Gå til innhold

Til dere som ble satt igang ved første fødsel


Skogtussa

Anbefalte innlegg

Jeg ble satt igang 1 uker over termin ved første fødsel. Jeg hadde ingen antydning til at noen fødsel var igang, og pga svangerskapsdiabetes ble jeg derfor satt igang. Jeg ble skremt over hvor tøff fødselen var for meg. Alt ble kastet på meg, og de hvilene jeg trodde man skulle få mellom riene, hadde ikke jeg..Fødselen ble i hvertfall en helt annen opplevelse enn jeg hadde tenkt meg, men sånn er det sikkert for de aller fleste.

Nå er jeg gravid med nr 2, og har termin i september. Syns tiden begynner å nærme seg, og jeg tenker mer og mer på fødselen og hvordan tig kommer til å bli. Gruer meg skikkelig denne gangen..Denne gangen har jeg ikke svangerskapsdiabetes, og har dermed ikke samme oppfølging som forrige gang.

Dere som ble satt igang ved første fødsel, fødte dere normalt andre gang? Gikk dere over termin?

Vet at det kanskje ikke er noe som tilsier at det er et mønster i dette, men vil gjerne vite hva dere andre opplevde likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jeg også spent på å høre erfaringer om. Jeg ble satt igang 5 dager på overtid forrige gang, pga vannavgang uten rier. Fikk drypp og det førte til null pause mellom riene. Måtte derfor ha epidural, de måtte bruke vakuum og klippe, men det mest skremmende var at jeg var fem minutter unna keisersnitt. Keisersnitt er noe jeg frykter som bare pokker, jeg klarer ikke tanken på å bli skjært i, i våken tilstand.

Nå er det fem dager til termin, og jeg har ikke merket noen særlige tegn på nært forestående fødsel :sukk: Jeg vet det kan skje når som helst, uten forvarsel, men likevel.. Jeg går og er konstant bekymret pga dette med keisersnitt. Selvsagt, hvis det er måten det må gjøres på for barnet sitt beste, så er det ikke noe å snakke om engang, men jeg er redd.

Så Skogtussa, beklager at jeg ikke har noe svar på spørsmålet ditt, men ønsker deg masse lykke til :) Også håper jeg det dukker opp noen erfaringer her snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg ble ikke satt i gang ved første fødsel, men hadde en veldig treeeg fødsel som tok lang tid og endte med vakum.

Da jeg var gravid med nr 2 gikk jeg til ekstra oppfølging på Ullevål. Den ene legen jeg møtte på Ullevål sa at den andre fødselen vanligvis går mye enklere da kroppen er mer innstilt på å føde. For min del stemte det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart satt i gang første gangen fødselen tok knappe 4 timer.

Andre gongen gikk over tiden da også, startet sjøl tok ca 1 time og 45 min.

Begge fødslene var enkle og greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at man opplever veldig raske fødsler og styrtfødsler når man blir satt igang - spesielt om man ikke er moden, og får slik modningsgele eller modningspille. Det er også økt sjanse for keisersnitt og bruk av vakuum eller tang. Så jeg vil tro at med mindre dere blir satt igang ved andre fødsel også vil dere få en annen opplevelse denne gangen.

Jeg ble ikke satt igang ved første fødsel - og den tok 24 timer, og avsluttet med keisersnitt.

Ble satt igang på termin andre gang ved at de tok vannet (var moden), og denne gikk mye fortere (3 timer fra første rie) og fullstendig uten pause mellom riene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ved første fødsel igangsatt 7 dager før termin pga vannavgang uten rier. Andre fødsel startet av seg selv 9 dager før termin (ble riktignok strippet 11 dager før termin men hadde allerede da 3 cm åpning og slimproppen hadde gått). Slik var mine fødsler:

Første fødsel: Ble igangsatt kl 10 om morgenen ved at jeg fikk modningspille. Husker ikke når riene begynte, men i 16-tiden var de iallefall ganske vonde. Riene ble etterhvert forferdelig intense og jeg måtte ha epidural og fikk den rundt kl 22, uten hadde jeg aldri klart å få ut jenta siden jeg var helt utslitt pga veldig intense rier og lite søvn de to siste nettene. Vet ikke hvor lang tid fødselen tok, men i 20-tiden på kvelden hadde jeg 4 cm åpning og kraftige rier. Riene ble etterhvert forferdelig intense og jeg måtte ha epidural og fikk den rundt kl 22, uten hadde jeg aldri klart å få ut jenta siden jeg var helt utslitt pga veldig intense rier og lite søvn de to siste nettene. Jenta var ute litt før halv seks om morgenen. Pressriene kjente jeg ikke pga epiduralen så ble satt på drypp for å få sterkere pressrier. Totalt varte pressetiden nesten 1,5 time. Det var like før jeg ga opp hele fødselen. Husker jordmor truet med å tilkalle lege for vakuum. Først tenkte jeg at legen bare kunne komme slik at ungen endelig kunne komme ut, men så ble jeg redd for at det skulle ta like lang tid å få legen dit som det tok å få anestesilegen dit for å få epidural, så da presset jeg ekstra mye. :gjeiper:

Andre fødsel startet om natten, hadde hatt modningsrier om kvelden, men det var først kl 1 om natten jeg våknet og ikke klarte å sove mer. Satt oppe å surfet på internett og telte riene frem til kl 4, da ringte jeg til føden. Fikk beskjed om å komme inn. Vekte da mannen, tok en dusj og reiste. Var på føden halv seks med 5 cm åpning. Gutten var ute kvart på ti om morgenen. Presset da i ca en halvtime. Følte ikke på noe tidspunkt under fødselen at jeg hadde behov for smertestillende.

Andre fødsel var mye enklere enn første, det går ikke ann å sammenligne de overhodet. Frykten for å bli igangsatt igjen hindrer meg faktisk i å få et barn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i gang pga slimproppen løsna. Fikk modningspiller,akupunktur og intravenøst,men det endte i akutt keisersnitt. Jeg skal snart føde igjen,så lurer også på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...