrige gang var søknaden ferdigbehandlet i løpet av et par små uker, så dette er ikke akkurat imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket du med lokalkontoret ditt, vanilje? For i såfall er jeg ikke overrasket over det flytende svaret. Har du derimot snakket med en foreldrepengeveileder på kontaktsenteret, synes jeg det var et veldig dårlig svar å få. For de er vanligvis kjempeflinke.

Og jeg, tror faktisk at jeg får pengene fra arbeidsgiver, slik som med sykepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke somlet meg til å søke :sjenert: Tror jeg skal bruke morgendagen på å finne frem alle papirene og slikt. Denne gangen får jeg heldigvis permisjonspenger fra arbeidsgiver, men ettersom det er jeg selv som er lønningsansvarlig må jeg sørge for å sende inne alle skjemaer før jeg forsvinner i permisjon :ler:

De to forrige gangene jeg var i permisjon fikk jeg penger fra NAV, og da brukte jeg faktisk en av de første dagene i permisjonen på å gå på NAV og spørre etter søknaden min. Ikke det at jeg hadde noen spørsmål, men fikk inntrykk av at det gikk litt raskere når man hadde fått pratet med saksbehandler direkte.

Ellers har jeg gjort for mye igjen. Etter en nydelig helg, jobbet jeg full dag på jobben, og er nå helt slått ut. Har nettopp tatt et langt bad, og det hjalp, men føler meg fortsatt ganske uggen i kroppen. Heldigvis har kynnerene gitt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakket med mitt lokale nav kontor ja. Tenker jeg skal ringe dem igjen neste uke dersom jeg ikke har hørt noe. Synes det er alt for dårlig at de ikke sender ut skriv til de som har søkt.

I dag kjenner jeg at kroppen er trøtt og sliten. Har vært veldig flink de siste dagene med å rydde hus og gå tur med hund. Til og med bakt litt. I dag har jeg startet å vaske rundt kjøkkenet, men det går ikke så fort siden jeg tar meg pauser hele tiden. Syns kjøkken og bad er det aller værste å vaske, så det skal bli godt når jeg er ferdig med det. Tror jeg skal spandere på meg et par nye kjøkkengardiner. De jeg har er liftgardiner fra IKEA. Jeg er veldig fornøyd med de bortsett fra at de ikke går an å vaske :S for noe tull å stifte gardinene fast i trestammen som de henger i! Så da må man jo bare kjøpe nye, det er jo ikke akkurat så fint med hvite fettete gardiner som henger på kjøkkenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke standard prosedyre ved alle søknader at man får noen tilbakemelding før vedtak er truffet. Men en ting er sikkert. De som sitter lokalt har ofte veldig varierende kunnskaper om hvordan det står til med søknader og prosessen rundt de ulike stønadene. Søknaden behandles i forvaltning, og da kan de som sitte lokalt i grunnen ikke si noe mer enn hvor søknaden ligger og hva som er fristen til forvaltning.

Nå er du heller ikke mer enn 37 uker på vei, og har nett gått ut i permisjon, så jeg regner med at søknaden din skal ferdigstilles nå snarlig, om den ikke er avgjort alt. Det kommer nok litt an på når søknad le sendt inn, og hvordan det er med saksbehandlingstid i ditt fylke. Så skal utbetaling komme på den aktuelle dato i måneden for utbetalinger. Lurer meg på om det ikke er den 20., om jeg ikke husker feil. Den infoen ligger hvertfall på NAV sine sider.

Så hvorfor ikke bare ringe i morgen den dag? De som sitter på telefon har full oversikt over saksbehandlingstider, de ser også fristen som forvaltning har på din aktuelle sak, lett som en plett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav og alt styret rundt permisjon er noe forbanna drit! Forstår ikke at ting skal være så vanskelig...

Jeg skal ikke ha noe permisjon. Er uansett hjemme hele dagen da jeg studerer via nett. Har tjent opp rett til foreldrepenger, men valgt å få engangsstønad, og så kan sambo ta hele permisjonen, altså de 38 ukene. Han tjener veldig bra, og da jeg er hjemme uansett, vil dette være fint for oss.. Det tragiske er, han kan jo ikke gå ut i permisjon før 7 uker etter fødsel, fordi disse er forbeholdt mor.. Men hva viss mor ikke skal være i permisjon? Helt tullete spør du meg.. Er jo de første 7 ukene jeg trenger han mest hjemme... :kjefte:

Synes du er såååå flink vanilje*. Som klarer å vaske og styre sånn på. Jeg gidder ikke, og huset ser like så ut :fnise: Kanskje jeg skal få meg til å støvsuge litt, sånn at hybelkaninene ikke blir monsterstore.. Har liksom mer enn nok med å komme meg gjennom mest mulig pensum før fødsel.. Har da ikke energi til noe mer...

De fleste jeg treffer sier at jeg ser så frisk og fin ut, med masse energi.. Joda, men de vet ikke at jeg sover ca 50% av døgnet :sovne: hihi :fnise:

Har vært på siste jordmorkontroll nå før termin. Var i går, og alt ser kjempe fint ut. Nå kan ikke junior synke lengre ned, så håper på fødsel snarlig... Tolmodigheten begynner sakte å bli tynnslitt..

Har i dag fått tak i skikkelig bilsete. Kjøpte ett fra ei venninne, og hun sa det var et utrolig bra sete med isofix base. Denne kunne jeg kjøpe utenom. Jeg sjekket, og det var et "jalla" sete uten Isofix.. Jeg ble dritforbanna, og gikk rett til babybutikken å ba om å få det sikreste og beste setet til junior. Snille dama i butikken monterte det og alt for meg :) Hormontroll??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 6 ukene er forbeholdt mor av medisinske årsaker da, og mannen har rett på to uker fri fra jobb i forbindelse med fødsel. Og det går nok fint å være alene etter to uker altså. ;)

Sånn ellers, så er jo ikke dette med permisjon nødvendigvis så vanskelig, men alles ønsker og behov kan dessverre ikke ivaretas. Grunnen til at far må vente til uke 7 er jo i utgangspunktet medisinsk og staten er nok heller ikke interessert i å betale ut doble permisjonspenger de første 6 ukene. Da hadde uansett hele permisjonen (fellesperioden) blitt forkortet tilsvarende, noe som er svært upraktisk for mange mtp. barnehageplass og at man da trenger barnepass fra mye tidligere av. Hvertfall ville det blitt slik for mange. At du er student plasserer deg nok i en posisjon mellom to stoler. Dessverre.

Og dere er svinheldige som får BÅDE engangsstønad OG foreldrepenger! Når jeg fikk G, var jeg student uten rett til permisjonspenger. Jeg fikk engangsstønaden. Far hadde da ikke selvstendig opptjeningsrett, så han fikk nada.

Så sånn alt i alt, har vi det jammen ikke så verst i dag altså. Dessuten slipper vi å sende babyen i daycare etter 6 uker f.eks. slik mange mødre i USA må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...