Gå til innhold

Barnebidrag og egne penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan dette med barnebidrag er.... En skal jo selvfølgelig ta vare på sine barn, men det er ikke helt lett når en ikke har økonomi som strekker til. Min samboer har tre barn fra tidligere. Disse betales det bidrag for, og vi har de på den "vanlige" måten. Annenhver helg og en gang i uken.

For å gi litt bakgrunnshistorikk:

Mor og far inngikk avtale ved seperasjon at mor fikk deres hus billig (ca 500 000kr billigere) ved at far fikk billigere barnebidrag. Det er bedre for barna å kunne fortsette å bo ideres hus, enn at de må flytte. Mor hadde ikke økonomi til å betjene et så stortlån alene.

De lagde en privat avtale med bidragsbeløpet, og med påfølgende tekst at mor ikke har mulighet til å ha barna pga jobb eller andre aktiviteter så skal far spørres først. (mor har bl.a. Ti nattevakter hver 6 uke) dette har sjelden skjedd, og ungene er nå vært passet på av kjæresten til mor, selv på dager hvor far skal ha samvær, fordi barna "ikke vil være hos far".

Far har en god inntekt, men fordi han skylder skatt går halve lønnen hans allerede bort. Nå skal mor ha mer penger, og harsendt dette gjennom nav. Dette gjør det vanskelig for oss å leve. For ikke å snakke om at vi ikke har mulighet til å ta med ungene på sydentur, store norske ferieturer, sykler til sønn og datter osv.. Slik vi gjerne vil være med på å bidra med, og gjøre for barnas skyld. Mor derimot har kjøpt ny bil, ny sofa, flere møblemang og skal ha med ungene på sydentur i tre uker i sommer. Det er derimot ingen problemer med økonomien der i gården. Vi har ikke mulighet til å ta med ungene på noen sommerferie i år og skal heller ikke gjøre noe selv.

Jeg vil bare høre litt rundt hvordan lovverket er. Far og jeg er samboere. Det har vel kanskje noe å si? ( jeg har lav inntekt da jeg jobber og går på skole. Ca 100 000) hvor mye kan mor få i barnetrygd? Eller kreve? Hun krever også oenger til barnepass, selv on far skal ha de om hun trenger "pass". Er det ikke noe lov om hvor mye penger vi skal sitte igjen med for å kunne leve selv?? Blir skattegjeld tatt med i betraktning med hht barnebidrag? Hvordan skal vi noen gang skulle klare å kjøpe leilighet/hus? (med tre unger trenger vi jo et middels stort hus) eller andre ting for den del?

Er det noen som kan noe om dette??? Vi trenger litt rådgivning!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Betaler faren bidrag så skal han ikke betale for barnepass i tillegg. Dere får slutte å betale noe annet en barnebidraget for/til hans barn. Blir det spørsmål fra barna så er det bare å si det som det er. At mor får penger fra far for å gi dei det dei tenger.

Har dere ikke råd til å reise på tur med hans barn, så får dere feriere som familie når barna hans er på ferie med sin mor i syden. Og så er alle hjemme resten av sommeren når barna hans er hos dere.

Vips så er det inger forskjel. Hans barn har vært på ferie og dere har vært på ferie. Er årsaken at far har dårlig samvittighet av at han ikke har råd til å reise med både felles og særkullet. Så kan jo far være hjemme og du reiser med deres barn og da har han ikkje gjordt forskjel på sine barn.

Alle får ferie men ikke far og da børr særkullet ha det bra nok.

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Mor og far inngikk avtale ved seperasjon at mor fikk deres hus billig (ca 500 000kr billigere) ved at far fikk billigere barnebidrag. Det er bedre for barna å kunne fortsette å bo ideres hus, enn at de må flytte. Mor hadde ikke økonomi til å betjene et så stortlån alene.

De lagde en privat avtale med bidragsbeløpet,...

Det første som slår meg, er at mor har brutt avtalen med far. Kansje han nå kan kreve de kr 500 000.- utbetalt?

Ellers bør dere vel kansje be om økonomisk rådgiving fra Nav?

De kjenner jo til lover og regler langt bedre enn oss.

