Gå til innhold

To steg frem og ett tilbake

Gjest Daenerys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er det! :jepp:

Jeg håper de finner ut av det så du blir frisk! Det er aldri gøy å være under utredning og ikke få vite hva som er galt! Krysser fingrene for deg :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

• 4 uker senere...
Gjest Daenerys

Ny diett fungerer supert, men den er litt ensidig, så håper å få litt hjelp med det.

Uansett - jeg har trenti dag! Første skikkelige trening siden juli tror jeg :) Skriver litt mer i kveld eller imorgen, men jeg har en plan nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Herved setter jeg strek over et helvetes år, 2013, som beit meg i rompa og dro meg lang ned i gjørma. For meg er året over nå, jeg venter ikke til nyttår ;)

Men, jeg skal skrive litt om det. Rundt jul i fjor begynte jeg å merke at jeg ikke tålte melk noe særlig lengre. Jeg kuttet ut melk selv, og innså at jeg kanskje burde ta en tur til legen siden jeg var ganske sliten. Ventet til jeg og kjæresten hadde vært i London (og forlovet oss :)). Deretter ble gluten mistenkt, og jeg tok gastroskopi. Negativ, men jeg kuttet gluten i februar, og følte meg bra helt til august. I august ble jeg dårlig igjen, og denne gangen mye verre. Jeg fikk noe som minnet om et angst-anfall på kjøpesenteret (svimmel, kvalm, ute av kontroll, men ikke hyperventilering). Det var starten på 5 mnd som egentlig bare har blitt borte for meg. På det verste kom jeg meg ikke ut av døra. Men jeg har hele tiden sagt til legen at om jeg trodde at dette var psykisk, ville jeg ha sagt ifra. Og det står jeg fast ved. Dette har hele tiden vært intense magesmerter, jeg har måtte rulle ut av senga og sofaen på daglig basis fordi det er vondt å bøye seg.

Massevis av blodprøver og undersøkelser senere har jeg fått diagnosen IBS/irritabel tarm syndrom. Det tok tid, over 3 mnd henvisning til sykehuset. Veldig mye frustrasjon. 5 mnd mistet til masteroppgaven jeg jobber med, og jeg vet enda ikke om jeg kommer til å klare å levere i tide. Jeg har vært så dårlig at jeg har ligget på sofaen hele dagen, og såvidt klart å gå til kjøkkenet. Tanken på butikken har vært fjern fordi det er bråkete der, og folk, og jeg måtte ut og gå. Å kjøre var slitsomt. Altså helt på bunn. Magesmerter, tåkehode og ekstremt utmattethet.

Nå har jeg planer om å glemme dette så godt jeg kan, og være takknemlig for at jeg har funnet et kosthold som ser ut til å fungere. FODMAP heter det, og jeg spiser strengt på dette frem til nyttår. Etter nyttår kan jeg starte å teste om jeg f.eks tåler melk igjen, løk, mais, brokkoli osv. Jeg håper det, men skal klare meg uten også.

Jeg skal ta en time hos ernæringsfysiolog, for akkurat nå er jeg fryktelig matlei. Det er så mye kan ikke, farlig, du blir dårlig, at jeg ofte heller går sulten enn å spise, og det er ikke riktig. Jeg vil ikke få spiseproblemer, og det skal jeg ikke heller, så jeg tar grep nå før jeg får helt matangst.

I dag hadde jeg som jeg skrev over min første treningsøkt siden juli. Det føles herlig. Jeg har spist etter nytt kosthold i en mnd, og hatt mange glipper, men håper å holde meg frisk fremover nå. Starter treningen rolig, men den skal gjennomføres :)

Fremtiden er lys igjen, jeg er ute av det verste, men har en del tanker å bearbeide tror jeg. Litt sorg over all maten jeg ikke kan spise, selv om det høres helt idiotisk ut.

Velkommen 2014, du skal bli et år hvor helsen går først, hvor mat og trening skal være noe det fokuseres på, hvor masteren skal leveres, og jeg skal gifte meg. Det kommer til å bli et fantastisk år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Ny treningsøkt, bein, rumpe og lår.

3x10 50 kg beinpress

3x10 10 kg leg curl (begge disse kan jeg egentlig ta mer på, men starte rolig osv)

3x10 burgarske utfall (døden selv).

Nå etter trening er jeg faktisk utrolig sliten og litt kvalm, så skal ta det med ro resten av dagen og sørge for nok mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daenerys

:klem:

Jeg tror 2014 blir et flott år!

Det tror jeg også! :)

Hurra for 2014! :duskedame: Godt å høre at det går framover Daenerys, skjønner det må ha vært beintøft!! Håper du får en fin jul! :nisselue:

Har ikke vært det kuleste året nei, men nå er det verste over :) Hadde en flott jul, det håper jeg du også har hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Daenerys

I dag jogget jeg intervaller, 9 km/t i 4 min 5 ganger, med 2 minutters rask gange som pause. Og det var ikke forferdelig :) Ble litt over 4 km, en halvtimes trening. Fikk brukt mine nye rosa treningssko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg failer jo totalt på loggføring her da :ler: Jeg har trent fire dager på rad nå, det jeg skrev her var første trening. Dagen etter ble det litt sykling og styrke på rygg og bryst, i går litt jogg og styrke bein, og i dag 8 km tur :) Jeg begynner å kjenne meg som meg selv igjen altså!

Ny uke, og snart nytt år :) Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...