AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #21 Skrevet 16. juni 2011 PS! sitron hører ikke hjemme i grillmat!=) Tøys og tull - hvor fikk du det fra? Sitron og olivenolje er helt vesentlig som grunnmarinade av grillet kjøtt og fisk i en mengde matkulturer, særlig rundt Middelhavet. Marinering av fjellørret i soyasaus er derimot litt mindre utbredt. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #22 Skrevet 17. juni 2011 Lag "lettvint aioli" selv, det er godt det Man tager 1 beger Seterrømme, 1 pose majones, 2-5 fedd hvitløk avhengig av hvor mye hvitløk du liker (finhakket sådan), saften av en halv sitron. Så krydrer du med Aromat eller litt salt og pepper (smak til selvfølgelig) og rør det hele sammen. La aioli'en stå i kjøleskapet en liten stund, eller til neste dag, da setter smaken seg. Varier med å tilsette finhakket fersk chilli eller purre, disse variantene er spesielt godt til sjømat/reker Fordi det smaker mye bedre enn ferdigkjøpt aioli, som mange tyr til, og som ihvertfall er industri, og det er veldig enkelt. Bruk hva du vil av krydder. Jeg vet også at ekte aioli ikke lages med rømme, men i denne oppskriften er det godt. Derfor det heter "lettvint aioli". Jeg skrev heller ingenting om at du ikke kan lages egen majones fra scratch, melke en ku og lage rømme, og gro din egen hvitløk, og plante urter i hagen som du kan høste neste år... Men jeg regner med at de fleste plukker opp ting på Rimi sånn som meg. Det var bare et tips om et godt tilbehør til grillmat. Neste gang du kommer med "fine tips" til "godt tilbehør" foreslår jeg at du driter i å gi det navn som på noen måte kan forveksles med ordentlig kvalitetsmat laget på gode råvarer. Jeg vet ikke helt hva som er verst i den aiolien din, seterrømme eller aromat. Jeg tror aromaten vinner 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #23 Skrevet 17. juni 2011 Et tips fra meg, for å ikke bare være negativ her. En av de tingene jeg liker best å grille er halloumi, dvs fast kypriotisk sauemelksost. Den er ganske salt, og smaksatt med mynte. Skjær i skiver, pensle dem med litt olivenolje og legg rett på grillen. Osten holder formen, får fin farge og blir litt myk inni. Veldig godt! Så kan man samtidig grille skiver av squash, biter av paprika, noen cherrytomater, rødløksbåter etc, og blande med couscous til en salat sammen med frisk bladpersille, frisk mynte, presset sitron og olivenolje. Halloumi kan også brukes til grillspyd, feks sammen med grønnsaker, som her: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1844/halloumi-kebabs-with-thyme-and-lemon-baste Med deilig sitronmarinade! Det vil også være godt med noen biter lammekjøtt innimellom oste- og grønnsaksbitene. 1
Nilma Skrevet 17. juni 2011 #24 Skrevet 17. juni 2011 Hvalkjøtt i tynne, tynne skiver, grillet i noen sekunder på hver side, er noe av det aller beste jeg kan få av grillmat.
Kosemose Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #25 Skrevet 17. juni 2011 Tusen takk for alle gode og lekre tips og ikke krangle da, alt til sitt bruk tenker jeg Jeg skal definitivt prøve ut en del av dette allerede i helgen Kom gjerne med flere tips!
Gjest Tirkes Skrevet 17. juni 2011 #26 Skrevet 17. juni 2011 Jeg er håpløs med matlaging. Men oppdaget et triks som funker gull på grønnsaker. Caj P sin ferdige grillsaus. Kjøper den på Rema. Jeg pleier å lage spyd med grøntfór og rød løk i biter og pensler med den sausen. Pensler også maiskolber med sausen og den har en perfekt "grillsmak", passe salt og passe krydret til at det ikke stjeler smaken av paprika, tomat eller hva det måtte være.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #27 Skrevet 17. juni 2011 Neste gang du kommer med "fine tips" til "godt tilbehør" foreslår jeg at du driter i å gi det navn som på noen måte kan forveksles med ordentlig kvalitetsmat laget på gode råvarer. Jeg vet ikke helt hva som er verst i den aiolien din, seterrømme eller aromat. Jeg tror aromaten vinner Ok, jeg skal drite i å gi flere tips. Kvinneguiden er jammen et hyggelig sted.
Gjest Elastica Skrevet 17. juni 2011 #28 Skrevet 17. juni 2011 Hvalkjøtt i tynne, tynne skiver, grillet i noen sekunder på hver side, er noe av det aller beste jeg kan få av grillmat. Åh, det hørtes godt ut! Skal testes ut så snart jeg er gjenforent med grillen min.
Kosemose Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #29 Skrevet 17. juni 2011 Ok, jeg skal drite i å gi flere tips. Kvinneguiden er jammen et hyggelig sted. Jeg syns det var gode tips fra deg! Noen ganger er det fint å lage alt fra bunnen av, andre ganger er i allefall jeg avhengig av ting som går litt raskere eller som ikke krever så mange ingredienser 3
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #30 Skrevet 17. juni 2011 Jeg har en god dessert: -Snitt en banan med skallet på på langs. -Putt nedi biter av mørk skjokolade og marshmallows. -Klem litt igjen og pakk inn i folie -Grill i 10-15 min, serveres alene eller med is. MMMMMMMMMMMMM NICE! Dette hørtes jo skikkelig godt ut! =)
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #31 Skrevet 17. juni 2011 Tøys og tull - hvor fikk du det fra? Sitron og olivenolje er helt vesentlig som grunnmarinade av grillet kjøtt og fisk i en mengde matkulturer, særlig rundt Middelhavet. Marinering av fjellørret i soyasaus er derimot litt mindre utbredt. Men smaker mye bedre... Husk på at den beste maten er ikke nødvendigvis den maten de fleste spiser..
