Gå til innhold

Mars/april 2012

Klematis

Anbefalte innlegg

KLEMATIS: FY fader for en stormfødsel!!! Riene begynnte kl 01, og ungen er ute kl 03?!!? To timer fra start til slutt! Det er jo helt sykt!! GRATULERER SÅ MYE :danse:

Agurk: Det var en skikkelig kraftkar som kom ut. Helt utrolig at sånn i det hele tatt er mulig!!??! Håper rupturen ikke gir alt for mange problemer, men gror fint uten varige mèn. Gratulerer igjen!!

Åh, dette er gøy!! Nå har tre stk født, så nå er vi inni det jenter :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk igjen for gratulasjoner! Har skrevet fødselshistorien i dagboka mi, for de som er interesserte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra KK i dag. Skal visst til time på poliklinikken for legen hadde sendt henvisning, men glemt å fortelle meg det. :ler: Det er bare en sjekk da, siden hun ikke er så komfortabel med vektoppgangen, eller mangel på sådan og pga. kvalmen.

Så da får jeg troppe opp da. Rett ved siden av der Klematis sikkert TRODDE hun skulle føde. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet i dag av at legen fra sykehuset ringte. Han ville bare si at prøvene mine var normale, så jeg trenger ikke å settes igang. Ble helt sjokket, da jeg var instillt på at det skulle gå en uke før jeg fikk svar, men de må vel ha prioritert mine prøver. Synes jeg var veldig positivt. Ble utrolig glad. Ingenting er galt, og jeg slipper å settes i gang :)

Var ellers på kontroll hos JM i går, og hun sa også at alt var fint. Hun var meget begeistret for magen min. Jeg er så slank at det er akkurat som en tynn hinne over babyen, så du kan lett se alle kroppsdelene som stikker ut.. Hun koste seg masse med å kjenne konturene av føttene. Hihi... Fantastisk jordmor jeg har. Synd hun ikke jobber på sykehuset og kunne tatt imot gutten min...

Synes disse tickerne er litt irriterende... Stemmer ikke overens med uker og dager hos meg hvertfal. Har termin 22 mars, så da er det 2 uker og 1 dag igjen. Jeg er 38 + 2 i dag.. Rare greier... :klo:

Ser ut som de regner med presis 40 uker i england/amerika, mens her i norden regner man 40 + 3 som fullgått... Jaja, uansett.. 15 dager igjen :kgbaby:

Endret av Charlie28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svangerskap i USA er kortere, så jeg fusket til min due-date på tickeren. :ler:

Så godt at du slipper å settes i gang. Det må være herlig å vite. Og så morsomt at du klarer å se kroppsdelene som stikker ut da. Her er det ikke mulig, og hadde jeg vært like slank som deg, så hadde morkaka på fremre vegg ødelagt for det hele uansett. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så morsomt at du klarer å se kroppsdelene som stikker ut da. Her er det ikke mulig, og hadde jeg vært like slank som deg, så hadde morkaka på fremre vegg ødelagt for det hele uansett. :fnise:

jeg synes egentlig at det er litt ekkelt :gjeiper: Føles som om jeg er med i en skrekkfilm, fordi det er sånn du typisk ser der. At det lever noe under huden osv... Så den morkaka på fremre vegg hadde nok ikke vært så dum den heller :fnise:

Godt å høre at det er forskjell på hvor langt ulike land måler graviditet. Begynnte å lure på om jeg hadde fått med meg noe feil..

Jeg gjorde noe i går forresten, som jeg IKKE anbefaler resten... Gikk inn på youtube for å søke opp noen harmoniske, smertefrie fødsler å se på som "motivasjon".. Det ente opp med at jeg fikk med meg den ene skrekkfilmen etter den andre... Satt med hendene forran øynene og skalv. :sjokkert: Det der skal jeg liksom gjøre en gang i løpet av de neste 14 dagene ?!!?!?!? Freaking out :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bevegelsene er tydelige på utsiden her og. Så nett det jeg vet er en fot tråkke magen opp og borti ene puppen. :ler: Er fullstendig sirkus i magen nå. Hender i bekkenet/bak symfysen, bein som stadig vekk spreller opp under ribbeina og det vris og vendes på ryggen.

Skrekkfilmer fra fødestua anbefales ikke, nei. Skjønner at du nok ikke synes det var det lureste du hadde gjort. Hva med å se noen episoder av Jordmødrene på NRK nett-tv? Der har de jo både fine og litt tyngre fødsler...

Og så kan du jo ta til deg min fødsel, som var veldig fin. Ganske rask og effektiv, og joda, på det verste lurte jeg jo på hva i alle dager det var jeg hadde gjort...men vips så var det over på pressrier som IKKE var vonde. Så alt i alt hadde jeg det mange vil kalle en drømmefødsel. Helt overkommelig med bare akupunktur og badekar som smertestillende. Akupunkturen var mest for å få hjelp i pressfasen, og den var jo som sagt, smertefri for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkfilmer fra fødestua anbefales ikke, nei. Skjønner at du nok ikke synes det var det lureste du hadde gjort. Hva med å se noen episoder av Jordmødrene på NRK nett-tv? Der har de jo både fine og litt tyngre fødsler...

De er allerede sett gjennom, på godt og vondt. Har også sett film om fødsel fra jordmor... Så egentlig har jeg vel sett det meste.. Jeg villle nok bare se de som ser smertefrie og koselige ut :gjeiper: men er vel ikke så mye av det ute på nettet.. Lurer på hvorfor :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe smerte må man regne med, ja. For det ER vondt å føde, men det behøver ikke å bli et mareritt med konstante voldsomme smerter. For de aller fleste bygger det seg jo gradvis opp, slik at kroppen også får i gang endorfinene.

Jeg tror noe av det viktigste er å ikke gi seg helt hen til smertene, men prøve å puste godt og bruke tiden mellom riene til å slappe av og forberede seg på neste. Og for hver ri, er ungen litt nærmere å komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har jeg drømt at jeg fikk en lik fødsel som Klematis! Med tanke på at vi bor ca 5 min fra sykehuset, så regner jeg med at det ikke skjer, men man vet jo aldri.

Helt smertefritt er det nok svært sjeldent at man opplever det. Men under min første fødsel så klarte jeg faktisk å sovne mellom hver ri en stund. Jeg tror på noen plan så oppleves en fødsel mer dramatisk for den som bare ser på. Mannen min, og andre fedre som han har pratet med, sier ihvertfall at det er ganske grusomt å se på at den de elsker har det vondt uten at de kan gjøre noe. Og selv om dette er noe av det mest smertefulle vi kan gjennomgå, så er jo kroppen bygget for det, og det oppleves helt annerledes enn all annen smerte (selv om jeg fortsatt ikke har opplevd disse smertefrie pressriene mange skryter på seg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er på helt lik linje som din. Jeg hadde mer enn nok med meg selv, og syntes bare det var godt å ha han der. For han var det tidvis fortvilende å ikke kunne gjøre noe for meg, mens for meg var det nok at han var der.

Og, ja. Smertene når man føder er helt noe annet enn andre typer smerte. Og den er mer konstruktiv, for man vet at man får en baby på brystet til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så veldig redd for smerte. Opplevd en del smerter i livet som viss nok skal være helt grusome, og det har gått helt ok (eks. brekke kragebenet).

Er vel mer det at jeg var på jakt etter "den ultimate fødsel" hvor alt bare er ren fryd :gjeiper: Meeeen.. var lite av dette :fnise:

Tenkte det MÅ jo være noe av det også. Med alle disse skrekkhistoriene der ute. Må jo være en motpol!?

Uansett.. Fødsel blir det om noen dager.. Ungen må ut, enkelt å greit. Ikke vits å grue seg. Egentlig så gleder jeg meg. Skal blå så tilfredstillende å få se personen som jeg og den mannen jeg elsker har laget sammen :yvonne:

Har et skikkelig sjokoladekakesug. Så etter flere dager med et behov for kakebaking, har jeg nå kommet på en god nok grunn til å bake kake.. Jeg synes vi kan feire at et 9 mnd langt svangerskap snart er over.. Så nå står verdens diggeste sjokoladekake i ovnen, klar om en 30 min el så :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, for utenforstående så tror jeg neppe at min drømmefødsel hørtes ut som akkurat det, når urkvinnebrølene kom. :fnise: For meg var det bare en god måte å mobilisere krefter på.

