Gå til innhold

9 mnd og har begynt å våkne på natta igjen


pusla

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på snart 9 mnd som de siste to månedene har sovet hele natta (fra kl 20 til 7) uten mat og som regel har jeg bare måttet putte inn smokken en gang. Men de siste par ukene har hun hatt litt div plager som har gjort at hun har våknet på nettene og jeg har tatt henne inn i dobbeltsenga og roet henne der. Og da har hun ofte sovnet på sida i amrkroken min.

Nå ser det ut som hun har vent seg til dette og at hun skjønner at hvis hun gråter så tar jeg henne opp til meg. I natt våkna hun 2.30 og var bare litt urolig først, men begynte å skrike mer og mer. Hun roet seg med en gang jeg tok henne over i min seng og la henne inntil meg. Så nå tror jeg nok kanskje at dette bare har blitt en vane.

Jeg har ikke særlig lyst til å bare la henne ligge og skrike, selvom jeg vet at mange bruker denne metoden. Men finnes det noen andre måte jeg kan få henne til å sove hele natta i sin seng igjen?? Jeg trenger noen råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikkje uvanlig det her.

Er ikkje nåke kjekt å la henne ligge å skrike, men om en går opp med jamne mellomrom så skjønner ho at du er i nærheten.

Ellers har vi pleidd å bare gi de litt varm melk, men kan fort bli en vane av det òg. Alt går over. Tulla mi på snart 2 år våkner av og til om natta enda, men ikkje så ofte. Da får ho smokken sin og etterkvert får ho kanskje en skvett med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjorde du det første gangen? Kan hende du bare må ta en ny runde med det. Det er det som er dumt med sykdom, at man ofte må begynne "på nytt" med gode vaner etterpå. Ellers gjorde hun det av selv?

Bra at du ikke vil bruke skrikekur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin: hun sov hele natta av seg selv for et par måneder siden. En natt lot jeg henne ligge og småsutre litt i ti min. og da sovna hun av seg selv. Så det gikk liksom av seg selv.

Jeg vil helst ikke gi henne melk på natta igjen, for da er jeg redd hun venner seg til det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt... Mine tvillinger er nå 2 år, og vi har stadig perioder med nattevåkning fortsatt. Dette kan gå opp og ned frem til de er ca 2,5 år...

Bare å være standhaftig og gjør det dere gjorde sist en gang til, det pleier å gå over igjen (hos de heldige :gjeiper: , ikke hos oss :natti: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste du gjør er å trøste henne og gi henne det hun vil ha på natta. (og med det mener jeg ikke melk, om hun allerede er avvennet) Om du gjør det vil dette bare være en periode som går over igjen. Det har ingenting med vane å gjøre det at hun sovner i armkroken din, hun trenger å vite at du er der. Når hun igjen har fått tryggheten tilbake kommer hun til å sove hele natten igjen.

Unger blir utrygge i perioder og trenger bekreftelse. En unge som blir ignorert vil bare fortsette å våkne og styre på, det er iallefall sikkert.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig at så små barn har perioder der de våkner på nettene, det fins jo også barn som ikke sove rundt før de er over 1 år. Vår begynte å våkne ofte på nettene for 3 mnd siden og han gjør det fortsatt noen netter. Tror det har litt å gjøre med at det er mye lysere ute. Han er forresten 10 mnd og har sovet rundt siden han var 3 uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...