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #32 Skrevet 17. juni 2011 Ok, jeg skal drite i å gi flere tips. Kvinneguiden er jammen et hyggelig sted. Nei jeg likte tipsene din og ser gjerne at du kommer med flere. Ikke heng deg opp i den gulpinga som noen må komme med. Og den "melke sin egen ku og plante sine egne grønnsaker kommentaren din var grei" Fordi du har et godt poeng i det du sier for mye av de genmanipulerte grønnsakene man kjøper smaker ikke like godt som de som er selvdyrket. Samtidig så har du heller ingen kontroll på hva hønsa fòres med og dermed ingen kvalitet på egget du kjøper. Man kan kvervulere i alle rettninger og til evig tid uansett så bare overse egosentriske innlegg som må hevde seg selv på bekostning av andre. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #33 Skrevet 17. juni 2011 Nei jeg likte tipsene din og ser gjerne at du kommer med flere. Ikke heng deg opp i den gulpinga som noen må komme med. Og den "melke sin egen ku og plante sine egne grønnsaker kommentaren din var grei" Fordi du har et godt poeng i det du sier for mye av de genmanipulerte grønnsakene man kjøper smaker ikke like godt som de som er selvdyrket. Samtidig så har du heller ingen kontroll på hva hønsa fòres med og dermed ingen kvalitet på egget du kjøper. Man kan kvervulere i alle rettninger og til evig tid uansett så bare overse egosentriske innlegg som må hevde seg selv på bekostning av andre. Dette dreier seg da ikke om å hevde seg selv på andres bekostning? Det handler rett og slett om at jeg er lei av å bli servert argumenter om at det ikke er vits i å lage mat fra bunnen dersom man ikke samtidig har sørget for å oppdra og melke kua selv. Dessuten lager jeg aïolien min på egg fra egne høner, men synes da ikke det på noen måte er noe folk generelt bør gjøre. Å lage aïoli uten aromat, derimot, det synes jeg folk bør gjøre. 4
SmallTalk Skrevet 17. juni 2011 #34 Skrevet 17. juni 2011 Hmm.. Det er en type dressing/majones med hvitløk i. Ajoli til salaten og/eller dyppe scampi og brød i. Bare et lite tips ang. Aioli: Bama sin er enda bedre enn Bjerkes.
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #35 Skrevet 17. juni 2011 Dette dreier seg da ikke om å hevde seg selv på andres bekostning? Det handler rett og slett om at jeg er lei av å bli servert argumenter om at det ikke er vits i å lage mat fra bunnen dersom man ikke samtidig har sørget for å oppdra og melke kua selv. Dessuten lager jeg aïolien min på egg fra egne høner, men synes da ikke det på noen måte er noe folk generelt bør gjøre. Å lage aïoli uten aromat, derimot, det synes jeg folk bør gjøre. Nei men du rakket ned på andres innlegg å fremhevet din som et mye bedre alternativ.. Det resulterte i at en av de som JEG syntes hadde greie tips ville forlate tråden. Du kunne kanskje fremhevet deg selv på en litt mere "demokratisk" måte. No hard feelings, men jeg blir litt gretten når jeg er sulten. 3
SmallTalk Skrevet 17. juni 2011 #36 Skrevet 17. juni 2011 Jeg for min del ser at folk her inne har forskjellig smak, og skjønner godt at noen liker soyasaus og andre vil ha sitron og olje. Begge deler gjør maten god, men hva man velger der og da kommer an på hva slags preg man vil ha på maten og hva man lager. Og ikke minst hva man selv liker best. Jeg liker grillmaten best umarinert og vil heller ha en saus ved siden av. Og dersom ting skal marineres så skal det marineres med hvitløk og urter. Selv om det er min mening så driver jeg ikke å rakker ned på andre som mener noe annet enn meg. Det er direkte ufint, og det vet de fleste her inne. Problemet er bare at en del ser ut til å tro at AB-funksjonen er helt legitim å bruke til å slenge dritt til alt og alle. 1
Titti72 Skrevet 17. juni 2011 #37 Skrevet 17. juni 2011 Bare et lite tips ang. Aioli: Bama sin er enda bedre enn Bjerkes. Hva???? Har jeg gått glipp av noe???? Hvem fører Bama?
SmallTalk Skrevet 17. juni 2011 #38 Skrevet 17. juni 2011 (endret) Hva???? Har jeg gått glipp av noe???? Hvem fører Bama? Norgesgruppen (Kiwi, Meny, Spar, Ultra etc) har Bama-produkter. Du finner Aiolien i skapene sammen med de ferdigkuttede salatene deres. Jeg synes ihvertfall at denne er den beste jeg har smakt her i Norge. Endret 17. juni 2011 av SmallTalk
Titti72 Skrevet 17. juni 2011 #39 Skrevet 17. juni 2011 (endret) Den har jeg aldri sett... Må kjøpes inn i morgen... Har allerede googlet på bilder av den, uten å finne den. Tusen takk for tipset!!!!! Endret 17. juni 2011 av Titti72
SmallTalk Skrevet 17. juni 2011 #40 Skrevet 17. juni 2011 Den har jeg aldri sett... Må kjøpes inn i morgen... Har allerede googlet på bilder av den, uten å finne den. Tusen takk for tipset!!!!! Det er en rund, gjennomsiktig plastboks med svart lokk, og med etiketten på lokket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå