Gå til innhold

Å bruke vanlig shampo på spedbarn..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var vitne til at ei brukte vanlig shampo på barnet sitt i dusjen i svømmehallen her om dagen. Hun lo og sa at babyen hadde så mye hår, og at hun måtte bruke shampoo. Babyen er 12 uker gammel og begynte å gråte fordi det fikk såpe i øynene.

Har fått inntrykk av at alle mødre er så nøye på dette med parfyme og såpebruk i det heletatt. Selv har jeg enda ikke brukt såpe på min 1-åring, så jeg stusset litt på dette..

Godt mulig det er jeg som er litt prippen på det, men hva mener dere? Er det "ok" å bruke vanlig frisørshampo på så små babyer? Skadelig på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som er, er jo at de kanskje svir i øynene..

Her har snuppa så mye hår at vi kun bruker skikkelig shampo. Ikke slik babyshampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, men om det er skadelig varierer sikkert fra person til person (hudkvaliteten).

Eldstejenta vår har utrolig mye og tjukt hår, men vi bruker babyshampo fortsatt. Hun er to år... (Det er kanskje å overdrive, men poenget mitt er at det går fint å bruke babyshampo selv om babyen har mye hår)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok brukt min sjampo hvis det var krise, men kun fordi jeg er så allergisk mot sjampoer at det ikke finnes parfyme eller andre ting i de... (jeg bruker også hennes sjampo :fnise: )

Hun har veldig mye hår, men det er vel kun en gang jeg har brukt min sjampo på hun pga vi var tom for hennes og hun hadde mye mat i håret...

Men på en 12 uker gammel baby så ser jeg ikke helt vitsen med å vaske håret i sjampo, de har jo som regel nesten ikke hår og det holder lenge å skylle i vann vil jeg si... Selv på svømmehallen.. Og selv om en baby har mye hår, så er det jo ikke så veldig mye sånn egentlig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint gjøre det på gutten min, han reagerer ikke i det hele tatt :) men passer på så han ikke får det i øynene da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg aldri gjort. Babyer har ømfintlig hud. Du er ikke prippen i det hele tatt, det anbefales ikke av fagfolk å bruke shampo beregnet på voksne på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendig å bruke shampo på en så liten baby uansett hvor mye hår han/hun har! De blir ikke skitne i håret, så det er nok med vann.. Vi har såvidt begynt å bruke babyshampo på vår gutt og han er snart ett år, og vi bruker kun om han har grøt eller annen mat i håret. Har han ikke noe skit i håret så vasker vi bare med vann!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Det er ikke nødvendig å bruke shampo på en så liten baby uansett hvor mye hår han/hun har! De blir ikke skitne i håret, så det er nok med vann..

Jeg hadde en gulpebaby, og om vi bare hadde skylt det håret med vann hadde det luktet grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er unntak i feks en svømmehall, så ser jeg ikke helt problemet. To av mine barn har ikke trengt shampo før de var ca 1 år, men det ene barnet mitt hadde løvemanke fra fødselen av, så da måtte jeg også til med shampo tidlig, men jeg holdt meg til babyshampoo (syndet også et par ganger, feks på hytta da babyshampoen lå igjen hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er unntak i feks en svømmehall, så ser jeg ikke helt problemet. To av mine barn har ikke trengt shampo før de var ca 1 år, men det ene barnet mitt hadde løvemanke fra fødselen av, så da måtte jeg også til med shampo tidlig, men jeg holdt meg til babyshampoo (syndet også et par ganger, feks på hytta da babyshampoen lå igjen hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er 1 1/2, og har ganske lite hår (det er veldig tynt det lille som er). Vi har aldri brukt noe annet enn vann.

Ville sikkert ha tydd til en av mine sjampoflasker hvis hun hadde fått noe ekkelt i håret som ikke løste seg opp med vann, og vi ikke hadde babysjampo for hånden, men dette har ennå ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt shampo på en så liten baby med mindre den lukter.

Gutten min er halvannet år, på han bruker jeg parfymefri frisøshampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke bruke såpe eller sjampo på små barn. Man skal bare vaske de i varmt(lunkent) vann. De blir ikke så skitne som oss voksne.

Om det skjer en gang går det nok greit, men helst skal man vente til de blir store.

Jeg husker jeg vasket håret hver fredag frem til jeg ble 12-13 år. Da begynte håret å bl fortere fett så jeg måtte vaske det 2 ganger i uken.

Det at man blir fort skitten i huden og fort fet i håret har med hva man spiser.

Små barn er fortsatt rene i kroppen og blr ikke så fort skitne som oss voksne. Men med årene når barna nærmer seg tenårene, blir man fortere skitten i hud og hår, fordi man spiser så mye dårlig mat. Er man flink å drikke mye vann og spise sunt og lage ren mat fra grunnen av, vil man ikke bli så fort skitten. Det er min erfaring og flere andre som jeg kjenner sin erfaring :)

Jeg er voksen nå og dusjer og vasker håret 2 ganger i uken om jeg ikke trener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke såpe eller sjampo på små barn. Man skal bare vaske de i varmt(lunkent) vann. De blir ikke så skitne som oss voksne.

Om det skjer en gang går det nok greit, men helst skal man vente til de blir store.

Jeg husker jeg vasket håret hver fredag frem til jeg ble 12-13 år. Da begynte håret å bl fortere fett så jeg måtte vaske det 2 ganger i uken.

Det at man blir fort skitten i huden og fort fet i håret har med hva man spiser.

Små barn er fortsatt rene i kroppen og blr ikke så fort skitne som oss voksne. Men med årene når barna nærmer seg tenårene, blir man fortere skitten i hud og hår, fordi man spiser så mye dårlig mat. Er man flink å drikke mye vann og spise sunt og lage ren mat fra grunnen av, vil man ikke bli så fort skitten. Det er min erfaring og flere andre som jeg kjenner sin erfaring :)

Jeg er voksen nå og dusjer og vasker håret 2 ganger i uken om jeg ikke trener.

Det er en velkjent sak at huden forandrer seg når man blir 12-13 år, altså pubertetsalder, det er ikke nødvendligvis maten man spiser.

Når ungen min er full av grøt, middag, sand og leire synes jeg det er greit å vaske med mild shampo for å få vekk skitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å vaske en så liten babys hår med shampo etter svømmehallen. Spedbarn har ømfindtlig hud. Det holder å vaske med vann og vaskeklut for å få vekk fett og belegg i de fleste tilfellene. Min gutt begynte ikke med shampo før han var året. Vi prøvde vel et par-tre ganger før den tid uten at det var behov, for å kunne snuse på ham med babyshampolukt i håret :) Hvis det var noe ekstra kliss, hendte det jeg brukte litt lactacyd i håret hans. Håret hans ble faktisk finere av det, ble litt tørt av babyshampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unnskyld meg for avsporing, men herlighet så mye man skal vite før man får barn! Tror ikke jeg hadde nølt et sekund og vasket babyn min med babyshampoo... Synd det ikke følger med en heftig bruksanvisning, for jeg føler det er masse jeg ikke vet! Men en stund til jeg får barn, så får følge med her så lenge og skrive ned alt man IKKE kan...

1. Ikke vaske hår med shampoo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...