Gå til innhold

Vet ikke amerikanere hva pommes frites er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over noe i Engelsk-Norsk flauser. Gidder ikke å spore av den tråden.

Pappa forteller damen i disken at han skal ha "chicken nuggets and pommes frites".. damen skjønner svært lite og ber han gjenta det han sa opp til flere ganger

Jeg regner med det er ordet pommes frites hun ikke skjønner? Det er vel fransk og jeg vet at det er vanlig i USA å si french fries og trodde heller ikke det var vanlig å si pommes frites intil jeg så filmen Law Abiding Citizen med Gerard Butler http://www.imdb.com/title/tt1197624/

og der sier han at han vil ha pommes frites, han uttaler det "påmm fritt".

Jamie Foxx sin karakter komenterte det, nå husker jeg ikke hva han sa, men han si ingenting som tyder på at han ikke visste hva det var.

Bare lurte på hvordan dette har seg? Filmen er så vidt jeg vet amerikansk, Gerard Butler er vel engelsk, men karakteren hans i filmen kan jo vært amerikansk.

Er det visse steder av usa der de sier pommes frites, mens andre stater at man ikke forstår ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tirkes

Om de sa "påm fri" kanskje? :) (Sitatet ditt)

Men nei, amerikanerene har vel hovedsaklig kalt det french fries frem til 2001, når det ble FREEDOM FRIES!

Britene kaller det chips.

Edit: Stort sett, i dagligtale hvertfall. I og med at det er et fransk uttrykk så er det nok mange som kjenner til det.

Endret av Tirkes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke tenkte på det :)

Sier selv pomm fritt, men når jeg tenker meg om så er det jo mange som sier pomfri, påmm fri, påmm fritt og alt mulig. Pomfri høres jo litt ut som noe helt annet en pomm fritt.

Nei, da skjønner jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

At jeg ikke tenkte på det :)

Sier selv pomm fritt, men når jeg tenker meg om så er det jo mange som sier pomfri, påmm fri, påmm fritt og alt mulig. Pomfri høres jo litt ut som noe helt annet en pomm fritt.

Nei, da skjønner jeg jo.

Pommes frites uttales påmm fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere tror også at menn har en "fanny"... Amerikanere har ødelagt det engelske språket. :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er VELDIG mye den gjengse amerikaner ikke vet..:P

Det er veldig mye den gjengse nordmann ikke vet også!

Amerikanere tror også at menn har en "fanny"... Amerikanere har ødelagt det engelske språket. :-/

De har ikke ødelagt det engelske språket, men laget et nytt. Språk har til alle tider vært i konstant utvikling. Nytt land, nytt språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

De fleste i Statene sier vel bare "fries", jeg tror ikke de bruker pommes frites i det hele tatt. Jeg har i alle fall bare hørt "fries" eller "chips".

Pommes frites kommer vel fra fransk.

Angående den filmen, så er jo filmskapere litt mer kunnskapsrike enn den gjengse amerikaner som sjelden har hørt noe særlig av franske uttrykk og vendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...