Gå til innhold

Bidrag - henger ikke på greip.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Sissan: du sier mye fornuftig men det ødelegges faktisk av holdningen at alenemødre syter fordi vi påpeker skjevheter ved det nye systemet.

Unnskyld meg Sissi, men :hoho:

Jeg har ALDRI sagt at alenemødre syter. Jeg har sagt at deltakerne i denne tråden syter, og bare tar tak i de innleggene som er negative. Jeg er tilfeldigvis skilmissebarn selv, og min alenemor har slitt mye mot fordommer som du peker på. Verken hun, min stesønns mor eller andre alenemødre (eller alenefedre) jeg kjenner syter. Men i denne tråden her syns jeg det var mye syting.

Og som du ser, er jeg også enig i at det nye systemet ikke er ideelt.

Det er forskjell på at begges inntekt skal telle med i fastsettelsen av bidraget' date=' og slik det har blitt nå, at BYs bidrag er avhengig av BMs inntekt. Dermed er BYs egne forsørgeransvar fjernet. [/quote']

Jeg har ikke vært med i hele prosessen rundt min sambos beregning av nytt bidrag, så jeg er kanskje litt på gyngende grunn her. Men slik jeg har forststått det, teller da også hans inntekt med her - det er da ikke slik at han som BY ikke har noe ansvar??? Jeg ser at han betaler mindre. Og jeg ser at også BMs inntekt hensynstas (noe jeg syns er riktig), men at BYs forsørgeransvar er borte, er vel feil eller? Hvordan mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Indianlady

Det jeg skulle fram til at jeg har jobbet og slitt for det jeg har i dag og at enslige mødre er ikke "ny rike " slik som noen tror og tar alle over en kam.Det vel si at de tror vi får hode og ræva av trygdeetaten og sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror i hvert fall ikke at alenemødre er nyrike. Jeg tror faktisk at mange alenemødre, spesielt hjemmeværende, som andre mennesker som er hjemmeværende i Norge - har lite å rutte med. Men jeg syns likevel de nye bidragsreglene er bedre enn de gamle.

:)

Sissi, det er greit du ikke er enig med meg, helt i orden. Jeg vet hvordan samfunnet er bygget opp og jeg vet at man er to for å lage barn - du trenger ikke lære meg disse tingene. Jeg er mer interessert i dine meninger, holdninger og personlige begrunnelser for dette., Når det blir slik at du føler behov for å lære meg opp i sammfunnsfag, da syns jeg ikke lenger det er noen vits å diskutere.

Atmi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg klarer ikke helt å henge med i argumentene og grunnlaget for de, fra enkelte her. Sissi har meninger jeg nok ikke blir enig i noen gang. Det er greit at barn av foreldre med høy inntekt får mer av kaka, men den høye felles inntekten med felles utgifter blir faktisk to halve inntekter med like mye utgifter etter et brudd.

De nye reglene har feil og mangler, men er et stort skritt i riktig retning, er min mening. Jeg ser ikke noe fornuft eller logikk i de gamle reglene, men jeg forstår tanken bak de nye ihvertfall.

Jeg selv har et barn med delt bosted, men jeg har høyest inntekt og betaler derfor bidrag til min eks (med glede). Min nye samboer har også et barn med delt bosted, men hun verken mottar eller betaler bidrag.

Vi har sålangt ihvertfall klart å samarbeide med våre ekser slik at vi har private avtaler hvor ingen føler seg lurt eller utnyttet.

Jeg misunner ikke de som ligger i evig krig pga bidrag, samvær osv.

Det må være utrolig slitsomt.

PS! BY MÅ ikke bety far, og BY mor! Det eksisterer faktisk det motsatte også...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Det økonomiske forsørgeransvar forsvinner for BPs del når man lager et system hvor det at BM tjener penger skal avgjøre hvor mye BP skal betale.

For å gjenta meg selv: vi snakker om prinsipper, og da mener jeg at både BM og BP skal - uavhengig av hverandre - ha et selvstendig forsørgeransvar. Det lovgiver nå har gjort, er å godta at BP IKKE har et slikt selvstendig ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronja_80 ikke innlogget

Tror nok at d framover vil stå "far ukjent" i papirene til barna; fordi d vil lønne seg økonomisk for kvinnene.

Hvordan vil det lønne seg? Da får man jo bare minstebidraget da jo...

Far til datteren min ville at jeg skulle skrive ukjent far, så vi kunne bli enige oss i mellom hvor mye han skulle betale, privat, som ingen skulle vite om. YEAH RIGHT... den dag i dag har han ikke så mye som kjøpt en liten leke til datteren vår.

Jeg er glad jeg skrev på han som far, såpass skylder vi datteren vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...