Gå til innhold

...jeg kom ikke på en god dagboktittel...

Pingting

Anbefalte innlegg

Så søt den er! Vi fikk "besøk" av ei mus som den ene :catmilk: tok med seg inn. Den var mer død enn levende stakkar.. Heldigvis tok han den med seg ut igjen. Vil vise fram trofeet sitt vet du ;)

Har dere lange dager på utgravningen? :) Har dere funnet noe spennende, hvis du kan røpe det da. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såå søt mus. Da jeg var på tur med rakkerungene forrige uke, var det masse mus ved bålplassen vår. Og de var så tamme at vi kunne ta på de. IKKE at vi gjorde det da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det ekorn overalt, de er søte de :rodmer: Vil koooose med de! Men har hørt at de kan ha ganske skarpe tenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyser! :ler:

Mia: tja, spørs hva du kaller spennende? ;) Det er bosetningsspor fra jernalder, trolig 1400-2000 år gamle. Mest kokegroper, som er en veldig vanlig type funn. Kort fortalt: spor etter matlaging i gamledager. De gravde en grop, laget et digert bål i den, la på steiner. Steinene tar til seg varme og holder på den lenge, og oppå dem la de kjøtt/fisk. På toppen av det igjen dekket man med torv. Saftig og godt blir det og - snakker av egen erfaring her. :happy: Det som er igjen når vi skal harve over dem er masse trekull, stein, og kanskje noen små biter av bein og sånt.

Sånn kan de se ut på overflaten:

Kokegrop_plan.jpg?version=1&modificationDate=1248852212799

Også graver vi vekk halvparten for å se hva slags form de har. For eksempel sånn:

Kokegrop_snittet.jpg?version=1&modificationDate=1248852212997

(knabbet bilder fra Åpen arkeologi-bloggen)

Ikke like sensasjonelt som et skjelett eller et sverd eller en pyramide eller gud vet hva - men fortsatt veldig nyttig i forhold til å få informasjon om bosetningshistorien i området. Og morsomt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte om et kokegrop-funn på radioen i dag. Et stort et, som antagelig vitnet om et høvdingehus. Husker dessverre ikke hvor det var i landet - noe du kjenner til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om et kokegrop-funn på radioen i dag. Et stort et, som antagelig vitnet om et høvdingehus. Husker dessverre ikke hvor det var i landet - noe du kjenner til? :)

Hrmmm... Tror ikke det? Hvilket program var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på hvilket program det var, det var på P2 i ettermiddag, ca. rundt halv fem. Det var intervju med en arkeolog og to også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...