Gå til innhold

Sjef som ikke gjør jobben sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en butikk og har en sjef som ikke gjør jobben sin. Han har vært sjef på butikken de siste 5 årene. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan skrive her, da jeg er litt redd for at noen kan kjenne han igjen.

Det som er problemet er at sjefen ikke gjør noe som helst på jobb. Han er stort sett på kontoret sitt, som han nylig har gjort utilgjengelig for oss ansatte. Døren inn til kontoret er låst (tidligere hadde vi ansatte mulighet til å låse oss inn). Om vi skal ha tak i han må vi banke på døren, og ofte åpner han ikke døren.

Han tar seg pauser ganske ofte, og vi har stemplingsur på jobben. Det vil si at vi skal stemple når vi tar pauser, også for røykepausene. Men det gjør ikke sjefen. Han tar se også ofte fri, og er borte flere dager før høytidene. Slik som nå når pinsen kommer, så har han reist i dag, og har derfor fri helt til tirsdag.

Han klarer ikke å delegere arbeid. Han skal bestemme hvilke avdelinger som trenger flest folk, selv om det er tydelig for oss ansatte hvilke avdelinger som krever mest arbeidskraft. Han kan heller ikke trø til selv, dersom det er travle tider, folk er syke osv, som gjør at andre må ta i litt ekstra for å få jobben gjort.

Sykemeldinger er vanlig på arbeidsplasser, men hos oss er det slik at folk gruer seg dersom de blir syke. Sjefen mobber rett og slett dem som blir syke. Noen har derfor vegret seg så, at de har troppet opp på jobb når de har vært altfor syke. Et par har psykiske problemer og derfor av og til hatt behov for sykemelding. Men sjefen håner de som kommer med sykemelding når han antar at årsaken er psyken.

Han har også truet ansatte med sparken dersom de ikke er enig med han, og en god kollega av meg har sluttet fordi han stadig truet henne med sparken.

Jeg vil si at det verste med ham, er det at han ikke vil bidra. Han vil ikke gjøre noe som helst. Det virker, på oss ansatte, som om han skal gjøre mist mulig for mest mulig penger.

Det er også flere ting som han gjør (ikke gjør), som gjør at de fleste av oss ansatte ikke synes at han passer til å være sjef. Men for å ikke utlevere han for mye, lar jeg det være med dette.

Men hva kan vi ansatte gjøre med dette? Vi tilhører en butikk-kjeden, og jeg lurer på om vi kan sende dem en slags bekymringsmelding. Hvor vi punktvis forteller hvordan vi opplever at sjefen vår er? Vi er selvsagt bekymret for at sjefen vår skal vite om det, fordi vi er redd for hvordan vår arbeidshverdag da vil bli.

Er det noen her som har vært ute for noe liknende, eller som har noen tips til hvordan vi kan angripe dette problemet på best mulig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt et nesten liknende problem. Der var riktignok sjefen veldig ivrig på å selv jobbe/delta, men han manglet praktiske perspektiv, og hadde sosiopatiske trekk som forsurnet hverdagen til samtlige ansatte. Vi måtte også holde falkeøyne på lønnsslippen, for han prøvde hele tiden å lure oss.

Vi fikk tillitsvalgt til å samle til møte. Helst bør tillitsvalgt, og en formell debatt være involvert tidlig i prosessen, da drittsnakk og hvisking mellom ansatte ofte ikke er det greieste i lengden for noen av partene.

Sammen henvendte vi oss til distriktskontor. De nølte veldig med å ta saken lengre, og vi skjønte at de heller kommuniserte med vår sjef enn med oss. Da tok vi saken regionalt - og fikk samme lunkne respons. Det ble tydelig for oss at lojaliteten til distrikt og regionalt heller lå hos sjefen, typisk nok.

De fikk først ut hånden etter at Handel & Kontor var koblet inn. Sannsynligvis hadde de også på daværende tidspunkt lagt merke til at omsetning gikk ned i samme fart som svinn gikk opp. Så til slutt fikk han fyken.

Så mitt tips er å sammen henvende dere til nærmeste overkontor. Dere bør også ta en titt på de lover og forskrifter som gjelder - for sannsynligheten for at en såppas udugelig sjef har brutt noen av disse er jo stor, og da vil dere med en gang ha mye mer pressmakt, da dere kan regne med støtte fra HK anytime.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skal samle sammen de andre ansatte og så skal vi snakke om dettte. HK var et godt tips.

Men vi har tidligere tatt dette opp med sjefene i kjeden i vårt område. Men det ble gjort lite da. Tror ikke de helt fikk det helt med seg hvordan det egentlig er å jobbe med den sjefen. Noen av de ansatte er derfor litt redd for at dette kun skal skape forsuret miljø på jobben, når sjefen får vite at vi på nytt tar dette opp. Jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan for å få gjort noe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...