Gå til innhold

Bjeffehalsbånd?


Drømmer om 2

Anbefalte innlegg

Hei alle hundeeiere :)

Jeg har en nydelig, trygg og snill Havanese blanding!!

Men vi har en liten utfordring, han bjeffer så innmari ute i hagen, vi bor i blindvei, så han har hele området for seg selv, døra står opp så han kan løpe inn og ut som han vil..

Han varsler så innmari på ALT!! fugler, biler, naboen ALT!!

Jeg blir gaaaaaaal.... han vekker jo naboene når han er ute på mårningen, og vekke nabodatteren på kvelden!

Han får lange gode turer så og si hver dag, han bjeffer ALDRI på tur, eller i noen andre settinger!

Jeg må legge til at jeg er meget sikker på at det ikke skyldes usikkerhet, da han er trygg og fin ute i hagen, han er lenge ute om gangen og kan sovne/kose seg i sola :)

Vi vurderer nå et bjeffehalsbånd med sånn spray i.. Er det noen som har tips om merke ? og evt erfaringer med dette??

På forhånd TAKK for svar :D

Endret av Drømmer om 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, søskenbarnet mitt fikk sånn til hunden deres, men hun bjeffet om mulig MER, virket nesten som hun likte lukta, eller så bare skjønte hun ikke sammenhengen... De hadde sånn sitronlukt... Hun bjeffet om natten, og når de sto opp om morgenen så luktet hele stua sitron :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, søskenbarnet mitt fikk sånn til hunden deres, men hun bjeffet om mulig MER, virket nesten som hun likte lukta, eller så bare skjønte hun ikke sammenhengen... De hadde sånn sitronlukt... Hun bjeffet om natten, og når de sto opp om morgenen så luktet hele stua sitron :)

HAHA, jeg må le :fnise:

Gudsjelov, gjelder dette da KUN i hagen....

Om natten sover han trygt i buret sitt :rodmer:

Men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forkastelig. Det er forbipasserende som han bjeffer på, og da avleder du og premierer han de gangene han er flink og ikke bjeffer. Da vil han antagelig være flink når han er alene også.

Alternativet er å ikke ha han ute alene i det hele tatt, da fjerner du han fra hele situasjonen.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Har desverre ikke noe svar på hvordan du kan løse det, men har hørt en del negativt om disse halsbåndene.

Men dersom dere vet at han vekker naboer, hvorfor lar dere han stå ute om morningen da? Det mener jeg er respektløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall ikke noe galt med hunden din! Den er bare veldig oppmerksom og vil vise at der HAN som bor der. Mitt tips er å aldri straffe dyret for å oppnå ønsket oppførsel. De lærer hundre ganger bedre av å få ros enn å få straff for noe de gjør. Men ros trenger ikke være "åååh, flink bisk! Jaaa!!!!", opphisset energi fremmer bare oppførselen dens og den vil trolig bare bjeffe mer. Ved å ha en rolig energi smitter det over på hunden, og det er like bra som ros. Når hunden er oppspilt og bjeffer kan du prøve å gå helt rolig mot den, få den til å legge seg og vent til den er helt rolig. En godbit når den er helt stille er også bra, men da må du passe på å at hunden er rolig og ikke oppspilt når han får godbiten.

Kjenner mange som har slike hunder, og dette skal visst gi god effekt. Kanskje vanskelig om hunden er mye alene, men hvis hunden likevel er mye oppspilt kan det hende at den trenger mer mosjon. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finner mange typen bjeffehalsbånd der ute.. Jeg har et som piper slik at det er bare hunden som hører det, så har jeg et strømbånd, heldigvis trenger jeg ikke bruke noen av de da han sjelden bjeffer :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite sansen for slike bjeffehalsbånd, og ser på det litt som "latmannstrening". Det er heller ikke alle som bryr seg så mye om sitronvannet, eventuelt at de venner seg til det raskt, og du har kastet bort noen hundrelapper. (Strømhalsbånd til hjemmebruk synes jeg høres svært ille ut, og er vel heller ikke lovlig?). Hva med heller å trene den, slik som blir nevnt av andre i tråden? Eller i det minste begrense hvor mye den får løpe ut og bjeffe på forbipasserende, det må jo være stressende for hunden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, strømhalsbånd kan man ikke bruke i Norge hvis man ikke har en godkjenning eller autorisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Er like morsomt hver gang og stille sprm her på kg :)

Som sagt bor vi i blind vei, med hagen mot ett hus..

Han varsler ikke på de 4 som bor der, 2 mennesker og 2 hunder.. de er ofte sammen i hagen og leker!

