Gå til innhold

You will pay for this!


waco

Anbefalte innlegg

Sier pappaen til vesle Dereka.... Trusler i en rettsal?

Hvor lurt er det?

20-åringen ble frikjent for voldekt, det er jo en selvfølge da man ikke har bevist voldekt i det hele tatt.....

Dereka ble myrdet og derfor må det være en morder der....20-åringen hadde max uflaks for å si det sånn.....

Hva annet har skjedd i det siste?

Det var et annet overlagt drap, en mor og hennes døtre og en mindreårig gutt, - man skulle nesten tro at en kvinne kan drepe en mann på sjukehus og bli frikjent...

Altså en person som ligger innlagt med kateter og intravinøst er en "livsfare" for en kvinne.....

You will pay for this! sa mora.... og hevet dødsforsikringspremien til 500 000 norske blanke kroner.... Med rettens velsignelse tok man et liv...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.... det har du helt rett i.

Jeg forstår ikke hvordan man kan noe som helst tiltro til rettens system når den åpner for private gjengjeldesemetoder og private hevnoppgjør.

Det er som jeg alltid har sagt, rettsvesenet, politi, advokater, dommere og jurister har egentlig gravet sin egen grav...

Man trenger ikke disse parasittene lengere, er retten for advokater eller borgere?

Men noen tror jo det er forebyggende å låse folk på celler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Man åpner nok også opp for hevn av private hvis ikke samfunnet er sitt ansvar bevisst og straffer de som gjør særdeles ille kriminalitet (eks dreper andres barn). Dette er en problemstilling man kan lese om i kriminologisk litteratur.

Straff rehabiliterer ikke alltid, og fengsel er sjelden den beste løsning, rent teoretisk sett. Men samfunnet har krav som må etterkommes, ellers vil folk ta hevn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At faren til Dereka sa det han gjorde, forstår jeg.

Når det gjelder den andre saken, om de som drepte faren, er jeg enig med jusprofessoren som sier at det er oppsiktsvekkende at det regnes som nødverge før de sto i en livstruende situasjon. Politiet burde blitt innblandet i stedet for at de tok loven i egne hender. Tviler ikke på at faren hadde gjort mye grusomt, men nødverge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot...vel...

Nå er jo poenget at private gjør opp med egne midler?

Jeg mener...hvem som helst kan jo påstå seg misbrukt og trakassert og du vet.... Fordelen med privat rettanvendelse er at straffen blir mer rettferdig....

Det systemet vi har nå er fullstendig ubruktbart, f eks i Norge idag sitter det ca 130 kvinner som soner fengselsdom....

Altså blant norges 2.5 millioner kvinner har vi 130 kvinnesjeler som sitter på fengselsdom....

No way at noen skal ha meg til å tro at det finnes så jævlig mange uskyldige damer i dette land.... det gjør det bare ikke. Vi må slutte med denne fengselsgalskapen FORDI DET BEVISER URETTFERDIGHET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder den andre saken, om de som drepte faren, er jeg enig med jusprofessoren som sier at det er oppsiktsvekkende at det regnes som nødverge før de sto i en livstruende situasjon. Politiet burde blitt innblandet i stedet for at de tok loven i egne hender. Tviler ikke på at faren hadde gjort mye grusomt, men nødverge?

Dommen vil nok helt sikkert bli anket, for dette er et viktig prinsippielt spørsmål man ønsker avklart. Imidlertid finnes det noe som heter preventivt nødverge. Dette bruker UHYRE sjelden, derfor er det viktig med en avklaring.

Vet at en kvinne skjøt mannen mens han sov. Hun ble frikjent pga levde i et forhold med drapstrusler og overvåkning og forfølgning, samt grov mishandling.

Det systemet vi har nå er fullstendig ubruktbart, f eks i Norge idag sitter det ca 130 kvinner som soner fengselsdom....

Det er mange grunner tiul at få kvinner sitter i fengsel. Faktisk er det svært mange av disse som er utlendinger (tatt for narkotikasmugling). Grunnen til dette er komplisert, men det er mye omhandlet i kriminologien. Faktum er at kvinner gjør mye mindre grovere kriminalitet enn menn. mer om dette i norsk kriminalstatistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot, jeg tror at kvinner generelt blir straffet lavere enn menn og det forklarer mye av forskjellen mellom kjønnene og dere soningdøgn...

Alle har massevis av eksempler om kjærestepar som gjør noe ulovlig og jenta blir frikjent fordi hun var "presset" og mannen blir straffet.... Folk forutsetter selv idag at mannen er overgriper og damer er uskyldige ofre for omstendighetens lumske grep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks unge jenter som drikker seg drita blir kjørt på legevakta, mens gutter havner på glattcella.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco; i enhver rettssak er det flere vanlige folk som dommere enn det er juridiske dommere. Kan man da skylde ubetinget på rettssystemet som sådann, eller må man skylde litt på samfunnet som vi alle er en del av også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener...hvem som helst kan jo påstå seg misbrukt og trakassert og du vet....

