Gå til innhold

p-pillen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en jente på 14, fyller året om ca 1 måned.

Jeg lurer på en ting, når startet dere med p-piller?

Jeg vurderer sterkt å starte, pga : Mensen smerter, kraftig blødninger og uregelmessig mens...

Men jeg har hørt at det kan være farlig å starte for tidlig, for da kan du få blodpropp.

Håper på ærlige svar :)

klem meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tror jeg var rundt 16-17 år ..

Jeg startet fordi at jeg fikk meg kjæreste :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker riktig feil er ikke p-pillen farligere for unge enn eldre med tanke på blodpropp, men heller med tanke på de ekstra hormonene som vil være med å påvirke din utvikling i puberteten (dog ikke veldig store virkninger).

Det som er viktig er at du forhører deg om du har noen i familien som har hatt blodpropp. Dette kan gjøre det "farligere" for deg å gå på pillen. Derfor bør du også kanskje snakke med fastlegen eller helsesøster, om at du vil begynne å ta p-piller.

I alderen 16-19 er p-piller gratis.

Det at du blør uregelmessig kan ha en sammenheng med at du kanskje ikke har hatt mensen i så mange år enda. Mange opplever uregelmessig blødning i det første til andre året etter første mens. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er IKKE gratis. Helsestasjon for ungdom kan trekke fra 100kr, men det er ikke sikkert den billigste typen er den beste for deg. Du må snakke med legen om smertene dine før du begynner med sånt. Du må ta blodprøver også.

Jeg begynte med p-piller når jeg var 18, og betaler 158kr for mine piller (etter at 100kr er trekt fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er IKKE gratis. Helsestasjon for ungdom kan trekke fra 100kr, men det er ikke sikkert den billigste typen er den beste for deg. Du må snakke med legen om smertene dine før du begynner med sånt. Du må ta blodprøver også.

Jeg begynte med p-piller når jeg var 18, og betaler 158kr for mine piller (etter at 100kr er trekt fra).

AB her har rett i at det ikke er gratis, men at man får dekket 100 kr per pakke (som varer 3 mnd). Det betyr i praksis at et merke som ordinært koster under 100 kr blir gratis. De fleste merkene ligger ordinært mellom 100 og 250 kr.

MEN det er ikke Helsestasjonen for ungdom som trekker ifra de 100 kr, det sørger de for å gjøre på apoteket når man henter ut pillene, så det er altså same shit hvor man får resepten, for det er fødselsdato som avgjør.

Ikke alle må ta blodprøver heller, det varierer alt etter sykdomshistorie i familien og hvor man bor og diverse sånt.

Jeg begynte på p-piller da jeg var 14 pga smerter og sterke blødninger, og at jeg helst ville unngå å ha det akkurat under en sydentur jeg skulle på. I ettertid har jeg måttet prøve ørten forskjellige merker pga komplikasjoner, men da jeg var 17 fant jeg et merke som fungerte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si tusen takk for svar :)

Godt å høre deres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er gratis eller ikke kommer an på hvor i landet du bor og hvor gammel du er.

Jeg fikk gratis P-piller fra jeg var 16 til jeg fylte 19, og bor/bodde i Oslo. Nå vet jeg ikke om det er gratis her lenger, men vet at det er det andre steder i landet.

Begynte for øvrig da jeg var 14, av akkurat samme grunner som deg, TS. Smertene ble bittelitt mildere - skuffende lite, dessverre - blødningene en god del mindre og mellomblødningene hyppigere. Ikke bare plusser, med andre ord. Prøv deg frem du, men sjekk om noen i familien har hatt blodpropp, og snakk med legen hvis du merker noen symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er gratis eller ikke kommer an på hvor i landet du bor og hvor gammel du er.

Jeg fikk gratis P-piller fra jeg var 16 til jeg fylte 19, og bor/bodde i Oslo. Nå vet jeg ikke om det er gratis her lenger, men vet at det er det andre steder i landet.

Begynte for øvrig da jeg var 14, av akkurat samme grunner som deg, TS. Smertene ble bittelitt mildere - skuffende lite, dessverre - blødningene en god del mindre og mellomblødningene hyppigere. Ikke bare plusser, med andre ord. Prøv deg frem du, men sjekk om noen i familien har hatt blodpropp, og snakk med legen hvis du merker noen symptomer.

Kjempe godt å høre at det er flere som startet tidlig, jeg vurderer å gå til helsesøsteren og høre hva hun sier :)

Men er redd at jeg vil treffe på noen som jeg kjenner ovs :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg begynte da jeg var 16.

JEg hadde gratis p-piller til jeg var 19. Yasmine. Det er ikke den billigste typen heller. Kanskje forskjell fra plass til plass..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte da jeg var 14 grunnet uregelmessig menstruasjon. Tok en del prøver, og kom fram til at jeg har noe som heter Polycystisk ovarialt syndrom (PCOS). En del år etter, går jeg fortsatt på p-piller. Har snakket med legen om det er farlig å gå på p-piller for lenge, men hun sa at i mitt tilfelle var det nødvendig, og heller ikke skadelig (hverken for meg, eller for andre).

