Gjest sexysadie Skrevet 16. november 2003 #21 Del Skrevet 16. november 2003 Forresten mister jo BM rett til ekstra barnetrygd og andre økonomiske støtteordninger når h*n får ny partner' date=' så selv om det ikke får innvirkning på bidraget får det jo innvirkning på økonomien i alle fall.[/quote'] Har aldrig fattet den der, den nye samboeren er jo ikke pliktig i å bidra økonomisk til den nye kjærestens "gamle" barn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 16. november 2003 #22 Del Skrevet 16. november 2003 Bidragsmottaker får jo også bedre råd når h*n får ny partner. :blunke: Det merkelige er jo at det er den nye partneren til bidragsyter som må være med på å betale ekstra utgifter, men bidragsmottaker sin nye partner skal ikke være med på å betale ekstra utgifter. Selvfølgelig gjør h*n som regel det i praksis, men det blir altså ikke beregnet slik i bidragsreglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 16. november 2003 #23 Del Skrevet 16. november 2003 Hvis man sikter til overgangsstønad som ekstra støtteordninger, så er jo det en støtte man kun får i tre år. Poenget med den er jo at man skal bruke den tiden på å ta utdannelse eller komme seg ut i arbeidslivet. Fatter ikke hvorfor så mange mødre klager over at de faktisk er nødt til å forsørge ungene sine selv. De fleste klager over at de får så mye mindre i bidrag, men hva med å bruke tiden de klager på å heller gjøre en innsats selv? Poenget er ikke å sitte hjemme på rævva og motta tusenvis av kroner i trygd. Det går an å tjene penger selv også. :blunke: Overgangsstønad får man også selv om man er samboer, men da kun i en kortere periode (ca. ett år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 16. november 2003 #24 Del Skrevet 16. november 2003 De fleste alenemødre forsørger barna sine selv, men er d for mye forlangt at fedre gjør d samme uavhengig av mors inntekt? Pengene går jo til barna.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 16. november 2003 #25 Del Skrevet 16. november 2003 Pengene går jo til barna.... Hah, det er slettes ikke bestandig det er slik. Foressten så er det ikke bare aleneforeldre som sliter økonomisk. Vet om flere bidragsytere som slettes ikke har råd til så mye, fordi de betaler seg i hjel på bidrag. Som Arketypen sier, så skal man ha god inntekt hvis man skal greie å holde hus (og bil) hvis man betaler 3000 i bidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 16. november 2003 #26 Del Skrevet 16. november 2003 Fatter ikke hvorfor så mange mødre klager over at de faktisk er nødt til å forsørge ungene sine selv. Jeg har aldri gjort noe annet enn å forsørge barnet mitt selv, og jeg har aldri klaget over det heller! Men jeg er fornøyd med at de nye bidragsreglene gjør at faren faktisk må være med på å forsørge datteren - det har han aldri vært før! Tror ikke det er så veldig mange alenemødre som ønsker å sitte på ræva og håve inn penger. De blir i såfall fort skuffa - for det er ikke sååå fett å leve på overgangsstønad. Med andre støtteordninger tenkte jeg også på sånt som stønad til barnetilsyn, utdanningsstønad etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 16. november 2003 #27 Del Skrevet 16. november 2003 Denne forestillingen om at aleneforsørgere (les kvinner) er snyltere er merkelig og rasistisk synes jeg. Gad vite hvordan d hadde vært hvis d var menn som oftest hadde daglig omsorg. Da hadde vi nok sett fattige bidragsytere da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mortie ikke pålogget Skrevet 17. november 2003 #28 Del Skrevet 17. november 2003 De nye bidragsreglene er ikke perfekte, og i enkelte tilfeller virker de håpløse. MEN de er UTROLIG mye bedre enn de gamle! Og det har faktisk ikke noe med om det er alenemødre eller fedre. Hvor i all verden fant man logikken i at BY skulle betale 11% av inntekten? Hva har inntekten til far/mor med hvor mye det koster å ha et barn på f.eks 3 år? Joda, de rikes sønn blir kanskje bortskjemt og får mer men...... Jeg selv tjener 300000.-, og sønnen min skulle altså få 33000 av meg, pluss like mye fra mor da eller? Man er vel to om å forsørge? Nei sorry, glemte prosentene jeg da, dust! 11% fra mor og da, 22000.- til, 55000.