Bl a derfor har vi et rettsvesen for å avgjøre hva som eventuelt har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at folka som drepte faren sin ble frikjent er at saken stiller en del viktige prinsippelle spørsmål som bør avgjøres av en høyere domstol, hels Høesterett.

De blir nok dømt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dereka ble myrdet og derfor må det være en morder der....20-åringen hadde max uflaks for å si det sånn.....

Er det mye som tyder på at han er uskyldig mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener....gjør man et overlagt drap så gjør man det ikke på den måten....

Forresten er det de ukjente sporene utenfor huset, det er ikke merker etter at 20 åringen krøp gjennom vinduet (han sa han ble sluppet inn gjennom døren).....

Mann 40.... jeg mener ingenting, det eneste jeg tror er at ingenting er sikkert.... Hvem veit, kanskje hun snubla oppå ham mens han sov?

Men mye tyder på 20-åringen er skyldig her, men hvis vi skal ha et rettsystem som fungerer, burde pappaen til dereka bli straffet for trusler, akkurat som 20-åringen ble straffet for drap....

Det er jo egentlig det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er faren til Dereka fra USA, der straffer de mye hardere, så hans reaksjon kan forklares. Videre er hans datter drept, og han kan derfor tillate seg utbrudd av ulik karakter.

For det andre har man fryktet at 20-åringen kunne utføre en slik handling, allerede for flere år siden.

Om saken på sykehuset, med faren som ble drept, vil jeg bare ganske enkelt si: Kjempeflott at de ble trodd!

De som drepte har ganske sikkert levd med psykisk terror i mange år, og har helt sikkert vært truet på livet utallige ganger.

Så tilslutt: Det kan godt være at det er få kvinner i fengsel, men kvinner som blir dømt for mord/drap, blir ofte dømt strengere enn menn som blir dømt for samme type forbrytelse(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste faktisk et eller annet sted i dag (orker ikke lete etter kilden) at kvinner som dømmes for mord får lengre straffer enn menn jeg.... SÅnn i forhold til Wackos påstand om at kvinner slipper lettere unna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener....gjør man et overlagt drap så gjør man det ikke på den måten....

Drap blir begått på mange måter, man kan ikke alltid gå ut fra at forbrytelser blir begått på en intelligent måte. Folk fortsetter å sette igjen fingeravtrykk osv. Var det overlagt drap Derekas morder ble dømt for? Ville kanskje trodd det var forsettelig, men har ikke fått det med meg av en eller annen grunn.

Mann 40.... jeg mener ingenting' date=' det eneste jeg tror er at ingenting er sikkert.... Hvem veit, kanskje hun snubla oppå ham mens han sov? [/quote']

En del ting er sikkert. Når det gjelder denne saken er det ganske tunge bevis og indisier. Avtrykk av den dømtes hånd i Derekas blod f eks når det gjelder såkalte tekniske bevis. Indisier: Den dømte kvittet seg med skoene han hadde på seg, hadde brukt dem i lang tid før drapet, løy om når han hadde kjøpt dem og når han hadde kastet dem osv. Som du skriver under så er du jo enig i at det er en del ting som tyder på at han er skyldig.

Waco, jeg tror ikke du egentlig mener at det at vi ser gjennom fingrene med Derekas fars utbrudd, betyr at rettssystemet ikke fungerer.

Hva mener du med at det egentlig er det samme? At begge har begått en forbrytelse? Hvis det er det du mener, er det en viss forskjell i alvorlighetsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener....gjør man et overlagt drap så gjør man det ikke på den måten....

Tiltalte i Dereka-saken ble i formiddag dømt til 13 års fengsel for forsettlig drap under særdeles skjerpende omstendigheter.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=201454

Waco: Overlagt drap betyr at man har planlagt drapet i lengre tid i forveien.

Forsettlig drap er noe annet. det betyr at man har utført handlingen med den hensikt å drepe, men at den ikke er planlagt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco: Overlagt drap betyr at man har planlagt drapet i lengre tid i forveien.

Poirot, er det ikke slik at det er overlagt selv om man bestemmer seg for å drepe rett før drapshandlingen. Vanskelig for aktoratet å bevise, men er det ikke prinsipielt sett slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot, er det ikke slik at det er overlagt selv om man bestemmer seg for å drepe rett før drapshandlingen. Vanskelig for aktoratet å bevise, men er det ikke prinsipielt sett slik?

Nei, ikke nødvendigvis for handlingen må være nøye gjennomtenkt og planlagt. Men det er ofte vanskelig å bevise, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...