Endret av Holar
  • Liker 11
Gjest Gjest
Skrevet

Kombinasjonen av inntekt og hvor mye/lite far ser barna hr definitivt innvirkning på størrelse sum av barnebidrag. Og er det likevel uenighet er det kanskje en løsning å gå til mekler/megler til hjelp

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis far kan sansynliggjøre en avtale med huset slik du antyder vil det være mulig å enten endre bidraget eller at far får de 500.000 utbetalt.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noen skriftlig avtale som ligger som kan dokumentere at far og mor har en avtale om billig huskjøp tilgjengjeld for lave bidrag. Det som vi lurer litt på er om far sin skattegjeld har noen virkning på at han skal betale mindre? Han tjener jo bra, men mye går bort i å betale ned gjeld. Vil da bidraget bli satt av hans årslønn alene, eller det han faktisk har utbetalt i måneden liksom?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke noen skriftlig avtale som ligger som kan dokumentere at far og mor har en avtale om billig huskjøp tilgjengjeld for lave bidrag. Det som vi lurer litt på er om far sin skattegjeld har noen virkning på at han skal betale mindre? Han tjener jo bra, men mye går bort i å betale ned gjeld. Vil da bidraget bli satt av hans årslønn alene, eller det han faktisk har utbetalt i måneden liksom?

Min tidligere svoger betaler ikke barnebidrag pga. stor skattegjeld og lav inntekt. Han har gått manger runder med NAV på dette.

Det kan godt hende at det at du går på skule og difor har liten inntekt også vil spille inn for dere som familie skal jo også ha eit minimum å leve av.

Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mor (og barn) skal da vel ikke lide for at far ikke har giddet å betale skatten sin tidligere! Makan!

• Liker 7
Skrevet

Mor (og barn) skal da vel ikke lide for at far ikke har giddet å betale skatten sin tidligere! Makan!

Hahaha... De lider da vel ikke, men du synes det er greit at far aldri skal ha muligheten til å tilby sine barn noen ting? Kun penger til mor... Ja, du høres ut som den smarteste kbiven i skuffen!

Som du leser overfor så har barna og mor ny bil, nye møbler, sydenturer og alt de trenger og vil ha. My vil ha mer heter det, så det er vel allright for mor å ha mer å rutte med da vett. Men at far ikke skal ha noe, det er greit! Du er tydeligvis en alenemor - som får alt for mye penger!

• Liker 3
Skrevet

Min tidligere svoger betaler ikke barnebidrag pga. stor skattegjeld og lav inntekt. Han har gått manger runder med NAV på dette.

Det kan godt hende at det at du går på skule og difor har liten inntekt også vil spille inn for dere som familie skal jo også ha eit minimum å leve av.

Lykke til.

Takk :)

Vi har jo råd til det vi betaler i dag, men da går det akkurat rundt. Og noen måneder må vi ta fra litt reserver som jeg har spart opp fra tidligere. Vi klarer jo dette FORDI mor fikk huset langt billigere enn markedspris. Jeg går på skole og vet at vi får mer penger da. Men jeg alene har ikke mulighet for å betjene et huslån alene.. Kanskje frem i tid.. Men en kan jo leve godt FORDI man er to! Men i det norske system så skal visst ikke far a et liv etterpå. Kun leve i en liten leilighet og se sine barn annenhver helg.. Norge er patetisk på enkelte ting.

Jeg lurer litt på om det preger bidraget at far har samboer?

AnonymBruker
Skrevet

Men TS: Dere har jo allerede levd ekstra godt på pengene mannen din egentlig skulle betalt i skatt. Er det da så merkelig at dere nå må stramme inn livremma for å betale tilbake gjelda? Eksen hans med barn fikk neppe mer bidrag i perioden han ikke gadd betale skatten sin, så de har ikke fått noen slik fordel, og skal dermed heller ikke måtte stramme inn noe de aldri har fått.

For øvrig bør du holde utenfor at mannen din solgte huset til langt under markedspris til eksen sin. Det var et valg han tok der og da. Dumsnill, mulig det, men like fullt et valg han tok der og da, og noe som strengt tatt ikke har noe med bidrag nå å gjøre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din er en idiot som ikke fikk den avtalen ned på papir, at han nærmest "ga" eksen sin 500 000 kr, avslaget i huset, mot privat avtale om bidraget.

Det kan han ikke komme drassende med nå. Det er heller ikke deres feil at de får det NAV mener de har krav på, og dere må leve stramt fordi HAN ikke gadd å betale skatten sin til rett tid. Dessvere, det fungerer ikke sånn at dere bare kan ta fra eksn og ungene hennes når dere selv mangler penger. Har NAV fremsatt krav om mer bidrag, så mener de at hun har krav på det, det er ikke noe hun krever helt av sge selv liksom..

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du høres ut som den smarteste kbiven i skuffen!