Jeg vet jo ikke om han vekker de, men det er jo ikkeno hyggelig med hundebjeff på mårningen :)

De har aldri sagt noe, og de er veldig glade i han.. (jeg vil bare ikke være til bry)

Han får IKKE for lite tur, mosjon osv... Dette er jeg veldig sikker på!

Han trives ute i hagen med oss og uten oss... Døra er åpen når han er ute, så han gjør som han vil!!

Jeg vet også at det ikke er noe feil med han, og at han kun vokter!!

Han får ett NEI, når han bjeffer og stopper da med en gang... Da er det ros, ala BRAA :D

Det er vanskelig og følge opp dette da det som sagt kun skjer ute, og han er mye mere ute en oss!!

Graver, leker, løper rundt bassenget og koser seg... Så kommer det en liten fugl og da er han i gang..

Strøm har aldri vært alternativet hos oss, men vetrinær nevnte sånn sprut halsbånd, og en venninde av meg som driver hundeskole sa at i noen tilfeller kan det få hunden ut av Bjeffe rytmen..

Derfor vurderer vi prøve, slik at han kan fortsette og få løpe ute uten av vi "plager" noen..

Noen andre med erfaringer??

Det er derfor jeg ikke bare kjøper dette her, for jeg ønsker andres meninger..

Jeg må legge til at vi driver med aktiv hundetrening og vi jobber mye med lydighet osv noe vi begge 2 liker veldig godt, så NEI jeg vil ikke si at vi er mennesker som velger en latmannsløsning..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv en renraset Havanais :) Hun bjeffer ikke det heletatt og er musestille, i begynnelsen ble vi urolig for om hun i det heletatt kunne bjeffe. Men når det er sagt, vil jeg bare nevne for deg at Havanaiser har mye vaktinstinkt i seg! De er kvalifisert som "lette å trene opp til vakthunder" fordi de er såpass oppmerksomme på lyd og lys og ting som skjer rundt dem.

Å bruke bjeffehalsbånd er noe jeg virkelig er imot. Ikke bare er det svært ubehagelig for hunden, men det kan få verre utfall og at hunden bjeffer mer. Du vet sikkert hvor lettlærte Havanaiser er? Jeg tror det beste for deg ville vært å trene opp hunden til å ikke bjeffe på biler, mennesker, dyr og sånt. Det er aldri for sent for en Havanais å lære, og dermed kan du begynne nå! Du finner bøker om hvordan det skal gjøres, og anbefalinger fra mennesker som har gjort det samme på nett. Et bjeffehalsbånd virker som den "enkele" løsningen på et problem, men jeg syns det høres grusomt ut.

Husk også at Havanaisen er såpass sosial at den ønsker ikke stå ute alene lenge. Og da kan den lett begynne å varsle om at den vil inn å være sammen med menneskene inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan risikere at han blir redd.

Eller at årsaken til at han bjeffer er fordi han er redd, og så tvinges til å være stille pga bjeffehalsbåndet. da må han holde redselen og usikkerheten inni seg, og det er vondt.

Stå heller klar og kjeft på ham, og ta ham rett inn når han bjeffer, eller sprut vann på han uten at han ser at dere spruter. Eller ikke la han være ute alene ... det er jo det greieste. iallefall om morgenen og seint om kvelden.

Litt bjeffing på dagtid får så være, men så passer man på at han ikke forstyrrer når folk sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thessie!

Du kan risikere at han blir redd.

Eller at årsaken til at han bjeffer er fordi han er redd, og så tvinges til å være stille pga bjeffehalsbåndet. da må han holde redselen og usikkerheten inni seg, og det er vondt.

Stå heller klar og kjeft på ham, og ta ham rett inn når han bjeffer, eller sprut vann på han uten at han ser at dere spruter. Eller ikke la han være ute alene ... det er jo det greieste. iallefall om morgenen og seint om kvelden.

Litt bjeffing på dagtid får så være, men så passer man på at han ikke forstyrrer når folk sover.

Kjefte på han og sprute vann på ham? Det skal man IKKE gjøre! Det er ikke den beste eller mest effektive måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønnfi

Jeg forsøkte slikt sprutehalsbånd på hunden min som plutselig begynte å bjeffe på forbipasserende.

-Jada jeg hadde forsøkt ros, premiering og alt det andre først.

Men jeg opplevde at hunden faktisk ikke skjønte hva det kom av. Stank av sitron (som forøvrig lukta som mygglys) av hund og ingen bedring.

Anbefales ikke. (jeg lånte ett i dyrebutikken som "hadde kjempegode tilbakemeldinger" på akkurat det halsbåndet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv en renraset Havanais :) Hun bjeffer ikke det heletatt og er musestille, i begynnelsen ble vi urolig for om hun i det heletatt kunne bjeffe. Men når det er sagt, vil jeg bare nevne for deg at Havanaiser har mye vaktinstinkt i seg! De er kvalifisert som "lette å trene opp til vakthunder" fordi de er såpass oppmerksomme på lyd og lys og ting som skjer rundt dem.

