Gå til innhold

Grillmat?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns grillmat er så utrolig kjedelig, nå er det høysesong for avslutninger med grilling an mass. Så, hva er ditt beste grilltips? Blir veldig glad for gode og sunne alternativer til sommerkoteletter og grillskiver :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marinerte scampi på spyd, eller hvit fisk. Mmmm... Du får ikke noe bedre.

• Liker 1
Gjest Bjørn82
Skrevet

OIOIOIOI!!! Nå skal jeg bare dra på meg mat-vrak maska jeg bruker å ha når jeg griller.

Først vil jeg si at noe av den mest fantastiske maten man kan spise er grillet. Og det er helt utrolig hva man kan grille! =)

Spearibs: De man kjøper i butikken er ofte veldig salte og egentlig ikke noe gode. Men om du fjerner noe av marinaden som er på dem og faktisk koker dem, griller dem litt før du avslutningsvis marinerer dem med en marinade av eget ønske mot slutten av grillingen. Da blir de utrolig mye bedre.

Fisk: Alufolie er din aller beste venn nå.. I den kan du legge fisken eksempelvis en fjellørret på 4-700g. Den må være renset men trenger ikke være file. Fyll fisken innvendig med hvitløk, paprika, pepper, litt søya saus... og ha litt olje både sammen med grønnsakene og litt utpå fisken før du pakker den inn i folien. Den grilles til den er ferdig i folien.

Veggies: Det er grønnsaker som skal på grillen jeg er mest glad i å kutte opp, for da skal bitene være store og jeg slipper å kutte leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge!! =) Grønnsaker som aubergine, brekkbønner, paprika, mais og sopp kan kuttes opp og marineres. Ha dem gjerne i en bolle som du blander alt i. Marinaden kan være litt soya saus, finhakket hvitløk og litt olje. Du grill-steker dem på enten grillens stekepanne(gassgrill) eller så pakker du grønnsakene inn i alufolie au`la fisk! =)

• Liker 3
Skrevet

Bjørn82: Fy fader, nå ble jeg sulten. Tester mere grønnsaker neste gang!

Vi griller som regel kun de som er på spydene. Bra tips om spearribsene, det har jeg nemlig sluttet å kjøpe nettopp pga den oversaltede grillkryddersmaken. Bjerkes Ajoli passer til all grillmat også. Og grillet pita-, eller nanbrød er også utrolig digg.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Bjørn82: Fy fader, nå ble jeg sulten. Tester mere grønnsaker neste gang!

Vi griller som regel kun de som er på spydene. Bra tips om spearribsene, det har jeg nemlig sluttet å kjøpe nettopp pga den oversaltede grillkryddersmaken. Bjerkes Ajoli passer til all grillmat også. Og grillet pita-, eller nanbrød er også utrolig digg.

Oh yes! =) Det er så sinnsykt mye godt man kan grilljere! =) Bjerkes Ajoli er det en marinade eller?

Har aldri tenkt på å grille brød.. Det skal vertfall jeg teste ut!!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke sulten. :sjenert:

Hvis man drukner både grønnsaker og fjellørret (!) i soyasaus, smaker ikke alt bare... soyasaus, da? Og liker man ikke maten oversaltet, kan det umulig være veien å gå.

Hvis jeg fyller fjellørret med noe, vil det være ting som sitronskiver, tynnskåret fennikel og dill.

• Liker 3
Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg ble ikke sulten. :sjenert:

Hvis man drukner både grønnsaker og fjellørret (!) i soyasaus, smaker ikke alt bare... soyasaus, da? Og liker man ikke maten oversaltet, kan det umulig være veien å gå.

Hvis jeg fyller fjellørret med noe, vil det være ting som sitronskiver, tynnskåret fennikel og dill.

Hvor fikk du drukne ifra?

Ja det fins endeløse måter og kombinasjoner å få til mat ved bruk av grill.

Men soya saus er et MYE bedre og smaksfremhevende krydder enn hva salt er. Derfor om du bruker tilsvarende mengder soya saus som du bruker salt blir ingen ting oversaltet. Om du derimot ikke skal ha salt i maten kan du jo bare la det være.

PS! sitron hører ikke hjemme i grillmat!=)

AnonymBruker
Skrevet

PS! sitron hører ikke hjemme i grillmat!=)

Hvorfor ikke?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Oh yes! =) Det er så sinnsykt mye godt man kan grilljere! =) Bjerkes Ajoli er det en marinade eller?

Har aldri tenkt på å grille brød.. Det skal vertfall jeg teste ut!!!

Hmm.. Det er en type dressing/majones med hvitløk i.

Ajoli til salaten og/eller dyppe scampi og brød i.