:P

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det finnes regler vedr. et visst minimum man må ha for å leve.

Når det er sagt, har far i dette tilfelle vært dumsnill så det holder, både når det gjelder overtakelsen av huset til fordel for mor og skatteskylden...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fars status som samboer påvirker bidraget i og med at dere da er to voksne som deler på utgiftene.

At far og mor gjorde en avtale da de gikk fra hverandre, var fint for ungene som fikk bo i huset der de var trygge. Dessverre hjelper det lite dersom ingen har dette skriftlig mtp redusert bidrag.

At far har skattegjeld, er noe han selv må lide for. Jeg har oså mindre å rutte med når jeg har pådratt meg gjeld, og dette må JEG ta ansvaret for, ikke eksen min eller andre.

Far bør ta kontakt med Nav. Han har krav på et minimumsbeløp til livsopphold, men ikke krav på "å ha råd til det samme som mor", som det ser ut som om du mener han (dere) skal.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men TS: Dere har jo allerede levd ekstra godt på pengene mannen din egentlig skulle betalt i skatt. Er det da så merkelig at dere nå må stramme inn livremma for å betale tilbake gjelda? Eksen hans med barn fikk neppe mer bidrag i perioden han ikke gadd betale skatten sin, så de har ikke fått noen slik fordel, og skal dermed heller ikke måtte stramme inn noe de aldri har fått.

For øvrig bør du holde utenfor at mannen din solgte huset til langt under markedspris til eksen sin. Det var et valg han tok der og da. Dumsnill, mulig det, men like fullt et valg han tok der og da, og noe som strengt tatt ikke har noe med bidrag nå å gjøre.

Nå vet jo ikke vi hva som er grunn til skattegjelden, å bør selvsagt heller ikke dømme.

Grunnene kan være flere, som at han har byttet skatteklasse, tjent mer enn forventet osv...

Gjest Gjest
Skrevet

Nå vet jo ikke vi hva som er grunn til skattegjelden, å bør selvsagt heller ikke dømme.

Grunnene kan være flere, som at han har byttet skatteklasse, tjent mer enn forventet osv...

I så fall har de jo levd ekstra godt på pengene som egentlig burde ha vært betalt i skatt, som AB jo påpekte. Han burde jo strengt tatt ha vært forberedt på en smell dersom lønna ble vesentlig bedre enn forventet.

Du har rett i at vi ikke vet grunnen til skattegjelden, men jeg synes ikke eksemplene dine er særlig gode.

Gjest Blondie65
Skrevet

Far virker som en kar som gjør dumme valg støtt. Gir bort huset uten å formalisere avtalen om redusert bidrag. Lever "herrens glade dager" med lav skatt når enhver kan sjekke når som helst på skatteetaten hvor mye en bør betale i skatt pr måned.

Du og dere må slutte å sammenligne dere med andre hele tiden. Hvis du synes det er så grusomt forferdelig at din mann er en økonomisk katastrofe så er han den rette til å ta dette opp med.

Forøvrig er det ikke rett det enkelte sa her at NAV av seg selv deler ut forhøyet bidrag. Jeg synes moren her er frekk, fordi hun AKTIVT har sendt inn et krav om forhøyet bidrag, enda hun vet godt hva avtalen er. Jeg foreslår at NAV får til svar fra dere at det ble gjort en avtale - jeg går ut fra at det finnes kontoutskrifter som viser hvor mye mor betalte for huset, og det burde være fullt mulig å rekonstruere hva huset hadde av markedsverdi den gangen. Dere kan jo også fortelle mor at enten blir bidraget uendret eller så vil dere ha barna 50/50 slik at dere slipper bidrag. Det kan jo være at hun gir seg da.

Og så får du ta en alvorsprat med mannen din om økonomi, for det går virkelig ikke an å oppføre seg som om restskatt er et lotteri det ikke er mulig å følge med på.

Skrevet

Dere kan jo også fortelle mor at enten blir bidraget uendret eller så vil dere ha barna 50/50 slik at dere slipper bidrag.

Man slipper ikke nødvendigvis bidrag av den grunn.

Gjest Blondie65
Skrevet

Man slipper ikke nødvendigvis bidrag av den grunn.

Nei det er rett - man kan ha bidragsplikt overfor hverandre - eller motregne slik at kun den som skal betale høyest bidrag faktisk betaler. Eller bli enige om å ikke betale bidrag og heller dekke barnas utgifter på hver bopæl og innkjøp av dyrere utstyr etter regning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...