Jeg syns du burde ta en tur til legen, ta opp problemene dine, og ta blodprøver slik at du er sikker på hvorfor du tar pillen. Du er nokså ung enda, og det kan derfor være at mensen er uregelmessig pga. syklusen ikke har formet seg helt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempe godt å høre at det er flere som startet tidlig, jeg vurderer å gå til helsesøsteren og høre hva hun sier :)

Men er redd at jeg vil treffe på noen som jeg kjenner ovs :s

Det er aldeles ikke skummelt å treffe noen man kjenner enten hos fastlegen eller hos helsesøster. ;) Hvorfor du er der er 100 % ditt "problem", og hvis du absolutt må fortelle det til noen du kjenner, men ikke vil si den ekte grunnen, så er det bare å lyge litt (feks si at du har en tå du tror du har forstuet/brukket). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er gratis eller ikke kommer an på hvor i landet du bor og hvor gammel du er.

Jeg fikk gratis P-piller fra jeg var 16 til jeg fylte 19, og bor/bodde i Oslo. Nå vet jeg ikke om det er gratis her lenger, men vet at det er det andre steder i landet.

Nei, det er ikke det det kommer an på heller, for dette er en landsdekkende ordning. FØR fikk man dekket hele summen uavhengig av hva pillene egentlig kostet, men i 2006 eller 2007 (jeg husker ikke, men det var mens jeg var 16) ble ordningen endret til å kun dekke 100 kr.

Og som sagt finnes det merker som koster under 100 kr, og de som bruker et av dem ville da ikke merket noe til endringen fordi det ble gratis uansett.

Om jentene i Finnmark og på Svalbard evt har en spesialordning sånn at de får dekket alt, det vet jeg ikke, men jeg tviler sterkt. Uansett, ordningen med å få dekket 100 kr gjelder alle jenter fra og med den mnd de fyller 16, til og med mnd før de fyller 19.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldeles ikke skummelt å treffe noen man kjenner enten hos fastlegen eller hos helsesøster. ;) Hvorfor du er der er 100 % ditt "problem", og hvis du absolutt må fortelle det til noen du kjenner, men ikke vil si den ekte grunnen, så er det bare å lyge litt (feks si at du har en tå du tror du har forstuet/brukket). :)

Takk for godt tips :) Det skal jeg huske på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hannee

Jeg startet da jeg ble 16, og startet på Loette, de fungerer godt, og fikk de anbefalt av helsesøster for mindre sjanse for blodpropp. Får nå regelmessig mens og mindre kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen det, jeg vil bare oppdatere dere jeg :) har vært til helsesøster, å snakket med henne.

Så selv er jeg veldig gira å begynne på p-pillen, men så er det et problem, min mor er helt sykt negativ til dette.

Jeg synes det er urettferdig, hun vet jo ikke hvordan min kropp fungerer, selv om at jeg har prøvd å fortelle henne det.

Men det jeg mistenker er at hun er redd for at jeg tenker å bruke det for å ikke bli gravid eller noe sånt. Men jeg har jo ikke kjæreste å har heller ingen planer om å ha sex før jeg har fylt 16..

Så jeg er svært skuffet egentlig, å har ikke lyst til å snakke med henne mer om dette ... :/

Det er greit at hun sier sin mening, men jeg mener at hun kunne vært litt mer forståelsesfull... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Meg igjen det, jeg vil bare oppdatere dere jeg :) har vært til helsesøster, å snakket med henne.

Så selv er jeg veldig gira å begynne på p-pillen, men så er det et problem, min mor er helt sykt negativ til dette.

Jeg synes det er urettferdig, hun vet jo ikke hvordan min kropp fungerer, selv om at jeg har prøvd å fortelle henne det.

Men det jeg mistenker er at hun er redd for at jeg tenker å bruke det for å ikke bli gravid eller noe sånt. Men jeg har jo ikke kjæreste å har heller ingen planer om å ha sex før jeg har fylt 16..

Så jeg er svært skuffet egentlig, å har ikke lyst til å snakke med henne mer om dette ... :/

Det er greit at hun sier sin mening, men jeg mener at hun kunne vært litt mer forståelsesfull... :sukk:

Kjære deg! Det hørtes lei ut. Er vel litt sånn med mødre at de ikke vil at barna skal bli eldre, min mor var negativ helt til jeg fikk kjæreste, da var det nesten dytt inn til helsesøster. Prøv å fortell henne at du mener at p-piller vil hjelpe deg, og som du sier at du kjenner din egen kropp best. Og kanskje fortell henne at du ikke har planer om sex enda, og håper at hun kan stole på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...