- koster det altså i året å ha ET barn. DET er dyrt det, men vent nå litt, sjefen min har også en sønn, men 11% fra han blir jo 77000.-, pluss fra kona hans, 44000.- OI OI, DEN ungen blir bortskjemt den! 10000.- i mnd er jo greit for en gutt på 6 år.............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 17. november 2003 #29 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg har alltid vært med å betale for stesønnen min jeg.... Men visste ikke at det nå slo ut også på hva som betales direkte i bidrag.... Kan ikke huske at vi måtte registrere det noe sted i oppsettet da vi skulle beregne det nye bidraget. Jeg syns egentlig ikke det spiller så stor rolle, men syns ikke at staten skal bestemme at jeg skal betale for et barn som ikke er mitt, selv om jeg gjerne er med å bidra helt frivillig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2003 #30 Del Skrevet 17. november 2003 Ja, det er underlig... Hvis BY selv ikke har bidragsevne blir det lagt til grunn om vedkommede er samboer/gift og med dette har en å dele de daglige/månedlige utgiftene med. Dette kan gjøre at BY allikevell er bidragsdyktig, så indirekte er samboer/partner med å betale bidrag. Hvis BM ikke har/eller har lite grunnlag til å være med på å underholde barnet blir det ikke lagt til grunn om BM har noen å dele utgifter med. På dokumentene til nye bidragsregler krysses det ut for om BY har flere voksne i husstanden-alltså er samboer eller gift. Dette blir ikke spurt om når det gjelder BM. Derimot, hvis BM ikke mottar dobbel barnetrygd og ikke har skatteklasse 2(ergo er BM samboer/gift og har en å dele utgifter med)så er inntjeningen mindre og BY må betale høyere bidrag. Det blir ikke sett på at BM har en å dele utgiftene med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. november 2003 #31 Del Skrevet 17. november 2003 Skal love dere at det går langt mer enn 11 prosent av min inntekt til å forsørge min sønn...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2003 #32 Del Skrevet 17. november 2003 Skal love dere at det går langt mer enn 11 prosent av min inntekt til å forsørge min sønn...... Så er det vel også du som har hovedomsorgen og du får mest tid sammen med barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2003 #33 Del Skrevet 17. november 2003 For de fleste fungerer sikkert de nye bidragsreglene utmerket. Her i gården gikk BY ned i bidrag, selv om han ikke har noe form for kontakt med ungen vår. Hvor er rettferdigheten i det? Han har en god jobb, og tjente godt i fjor (sjekket han på skattelista), mens jeg er deltidsstudent med en deltids vaskejobb ved siden av, og strever meg i hjel på å få endene til å møtes. Hadde ikke vært meg imot at han fikk svi litt økonomisk for å leke med pilten. Men slik jeg ser det, har han ingen konsekvenser av det å sette ett barn til verden. Ikke det at jeg ville byttet med han, for alt i verden, det er jo han som taper på at han ikke har kontakt med ungen vår. Men Fxxx jeg blir så forbanna når jeg tenker på barnet vårt sitt levevilkår i forhold til hans. Det er ikke alle barn som nyter goder av de nye reglene, men pytt pytt, la oss nå bare feie de under en matte, og være glade for de barna som får nyte godt av det. De barna som kommer fra "normale" familieforhold. For det er jo slik det fungerer her, i Norge :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. november 2003 #34 Del Skrevet 17. november 2003 Så er det vel også du som har hovedomsorgen og du får mest tid sammen med barnet. Jeg er glad for hver dag jeg får være sammen med sønnen min men det betyr ikke at jeg er en av de som stikker kjepper i hjulene for samvær. Min ex har så og si null samvær, ihvertfall såpass at han ikke får fradrag for det. Så da kan han skylde seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 17. november 2003 #35 Del Skrevet 17. november 2003 Som stemor' date=' ser man faktisk at det [i']er mye ved bidragsopplegget som ikke henger på greip. :blunke: 1. Bidragsyter må betale mer i bidrag dersom han finner seg en ny partner. - At bidragsmottaker finner seg ny partner, endrer ingenting. 