*netta* Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 vi er førstegangslånere som vil kjøpe et hus nå! Vi har et barn hver men ingen felles som vi begge har annenhver uke. Han har 100 000 i bil lån og 100 000 i studielån og jeg har et forbrukslån på 17.000 som vi betaler ned på fra før. Vi skal søke om startlån i kommunen og regner med vi får det! Boligen vi er interessert i koster 1.650 000 + omk. Er dette noe vi kan få lån til eller hva har andre her fått i lån med samme inntekt? Banken gir førstehjemslån 90% av kjøp summen, men om vi låner 20 % av kommunen stiller vi vel bedre i banken med så mye egenkapital da? Har aldrig gjort dette før og har så lyst på denne boligen og er helt på styr når jeg ikke vet noenting Håper på massse svar På forhånd takk :D
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #3 Skrevet 15. juni 2011 Startlån er ikke det samme som egenkapital da, det er jo faktisk et lån. Jeg kjenner ingen som har fått lån av en slik størrelse med så lav inntekt. Det er jo faktisk 4xinntekt, og med lav inntekt er det veldig mye. Jeg ville ikke holdt pusten for å si det slik. Men, ønsker dere masse lykke til. Kjenner til følelsen å virkelig ønske seg en egen bolig!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 Om banken gir 90% av kjøpesummen, betyr det at dere må ha 10% EK (oppsparte midler) ikke lån.
*netta* Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2011 Om banken gir 90% av kjøpesummen, betyr det at dere må ha 10% EK (oppsparte midler) ikke lån. Nei men startlånet regnes jo som egenkapital. Det er derfor kommunen gir det for å hjelpe mennesker som ikke ahr muligheten for å komme seg ut på boligmarkedet av den grunn at de ikke har oppspart egenkapital. Du skylder jo disse pengene også men betaler mindre på et lån hos kommunen i mnd enn i banken. Så så lenge det går rundt hver mnd så ser jeg ikke helt hvorfor vi ikke skulle fått et greit lån men kanskje summen på det vi er ute etter er for mye??!! Århhh det er grusomt å ha så lyst men å være så usikker
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 1.410 000 tror jeg er det høyeste lånet banken vil gi. Tommelfingerregel er inntekt x 3
Drizzt Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 (endret) Jeg er litt usikker her. Jeg tror ikke dere får summen dere vil ha, men prøv! Endret 15. juni 2011 av Drizzt
Zzyzx Skrevet 15. juni 2011 #8 Skrevet 15. juni 2011 Nei men startlånet regnes jo som egenkapital. Hvor har du det fra? Det gjør nemlig ikke det. Boligen må finansieres med 10% egenkapital. Det bør helt være fri kapital, men det kan også ordnes ved hjelp av kausjonist, slik at dere faktisk får lånt 100%. Lån på (langt) over 1,5 mill med under 500 000 i årlig inntekt er uansett ikke tilrådelig. Det blir trangt nå og kanskje umulig når renta stiger.
bananbåt Skrevet 15. juni 2011 #9 Skrevet 15. juni 2011 spørsmålet er vel ikke bare OM banken vil gi lånet, men like mye om dere greier å betjene det? Vet om fler som har denne summen i lån og tilnærmet lik inntekt, men da har de ingen andre lån. Dere har jo flere lån oppå dette. Renten kommer jo garantert til å stige i løpet av noen år og..
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #10 Skrevet 15. juni 2011 Jeg visste ikke at startlånet regnes som egenkapital i bankene? De vil gjerne ha BSU eller annet sparing som egenkapital, ikke et annet lån. Jeg tror ikke dere får så stort lån med lånene dere allerede har og uten egenkapital.
*netta* Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 15. juni 2011 jeg har iallfall fått vite at startlån tells som egenkapital. Så tror dette stemmer! Det er jo folk uten noe egenkapital som får lån til hus! Vi har begge bsu konto men det står ikke så mye på men det tells jo positivt uansett at man har
Østlandet Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 (endret) jeg har iallfall fått vite at startlån tells som egenkapital. Så tror dette stemmer! Det er jo folk uten noe egenkapital som får lån til hus! Vi har begge bsu konto men det står ikke så mye på men det tells jo positivt uansett at man har Startlån teller absolutt ikke som egenkapital. Hvordan skulle det se ut da. Det ville jo blitt helt vilt. Men det (kan) gis folk uten egenkapital. Det er et helt normalt lån, som er noe prisgunstigere. Det blir gitt etter vurdering i den enkelte kommune, til nøkterne boliger. Men selve lånet administreres av husbanken. Startlån (tidligere etableringslån) har ellers vært en del kritisert, fordi man da risikerer unødvendig prisstigning til denne gruppen og at man i mange tilfeller gir lån som de ikke har økonomi til å klare. Les her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10003768 Eller her: http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/ Endret 15. juni 2011 av Østlandet
Nique Skrevet 16. juni 2011 #13 Skrevet 16. juni 2011 Startlån fra kommunen, eller toppfinansiering som det egentlig heter, regnes som de siste 10% banken ikke kan gi deg. Vi hadde ikke EK, og fikk tips fra banken om å søke kommunen om toppfinansiering, og det fikk vi. Ergo, 100% lån. Til gjengjeld er det visse kriterier for å få det. Noen banker gir høyere lån enn 3x-inntekt, men kommunen stiller strenger krav til intekt kontra lån en det banker gjør, da kommunens mal for leveutgifter er noe annerledes basert. Uansett, TS, søk toppfinansiering, men da må du også ha søkt i bank først, for å vise hva banken beregner deg til å kunne betjene av lån. Sier banken nei, så kan man også søke fullt lån i kommunen.
*netta* Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 16. juni 2011 Tusen takk nique det var ikke dumt. Skal gå i banken først da kanskje. Har tenkt å prate med flere banker men lurte på hvilken folk har fått greiest lån i? Har hørt nordea er greie. Får starte en tråd å spørre om dette :D ellers så er visst pluss bank snille. Men om banken bare vil gi oss litt da? Kan kommunen betale resten om man søker om det?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #15 Skrevet 16. juni 2011 Det med at bankene kun låner ut 3 ganger inntekten, kan du ta med en klype salt, TS. Hvis det var tilfelle, ville ikke jeg og min mann kunnet få et lån på mer enn 2,5 millioner, mens banken sa vi fint kunne klare 3,5. Vi hadde mer enn nok EK da, så det kan ha hatt noe å si, men det viser i hvert fall at ting ikke er umulig! Lykke til, TS:) 1
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2011 #16 Skrevet 16. juni 2011 Det med at bankene kun låner ut 3 ganger inntekten, kan du ta med en klype salt, TS. Hvis det var tilfelle, ville ikke jeg og min mann kunnet få et lån på mer enn 2,5 millioner, mens banken sa vi fint kunne klare 3,5. Vi hadde mer enn nok EK da, så det kan ha hatt noe å si, men det viser i hvert fall at ting ikke er umulig! Lykke til, TS:) Men hvis 2,5 mill er 3 x inntekt hos dere, så tjener dere mye mer enn TS' husstand. Jo lavere inntekt, jo større andel av inntekten går med til andre livsnødvendige utgifter - og dermed blir det mindre igjen til å betale boliglånet. 3-gangeren er derfor høyst veiledende, og en kan risikere å ikke få låne så mye som det, engang. Det er opp til bankene å avgjøre hvor mye de vil låne ut til TS, og det er opp til TS å vurdere hvor mye de kan låne. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #17 Skrevet 16. juni 2011 Men hvis 2,5 mill er 3 x inntekt hos dere, så tjener dere mye mer enn TS' husstand. Jo lavere inntekt, jo større andel av inntekten går med til andre livsnødvendige utgifter - og dermed blir det mindre igjen til å betale boliglånet. 3-gangeren er derfor høyst veiledende, og en kan risikere å ikke få låne så mye som det, engang. Det er opp til bankene å avgjøre hvor mye de vil låne ut til TS, og det er opp til TS å vurdere hvor mye de kan låne. Vel, la meg ta et annet eksempel da. Noen venner av meg har også kjøpt bolig. De er begge studenter, med samlet inntekt (inkl. studielån) på 230.000 kr, og fikk lån på 1,2 mill. Ellers veldig enig i at man selv bør vurdere hvor mye man bør låne. I vårt tilfelle valgte vi heller å låne mindre for å kunne ha en romslig økonomi, selv om banken mente vi fint kunne klare et mye større lån. 1
Østlandet Skrevet 16. juni 2011 #18 Skrevet 16. juni 2011 Med så lav samlet inntekt og 2 barn med delansvar for. Samt tilsammen 217000,- i nåværende lån, så er min påstand, at det uansvarlig av noen finansinstitusjon å gi dere fullfinansiering på 1,65 mill. Ikke glem at det (om det er selveier) tilkommer kanskje ytterligere ca 45000,- i omkostninger på denne prisen. Jeg lurer egentlig på om dere har tenk gjennom alle andre kostnader i et bo? (budsjett)og i tillegg at renta kan være flere % høyere om et par tre år. Tar forbehold om at jeg bare har opplysningene her å forholde meg til. 1
liv Skrevet 16. juni 2011 #19 Skrevet 16. juni 2011 jo mer en tjener jo mer kan en låne i % av inntekten for første del av inntekten må jo gå til å dekke utgifter i forbindelse med å leve
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2011 #20 Skrevet 16. juni 2011 Vel, la meg ta et annet eksempel da. Noen venner av meg har også kjøpt bolig. De er begge studenter, med samlet inntekt (inkl. studielån) på 230.000 kr, og fikk lån på 1,2 mill. At de er studenter kan helt sikkert ha hatt noe å si, da de trolig vil få mye høyere lønn innen overskuelig framtid. (Hva man studerer skal visstnok kunne spille inn i slike vurderinger.) Dette eksempelet er heller ikke sammenliknbart med TS' tilfelle, da de tydeligvis er i en annen, mer "voksen"/etablert livssituasjon (de har i alle fall barn, studielån og billån fra før), men likevel har lav inntekt. En må også huske at bankene trekker de andre lånene fra totalen for å finne ut hvor mye de kan tilby i boliglån. Uansett - konklusjonen overfor TS er vel ganske entydig at dette kan ikke vi gi sikre svar på, da bankene må vurdere hvert enkelt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå