Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2011 #41 Skrevet 17. juni 2011 Ellers er jo Ølkylling på boks en velsmakende klassiker. Jeg synes forøvrig grillspyd med vekselvis grønnsaker og kjøtt er kjempegodt. Jeg bruker ikke marinade - men det kan man jo gjøre som man vil med. Man tager: Grillspyd i tre Løk Paprika Sjampinjong Biff eller kyllingkjøtt Skjær grønnsakene i store biter. Skjær kjøttet i passe store biter. Tre på grillspydet med grønnsak - kjøtt - grønnsak - kjøtt - grønnsak. Serveres for seg selv eller med dagens tilbehør. Dette er forresten utmerket også på engangsgrill siden kjøttet ikke er så store biter at det krever "evig grilling".
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #42 Skrevet 17. juni 2011 Ellers er jo Ølkylling på boks en velsmakende klassiker. Jeg synes forøvrig grillspyd med vekselvis grønnsaker og kjøtt er kjempegodt. Jeg bruker ikke marinade - men det kan man jo gjøre som man vil med. Man tager: Grillspyd i tre Løk Paprika Sjampinjong Biff eller kyllingkjøtt Skjær grønnsakene i store biter. Skjær kjøttet i passe store biter. Tre på grillspydet med grønnsak - kjøtt - grønnsak - kjøtt - grønnsak. Serveres for seg selv eller med dagens tilbehør. Dette er forresten utmerket også på engangsgrill siden kjøttet ikke er så store biter at det krever "evig grilling". Jeg har aldri grillet noe særlig grillspyd... Er grønnsakene og kjøttet ferdig grillet sammen? Eller bør man montere grønnsakene etter at kjøttet har grillet en stund?
SmallTalk Skrevet 17. juni 2011 #43 Skrevet 17. juni 2011 Jeg har aldri grillet noe særlig grillspyd... Er grønnsakene og kjøttet ferdig grillet sammen? Eller bør man montere grønnsakene etter at kjøttet har grillet en stund? Kjøttet og grønnsakene blir ferdige samtidig. Cluet er å ikke lage kjøttbitene for store, og å ha grønnsaksbitene ganske store. Dersom man bruker trespidd så bør disse legges i vann før de tas i bruk. Gjør man ikke det kan man ende opp med at trepinnene brenner opp.
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #44 Skrevet 17. juni 2011 Kjøttet og grønnsakene blir ferdige samtidig. Cluet er å ikke lage kjøttbitene for store, og å ha grønnsaksbitene ganske store. Dersom man bruker trespidd så bør disse legges i vann før de tas i bruk. Gjør man ikke det kan man ende opp med at trepinnene brenner opp. Ja det du sier er logisk =) Men for å få satt det inn i proporsjoner i mitt hode hehe.. Hvor stor bør kjøttbitene være i forhold til grønnsakene da, sånn at det ikke blir rått inni? Eksempel en paprika er jo sånn cirka like stor, hvis jeg kutter den i 4 biter?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #45 Skrevet 17. juni 2011 Nei men du rakket ned på andres innlegg å fremhevet din som et mye bedre alternativ.. Det resulterte i at en av de som JEG syntes hadde greie tips ville forlate tråden. Du kunne kanskje fremhevet deg selv på en litt mere "demokratisk" måte. No hard feelings, men jeg blir litt gretten når jeg er sulten. Joa. Men det er jo hevet over enhver tvil at skikkelig aïoli er langt bedre enn noe som er tilsatt aromat. Det tror jeg er universelt. Og dersom du er sulten anbefaler jeg altså den gode aiolien - den uten rømme og aromat. 2
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #46 Skrevet 17. juni 2011 Joa. Men det er jo hevet over enhver tvil at skikkelig aïoli er langt bedre enn noe som er tilsatt aromat. Det tror jeg er universelt. Og dersom du er sulten anbefaler jeg altså den gode aiolien - den uten rømme og aromat. Jada, jeg digger mat som er laget med kjærlighet og ifra bunnen av.. =) Det er jo bare helt KONGE..
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2011 #47 Skrevet 17. juni 2011 Ja det du sier er logisk =) Men for å få satt det inn i proporsjoner i mitt hode hehe.. Hvor stor bør kjøttbitene være i forhold til grønnsakene da, sånn at det ikke blir rått inni? Eksempel en paprika er jo sånn cirka like stor, hvis jeg kutter den i 4 biter? Bruk løken som eksempel. Der kutter jeg den i 4 eller 5 båter. Så har jeg kjøttbit som er 3-4 cm lang og bred. Altså så stor at den ikke blir svidd og samtidig så liten at den blir ferdig. Og det blir veldig godt og saftig alt sammen. 4-5 biter på paprika og soppen hel (bruk store).
Gjest Harriet Skrevet 18. juni 2011 #48 Skrevet 18. juni 2011 Når det gjelder grilling så anbefaler jeg bloggen, Spis, drikk, lev. Der har jeg fått utrolig mange gode tips.
Kosemose Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #49 Skrevet 18. juni 2011 Å, takk for link Harriet! Nok en herlig matblogg med masse god inspirasjon :slurp:
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #50 Skrevet 18. juni 2011 Vi lagde pizza med den gamle kulegrillen vår her om dagen, og det ble kjempegodt! Tynn bunn, litt ost og skinke og noen dæsjer med mozarella her og der... Nam! Hvordan gjorde du dette? Kan du forklare nærmere? Jeg fikk lyst til å prøve.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå