Gå til innhold

To katter, en av hvert kjønn? Samme kjønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en hannkatt som er rasekatt, og jeg vurderer å holde han ukastrert og se an om han er egnet for avl.

Tenker på at han burde hatt selskap av en katt til, og da har jeg tenkt på en vanlig huskatt som skal kastreres eller steriliseres.

Hvilket kjønn burde den andre katten ha? Vil det by på problemer uansett hvis hannkatten er ukastrert? Bråk mellom dem, mye markering?

Har ikke lyst til å støtte de som bevisst avler på huskatter, er det noen kattehus eller veterinærer som har huskatter som er kattunger? Helst i Oslo eller Akershus. Kattunge fordi jeg tenker at det er greiest når hannkatten er kattunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skaffet oss en norsk skogskatt for 4år siden, syns litt synd på han siden han var alene på dagen - så etter ett år hentet vi en huskatt (ingen rasekatt) som er jente, kastrerte da hannkatten og de elsker hverandre:D Begge er innekatter da.

Finnes det ikke et kattehus e.l i Bærum? Hmm.. Tror jeg har hørt det før.

Uansett hvilket kjønn du velger, bør du vel sterilisere eller kastrere nykommeren. (siden du mulig skal bruke hannkatten i avl)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 jenter samtidig, jeg har nå ei jente og en gutt. Jeg har ikke merket noen forskjell på disse to situasjonene. De har alle vært kastrert/sterilisert, men han bromlebasse var ganske aggressiv og drev og bet mye før han fjernet testiklene. Han kom også ført, og hun kom vel 2 mnd senere. Hun har makt over ham=)

Fikk også høre at det var "best" med en av hvert kjønn men mer enn erfaring har ikke jeg.

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forhør deg med dyrebeskyttelsen i ditt nærområdet. De har alltid mye katter og kattunger inne på denne tiden av året. Der betaler du somregel 800kr for en katt, og da er den sterilisert/kastrert og chippa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt en hannkatt som er rasekatt, og jeg vurderer å holde han ukastrert og se an om han er egnet for avl.

Er ikke spørsmålet om bruk i avl noe man har avklart med oppdretteren når man kjøper rasekatt? Jeg trodde alle oppdrettere solgte enten som kosekatt eller til bruk i avl, og at mange av dem kun selger avlskatter til godkjente oppdrettere. Som oftest går det jo frem av kontrakten at kosekatter enten skal kastreres eller evt. bli brukt i avl av tidligere eier for så å senere bli "pensjonert" og kastrert.

Jeg har forøvrig hørt at man enten bør ha en av hver eller to gutter, da to jenter oftere ryker i tottene på hverandre. Men har jo hørt om tilfeller der to jenter funker fint, så det gjelder jo ikke alle katter. To gutter fungerer best når begge er kastrert. Og er enig med KinderMaxi; det er mange hjemløse katter! skaff gjerne den planlagte huskatten fra dyrebeskyttelsen e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spørsmålet om bruk i avl noe man har avklart med oppdretteren når man kjøper rasekatt? Jeg trodde alle oppdrettere solgte enten som kosekatt eller til bruk i avl, og at mange av dem kun selger avlskatter til godkjente oppdrettere. Som oftest går det jo frem av kontrakten at kosekatter enten skal kastreres eller evt. bli brukt i avl av tidligere eier for så å senere bli "pensjonert" og kastrert.

Han leveres antagelig ikke med avlsklasse, men det er noe oppdretter er åpen for. Vi har ikke snakket så mye om den biten. Hun lurte på om jeg ville avle på han, og jeg sa da at jeg kunne tenke meg å se det an.

Jeg aksepterte at han ikke hadde avlsklasse til den prisen, og vil se an både hvor mye hun evt skal ha for å flytte han over og om han er egnet for avl. Jeg spør om hvor mye hun evt skal ha når jeg får han.

Hvis hun krever en formue, så kastrerer jeg han med en gang. Hvis ikke så lar jeg han gå ukastrert til jeg vet om han er egnet for avl. Så lenge det ikke er et stort problem å holde han ukastrert.

Fått inntrykk av at rasemiljøet oppfordrer hannkatteiere til å holde dem ukastrert og bruke dem i avl om mulig. Så det kan hende at han leveres med avlsklasse, hvis dette er noe hun er med på at er det beste.

Jeg har egentlig kjøpt han uten at vi har skrevet en avtale, men jeg har nok dokumentasjon på e-post og i nettbank i tilfelle det skulle oppstå problemer. Vi skriver under på avtalen når jeg henter han. Oppdretteren ble anbefalt da jeg tok kontakt med formidler i raseklubben, så ting er nok litt på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. huskatt, sjekk hos Dyrebeskyttelsen avd. Oslo og omegn, ligger ved mosseveien. Eller så har du Dyrenes Hus i Bærum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om steder å lete. Flere som har innspill på kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to rase katter ( abbysinere)

Den ene er en hankatt som ikke var kastrert og den andre er en sterilisert hunkatt.

Selv om hunkatten var sterilisert plaget han katten henne hele tiden og det ble mye bråk og krangling mellom de , så vi måtte tilslutt kastrere han katten og etter det ble de gode venner :yvonne:

Så hvis jeg var deg hadde jeg fått en kastrert huskatt gjerne litt yngre enn den du har slik hus katte da vil være den underdannige slik at du slipper maktkamper :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i to omganger hatt en av hvert kjønn, og begge har vært sterilisert. De har ikke vært spesielt gode venner noen av dem. De lærte å leve med hverandre, men selv etter 15 år angrep de hverandre hvis den ene kom litt for nær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem katter, tre hukatter som er av forskjellige raser, Maine Coon, Bengal og Ocicat. Også har jeg kastrerte huskatter, en av hvert kjønn. De er alle i alderen 9-18 mnd. Hele gjengen funker fint sammen, men de som virkelig er perlevenner er Ocien og huskattfrøkna, de henger sammen som erteris, sover sammen ,leker, og vasker hverandre støtt... Alle rasekattene er foreløpig fertile men MCO'en skal kastreres pga useriøs oppdretter som aldri fikk ordna stamtavle. Til tross for at begge foreldra er registrert*grrr*. Men, hun er først og fremst kosekatten til samboern så det er jo ingen krise, hun er ikke kjøpt inn for avl. Men kunne vært moro å stille henne ut, det kan jeg jo ikke gjøre uten stamtavle... De to jeg har stamtavle på er det ingen avlsrestriksjoner på, og jeg venter bare på at Ociskrulla skal komme i høyløp, så blir det sexferie i Sverige på henne:)

Bare av ren nysgjerrighet, hva slags rase er katten din? Det er jo en del helseprogrammer for de forskjellige rasene, og er det f.eks. en MCO bør den både til HCM scanning, og HD røntges. Mye mulig det er flere ting som de er spesielt disponert for. En venninne har kjøpt en superfin MCO hann til avl, han er drøye året nå, også viser det seg at han har HD:(

Lønner seg også å stille ut, lettere å få leid ut en meritert hankatt.

Men, om du ikke har hatt fertil hankatt før, så vær forberedt på at det kan bli en dyr fornøyelse, de pisser gjerne ned alt du har, har hørt om folk som har bytta ut sofa, seng, måtte lagt nye gulv osv... Og det er ikke noe jeg hadde giddet om det ikke var en innmari bra katt. Jeg leier heller hankatt fra andre, så slipper jeg å passe på at ikke feil katt parrer hukattene mine...

Litt overtrøtt her, så dette ble langt og noe ble vel en smule OT, men er litt engasjert i dette:)

Uansett om hvilket kjønn du velger på selskapskatten, så er det jo individuelle forskjeller, så det er nesten umulig å forutse hvordan de vil trives sammen...

FOD-gården, Enebakkveien tror jeg er adressen, driver også med omplassering. Og dyrebeskyttelsen i Fredrikstad, kattehjemmet deres ligger på Rolvsøy (siden du nevnte Østfold)

Uansett, Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...