Gå til innhold

Hva er det artigste dialektordet dere vet om ??


Pludre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Når åkke kjæme te dåkke må dåkke vær liga go mod åkke som åkke va mod dåkke når dåkke va hos åkke.

He du ei badla? Får æg trilta ei bæsa?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He du ei badla? Får æg trilta ei bæsa?

er det indre jæren eller?

Jeg syntes også badla er kjempemorsomt, pleide å si det før selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følgende - i tilnermet lydskrift syns jeg er bra dialektord;

grælet - måkaldt vær

lunnsi - fuktig vær

narkart (lang a i nar) - utrolig jålete type

klæss-læpa - kresen person

kæru - småfestlig

hæppes - hvordan

gør - forstavelse som egentlig betyr veldig (f.eks: gørfin = veldig fin)

mætti - mye

kute - løpe

kaku - brød

Det er sikkert mye, mye mer...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg fra Haugesund sier "grævli" om "veldig". Feks Grævli sliten eller grævli gøy. Det synes jeg er et stilig ord!

Har selv dette som en (u?)vane! Tror kanskje de fleste bruker det som en erstating for jævlig (:roll:) Grææli kaldt dårr va ude idag då..

Ellers har jeg sansen for kvessen= er egentlig ikke sulten, men har lyst på noe snacks (?), gåen= utslitt, jillt= gøy/kjekt, forveden= nysjerrig, vela om= rydde, gangsperr= støl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte "å ta hys" kun når vi spilte slåball da vi var små og noen skjøt en ball som noen klarte å ta med en gang, da tok man hys, og fikk lov å stå "inne"

dessuten kom jeg på at noen pleide å si:

"helle du?" istedetfor å spørre "bli du med ut?" når man hentet venner for å leke med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...koppatoge og dåkkar blir liksom ikke heeelt uvanlig for meg siden jeg sier kopptue og dåkker. :wink: Det samme med mannsjit, selv om jeg ikke bruker det så veldig ofte.

Da jeg var lita og lurte på om noen som ikke hadde min dialekt ville være med å desse så skjønte de ingenting. Desse=huske/svinge.

Det sammen med klubbe som er kjærlighet på pinne.

Også "ka du bæs ætter?" Det blir vel noe sånt som "hva vil du?" hvis noen maser.

og

"Ka du åia med?" = "Hva gjør du?"

og ellers hvis noen spiser veldig mye så kan jeg spørre om: "E det båttn i Væstfjorn?" = "Er det bunn i Vestfjorden?" altså om de aldri blir mette.

Nordnorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Hm...koppatoge og dåkkar blir liksom ikke heeelt uvanlig for meg siden jeg sier kopptue og dåkker. :wink: Det samme med mannsjit, selv om jeg ikke bruker det så veldig ofte.

Da jeg var lita og lurte på om noen som ikke hadde min dialekt ville være med å desse så skjønte de ingenting. Desse=huske/svinge.

Det sammen med klubbe som er kjærlighet på pinne.

Også "ka du bæs ætter?" Det blir vel noe sånt som "hva vil du?" hvis noen maser.

og

"Ka du åia med?" = "Hva gjør du?"

og ellers hvis noen spiser veldig mye så kan jeg spørre om: "E det båttn i Væstfjorn?" = "Er det bunn i Vestfjorden?" altså om de aldri blir mette.

Nordnorsk.

Som æ sku sagt det sjøl :ler: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en artig tråd!

Mine trønderfavoritter er opptiton (opptattsignal i telefonen), hainnfeinn (redskap, fortrinnsvis kniv, skje og gaffel) og ohæpp (når noen har skadet seg "har du virri å ohæppa dæ?".

Maroder ser jeg er nevnt tidligere (være støl eller syk). En gjeng gamle gubber som reiser rundt i distriktet her og tar spillejobbe på aldersheimer ol, kaller seg "The Maroders". Gjett om jeg flira da jeg så bandnavnet deres på bussen, og en gjeng kvithåra mannfolk med krykker stavra seg ut med trekkspill og gitar.. :ler:

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...