Og jeg hørtes nok temmelig fortvilet ut når jeg auet meg gjennom de aller, aller verste riene. Det syntes mannen hørtes grusomt ut, så det er nok ikke mange fødevideoer hvor alt er fryd og gammen.

Tror frøken Kardashians fødesnutt på nett (om den er der) er litt sånn. Men hun fødte jo på amerikansk vis, full i epidural fra ganske tidlig av visstnok og hun tok jo og løftet ungen ut og opp til brystet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde kontroll hos jordmor idag, og alt ser bra ut så langt. Den lille har snudd seg igjen, og ligger nå i seteleie, men ettersom jeg bare er 33 uker så virket hun ikke bekymret for det. Har kontroll om 3 uker, og hvis h*n fortsatt ligger i seteleie da får vi heller vurdere tiltak da.

Derimot kunne jordmor fortelle at 3. fødsel gjerne er den verste, og at man kan ha lang tid med maserier før det begynner å ha noen effekt :tristbla: Etterriene skal visstnok være skikkelig vonde også. Som om jeg ikke grudde meg nok fra før :grine: Også anbefalte hun å begynne å tøye ut kjedeåpningen fra uke 34...

Mannen og jeg har endelig begynt å se på navn. Vi har skrevet en lang liste på navn vi liker, og så kommer vi til å bruke de neste par ukene på å stryke ut til vi sitter igjen med bare 2-3 stykker for hvert kjønn.

Fortalte mannen om Klematis sin fødsel, og han fikk helt angst og se at jeg ikke fikk lov til å lese flere fødselshistorier :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortalte om Klematis sin fødsel til mannen. Mannen her i huset sa bare: "Oi! Håper ikke det blir sånn for oss."

Ang. tredje fødsel, så stemmer det for min ene søster det med maserier. Det hadde hun vel fra uke 34-35 og ungen kom ut nesten tre uker på overtid. Da hadde hun blitt strippet av jordmor. Den aktive delen av fødselen var over på under en time, så den var intens. Etterriene var vonde, men ikke grusomme.

For mamma sin del så bedyrer hun at hun hadde flotte svangerskap og lette og fine fødsler. Også med tredjemann, som er søster som hadde fødselen jeg skrev om over. Kjapp og grei, men en god del lengre en de 20 minuttene hun brukte på å få meg satt til verden. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tur innom for å fortelle at lillegutt kom til verden 6.mars, samme dag som Klematis :strix:

Vannet gikk når jeg var på kontroll hos jordmoren. Vi dro da til sykehuset for kontroll, men riene var ikke i gang, så vi fikk reise hjem å slappe av :)

Kom hjem ca kl 14, men kl 15.30 var det bare å sette kursen mot sykehuset igjen. Hyppige rier og nesten ikke pauser.

Ble sjekket for åpning kl 17 og da var det 5 cm, kvart på sju var det full åpning og bare å sette igang å presse... Lillegutt kom til verden i badekaret litt over halv åtte, 3880 gram og 52 cm, helt fantastisk opplevelse!

Jeg er forelsket :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer lucky. Dere er heldig som har deres små dukker hos dere nå. Jeg kjenner jeg ikke er helt klar enda, samtidig som jeg bare dør etter at det skal begynne. Var hos legen tirsdag og fikk da beskjed om at baby x skal lengre ned før noen fødsel starter, og har hatt noen vonde kinnene siden det.

Ellers er det rart å ikke jobbe lengre. Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Gårsdagen gikk med til husvask, skrubbet dusj og do, støvsuget lister og tak, og vasket for harde livet. Deilig med rent og pent hus nå hvertfall.

Gleder meg til fler fødselhistorier etterhvert her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...