Endret av Titti72
Gjest Bjørn82
Skrevet

Hmm.. Det er en type dressing/majones med hvitløk i.

Ajoli til salaten og/eller dyppe scampi og brød i.

MMMMmmmmmm!!! Jeg skal teste når jeg kommer meg hjem ifra jobb...!! =)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag "lettvint aioli" selv, det er godt det :)

Man tager 1 beger Seterrømme, 1 pose majones, 2-5 fedd hvitløk avhengig av hvor mye hvitløk du liker (finhakket sådan), saften av en halv sitron. Så krydrer du med Aromat eller litt salt og pepper (smak til selvfølgelig) og rør det hele sammen. La aioli'en stå i kjøleskapet en liten stund, eller til neste dag, da setter smaken seg. Varier med å tilsette finhakket fersk chilli eller purre, disse variantene er spesielt godt til sjømat/reker :)

AnonymBruker
Skrevet

Lag "lettvint aioli" selv, det er godt det :)

Man tager 1 beger Seterrømme, 1 pose majones, 2-5 fedd hvitløk avhengig av hvor mye hvitløk du liker (finhakket sådan), saften av en halv sitron. Så krydrer du med Aromat eller litt salt og pepper (smak til selvfølgelig) og rør det hele sammen. La aioli'en stå i kjøleskapet en liten stund, eller til neste dag, da setter smaken seg. Varier med å tilsette finhakket fersk chilli eller purre, disse variantene er spesielt godt til sjømat/reker :)

Hvorfor i all verden lage aïoli av industrimajones, aromat (!) og rømme når man enkelt kan lage skikkelig aïoli selv?

Sjekk chilimajonesen og dropp eventuelt timian og chili. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden lage aïoli av industrimajones, aromat (!) og rømme når man enkelt kan lage skikkelig aïoli selv?

Sjekk chilimajonesen og dropp eventuelt timian og chili. :)

Fordi det smaker mye bedre enn ferdigkjøpt aioli, som mange tyr til, og som ihvertfall er industri, og det er veldig enkelt. Bruk hva du vil av krydder. Jeg vet også at ekte aioli ikke lages med rømme, men i denne oppskriften er det godt. Derfor det heter "lettvint aioli".

Jeg skrev heller ingenting om at du ikke kan lages egen majones fra scratch, melke en ku og lage rømme, og gro din egen hvitløk, og plante urter i hagen som du kan høste neste år... Men jeg regner med at de fleste plukker opp ting på Rimi sånn som meg. Det var bare et tips om et godt tilbehør til grillmat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det smaker mye bedre enn ferdigkjøpt aioli, som mange tyr til, og som ihvertfall er industri, og det er veldig enkelt. Bruk hva du vil av krydder. Jeg vet også at ekte aioli ikke lages med rømme, men i denne oppskriften er det godt. Derfor det heter "lettvint aioli".

Jeg skrev heller ingenting om at du ikke kan lages egen majones fra scratch, melke en ku og lage rømme, og gro din egen hvitløk, og plante urter i hagen som du kan høste neste år... Men jeg regner med at de fleste plukker opp ting på Rimi sånn som meg. Det var bare et tips om et godt tilbehør til grillmat.

Du trenger for det første ikke melke noen ku for å få skikkelig saker siden det ikke er melkeprodukter i aïoli, men det hjelper selvsagt å ha høner i hagen for ordentlige egg. :fnise:

(Please, ikke dra det "melke ei ku"-argumentet, det er så oppbrukt. Det går fint an å lage god aïoli fra bunnen uten å måtte melke, plante eller så noen som helst ting. På Rimi har de såvidt jeg vet både egg, solsikkeolje, sitron, Dijonsennep og hvitløk. :) Og det er fremdeles fra bunnen selvom ikke spade og jord er involvert.)

• Liker 5
Skrevet

Vi lagde pizza med den gamle kulegrillen vår her om dagen, og det ble kjempegodt! Tynn bunn, litt ost og skinke og noen dæsjer med mozarella her og der... Nam!

• Liker 1
Skrevet

skal bare ha denne på mine innlegg lista mi...God sommer,alle :kghjerte:

Skrevet

Jeg har en god dessert:

-Snitt en banan med skallet på på langs.

-Putt nedi biter av mørk skjokolade og marshmallows.

-Klem litt igjen og pakk inn i folie

-Grill i 10-15 min, serveres alene eller med is. MMMMMMMMMMMMM

Skrevet

Jeg har en god dessert:

-Snitt en banan med skallet på på langs.

-Putt nedi biter av mørk skjokolade og marshmallows.

-Klem litt igjen og pakk inn i folie

-Grill i 10-15 min, serveres alene eller med is. MMMMMMMMMMMMM

Ahh.. Barndomsminner :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...