Å bruke bjeffehalsbånd er noe jeg virkelig er imot. Ikke bare er det svært ubehagelig for hunden, men det kan få verre utfall og at hunden bjeffer mer. Du vet sikkert hvor lettlærte Havanaiser er? Jeg tror det beste for deg ville vært å trene opp hunden til å ikke bjeffe på biler, mennesker, dyr og sånt. Det er aldri for sent for en Havanais å lære, og dermed kan du begynne nå! Du finner bøker om hvordan det skal gjøres, og anbefalinger fra mennesker som har gjort det samme på nett. Et bjeffehalsbånd virker som den "enkele" løsningen på et problem, men jeg syns det høres grusomt ut.

Husk også at Havanaisen er såpass sosial at den ønsker ikke stå ute alene lenge. Og da kan den lett begynne å varsle om at den vil inn å være sammen med menneskene inne.

Takk for tilbakemld.. Vår er også en stille sjel, men har også veldig vokter innstingt..

Jeg har nok lest det meste om denne rasen, men da jeg har en blanding (shi tzu, powder puff, havanais)

Så kan det jo komme frem litt forskjellig :)

Han er meget lærenem, og som jeg skrev over er dette en del av hobbyen vår, altså vi driver aktivt med trening!!

På skolen vi går, var det også veldig forståels for at man ikke kan løpe ut til han og sifra/gi ros hver gang det var noe.. De anbefalte også andre muligheter!!

Jeg må også skrive det IGJEN, han står ute MEN løper ut og inn til oss som han vil.. han er meget sosial men elsker og vær ute i hagen... Døren er ALLTID oppe når han er ute, vi er kanskje 4meter unna han, og ser han da ofte gjennom vinduet :)

Vi får se hva vi gjør, han bjeffer jo når vi er ute med han også.. skal passe på vettu :D

TAKK for svar hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forsøkte slikt sprutehalsbånd på hunden min som plutselig begynte å bjeffe på forbipasserende.

-Jada jeg hadde forsøkt ros, premiering og alt det andre først.

Men jeg opplevde at hunden faktisk ikke skjønte hva det kom av. Stank av sitron (som forøvrig lukta som mygglys) av hund og ingen bedring.

Anbefales ikke. (jeg lånte ett i dyrebutikken som "hadde kjempegode tilbakemeldinger" på akkurat det halsbåndet)

Tusen takk, for konstruktiv tilbakemld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan risikere at han blir redd.

Eller at årsaken til at han bjeffer er fordi han er redd, og så tvinges til å være stille pga bjeffehalsbåndet. da må han holde redselen og usikkerheten inni seg, og det er vondt.

Stå heller klar og kjeft på ham, og ta ham rett inn når han bjeffer, eller sprut vann på han uten at han ser at dere spruter. Eller ikke la han være ute alene ... det er jo det greieste. iallefall om morgenen og seint om kvelden.

Litt bjeffing på dagtid får så være, men så passer man på at han ikke forstyrrer når folk sover.

Alså, han bjeffer pga vokting.. han er ikke redd!!

Vi tar han inn, når han bjeffer, MEN kjefting skjer IKKE her i gården her er det ros for positiv adferd det negative blir sagt NEi til, men elles ikke noe mer oppstandelse!!

Han er som tidligere skrevet ute med åpen dør, han vil være ute.. koser seg stort, men skal vokte gården og da kan det til tider bli litt lyd!!

Takk for svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken veterinær er det som anbefaler et slikt halsbånd?

Nå har jeg fått det "anbefalt" som i at de sa at jeg kunne høre med de som driver/har lang kjennskap til den /de rasen/rasene jeg har (han er blanding)

og høre om tips, man skal ikke alltid avfeie løsninger selv om det er noe som ikke funket for deg :D

Da dette ikke skader hunden, eller gjør vondt på noen måte så søker jeg litt tilbakemld av andre med erfaring!!

Jeg har også fått beskjed fra venninde som driver hundeskole, og fra den skolen jeg er med i at man burde undersøke med andre havanais eiere om hva som kan funke, og om sprut halsbånd er en av mulighetene :D

Syntes det er flott jeg, at de ber meg sjekke litt!!

Endret av Drømmer om 2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Det er uansett ikke lov med spruthalsbånd på hunder uten overvåkning, og det er den jo i hagen når dere ikke er ute med ham, så den er jo grei.

Dere må nesten bare være ute med ham og trene bort så mye av bjeffingen dere kan før han får lov til å være ute alene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...