2. Får bidragsyter flere barn, blir det ikke trukket fra noe ekstra i forbindelse med forsørgelse av dette/disse barnet/barna. Tror ikke det er så mange stemødre som klager på at man må betale bidrag, det er vel heller reglene rundt dette som kan diskuteres. :blunke: som mor og stemor; jeg finner dette (i vårt tilfelle) rimelig urettferdig. ikke alle fedre " har stukket av", vet dere. noen mødre gjør det også!!! mor, samboer, sønn (min stesønn) og et barn til lever herrens glade dager og har goood råd. det har ikke vi! det kommer tydelig frem av alt materielt sett som den andre familien har, turer de drar på etc. og dette blir vi minnet på hver annen helg da gutten er her og må nøye seg med vårt nivå. jeg har det som en prinsesse og elsker mitt liv. ville selvsagt ikke byttet med noen - men jeg ser da iallefall urimeligheten som disse bidragsreglene innehar. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 17. november 2003 #36 Del Skrevet 17. november 2003 ikke by sin nye sambo heller. så dette blir vel likt???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 17. november 2003 #37 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg syns det er rett at bidragsreglene ikke endrer seg om far eller mor får flere barn jeg. Jeg syns det er veldig essensielt i dette her at bidraget skal være halvparten av hva barnet koster, uavhengig av inntekt eller hvem som tjener mest. Reglene er sikkert ikke slik da, men jeg kan ikke se at noe annet i det hele tatt er rettferdig. Far (som oftest) bør betale mor halvparten av utgiftene til barnet. Utover det syns jeg det er opp til far selv å vurdere hvor mye av sine penger han har lyst å gi til barnet sitt, som alle andre foreldre selv kan velge hvor mye de vil barna skal få og hvor mye de vil barna skal jobbe selv osv. Dersom far har masse penger er han voksen og selv fullt i stand til å kjøpe barnet sitt en ny sykkel eller skinnjakke dersom han ønsker å gi barnet sitt dette. Jeg syns ikke far skal gi pengene til mor slik at mor gir disse tingene til barnet og far gir ikke noe fordi han har allerede betalt så høyt bidrag. mye mer rettferdig å gi far tillit her og la han avgjøre dette selv. der er ingen grunn til å tro at hovedforsørger er bedre i stand til å avgjøre hva barnet trenger utenom enn den den foreldren som ikke har daglig omsorg. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 18. november 2003 #38 Del Skrevet 18. november 2003 Midt i klagestormen tenkte jeg at jeg skulle bidra med en kuriositet fra et annet land jeg kjenner - hvis en skilt mor som har hovedomsorgen for barna inkl barnebidrag gifter seg igjen, så droppes alt av barnebidrag. Den nye ektemannen tar juridisk over alt av økonomisk ansvar for en annens barn, og den egentlige faren slipper å forsørge sine egne barn. Snålt hva, bridezillas? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 18. november 2003 #39 Del Skrevet 18. november 2003 Hva er det som er så rart med det da???? Skulle vel bare mangle at ikke man skulle få de samme ytelsene som gift/ samboende over lengre tid enn som om man FAKTISK ER ALENE !!! Barnefar MÅ fremdeles betale bidrag uavhengig om barnemoren er gift eller ikke.. DEt er alle de andre stønadene utenom hun mister , barnebidraget kommer ikke barnefar utenom.. Tror du tenker på barnetrygden og ikke barnebidraget Veslebråka... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 18. november 2003 #40 Del Skrevet 18. november 2003 :D Jeg synes at det skulle vært beregnet hvor mye det faktisk koster å forsørge et barn på f.eks fire år. Slik kunne foreldrene dele 50/50 på dette. Min mann har gjennom flere år betalt over 3000 kroner pr. mnd. + utgifter til fritidsaktiviteter og uteklær osv...Ikke fortell meg at det koster over 6000 kroner pr. mnd å ha en fireåring! Da han spurte om hun kunne spleise på balletten i fjor (ta 500 kroner av mottatt bidrag), fordi vi faktisk slet økonomisk fikk han beskjed om at det var uaktuellt for mor skulle til syden med ei venninne. Hun fortalte altså åpent at en stor del av våre (ja, jeg sier våre) bidragspenger gikk med til å finansiere mors fritidsaktiviteter og ikke datterens. Hårreisende og utrolig provoserende. Jeg velger å tro at dette ikke er noe engangstilfelle! Hipp hurra for de nye bidragsreglene.Nå har vi faktisk råd til å få barn sammen også! Gravid-Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå