Gå til innhold

Hvordan få hunden til å slutte å trekke


Miracl3

Anbefalte innlegg

når den går i bånd ?

Hunden min trekker som en gal når vi er ute å går på tur. Hvordan skal jeg få av han denne uvannen ? Han er bare 6 månder , men sterk som en okse :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

STOPP!

Vår hund trekker også, men bare de første minuttene av en tur (ivrig). Jeg stopper rett og slett helt opp og går gjerne et par skritt bakover. Hunden vil fremover og kommer på plass med en gang jeg begynner å gå i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et dressurprogram på TV for en stund siden der de gjorde som Lea skrev over.

Sett av noen timer til å trene på akkurat dette.(de på TVn brukte en stor gressplen).

Gå som vanlig med hunden, men med en gang du kjenner at den begynner å trekke stopper du. Vent til hunden forstår at dere ikke kommer noen vei. Begynn å gå igjen og gjenta slik. Dette skulle visst være det som trengtes, og hunden på programmet ble (jo selvsagt) kvitt uvanen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også kjøpe en grime til hunden. Når den trekker strammer grimen over snuten og det er jo ikke noe behagelig. Fungerte glimrende på min hund, gikk så pent atte. (helt til ilderen tygget i stykker grimen :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Nå skal jeg prøve den stopp og gå tekknikken. Lurer også på hva en grime er og hvor jeg kan kjøpe den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale grime og andre fysiske hjelpemidler før du har prøvd andre ting (som å stoppe opp). Hunden din er ung og vilter. Slik er alle hunder frem til de har lært.

Og vær konsekvent. Det hjelper ikke om du stopper en gang og lar hunden trekke neste gang. Du må ALLTID stoppe når den drar i båndet. Ikke gi deg. Du er nemlig sjefen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med Lea. Hater at folk skal bruke fysisk straff før de har giddet å trene med positiv forsterkning eller negativ straff (fjerning av belønning) først.

Enkelt å trene på at hunden skal slutte å trekke, men det er EKSTREMT viktig å huske på følgende:

Du må være konsekvent. Det betyr at du ALLTID må stoppe når hunden trekker, og ikke begynne å gå før hunden har gått litt tilbake og gitt "slack". Det betyr at den første tiden kan det ta forbannet lang tid å komme seg videre når du går tur. For du må gjøre det hver eneste gang den er i bånd, ikke bare når du bevisst vil trene.

Vær tålmodig (henger sammen med konsekvent): Ikke gi opp. Stå på kravene, innsatsen nå vil lønne seg ekstremt. Nå trekker hunden min bare når han er supergira, og hvis jeg stopper, rygger han tilbake og slutter å trekke med en gang.

Hundens motivasjon/belønning: Hunden trekker fordi den vet at da kommer den fortere frem. Dersom du alltid stopper hvis den trekker, blir det fravær av belønning for hunden = DU VINNER!

Lykke til - fortell oss hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler heller ikke grime. Det kan fort skje et uhell og hunden din vil kunne få "nakken vrengt", hvis du skjønner. Haltigrime brukes heller ofte til generell trening av hund ... ikke for å gå pent på turer ol.

Og for all del - ALDRI kjeft på den når dere går tur, ikke vær streng. Det lærer den ingenting av uansett. Da er det ikke posivtivt å komme til deg, hvis du vil at den skal gå på plass. Den kan tolerere straffen helt anerledes. Du må heller straffe "konsekvent". Så den ikke mistolker på hvilken måte du straffer hunden din på. Du kan også gi hunden din to alternativer - enten det at den gjør som du sier, og får belønning for det, eller at den ikke gjør som du sier, og får ingenting for det. Straffer du hunden, med f. eks en smekk på baken, vil den oppfatte det som en belønning. Altså at du belønner den, så dere får gått videre. For å si det på den måten.

Gjør som Lea sier - stopp. Den ser ingenting positivt med det å stoppe, da får den nemlig ikke gå videre. Ikke napp eller slå med båndet. Du har også, eller SKAL ha full kontroll over det hunden foretar seg. Og risikerer å bli utsatt for. Lær den at det skal være greit for DEG at hunden hilser, eller skal til "målet" sitt. Hannhunder skal jo på absolutt alle hjørner og kroker for å markere seg. Og lukter den noe spesielt, flyr den rett og slett bort til stedet. Er du helt "borte" i en telefonsamtale f. eks, tryner du. Jess, der har jeg erfaring. :ler: Men det har han fått av seg nå. Heldigvis. Hadde ikke vært så veldig fint på vinteren, for å si det sånn, med en hund der du henger etter som et slips nedover isbakkene.

Klikkertrening er også veldig praktisk i drasituasjoner. Da kan du kjøpe deg en bok, så du kan lære deg mer om klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lea. Hater at folk skal bruke fysisk straff før de har giddet å trene med positiv forsterkning eller negativ straff (fjerning av belønning) først.

Enkelt å trene på at hunden skal slutte å trekke, men det er EKSTREMT viktig å huske på følgende:

Du må være konsekvent. Det betyr at du ALLTID må stoppe når hunden trekker, og ikke begynne å gå før hunden har gått litt tilbake og gitt "slack". Det betyr at den første tiden kan det ta forbannet lang tid å komme seg videre når du går tur. For du må gjøre det hver eneste gang den er i bånd, ikke bare når du bevisst vil trene.

For å være konsekvent - kan man aldri la hunden trekke etter at treningen er startet. Dette innebærer at man ikke kommer seg så veldig mye rundt i bånd. Så for å løse dette problemet - kjøper man en sele til hunden. Jeg har selv gjort dette. Men min hund fikk aldri lære å trekke - er det først lært så er det mer jobb selvsagt.

Man bruker et langt bånd når man trener. Ca 2 meter. Man holder det slik at man har litt til overs - altså et det er litt å gå på. Så hekter man det i halsbåndet og begynner å gå. Det skader ikke å ha kontakt med hunden på forhånd - og at man trener et sted hvor det ikke er så mye som frister. Man går altså fremmover. Når så hunden plutselig driter i deg og farer fremmover - stopper du og setter bein og står bom stille- og lar hele båndet henge fritt til hunden bråstopper i enden. Da er det om å gjøre å ikke la den trekke deg en millimeter. ER det en stor hund holder man hendene mot magen- da kan den ikke tøye deg. Vel - nå begynner hunden å virre litt rundt og prøver å komme fremmover. Man står stille. Følger nøye med. Om den slakker på det så roser man, og det gjør man også om den av seg selv snur og kommer mot en. Da kan man rygge litt og få kontakt med den igjen - og samler opp en liten reserve i hånden. Så går man videre. Vips er hunden på vei frem- man stopper opp og slipper ut reserven- og det blir bom stopp for hunden. Når den slakker på bandet- får man den til å komme nærmere- og går fremmover.

Så kommer det med selen. man kan jo ikke holde på sånn hele tiden når den er i band. Så når man har bandet i selen - så skal den få gå fritt og nyte turen og trekke litt .....

Jeg har som sagt gjort dette med min- og nå spretter han noen skritt tilbake om det strammer rundt halsen.

Vi har også fått det til slik at han ikke drar noe særlig i selen heller. han drar i det heletatt egentlig ikke i bandet.

Vi bruker selen på tur - men det er ikke noe problem. Han er obs på meg- og han er en drøm å gå tur med.

Husk på at man må la hundene få gå fritt og snuse. De skal ikke gå ved foten hele turen. Det er kjedelig. Så derfor bruk et langt bånd sånn at den kan bevege seg uten at den må trekke i båndet for å komme til lukter.

Husk også på at om hunden begynner å dra for å komme til en lukt- eller en hund- så IKKE la den få vinne på det !! Da er det en utrolig sterk belønning og forsterking av atferden å dra !........

Håper du forstår hvordan jeg tenker her *ler'...det er ikke alltid så lett å forklare hva man ser så klart for seg i hodet.

Lykke til !!

Vær tålmodig (henger sammen med konsekvent): Ikke gi opp. Stå på kravene, innsatsen nå vil lønne seg ekstremt. Nå trekker hunden min bare når han er supergira, og hvis jeg stopper, rygger han tilbake og slutter å trekke med en gang.

Nettopp dette jeg også kjenner igjen med min !

Hundens motivasjon/belønning: Hunden trekker fordi den vet at da kommer den fortere frem. Dersom du alltid stopper hvis den trekker, blir det fravær av belønning for hunden = DU VINNER!

Lykke til - fortell oss hvordan det går!

Jeg svarte rett inn i dette innlegget jeg - for jeg synes det passet så godt inn.

Når det gjelder sele .. så begynte jeg å tenke på at dere kan jo la den bruke sele når dere trener- om målet er å ha en hund som går fint i sele og ikke i halsbånd. For det er bedre for hunder å gå med sele enn å gå med halsbånd. ..... Men om man f.eks vil ha en hund som kan trekke litt i bakkene og sånn - så er jo selen best å gjøre dette i. Uansett - vær konsekvent og skill mellom trening og ikke trening- hunden greier raskere å forstå det da.

Jeg bruker som sagt begge deler på min - og han går igrunnen fint og behagelig med begge uten å dra.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både halsbånd og sæle til hunden. Men vi bruker dem ikke på den samme måten som Virgo.

Når hunden får løpe fritt (uten å gå på plass) så sier vi "Nå kan du gå!" og hunden går. Når vi sier "På plass!", så skal hun gå ved siden av oss (vi er ikke så strenge på at hun skal gå heeelt inntil med hodet ved kneet). Der skal hun gå til vi ber henne om noe annet.

Og vi kommer oss rundt, selv om vi stopper opp pga trekking. Det er bare de første minuttene at hun trekker. Så husker hun plutselig hvordan hun skal komme seg fortere fremover.

Uansett hvordan man gjør det, så må man være konsekvent. Jeg stopper konsekvent når hunden trekker i båndet. Derfor gjør hun ikke det etter noen minutter på tur. Jeg stopper ca 2-3 ganger i løpet av en vanlig tusletur med hunden. Deretter går ting av seg selv. Men da hun var yngre kunne vi bruke 15 minutter på 200 meter :ler: .

I kveld ble faktisk sambo :o (sånn) når han så hvordan hunden gikk når jeg var med (vi går sjelden tur sammen, men fordeler turene mellom oss). Hun gikk faktisk på plass, noe han sjelden opplever. Muligens fordi han ikke er konsekvent selv.

Hunden skiller altså mellom HVEM som går tur med henne. Hun VET at han ikke gidder å stoppe, derfor trekker hun ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips. Vi har nå prøvd sele på hunden. Den virket veldig antitrekk men hunden ville ikke gå noe særlig med den. Liker heller ikke ideen om sele. Syntes det er viktig at hunden lærer seg å gå skikkelig i bånd. Så vi har begynt å øve på stoppe metoden. Det tar faktisk en halvtime å gå en bitteliten runde. Men han lærer vell etterhvert. Han er en meget stri hund som ønsker det på sin måte. Men slik får han det ikke. Vi har desutten meldt oss på grunnkurs i dressur som begynner over nyttår. Gleder meg veldig til det. Skal begynne på miljøtrenning til mandag. Tror dette skal gå bra til slutt , men det krever litt tålmod fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte følgende på kurs og i brukshundklubben:

Vær bestemt, men ikke sinna. Stopp opp og løft den på plass. Vær konsekvent og trygg.

Når den ser at du signaliserer med kropp og sinn at "her skal du gå, ferdig med det" da gjør den det.

Vi lærte vår border collie opp på 10 minutter....

Er du utrygg/usikker på deg selv, vil hunden sanse det og ikke innordne seg under deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært av erfarne hundefolk at man skal stoppe opp når hunden drar - eventuelt begynne å gå andre veien - så prøve igjen.

En annen ting jeg har lært er å ikke bruke flexi-bånd - det ødelegger mye av kontakten mellom hunden og eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoppe er den "beste" måten å lære hunden å ikke trekke. ikke minst fordi hvis du skal stå stille så skal den stå med slakt bånd.

Stopp hvis den drar, og vær konsekvent, det tar tid, men det er verdt det!

Alternativt kan du lære hunden å gå på plass....

Ha en gobit i høyre hånden, hunden ved venstre fot. Si på plass og start å gå med venstre fot (hunden vil fort merke bevegelse og følge etter)

godbiten har du i høyre hånden og kan styre hunden hvor som helst. vift godbiten foran hunden så den blir oppmerksom på den og trekk hånden til deg. Ha den foran deg nesten inntil magen. Hunden vil da prøve å ta tak i godbiten. så kan du gå hvor som helst.... med hunden pent ved siden av deg :)

Husk å si på plass FØR du begynner å gå.

Mister hunden fokuset på godbiten, stopper du opp, kaller han på plass, bruk godbiten som lokkemiddel.

Hvis hunden hopper, noe han kommer helt sikker til å gjøre i begynnelsen, hold godbiten litt lavere.

Dressurkurs er beste investering du kan gi deg og din hund. OGså er det kjempemorro!!!!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vet ikke om du har fått hunden din til å slutte å trekke jeg...

Jeg har nemlig en Jack Russel Terrier som er 5 mnd gammel. Hun er heeeeelt overivrig på tur (og for så vidt ellers også, hehe). For å lære henne å ikke trekke lærte vi på grunnkurs at vi skulle gjøre det følgende:

Gå på tur - uten å gå på tur! Sett av en liten stund der du går ut for å "gå på tur", men uten å egentlig forvente å komme deg noe sted.

Ta med deg masse godbiter, og begynn å gå, men bikkja i slakt bånd. Hver gang hunden strammer båndet nykker du i båndet, og går i motsatt retning. Når hunden ser opp på deg, og kommer inn på siden av deg belønner du masse (med stemmen og hele kroppen - godbiten er bare en forsterkelse av belønningen)! Så går du videre og repeterer om nødvendig...

Dette burde hjelpe...

Det hjalp i allefall på Millie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...